عوارض جانبی روغن زیتون در صورت استفاده بیش از حد

عوارض جانبی روغن زیتون در صورت استفاده بیش از حد

مطالعات نشان داده است که مصرف بیش از حد روغن زیتون ممکن است سلامتی کلی را تحت تاثیر قرار دهد و عوارضی بای سلامتی دارد. ما در این مطلب به برخی از عوارض جانبی روغن زیتون اشاره کرده‌ایم.

روغن زیتون سرشار از مواد مغذی سالم است. اما عوارض جانبی روغن زیتون با مصرف بیش از حد، خود را نشان می‌دهد. برای دانستن عوارض جانبی روغن زیتون به ادامه مطلب مراجعه کنید.

روغن زیتون به دلیل فواید شناخته شده خود جایگاه ویژه‌ای در آشپزخانه‌های ما به دست آورده است. علاقه‌مندان به تناسب اندام اغلب سس‌های سالاد خود را با یک قاشق روغن زیتون جایگزین می‌کنند و بسیاری از متخصصان تغذیه پیشنهاد می‌کنند از روغن زیتون به عنوان روغن پخت و پز به جای روغن‌های سرخ کردنی استفاده کنند. اما، مصرف بیش از حد روغن زیتون می‌تواند عوارض جانبی خاصی نیز داشته باشد. بله این درست است!

زیتون سرشار از مواد مغذی است که بدن ما هر روز به آن نیاز دارد، اما مصرف متعادل آن‌ها کلید تناسب اندام و سالم ماندن است. قبل از اینکه روغن زیتون را جایگزین روغن‌های پخت و پز معمولی خود کنید، باید از عوارض جانبی احتمالی روغن زیتون آگاه باشید.


آیا روغن زیتون آنقدر که ما فکر می‌کنیم سالم است؟

روغن زیتون یک روغن ارگانیک است که از میوه‌های زیتون استخراج می‌شود و به دلیل ویژگی‌های غذایی غنی‌اش در صنعت سلامتی مورد احترام است. اسیدهای چرب تک غیراشباع، آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در روغن زیتون برای تناسب اندام و فعال نگه داشتن شما ضروری هستند. مصرف منظم روغن زیتون به ویژه روغن زیتون اصل ممکن است برای سلامت کلی شما مفید باشد.

اما همه ما می‌دانیم که هر سکه دو روی دارد. بدون شک، مصرف متعادل روغن زیتون ممکن است فواید متعددی برای سلامتی و زیبایی به همراه داشته باشد، اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند اثرات نامطلوبی بر نحوه متابولیسم چربی‌ها در بدن داشته باشد. علاوه بر این، روغن زیتون ممکن است آنقدر که فکر می‌کنید برای سلامت قلب شما مفید نباشد.

بنابراین، ما ۹ یارد کامل را طی کرده ایم تا برخی از اطلاعات عالی را در مورد بازگویی عوارض جانبی روغن زیتون بیاوریم. بیایید و دنیای روغن زیتون و معایب جایگزینی روغن های معمولی پخت و پز خود را با آن کشف کنید.

۱۰ عوارض جانبی روغن زیتون:

۱. آکنه و جوش یکی از عوارض جانبی روغن زیتون در صورت استفاده بیش از حد:

بسیاری از ما تمایل داریم قبل از خواب پوست خود را با روغن زیتون بکر ماساژ دهیم تا عطش پوست خشک را رفع کنیم و پوستی درخشان برای خود به ارمغال بیاوریم. روغن زیتون حاوی ویتامین E، آنتی اکسیدان‌ها و چربی‌های سالم است که هایپرپیگمانتاسیون را روشن می‌کند، با التهاب مبارزه می‌کند و پوست را عمیقاً مرطوب می‌کند.

چیزی که هست، روغن زیتون غلیظ است و به سرعت جذب پوست شما نمی‌شود. مالیدن بیش از حد روغن زیتون روی صورت ممکن است یک لایه ضخیم روی پوست شما ایجاد کند و منافذ را مسدود کند. همچنین کثیفی محبوس شده در منافذ ممکن است باعث آکنه و جوش روی پوست شما شود. عارضه جانبی ماساژ روغن زیتون شامل آکنه، جوش و بثورات پوستی است.

بنابراین، در استفاده از روغن زیتون روی پوست خود زیاده روی نکنید. استفاده از آن دو بار در هفته برای دستیابی به پوستی شفاف، صاف و درخشان کافی است.
آکنه و جوش یکی از عوارض جانبی روغن زیتون در صورت استفاده بیش از حد

 

۲. آلرژی و بثورات پوستی:

اگر پوست حساسی دارید و مستعد آلرژی هستید، نباید از روغن زیتون برای پوست خود استفاده کنید. استفاده مستقیم از روغن زیتون روی پوست ممکن است باعث بثورات، آلرژی و اگزما شود. اگر اغلب چنین آلرژی‌های پوستی را تجربه می‌کنید، ممکن است پس از مصرف غذاهایی که حاوی روغن زیتون هستند نیز احساس ناراحتی کنید. بنابراین، بهتر است قبل از شروع مصرف روزانه روغن زیتون، فواید و عوارض احتمالی آن را بدانید.

۳. مشکلات قلبی یکی از عوارض جانبی روغن زیتون در صورت استفاده بیش از حد:

ممکن است برخلاف تصور، رایج به نظر برسد، اما استفاده منظم از روغن زیتون ممکن است برای سلامت قلب شما مفید نباشد. اکثر روغن‌های زیتون موجود در بازار امروزه تحت فشار و حرارت بالا یا تصفیه شده یا تا حدی هیدروژنه می‌شوند. چنین فرآیندهایی ساختار مولکولی آن را تغییر می‌دهند و میزان اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در میوه‌های زیتون را کاهش می‌دهند.

علاوه بر این، گنجاندن بیش از حد روغن زیتون در رژیم غذایی ممکن است سطح کلسترول خوب را در بدن کاهش دهد و به طور همزمان کلسترول بد را افزایش دهد. چنین افزایشی در LDL ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را در دراز مدت افزایش دهد. بنابراین، محدود کردن مصرف روغن زیتون برای کاهش خطر بیماری قلبی مهم است.

۴. فشار خون را کاهش می‌دهد:

زیتون در عرصه تناسب اندام به دلیل خواص مفید برای قلب مورد احترام است. همه این‌ها به لطف چربی‌های سالم و آنتی اکسیدان‌های موجود در آن‌هاست. با این حال، برخی از مطالعات اشاره می‌کنند که مصرف بیش از حد زیتون یا روغن زیتون ممکن است برای سلامت قلب و سلامت کلی شما مضر باشد. مصرف بیش از حد روغن زیتون در سالاد یا وعده‌های غذایی ممکن است فشار خون شما را کاهش دهد و ممکن است دچار ضعف، سرگیجه یا حتی مشکلات کلیوی شوید.

کاهش فشار خون در اثر استفاده بیش از حد روغن زیتون

۵. سطح قند خون را کاهش می‌دهد:

مصرف بیش از حد روغن زیتون ممکن است قند خون شما را به سطوح خطرناکی پایین بیاورد. روغن زیتون ممکن است منجر به افزایش مقاومت به انسولین در بدن شما شود و در نتیجه سطح گلوکز خون را کاهش دهد. مصرف بیش از حد روغن زیتون مضر است و شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به افت قند خون، تعریق و ضعف قرار می‌دهد. مصرف روغن زیتون در حد اعتدال، کلید مدیریت سطوح بهینه گلوکز خون و حفظ بهترین سلامت جسمانی است.

۶. افزایش التهاب یکی از عوارض جانبی روغن زیتون در صورت استفاده بیش از حد:

التهاب پاسخ طبیعی بدن شما به هر گونه آسیب سلولی است. اغلب به صورت تورم، قرمزی و گرما در محل آسیب یا عفونت ظاهر می‌شود. کمی التهاب در بدن شما ممکن است به ترمیم عضلات و بافت‌های ناشی از آسیب کمک کند. اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند نگران کننده باشد. روغن زیتون سرشار از چربی است و در صورت مصرف بیش از حد ممکن است باعث التهاب در بدن شما شود.

روغن زیتون مملو از اسید اولئیک است که باعث سرعت بخشیدن به آزاد شدن لیپوپلی ساکاریدها از روده به جریان خون می‌شود. افزایش تعداد LPS در جریان خون به نوبه خود ممکن است باعث شود سلول‌های ایمنی باعث التهاب بیشتر در بدن شوند. همچنین، نشان داده شده است که روغن زیتون نشانگرهایی مانند سایتوکین‌های التهابی را که با التهاب مزمن در بدن مرتبط است، افزایش می‌دهد.

۷. سنگ کیسه صفرا و انسداد:

افزایش خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا پاسخ شگفت انگیز دیگری به این سوال است که آیا روغن زیتون بیش از حد برای سلامتی مضر است؟ کبد اندامی است که صفرا را برای تجزیه آسان غذایی که می‌خورید تولید می‌کند. این مایع زرد رنگ در کیسه صفرا ذخیره می‌شود. اما، زمانی که بدن شما چربی اضافی را نگه می‌دارد و روغن زیتون را بیش از حد مصرف می‌کنید، کیسه صفرا شروع به آزادسازی و امولسیون شدن چربی‌ها می‌کند. در نهایت منجر به انسداد کیسه صفرا یا سنگ کیسه صفرا می‌شود.

۸. مشکلات روده یکی از عوارض جانبی روغن زیتون در صورت استفاده بیش از حد:

روغن زیتون سرشار از چربی است و مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به مشکلات گوارشی مانند اسهال شود. بسیاری از ما دوست داریم یک قاشق روغن زیتون خام را به عنوان دارویی برای مهار یبوست مصرف کنیم. اگرچه روغن زیتون یک ملین طبیعی است، اما زیاده روی در آن می‌تواند اثرات منفی بر سلامتی داشته باشد. مصرف بیش از حد روغن زیتون، هضم کامل آن را برای سیستم شما دشوار می‌کند. در نتیجه، احتمال ابتلا به اسهال جزئی تا متوسط وجود دارد.

خانمی که در اثر استفاده بیش از حد از روغن زیتون دچار مشکلات گوارشی شده است که این از عوارض جانبی روغن زیتون است

۹. افزایش وزن ناسالم یکی از عوارض جانبی روغن زیتون در صورت استفاده بیش از حد:

روغن زیتون سرشار از کالری است و افزایش وزن غیر ضروری یکی دیگر از عوارض مصرف آن است. با کمال تعجب، هر ۱۶ اونس روغن زیتون حاوی کالری است که معادل دو روز از کالری مورد نیاز روزانه شما (۴۰۰۰ کیلو کالری) است که بسیار بیشتر از کالری موجود در شکر تصفیه شده (۱۷۲۵ کیلو کالری) در هر پوند است.

بنابراین، غذای اصلی خود را نباید در روغن زیتون بپزید. در عوض، اضافه کردن یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به سالاد یا سرخ کردن میان وعده‌های خود با روغن زیتون انتخاب بهتری است.

۱۰. خارش پوست سر:

بسیاری از ما دوست داریم با استفاده از روغن زیتون ماساژهای آرام بخش سر را انجام دهیم. روغن زیتون یک درمان باستانی برای مهار مشکلات مو مانند ریزش مو، موخوره و بسیاری از موارد دیگر است. بنابراین، بسیاری از ماسک‌های مو و محصولات مراقبت از مو حاوی روغن زیتون به عنوان یک ماده فعال هستند.

اما، آیا می‌دانید که استفاده از روغن زیتون خام روی موهای چرب می‌تواند منجر به خارش پوست سر و شوره سر شود؟

افرادی که مستعد آلرژی‌های پوستی هستند ممکن است بعد از استفاده از روغن زیتون روی پوست سر ایجاد بثورات کنند. در ضمن ممکن است روغن زیتون برای موهای نازک و نازک و چرب مناسب نباشد. همچنین بسیاری از افراد پس از مالیدن روغن زیتون به پوست سر خود به دلیل بوی آن احساس تهوع می‌کنند. در صورت وجود چنین مشکلاتی استفاده از روغن‌های گیاهی دیگر مانند روغن نارگیل یا یاس می‌تواند گزینه مطمئن‌تری برای شما باشد.

اقدامات احتیاطی و هشدارهای ویژه:

در اینجا چند احتیاط ویژه وجود دارد که باید هنگام شروع استفاده از روغن زیتون در رژیم غذایی یا رژیم‌های تناسب اندام به خاطر داشته باشید.

هنگام مصرف خوراکی:

روغن زیتون یک ماده فعال در رژیم غذایی ایتالیایی یا مدیترانه‌ای است. مصرف حداکثر ۱ لیتر روغن زیتون فرابکر در هفته به طور کلی برای افرادی که از رژیم مدیترانه‌ای سخت پیروی می‌کنند بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود. با این حال، بهتر است برای داشتن بهترین فواید سلامتی، به مصرف حدود ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون پایبند باشید. روغن زیتون به خوبی توسط اکثر افراد تحمل می‌شود، اما ممکن است در موارد معدودی باعث تهوع شود.

هنگام استفاده موضعی روی پوست:

روغن زیتون معمولاً برای استفاده موضعی روی پوست بی‌خطر است. اگر از آلرژی‌های پوستی یا سایر بیماری‌های پوستی رنج می‌برید، بهتر است از مالیدن روغن زیتون روی پوست خود خودداری کنید. همچنین، هنگامی که پس از درمان دندانپزشکی در دهان استفاده می‌شود، ممکن است دهان بیشتر از همیشه احساس درد کند.

خانم در حال استفاده از روغن زیتون بر روی پوست خود

بارداری و شیردهی:

روغن زیتون به عنوان یک درمان باستانی برای مهار چندین مشکل سلامتی و زیبایی استفاده می‌شود. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا استفاده از آن توسط زنان در دوران بارداری یا شیردهی ایمن است یا خیر.

نکاتی برای کاهش عوارض جانبی روغن زیتون

۱. روی کیفیت تمرکز کنید:

هنگام خرید روغن زیتون، از تصفیه نشده بودن آن اطمینان حاصل کنید. به دنبال برچسب “فرابکر” باشید، زیرا بالاترین کیفیت و طعم برتر در مقایسه با سایر گریدهای روغن زیتون دارد. بسته‌بندی همچنین در مورد چیدن روغن زیتون اهمیت دارد – محصولی را انتخاب کنید که در بطری‌های شیشه‌ای تیره بسته بندی شده باشد تا برای مدت طولانی‌تری تازه و ایمن بماند.

علاوه بر این، فراموش نکنید که به دنبال تاریخ برداشت باشید، زیرا به شدت بر کیفیت روغن زیتون تأثیر می‌گذارد. محصولی را انتخاب کنید که در سال گذشته برداشت شده است تا بهترین طعم و عطر را داشته باشد. به طور کلی، انتخاب یک روغن زیتون با کیفیت برتر از یک برند معتبر می‌تواند به شما کمک کند از مزایای مثبت آن بهره‌مند شوید و از عوارض جانبی احتمالی جلوگیری کنید. با این حال، مطمئن شوید که آن را در مقادیر کم مصرف کنید تا از عوارض جانبی احتمالی روغن زیتون فرابکر جلوگیری کنید.

۲. مراقب حساسیت‌های فردی باشید:

افرادی که فشار خون پایین، شرایط التهابی و سنگ کیسه صفرا دارند باید آن را در حد اعتدال مصرف کنند تا از خطرات مرتبط با این روغن گیاهی جلوگیری کنند. همیشه توصیه می‌شود در صورت داشتن هر گونه مشکل سلامتی، قبل از وارد کردن روغن زیتون به رژیم غذایی خود، از راهنمایی‌های حرفه‌ای استفاده کنید.

۳. از آن در مقادیر کم استفاده کنید:

هنگام استفاده از روغن زیتون برای اولین بار، به آرامی شروع کنید تا از دریافت کالری اضافی جلوگیری کنید. اگر بدن شما به راحتی با مصرف روغن زیتون سازگار می‌شود، می‌توانید به تدریج میزان مصرف خود را افزایش دهید. در حالت ایده‌آل، مصرف ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون توسط اکثر افراد به خوبی تحمل می‌شود. اگر احساس ناراحتی کردید، مصرف را قطع کنید و فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید.


۴. آن را با سایر غذاها مخلوط کنید:

چند قطره روغن زیتون را روی سالاد بریزید یا از آن برای تفت دادن سبزیجات استفاده کنید تا از فواید سلامتی آن نهایت استفاده را ببرید و از عوارض جلوگیری کنید. همچنین هنگام تهیه غذا با روغن زیتون دقت کنید که بیش از حد گرم نشود زیرا نقطه دود آن پایین است که می‌تواند طعم تلخ و عوارض ایجاد کند.

۵. با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید:

مصرف بیش از حد روغن زیتون بیشتر از اینکه مفید باشد، ضرر دارد. به پزشک مراجعه کنید تا ببینید آیا می‌توانید روغن زیتون را به رژیم غذایی خود اضافه کنید یا خیر و چه مقدار می‌توانید به صورت روزانه مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب