بهترین جاذبه‌های گردشگری جزیره قشم

بهترین جاذبه‌های گردشگری جزیره قشم

جزیره قشم یکی از دورافتاده‌ترین و خارق العاده‌ترین نقاط ایران است. ما در این مطلب به برخی از جاذبه‌های گردشگری جزیره قشم اشاره‌ کرده‌ایم.

جزیره قشم یکی از دورافتاده‌ترین و خارق العاده‌ترین نقاط ایران است. با بقیه کشور کاملا متفاوت است. این جزیره یکی از زیباترین مکان‌های ایران و یکی از بهترین مکان‌های دیدنی در خاورمیانه است. ماجراجویان بزرگ در طول تاریخ جزیره را کاوش کردند. در قرن چهاردهم، مارکوپولوی ونیزی و ابن باتوتا مراکشی از این جزیره باشکوه دیدن کردند. با ما همراه باشید تا با جاذبه‌های گردشگری جزیره قشم آشنا شوید.


جاذبه‌های گردشگری جزیره قشم:

این جزیره در شمال تنگه هرمز قرار دارد و طول آن ۱۱۵ کیلومتر است. همچنین عرض آن بین ۱۰-۳۵ کیلومتر است. جزیره قشم، جزیره‌ای به شکل دلفین که در تنگه بحث برانگیز و استراتژیک هرمز واقع شده است، تاریخچه‌ای از زمان هخامنشیان دارد. صخره‌ها، دره‌ها، حیات وحش و آب‌های آبی نیلگون خلیج فارس، این جزیره را به مقصدی رویایی تبدیل کرده است. جاذبه‌های گردشگری این جزیره عبارتند از:

دره ستارگان:

این منحصر به فردترین و خارق العاده‌ترین پدیده زمین شناسی است. یک فرسایش طبیعی دو میلیون ساله منجر به ایجاد این مکان زیبا با ستون‌های خاکی ۱۵ متری شد. مردم محلی بر این باورند که یک بار ستاره‌ای بر روی این منطقه سقوط کرده است و در نتیجه اشکال سنگی ایجاد می‌کند که به نظر می‌رسد از سیاره دیگری است.

در واقع دره ستارگان نتیجه سال‌ها فرسایش ناشی از بارش‌های شدید است. این دره از مارن و ماسه‌سنگ تشکیل شده است و صخره‌های آن از ستون‌های بلند، مسیرهای دره مانند، تا فضاهای توخالی و سنگ‌های صاف و گرد را ایجاد می‌کنند. با کمی تخیل، چشم می‌تواند اشکال صورت، دست، حیوانات و حتی نقشه ایران را تشخیص دهد. با یک پیاده‌روی کوتاه به بالای آن، می‌توانید صخره‌های کوهستانی را ببینید که با صدف‌های دریایی جاسازی شده‌اند. افسانه‌های محلی می‌گویند که دره ستاره‌ها پر از ارواح است.

دره ستارگان یکی از  جاذبه‌های گردشگری جزیره قشم

دره چاهکوه یکی از جاذبه‌های گردشگری جزیره قشم:

فرسایش از طریق آب باران این مکان فوق العاده زیبا را ایجاد کرده است. اکثر وب سایت‌ها دره را با آب زیادی در داخل آن نشان می‌دهند.  اگر در زمستان به جزیره قشم سفر نکنید، در آنجا آبی نخواهید دید.

جزیره ناز:

جزیره ناز در ساحل جنوبی قشم واقع شده است. در هنگام جزر، می‌توانید روی شن‌های نرم پر از صدف‌های دریایی و مرجان‌های رنگارنگ قدم بزنید. در طول جزر و مد، این بخش از زمین همچنین مکان ترجیحی برای مسابقه اتومبیل‌‌‌ها و کامیون‌ها است. جزر و مد جزیره ناز توسط سریال پایتخت معروف شد در قسمتی که خانواده‌ نقی بی‌خبر از این پدیده در هنگام جزر، ماشین خود را در جزیره پارک می‌کنند و ماشینشان در آب گیر می‌کند.

 جنگل حرا یکی از جاذبه‌های گردشگری جزیره قشم:

این جنگل که درست پشت باله شمالی قشم قرار دارد، ذخیره‌گاه زیست‌کره‌ای به وسعت ۸۰۰۰ هکتار از جنگل‌های حرا است. حرا، ریشه‌ها و بسترهای لجن آلود در هنگام جزر و مد ظاهر می‌شوند، اما این جنگل در هنگام جزر و مد ناپدید می‌شود.

درخت حرا ریشه در آب نمک خلیج فارس دارد، اما سیستم فیلتراسیون پوست درخت، نمک را استخراج می‌کند و اجازه می‌دهد آب شیرین به برگ‌ها برسد. این جنگل عمدتاً برای ماهیگیری، قایق‌های توریستی و مقدار کمی برگ بری برای خوراک دام استفاده می‌شود. لاک پشت‌های دریایی، خرچنگ، میگو، مار، حواصیل و پلیکان از جمله حیواناتی هستند که در این جنگل هستند.

جزیره هنگام:

جزیره هنگام در جنوب قشم قرار دارد، جایی که قایق‌های توریستی برای دیدن بازی دلفین‌ها در صبح زود توقف می‌کنند. در آکواریوم طبیعی خلیج فارس نیز انواع ماهی‌های گرمسیری و ماهی گز وجود دارد. غزال‌ها در این جزیره ساکن هستند و گفته می‌شود که با فشار دادن سم‌های خود به زمین، آب شیرین به دست می‌آورند. جزیره هنگام پر از صخره‌های جذاب و شن‌های سیاه درخشان است که روی شن‌های بژ پاشیده شده است.

جزیره هنگام یکی از جاذبه‌های گردشگری جزیره قشم

بندر لافت یکی از جاذبه‌های گردشگری جزیره قشم:

بندر لافت بر روی باله قشم در کنار جنگل حرا واقع شده است. اگرچه اغلب یزد را شهر بادگیر (بادگیران) می‌دانند، بنای معماری باستانی ایرانی که برای ایجاد تهویه طبیعی استفاده می‌شده است، نگاهی به افق پانوراما این بندر تاریخی گواه رقابت است.

تعداد کمی آبانبار (آب باستانی) نیز وجود دارد و امروزه نیز توسط مردم محلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شهر ماهیگیری همچنین دارای چاه‌های تالا است که آب تمیز را ذخیره می‌کند و با بریدن سوراخ‌ها در لایه‌های سنگ ایجاد شده است. اگرچه در گذشته تعداد چاه‌ها برابر با تعداد روزهای یک سال کبیسه بود، اما به کمتر از ۱۰۰ حلقه کاهش یافته است که هر یک نام منحصر به فرد دارند.


کشتی‌سازی لنج:

نزدیک بندر لافت حیاط کشتی سازی است. لنج، همانطور که در محلی شناخته می‌شود، عمدتا برای ماهیگیری استفاده می‌شود. به محض ورود، لنج را در مراحل مختلف ساخت، از مراحل ابتدایی که یادآور کشتی نوح هستند تا مراحلی که در اولین سفر خود به داخل آب می‌روند، متوجه خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب