تاثیر دیابت بر سلامت دهان و دندان

تاثیر دیابت بر سلامت دهان و دندان

سطح قند خون کنترل نشده می‌تواند باعث افزایش سطح گلوکز در بزاق شود و این زمینه را برای رشد باکتری‌ها ایجاد می کند با ما همراه باشید تا با تاثیر دیابت بر سلامت دهان و دندان آشنا شوید.

دیابت یک بیماری شایع است که کل بدن شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر در نظارت بر قند خون خود غفلت کنید، بدن شما می‌تواند به سرعت علیه خود، و همچنین سلامت دهان و دندان، مقابله کند. دیابت کنترل نشده می‌تواند خطر بسیاری از عوارض دهانی را افزایش دهد. اگر دوست دارید در مورد تاثیر دیابت بر سلامت دهان و دندان بیشتر بدانید به مطالعه ادامه دهید.


دیابت چیست؟

دیابت یک اختلال متابولیک است که بر سطح قند خون تأثیر می‌گذارد. این یعنی؛ بدن قادر به تولید یا استفاده صحیح از انسولین نیست، هورمونی که برای تبدیل قند، نشاسته و سایر غذاها به انرژی، لازم است.

تاثیر دیابت بر سلامت دهان و دندان:

بیماری لثه نتیجه تجمع باکتری در دهان، عفونت لثه و آسیب به بافتی است که دندان‌های شما را در جای خود نگه می‌دارد. سطح قند خون کنترل نشده می‌تواند باعث افزایش سطح گلوکز در بزاق شود و این زمینه را برای رشد باکتری‌ها ایجاد می‌کند و خطر بیماری لثه و پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد.

این یک چرخه باطل است:

مدیریت سطح قند خون برای سلامت کلی شما و همچنین سلامت دهان و دندان بسیار مهم است. از آنجایی که سطح قند خون بالا می‌تواند باعث ابتلا به بیماری لثه شود، به نوبه خود بیماری شدید لثه می‌تواند بر ابتلا به سایر عوارض طولانی مدت دیابت تأثیر منفی بگذارد.

علائم بیماری لثه:

اولین نشانه‌ها لثه‌های قرمز و متورم هستند که هنگام مسواک زدن خونریزی می‌کنند. بوی بد دهان نیز می‌تواند مرتبط باشد. همانطور که قبلاً گفته شد افرادی که دیابت دارند بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند، به خصوص اگر سطح قند خون آن‌ها بالا باشد. کلید مبارزه با آن رعایت بهداشت دهان و دندان و ملاقات منظم با دندانپزشک و بهداشت دندان است.

خونریزی لثه‌ی خانمی که در حال معاینه است. خون ریزی لثه یکی از تاثیر دیابت بر سلامت دهان و دندان

سایر مشکلات شایع سلامت دهان که افراد مبتلا به دیابت را تحت تاثیر قرار می‌دهد:

بهبود ضعیف:

دیابت کنترل نشده، ممکن است روند بهبودی را کاهش دهد و خطر عفونت را پس از درآوردن دندان افزایش دهد. اگر دیابت دارید، احتمالاً می‌دانید که زخم‌ها به خوبی بهبود نمی‌یابند، به خصوص اگر دیابت شما تحت کنترل نباشد. این امر بیشتر به این دلیل است که سطوح بالای گلوکز خون می‌تواند بر گردش خون تأثیر بگذارد و حتی منجر به آسیب عصبی شود که روند بهبود را کندتر می‌کند.

این باعث می‌شود که در صورت ابتلا به برفک، بریدگی یا عفونت، بهبودی دهان شما دشوارتر شود. در نتیجه، حتی اگر سعی کنید با زخم یا عفونت مبارزه کنید، ممکن است به گسترش و بدتر شدن آن ادامه دهد. در عوض، شما همچنین باید برای کنترل بهتر سطح قند خون خود تلاش کنید.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برای تمیز نگه داشتن دندان‌ها و لثه‌ها مهم هستند، اما برای برخی از بیماران این کافی نیست. ممکن است ژنتیک، برخی داروها و برخی بیماری‌ها مانند دیابت می‌توانند بر سلامت دهان شما تأثیر منفی بگذارند. اگر دیابت دارید و دندان‌هایتان آنطور که می‌خواهید سالم نیستند، حتما در فواصل کوتاه سلامت دهان و دندان‌های خود را چک کنید.

خشکی دهان یکی از تاثیر دیابت بر سلامت دهان و دندان:

دلیل دقیقی که چرا افراد دیابتی ممکن است دچار خشکی دهان شوند ناشناخته است، اما ممکن است با سطح بالای قند خون ارتباط داشته باشد. البته برخی از داروهایی که ممکن است به دلیل دیابت یا سایر عوارض سلامتی نیاز به مصرف داشته باشید نیز می‌توانند باعث خشکی دهان شوند.

اگر سطح قند خون شما بالا باشد، ممکن است متوجه خشک شدن دهان خود شوید. این مشکل می‌تواند توسط داروها نیز ایجاد شود. اگر دهان خشکی دارید، خطر پوسیدگی دندان‌ها افزایش می‌یابد. سعی کنید به طور مکرر آب بنوشید یا آدامس بدون قند بجوید. جایگزین‌های بزاق نیز در دسترس هستند – در مورد آن‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

خشکی دهان می‌تواند ناراحت کننده باشد زیرا رطوبت مورد نیاز را از دهان و لب‌های شما پاک می‌کند، که ممکن است منجر به ترک لب یا درد در داخل دهان شود. همچنین، خشکی دهان می‌تواند خطر پوسیدگی، بیماری لثه و عفونت را افزایش دهد.

دهانی باز که زبان آن به دلیل دیابت خشک شده است. خشکی دهان یکی از تاثیر دیابت بر سلامت دهان و دندان

بزاق به طور طبیعی به حذف برخی از باکتری‌ها در فاصله بین مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کمک می‌کند. اگر دهان خشک دارید، بزاق کافی برای تمیز نگه داشتن دهان خود ندارید، بنابراین باکتری‌ها زمان بیشتری برای حمله به دندان‌ها و لثه‌های شما دارند که می‌تواند منجر به عفونت‌های دهان شود. همچنین، پلاک زمان بیشتری برای سفت شدن دارد.

عفونت‌های دهان:

به دلیل خشکی دهان و سایر عوامل، یکی از مضرترین اثرات دیابت کنترل نشده بر سلامت دهان شما، افزایش خطر عفونت است. عفونت‌های دهان مانند برفک، می‌تواند کنترل قند خون شما را دشوار کند.  به همین دلیل تلاش برای جلوگیری از این موارد مهم است.  اول، ممکن است احتمال ابتلا به برخی عفونت‌های قارچی مانند برفک، که ممکن است با لکه‌های سفید یا قرمز داخل دهان ظاهر شود، بیشتر است. در موارد شدید، آنها می‌توانند به زخم‌های باز تبدیل شوند. اگر دندان مصنوعی نیز دارید یا سیگار می‌کشید، احتمال برفک دهان شما افزایش می‌یابد.

عفونت دیگری که ممکن است به آن مبتلا شوید عفونت دندان یا آبسه است. این زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری به پالپ دندان برسد. ممکن است درد شدیدی را تجربه کنید و برای از بین بردن عفونت نیاز به درمان یا کشیدن کانال ریشه دارید.

در نهایت، دیابت کنترل نشده خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش می‌دهد. اولین علائم بیماری لثه خفیف است، مانند حساس شدن لثه‌ها هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن. با این حال، اگر از درمان و دیابت خود غافل شوید، می‌تواند به بیماری مزمن پریودنتال تبدیل شود که لثه‌ها، دندان‌ها و استخوان فک را از بین می‌برد. حدود ۲۲ درصد از بیماران دیابتی نیز بیماری پریودنتال دارند.


آفت دهان و مشکلات لثه یکی از تاثیرات دیابت بر سلامت دهان و دندان

محرک‌ها:

  • سطح قند خون بالا
  • مصرف مکرر آنتی بیوتیک
  • دندان مصنوعی نامناسب
  • استفاده از دندان مصنوعی در طول روز و شب نیز ممکن است باعث عفونت شود.

مراقب باشید:

  • تشنگی به طور قابل توجهی افزایش یافت
  • نیاز به دفع بیشتر ادرار
  • افزایش گرسنگی
  • خستگی
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح
  • تاری دید
  • روند بهبودی کند
  • سرگیجه
  • حالت تهوع

همانطور که متوجه شدید بیماری دیابت می‌تواند تاثیرات مخربی بر سلامت دهان و دندان داشته باشید از این رو بسیار مهم است که با روش‌های مراقبت از دهان و دندان و مهم چنین روش‌هایی برای حفظ سلامت دهان و دندان آشنا باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب