کارت‌های اعتباری در ایران

کارت اعتباری در ایران

بانک‌ها در ایران تسهیلات خود را در قالب کارت اعتباری به مشتریان خود عرضه می‌کنند. تعریف و مفهوم کارت اعتباری در ایران و سایر کشورهای دنیا متفاوت است.

کارت اعتباری نوعی کارت بانکی است که توسط بانک‌ها و موسسات مالی برای افرادی حقیقی یا حقوقی صادر می‌شود. بر اساس این کارت به دارنده آن اعتباری تعلق می‌گیرد که می‌تواند با توجه به قراردادی که با صادر کننده امضاء می‌کند میزان معینی از اعتبار مالی را دریافت کند و در پایان قرارداد آن را پرداخت کند.

کارت‌های اعتباری در دنیا به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد و بیشتر آنها بین‌المللی هستند. با استفاده از این کارت‌ها مشتری ابتدا خرید می‌کند و در آینده پول آن را پرداخت می‌کند.

شما با داشتن یکی از این کارت‌ها می‌توانید در کشورهای مختلف از این کارت‌ها استفاده کنید. و هزینه کالا و خدمات مورد استفاده خود را پرداخت کنید. معروف‌ترین کارت‌های اعتباری بین‌المللی مسترکارت و ویزا کارت هستند که شهرت جهانی دارند و در بانک‌های مختلف برای مشتریان صادر می‌شوند.

با توجه به تحریم‌های اعمال شده به ایران امکان صدور این گونه کارت‌های اعتباری بین‌المللی توسط بانک‌ها و موسسات مالی ایرانی وجود ندارد. و در بعضی از شهرها و مراکز گردشگری، صاحبان خدمات برای جهانگردان خارجی امکان دریافت هزینه‌ها را با استفاده از این قبیل کارت‌ها فراهم کرده‌اند.


معمولا میزان اعتباری که با کارت‌های اعتباری به اشخاص داده می‌شود بستگی به میزان درآمد و حقوق شخص دارد و بیشتر به این نکته توجه می‌شود که مشتری توان بازپرداخت آن را داشته باشد.

داشتن کارت اعتباری در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا برای افرادی که به سن قانونی رسیده‌اند، مرسوم است و با توجه به مزایایی که داشتن این کارت‌ها دارند، افراد سعی می‌کند اعتبار خود را نزد موسسه‌های مالی در استفاده از کارت‌های اعتباری حفظ کنند.

در ایران کارت‌های بانکی که عموماً مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد کارت‌هایی از نوع سپرده یا Debit و یا کارت نقدی و عابر بانک هستند، یعنی افراد در صورتی که در حال حاضر در کارت خود موجودی داشته باشند می‌توانند از آن در خرید کالا و خدمات و پرداخت سایر هزینه‌ها استفاده کنند.

کارت‌های اعتباری که در ایران توسط بانک‌ها در اختیار مردم قرار می‌گیرد نوعی وام است که به افراد در قالب یک کارت بانکی تعلق می‌گیرد.

کارت اعتباری بانک ملی

یکی از کارت‌های اعتباری بانکی در ایران؛ کارت اعتباری بانک ملی است. این کارت توسط شرکت توسعه پیشگامان پویا وابسته به بانک ملی در اختیار مشتریان این بانک قرار می‌گیرد. این کارت اعتباری دارای هزینه صدور به میزان ۱ درصد و نیز ۱۸% سود بانکی است. در حقیقت بانک ملی، وام خود را به مشتریان در قالب قراردادهای مرابحه، جعاله، تعمیر مسکن و … توسط این قبیل از کارت‌ها پرداخت می‌کند. دریافت آن همان شرایط دریافت وام مثل مدارک و ضامن و … را شامل می‌شود.

این کارت‌های اعتباری گردشی هستند. یعنی در هر پرداخت، بانک پس از کسر سود یا کارمزد یا وجه التزام، اصل اعتبار را مجدداً به حساب دارنده کارت اعتباری باز می‌گرداند و دارنده کارت مجدداً می‌تواند آن را مصرف کند. لازم به توضیح است که مصرف مجدد هزینه و سود مجدد دارد.

کارت اعتباری بانک تجارت
کارت بانک تجارت

بانک دیگری که تسهیلات مالی خود را به مشتریان به نام کارت اعتباری ارائه می‌کند، بانک تجارت است. کارت اعتباری تجارت یکی از خدمات بانکی بانک تجارت مبتنی بر کارت است. که دارنده آن می‌تواند تا سقف اعتباری که توسط بانک به آن اختصاص داده شده (حداکثر ۵۰۰ میلیون ریال) از مراکز فروش کالا یا خدمات خرید کند. با توجه به قابلیت شارژ مجدد کارت اعتباری، مشتریان می‌توانند به میزان اصل مبلغ قسط واریزی، مجددا از این تسهیلات استفاده کنند. لازم به ذکر است که این نوع کارت هم باز حالت کارت‌های نقدی را پیدا می‌کند که صورت‌حساب خود را بلافاصله پس از خرید از موجودی کارت پرداخت می‌کنید.


بانک تجارت هم این نوع کارت‌ها را که به نام کارت اعتباری و بصورت تسهیلات (وام) به مشتریان پرداخت می‌کند. سود ۱۸ درصد دریافت می‌کند و حداکثر زمان بازپرداخت آن ۳۶ ماهه است.

کارت اعتباری بانک سامان

کارت اعتباری عام، نام کارت اعتباری بانک سامان است. مشتریان بانک سامان می‌توانند با دریافت این کارت اعتباری از بانک سامان، کالای موردنظر را خریداری کرده و وجه کارت اعتباری را به‌صورت یکجا یا به‌صورت اقساطی با بانک تسویه کنند. مدت اعتبار، کارت اعتباری بانک سامان یک‌ساله است و در صورت عدم استفاده از کارت اعتباری بانک سامان سودی به بانک پرداخت نخواهید کرد.

بانک‌های دیگر هم تسهیلات خود را در قالب کارت اعتباری به مشتریان خود عرضه می‌کنند. چیزی که در این  نوشته مجله اینترنتی روزساز خواستیم به آن اشاره کنیم این بود که کارت‌های اعتباری که توسط بانک‌های مختلف کشورمان به مشتریان عرضه می‌شود، از نظر شرایط تحویل به مشتری  و سود و … با کارت‌های اعتباری سراسر دنیا متفاوت است. به عبارت دیگر بهتر است بگوییم کارت اعتباری در ایران وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب