تفاوت ازدواج مدرن و ترتیبی

تفاوت عشق، ازدواج مدرن و ترتیبی در ایران

افراد ممکن است دیدگاه متفاوتی نسبت به ازدواج داشته باشند. این دیدگاه‌ها باعث ایجاد تفاوت می‌شود که ما در این مطلب به تفاوت ازدواج مدرن و ترتیبی پرداخته‌ایم.

در یک دیدگاه کلی ازدواج شروع عاشقانه، عشق، محبت و رابطه صمیمی بین زوج هایی است که آرزوهای زیادی برای آینده‌ای مرفه دارند. هر دختر یا پسری ممکن است به دنبال بهترین شریک زندگی باشد که بتواند برای همیشه زندگی شاد داشته باشد. جوانان هیجان زده و کنجکاو هستند تا در مورد شرکای زندگی خود بدانند. ازدواج در فرهنگ‌های مختلف می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد. با ما همراه باشید تا با تفاوت عشق، ازدواج مدرن و ترتیبی در ایران آشنا شوید.

در فرهنگ ایرانی و اسلامی ازدواج به معنای آغاز زندگی مشترک دختر و پسر است. با توجه به طبقه اجتماعی، موقعیت اقتصادی، پیشینه فرهنگی و مذهبی، افراد ممکن است دیدگاه متفاوتی نسبت به ازدواج به سبک ایرانی داشته باشند.


در دهه‌های اخیر روند رو به افزایشی در مورد ازدواج مدرن وجود دارد. ازدواج مدرن به سبک ایرانی به این معناست که فرد به سنت‌های عروسی در ایران اهمیتی نمی‌دهد و نقش مهم‌تری در تصمیم گیری‌های خود دارد. این امر به ویژه در شهرهای بزرگ در میان نسل جوان اتفاق می‌افتد. برخی افراد تصور می‌کنند که افزایش نقش زنان در بخش‌های آموزشی و دولتی منجر به این روند جدید می‌شود.

زنان در محیط کار و محیط‌های عمومی ارتباط بیشتری با مردان دارند. آن‌ها با افراد بیشتری آشنا می‌شوند و در نهایت نقش مهمی در انتخاب شریک زندگی خود دارند. در ایران ازدواج مدرن و ترتیبی تفاوت‌هایی دارد. در اینجا به برخی از تفاوت‌های آن‌ها خواهیم پرداخت.

ترتیب سنی در ازدواج به سبک ایرانی اولین تفاوت ازدواج مدرن و ترتیبی:

در ازدواج سنتی ایرانی، داماد می‌بایست از عروس بزرگ‌تر باشد. تفاوت سنی می‌تواند از ۵ تا ۱۰ سال متفاوت باشد. اما در سبک ازدواج مدرن، نسل جوان به آن اهمیت نمی‌دهد. در برخی موارد حتی سن عروس از داماد بیشتر است. تفاوت سنی ممکن است برای زوجین مشکلی ایجاد نکند. اما برخی خانواده‌ها نسبت به این انتخاب نسل جدید حساس هستند و این موضوع می‌تواند زندگی خانوادگی آن‌ها را در آینده چالش برانگیز کند.

رویه ازدواج:

ازدواج ترتیب داده شده ایرانی داستان‌های درام زیادی دارد. در یک محیط سنتی، چندین روش وجود دارد تا زمانی که مراسم رسمی ازدواج به پایان برسد و زن و شوهر زندگی خود را شروع کنند. با نادیده گرفتن برخی از جزئیات، ما بر روی مراحل اصلی در اینجا تمرکز می‌کنیم. با یک جلسه پروپوزال شروع می‌شود که به آن «خواستگاری» می‌گویند. پس از آن، مرحله بعدی دریافت رضایت پاسخ “بله” است. به آن “بالبرون” می‌‍گویند.

مرحله سوم جشن نامزدی است که زوج‌ها می‌توانند به طور قانونی ازدواج کنند و همچنین می‌توانند در صورت بروز هر مشکلی آن را لغو کنند. گام اصلی پس از آن، جواز شرعی- قانونی ازدواج است که به آن «نکاح» می‌گویند. زوج‌ها در این مرحله مسئولیت‌ها و حقوقی را بر عهده دارند. مادر عروس لوازم مورد نیاز دخترش را تهیه می‌کند. این چیزها به خانه جدید زوج منتقل می‌شود. این مراسم «جهاز بارون» نام دارد.

ترتیب سنی در ازدواج به سبک ایرانی اولین تفاوت ازدواج مدرن و ترتیبی

با کنار گذاشتن چند مراسم دیگر می‌توانیم به مراسم ازدواج برسیم. همه اقوام و دوستان دور هم جمع می‌شوند تا برای زوج‌های جدید آرزوی خوشبختی و سعادت کنند. این مراسم را می‌توان در یک برنامه ناهار یا شام در تالار عروسی یا در محیط خانه برگزار کرد. بالاخره می‌توانند زندگی مشترک خود را شروع کنند.

در یک ترتیب ازدواج عاشقانه مدرن، برخی از این مراحل را می‌توان نادیده گرفت زیرا نکته چالش برانگیز در مورد همه این رویه‌ها مسائل مالی و نگرانی‌های زمانی است. انجام تمام این مراحل بسیار پرهزینه است. در هر مرحله نیاز به هدیه و مهمانی برای خانواده و دوستان وجود دارد. بنابراین نسل جدید سعی می‌کند بیشتر عمل کند و سر اصل مطلب برود و از امور جانبی چشم پوشی کند.

نقش خانواده در ازدواج یکی از تفاوت ازدواج مدرن و ترتیبی:

نقش خانواده در سبک سنتی ایرانی بسیار مهم است. والدین و عمدتاً والدین داماد به دنبال دختر ایده‌آل هستند. این بدان معناست که پسر و دختر هیچ نقشی در انتخاب شریک زندگی ندارند. خانواده‌ها زمان کافی را صرف شناخت یکدیگر می‌کنند و در بیشتر موارد از قبل همدیگر را می‌شناسند.

بسیاری از مردم ایران بر این باورند که ازدواج سنتی پایدارتر است. همیشه یک نوع حمایت مداوم از خانواده برای این زوج‌ها وجود دارد. زوج‌ها می‌توانند چالش‌های خود را با خانواده خود در میان بگذارند و از آن‌ها کمک بخواهند. ازدواج‌های سنتی معایبی نیز دارد. از آنجایی که خانواده‌ها نقش اصلی را در انتخاب شریک زندگی دارند، انتخاب پسر یا دختر نادیده گرفته می‌شود. بعد از ازدواج، اگر زن و شوهری به این نقطه برسند که نتوانند به زندگی مشترک ادامه دهند، هیچ عقب‌نشینی برای آن‌ها وجود ندارد و باید تا اخر عمر با هم ادامه دهند.

اما در ازدواج مدرن به سبک ایرانی، زوج‌ها خودشان یکدیگر را انتخاب می‌کنند. متعاقباً تصمیم خود را به خانواده‌ها اطلاع می‌دهند و بقیه مراحل را ادامه می‌دهند. آن‌ها همدیگر را بر اساس علاقه متقابل انتخاب می‌کنند، بنابراین مطمئن هستند که هیچ تعهدی در این ازدواج وجود ندارد.

از آنجایی که این زوج بازیگر اصلی این تصویر هستند، ممکن است در شرایط سخت از حمایت کامل خانواده‌ها برخوردار نشوند. پسرها و دختران جوان ممکن است زمان کافی را برای شناختن یکدیگر صرف نکرده باشند و احساسات و روابط عاشقانه ممکن است آن‌ها را به ازدواجی بکشاند که برای مدت طولانی دوام نمی‌آورد.

نقش مرد و زن در زندگی یکی از تفاوت ازدواج مدرن و ترتیبی:

بر اساس دیدگاه اسلام، مرد سرپرست خانواده است. در یک نگاه کلی، خانواده‌های سنتی ایرانی نیز مردسالار هستند. بنابراین در ازدواج سنتی بیشتر امور زندگی مشترک برحسب علاقه و انتخاب مرد خانواده پیش خواهد رفت. اگرچه مردم ایران به زنان خود احترام و عشق زیادی دارند. آن‌ها بیشتر مسائل را با زنان خود به اشتراک می‌گذارند.

در ازدواج مدرن، چالش‌ها و انتظارات بین زن و مرد مشترک خواهد بود. در این نوع ازدواج زنان ممکن است شانس بیشتری برای رفتن به کار، ادامه تحصیل یا فعالیت‌های اجتماعی داشته باشند.

نقش مرد و زن در زندگی یکی از تفاوت ازدواج مدرن و ترتیبی

چه کسی به سبک ایرانی ازدواج می‌کند؟

به طور سنتی خانواده داماد یا خود داماد کسی است که خواستگاری می‌کند. از نظر اجتماعی و فرهنگی، اگر پیشنهاد به این شکل اتفاق بیفتد، بسیار پذیرفته می‌شود. اما در سناریوی ازدواج عاشقانه، نسل جوان مستقیماً با یکدیگر ملاقات می‌کند. آن‌ها به راحتی آشنا با هم می‌شوند و دخترها به این رسم و رسوم‌ها اهمیتی نمی‌دهند.

رسانه‌های اجتماعی و فناوری جدید:

یکی از تغییرات بزرگ کنونی که سبک مدرن ازدواج را تسهیل می‌کند از رسانه‌های اجتماعی و فناوری جدید ناشی می‌شود. این روزها اکثر مردم، به ویژه جوانان، تلفن‌های همراه شخصی دارند که به اینترنت و در نتیجه رسانه‌های اجتماعی مختلف از جمله فیس بوک، تلگرام، اینستاگرام، واتس اپ و بسیاری دیگر دسترسی دارند.

ارتباط و اتصال بسیار سریع‌تر از قبل اتفاق می‌افتد. هر دختر و پسری شبکه بزرگی از دوستان در اینترنت دارند. ارتباط جهت‌دار است که نقش والدین را تضعیف می‌کند. هنجارها و قوانین فرهنگی از طریق این فناوری جدید تغییر کرده‌اند. بنابراین، افراد به راحتی با هم ارتباط برقرار می‌کنند و آشنا می‌شوند و  ازدواج می‌کنند و ممکن است به راحتی طلاق نیز بگیرند.


وب سایت دوستیابی به عنوان کانال مدرن ارتباطی:

یکی از کانال‌های جدیدی که می‌تواند ابزاری کاربردی برای ازدواج باشد، ظهور وب سایت‌های همسریابی است. به طور سنتی اعضای خانواده، به ویژه مادر یا دختر خانواده، برای یافتن یک فرد خوب ارتباط برقرار می‌کردند. امروزه سازمان‌ها و وب سایت‌های آنلاین زیادی در این زمینه فعال هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب