ماه مبارک رمضان سال 2024

دانستنی‌های مربوط به ماه مبارک رمضان

 ماه مبارک رمضان برای میلیون‌ها مسلمان در سرتاسر جهان روزهای مهمی برای درون نگری و دعا است. درواقع در این ماه علاوه‌بر پرهیز از خودردن و آشامیدن پرهیز از رفتارهای گناه آلود مانند دروغ و غیبت نیز ضروری است.

ماه مبارک رمضان برای میلیون‌ها مسلمان در سرتاسر جهان روزهای مهمی برای درون نگری و دعا است. این روزها بیانگر زمانی است که طبق اعتقادات مسلمانان، محمد رسول الله اولین آیات کتاب مقدس اسلام، قرآن را دریافت کرد. با این حال، نهمین ماه از تقویم قمری در واقع زمان مهمی حتی قبل از ظهور اسلام در عربستان بود. در این مدت بسیاری از مردم از دنیا عقب نشینی می‌کنند تا به تعمق در رابطه خود با خدا بپردازند.

در حالی که اکثر افراد ماه رمضان را به عنوان ماهی می‌شناسند که بسیاری از مسلمانان در سراسر جهان در ساعاتی از روز در آن روزه می‌گیرند، اما این ماه به دلایل دیگر نیز زمان خاصی برای مسلمانان است. این مطلب آنچه را که باید در مورد ماه رمضان بدانید را بیان می‌کند.


تاریخچه ماه مبارک رمضان:

آیات دقیقی که گمان می‌رود در شبی که به نام شب قدر بر حضرت محمد نازل شده است، اکنون آغاز سوره علق در قرآن را تشکیل می‌دهد. همچنین در ماه رمضان بود که جامعه مسلمانان نوپای حضرت محمد در جنگ بدر اولین نبرد خود را برای بقا در برابر قبیله قریش مکه پیروز شدند.

شش سال بعد، در ماه رمضان بود که حضرت محمد همان جماعت را به مکه هدایت کرد تا شهری را که از آن بیرون رانده شده بودند، پس بگیرند و مهم‌تر از همه، کعبه مقدس را از بت‌های قبل از اسلام پاک کند. پیامبر، کعبه را برای استفاده انحصاری مسلمانان در سراسر جهان به عنوان نقطه کانونی عبادت روزانه تعیین کرد.

تاریخچه ماه مبارک رمضان

ماه مبارک رمضان چه زمانی است؟

شروع ماه رمضان به رؤیت هلال جدید ماه بستگی دارد. به این معنی که این ماه می‌تواند در روزهای مختلف در جوامع مختلف مسلمان آغاز شود. برخی از جوامع با مشاهده محلی خود پیش می‌روند، در حالی که برخی دیگر رهبری خود را از کشورهای خاصی می‌گیرند. پس از شروع ماه، مسلمانان از مصرف غذا و آب در طول روز خودداری می‌کنند. این پرهیز از زیاده‌خواهی‌های مادی و دنیوی به‌منظور تغذیۀ روح در مقابل جسم انجام می‌شود. به همین دلیل است که مسلمانان در ماه رمضان عموماً رفتاری نیکوتر و خیرخواهانه‌تری دارند.

به همین دلیل است که برخی از مسلمانان در این ماه از جامعه عقب نشینی می‌کنند و به انزوا می‌روند تا دعا کنند و تأمل کنند همان‌طور که پیامبر زمانی چنین کرد. ماه رمضان فرصتی سالانه برای مسلمانان است تا مکث کنند، بررسی کنند و دوباره تمرکز معنوی داشته باشند و در عین حال از مزایای سلامتی روزه نیز بهره‌مند شوند.

انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴، ماه رمضان از سه‌شنبه ۲۲ اسفند (۱۲مارس) آغاز شود و نزدیک سه شنبه ۲۱ فروردین ۹ آوریل به پایان برسد.

ماه رمضان چگونه برگزار می‌شود؟

روزه در ماه رمضان برای اکثر مسلمانان جهان واجب است. بسیاری از مسلمانان روزه را یکی از ارکان اصلی ایمان خود می‌دانند. با این حال همه مجبور نیستند روزه بگیرند و برای برخی از افراد واجب نیست مانند:

  • کودکان
  • زنان باردار
  • زنان شیرده
  •  عادت ماهانه
  • کسانی که از بیماری رنج می‌برند
  • و…

مسلمانان روزه‌دار هر روز در ماه مبارک رمضان، پرهیز خود را درست قبل از طلوع آفتاب – معمولاً با مصرف یک وعده غذایی سبک به نام سحری آغاز می‌کنند و پس از غروب آفتاب با غذایی به نام افطار به پایان می‌رسند. در بسیاری از کشورها، افطاری‌های عمومی گسترده، مفصل و رایگان به منظور گرد هم آوردن جامعه و تامین غذا برای نیازمندترین افراد جامعه برگزار می‌شود. ماه رمضان همچنین دوره خوبی برای انجام کارهای خیر در سراسر جهان است.

در طول ماه رمضان، مناطقی که در آن جوامع مسلمان بزرگ وجود دارد، اغلب به یک جامعه تقریباً شبانه تبدیل می‌شوند و بسیاری از مشاغل و مغازه‌ها یا ساعات کار خود را کوتاه می‌کنند یا به طور کامل تعطیل می‌شوند. در برخی از این مناطق، بازدیدکنندگان همچنین می‌توانند انتظار داشته باشند که تلاوت زنده قرآن را در طول روز از مساجد بشنوند و حضور در نمازهای پنج‌گانه به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

اکثر مغازه‌ها و مشاغل در عصرها در حوالی زمان افطار بازگشایی می‌شوند، زمانی که فضا به طرز شگفت انگیزی عجیب و معنوی است. این امر تا اواخر شب با معاشرت مسلمانان در کافه‌ها و رستوران‌ها یا شرکت در نمازهای ویژه آخر شب رمضان که در بسیاری از جوامع برگزار می‌شود، ادامه می‌یابد.

ماه رمضان چگونه برگزار می‌شود؟

چرا مسلمانان روزه می‌گیرند؟

مسلمانانی که به سن بلوغ رسیده‌اند و توانایی جسمانی دارند، از طلوع تا غروب آفتاب روزه می‌گیرند. روزه نه تنها به معنای پرهیز از خوردن و آشامیدن است، بلکه به معنای پرهیز از  بدرفتاری نیز است. کسانی که مریض یا مسافرت هستند از روزه معاف هستند. در واقع هدف مسلمانان، روزه گرفتن به نیت رضای خداوند، تهذیب روحی و انضباط نفس است، و صرفاً پرهیز از خوردن و آشامیدن نیست، بلکه پرهیز از رفتارهای گناه آلود مانند دروغ و غیبت است.


آیا غیرمسلمانان می توانند در جشن‌های رمضان شرکت کنند؟

غیرمسلمانان می‌توانند با احترام در برخی از جشن‌های شبانه شرکت کنند، زیرا می‌تواند راهی فوق‌العاده برای تجربه یک جامعه مسلمان باشد. از غیر مسلمانان برای شرکت در افطاری‌های عمومی استقبال می‌شود و ممکن است از آن‌ها برای شرکت در افطاری‌های خصوصی دعوت شود. بسیاری از رستوران‌ها دارای منوها و بوفه‌های ویژه ماه رمضان هستند که غذاهایی را که منحصراً برای ماه مبارک تهیه شده‌اند، سرو می‌کنند که مشتریان غیر مسلمان نیز می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

در برخی مکان‌ها، جشنواره‌های رمضان با برنامه‌ای از رویدادهای فرهنگی همراه هستند که به مسلمانان و غیرمسلمانان اجازه می‌دهد تا در روح ماه غرق شوند.

از آنجایی که ماه مبارک رمضان نزدیک است ممکن است مطالعه مطلب در سحری و افطار چه بخوریم؟ برایتان مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب