موثرترین راهبردهای یادگیری زبان

موثرترین راهبردهای یادگیری زبان

راهبردهای یادگیری زبان می‌تواند کمک بزرگی برای یادگیری یک زبان جدید باشد بنابر این در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با روش‌های یادگیری آشنا شوید.

راهبردهای یادگیری زبان می‌تواند کمک بزرگی برای یادگیری یک زبان جدید باشد. استراتژی یادگیری زبان رویکردی برای یادگیری است که در آسان‌تر کردن و موفقیت بیشتر یادگیری به شما کمک می‌کند. یک استراتژی به نوعی مانند یک نقشه است – جهت و کمکی را برای راهنمایی شما در حین یادگیری ارائه می‌دهد. در این مطلب در مورد استراتژی‌هایی صحبت خواهیم کرد که می‌توانید از آن‌ها برای تسلط بر زبان جدید استفاده کنید. ما همچنین نگاهی به نحوه ایجاد استراتژی‌های یادگیری زبان خواهیم داشت که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت داشته باشد!


راهبردهای یادگیری زبان:

آماده‌اید؟ بیایید نگاهی به اولین استراتژی خود بیندازیم: داشتن یک هدف مشخص در ذهن.

۱- هدف مشخصی در ذهن داشته باشید:

همیشه مهم است که هنگام یادگیری زبان یک هدف مشخص در ذهن داشته باشید. تعیین اهداف کمک می‌کند تا مشخص شود روی چه چیزی باید کار کنید و از کجا باید یادگیری خود را شروع کنید.

برای این‌که بفهمید اهداف یادگیری زبان شما چیست، باید ابتدا از خود بپرسید که چه چیزی شما را برای مطالعه زبان ترغیب می‌کند. آیا برای تماشای برنامه تلویزیونی جدیدی که آنلاین پیدا کرده‌اید، زبان را یاد می‌گیرید؟ تحقیقات به ما نشان داده است که تعیین اهداف بر اساس انگیزه شما به طور قابل توجهی بر موفقیت تأثیر می‌گذارد.

۲. غرق شدن در یادگیری یکی از راهبردهای یادگیری زبان:

یکی دیگر از استراتژی‌های یادگیری زبان این است که راهنمای مطالعه خود را کنار بگذارید و خود را در تجربه یادگیری زبان غرق کنید. به جای بررسی صفحات و صفحات قواعد دستور زبان، سعی کنید زبان مقصد خود را به بخشی عادی از زندگی روزمره خود تبدیل کنید.

برنامه‌های تلویزیونی را تماشا کنید، به پادکست‌ها گوش دهید، دستور العمل‌ها را بخوانید، یادداشت‌های روزانه خود را بنویسید یا با صدای بلند با خود صحبت کنید. در این صورت حتی اگر صراحتاً بر یادگیری تمرکز نکنید(شاید سعی می‌کنید استراحت کنید)، همچنان زبان خود را در پس زمینه یاد خواهید گرفت. در واقع، این می‌تواند حتی به مهارت‌های زبانی روان‌تر و خودکار منجر شود!

غرق شدن در یادگیری یکی از راهبردهای یادگیری زبان

۳. به طور منظم گوش کنید:

گوش کردن به زبان جدیدتان به طور منظم یک استراتژی خوب برای بهبود مهارت کلی شما است. این به این دلیل است که وقتی به چیزی در زبان مقصد خود گوش می‌دهید، ورودی دریافت می‌کنید. اما به چه معنی است؟

ورودی زبانی است (کلمات، عبارات، لحن، صداها و غیره) که هنگام مطالعه یا گوش کزدن به چیزی در معرض آن قرار می‌گیریم. ما زمانی زبان‌ها را بهتر یاد می‌گیریم که در معرض ورودی‌هایی قرار می‌گیریم که عمدتاً قابل درک هستند، نه اما حاوی زبانی که هنوز نمی‌دانیم (مثلاً کلمات جدید، گرامر و غیره).

وقتی بیشتر چیزی را که می‌شنوید درک می‌کنید، می‌توانید روی قسمت‌هایی که هنوز متوجه نشده‌اید تمرکز کنید. در عمل، باید سعی کنید به رسانه‌هایی که آشنا و جالب هستند، اما کمی بالاتر از سطح شما هستند گوش دهید. بخش‌هایی از ورودی (کلمات، تلفظ‌ها و غیره) برای شما جدید هستند را پیگیری کنید و برای مطالعه بعداً آنها را یادداشت کنید.

۴. از تکرارهای فاصله‌دار برای بهبود مهارت‌های واژگان خود استفاده کنید:

تکرار فاصله یکی از موثرترین استراتژی‌ها برای بهبود مهارت‌های واژگان شماست. تکرار فاصله‌دار به فرآیند فاصله گذاری یا فاصله گرفتن از جلسات مرور به جای مطالعه همزمان همه چیز اشاره دارد. تصور کنید که یک آزمون بزرگ واژگان در راه است. کدام روش مطالعه بهتری به نظر می‌رسد: برای امتحان با مرور تمام یادداشت‌های ترم خود در شب قبل، یا چند هفته وقت بگذارید تا چند کلمه را هر شب مرور کنید؟ فاصله گذاری بین برنامه تحصیلی شما باعث می‌شود یادگیری بهتری داشته باشید.

تکرار فاصله نیز می‌تواند به شما در به خاطر سپردن کلمات در طولانی مدت کمک کند. با یادگیری چند کلمه جدید در هر شب (مثلاً خودتان فلش کارت بسازید و امتحان کنید) می‌توانید یادگیری را برای خود ساده‌تر کنید. هنگامی که بعد از یک استراحت شبانه توانستید همه آن‌ها را درست بنویسید، می‌توانید مدت زمان بین جلسات یادگیری را با آن کلمات خاص افزایش دهید. به زودی متوجه خواهید شد که مغز شما حتی پیچیده‌ترین کلمات را به اطر سپرده است و شما می‌توانید آنها را حتی هفته‌ها (و ماه ها!) پس از یادگیری به یاد آورید. به اضافه کردن کلمات جدید خود ادامه دهید و این روند را تکرار کنید.

۵.  یکی از راهبردهای یادگیری زبان این است که به زبانی که یاد می‌گیرید فکر کنید:

هر چقدر هم که در ابتدا عجیب به نظر برسد، فکر کردن به زبانی که در حال یادگیری آن هستید، روشی موثر برای افزایش تسلط شماست. یک مشکل رایج برای زبان آموزان این است که به آنچه می‌خواهند به زبان اول خود بگویند (یا بنویسند) فکر کنند و سپس آن را به زبان دوم خود ترجمه کنند. بخشی از یادگیری یک زبان، یادگیری تفکر درباره جهان به روشی جدید است. در واقع شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ساختار زبان‌هایی که صحبت می‌کنید می‌تواند بر نحوه تفکر شما تأثیر بگذارد.

یکی از راهبردهای یادگیری زبان این است که به زبانی که یاد می‌گیرید فکر کنید

۶. اشتباهات زیادی انجام دهید:

یکی از بهترین راه‌ها برای یادگیری یک زبان جدید این است که اشتباهات زیادی انجام دهید. هر چقدر که اشتباهات ناامید کننده باشند، اما فرصت‌های خوبی برای یادگیری در اختیار ما قرار می‌دهند – البته پس از اصلاح. بازخورد اصلاحی شکلی از ورودی است که مغز شما می‌تواند از آن استفاده کند تا به شما در جلوگیری از انجام اشتباه برای بار دوم کمک کند.

اما حتی اگر دوباره همان اشتباه را تکرار کردید، نگران نباشید! اشتباه کردن می‌تواند شاهدی بر یادگیری باشد. درست شنیدی! در فرآیند یادگیری زبان، مرحله‌ای وجود دارد (حتی زمانی که بچه‌ها زبان اول خود را یاد می‌گیرند) که در آن ما اشتباهات سیستماتیک و الگوبرداری شده‌ای مرتکب می‌شویم.

این خطاها اغلب به این دلیل به وجود می‌آیند که ما بیش از حد قانونی را که درونی کرده‌ایم اعمال می‌کنیم. به عنوان مثال، یک زبان آموز انگلیسی ممکن است بداند که شما “s” را به اسم اضافه می‌کنید تا آن را جمع کنید، به این معنی که آن‌ها ممکن است به جای “موش” بگویند “موس”. در حالی که این از نظر فنی یک اشتباه است، اما همچنین شاهدی بر این است که یادگیرنده قاعده جمع‌سازی کلی را یاد گرفته است – اکنون آن‌ها فقط باید بیاموزند که کلمه “موس” یک استثنا است.  اشتباه کردن به ما فضایی برای ورودی جدید می‌دهد و همچنین آنچه را که قبلاً می‌دانیم تقویت می‌کند. بنابراین، دفعه بعد که اشتباه کردید، یک نفس عمیق بکشید و به یاد داشته باشید که این یک بخش طبیعی (و حیاتی) از فرآیند یادگیری است!

۷. تا جایی که می‌توانید به زبان خارجی خود بخوانید:

یکی دیگر راهبردهای یادگیری زبان جدید این است که تا جایی که می‌توانید به زبان مقصد خود بخوانید. مطالعه نیز مانند گوش کردن، ورودی‌هایی را در اختیار ما قرار می‌دهد که مغز ما از آن‌ها برای یادگیری استفاده می‌کند. ورودی برای درک واژگان جدید و ساختارهای دستوری ضروری است. بنابراین هرچه بیشتر به زبانی که می‌خواهید یاد بگیرید بخوانید، بیشتر یاد خواهید گرفت!

مطالعه به زبان مقصد ممکن است در ابتدا واقعاً دلهره‌آور به نظر برسد. اما قول می‌دهم آنقدرها هم که به نظر می‌رسد ترسناک نیست! از کوچک شروع کنید: سعی کنید علائم جاده، منوها، اشعار یا حتی پست‌های رسانه‌های اجتماعی ساده را بخوانید. حتی می‌توانید تنظیمات گوشی یا رایانه خود را به زبان دیگری خود تغییر دهید. این برای تمرین خواندن عالی است!

"یکی

همانطور که مهارت‌ها و اعتماد به نفس خود را افزایش می‌دهید، می‌توانید شروع به خواندن مقالات خبری یا حتی کتاب‌های کامل کنید. گاهی اوقات، مطالعه مطالبی که قبلاً به زبان اولی خود خوانده‌اید کمک می‌کند. به این ترتیب با طرح داستان آشنا می‌شوید و می‌توانید به جای طرح داستان به زبانی که برای روایت داستان استفاده می‌شود توجه کنید.


۸. تا جایی که می‌توانید به زبان خارجی خود بنویسید:

مانند خواندن و گوش دادن، باید تا آنجا که می‌توانید به زبان مقصد خود نیز بنویسید. نوشتن توانایی‌های تولیدی شما را تقویت می‌کند، به این معنی که خودتان می‌توانید تولید زبان را تمرین کنید. برای تسلط کامل بر زبانی که یاد می‌گیرید، باید مهارت‌های تولیدی خود را تقویت کنید.

برای بسیاری از زبان آموزان، نوشتن به زبان مقصد واقعا ترسناک است. دانش‌آموزان اغلب نوشتن را با مقالات تحقیقاتی طولانی و بازخوردهای سخت در مورد املا و دستور زبان مرتبط می‌کنند.

در حالی که تمرین گرامر و املای مطمئناً مهم است، نوشتن به زبان جدید شما نباید چندان رسمی باشد. مجدداً از موارد کوچک شروع کنید: یک لیست مواد غذایی به زبانی جدید بنویسید، یا یک مجله یادگیری زبان نگه دارید که در آن پیشرفت یادگیری خود را دنبال کنید.

مطلب بهترین زبان‌های دنیا برای یادگیری به شما در انتخاب یک زبان مفید برای یادگیری کمک می‌کند. در ضمن اگر شما در حال آموزش زبان انگلیسی هستید ممکن است مطلب ۷ راه ساده برای یادگیری زبان انگلیسی  برای شما مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب