نکاتی برای روزه داری سالم در ماه مبارک رمضان

نکاتی برای روزه داری سالم در ماه مبارک رمضان

با توجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان ما تصمیم گرفتیم که نکاتی برای روزه داری سالم در ماه مبارک رمضان را با شما به اشتراک بگذاریم.

‌اگر شما یکی از میلیون‌ها مسلمان جهان هستید به احتمال زیاد هر روز از طلوع فجر تا غروب آفتاب روزه می‌گیرید. روزه بخش مهمی از بسیاری از سنت‌های مذهبی است و معمولاً می‌توان آن را با خیال راحت انجام داد. با این حال، اگر شما هر گونه بیماری از جمله بارداری، شیردهی، یا دیابت یا بیماری دیگری دارید بهتر است برای روزه‌داری با مرجع تقلید خود مشورت کنید. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با نکاتی برای روزه داری سالم در ماه مبارک رمضان آشنا شوید.

اگر دارو مصرف می‌کنید، حتماً از پزشک خود بپرسید که آیا می‌توانید با خیال راحت آن‌ها را حذف کنید یا می‌توان بدون غذا و مایعات مصرف کرد. اگر در طول روزه داری احساس ناراحتی کردید، استراحت کنید، مقداری آبمیوه بنوشید و در صورت عدم بهبود علائم با پزشک مشورت کنید.


نکاتی برای روزه داری سالم در ماه رمضان:

به همان اندازه که یک ورزش روحی و جسمی برای شما مفید است روزه گرفتن در ماه رمضان نیز مهم و مفید است. در اینجا نکاتی وجود دارد که می‌تواند به مسلمانان کمک کند تا بدون مشکل بتوانند روزه بگیرند این نکات عبارتند از:

۱. هیدراته بمانید:

حتی اگر خیلی احساس تشنگی نمی‌کنید سعی کنید چندین بار در طول شب مایعات بنوشید. مایعاتی را انتخاب کنید که حاوی کافئین نباشند، زیرا نوشیدنی‌های کافئین‌دار می‌توانند باعث کم آبی بدن شوند. به یاد داشته باشید، افطار (غروب بعد از غروب آفتاب) با آب نه تنها سنتی است، بلکه تضمین می‌کند که بهترین منبع هیدراتاسیون را قبل از پرت شدن با غذا به بدن خود وارد کنید.

اما، مراقب باشید و در مصرف آن بیش از حد زیاده روی نکنید. تلاش برای مصرف چند لیتر آب آن هم در یک بازه زمانی کوتاه می‌تواند الکترولیت‌های بدن شما را رقیق کند و باعث ایجاد یک وضعیت بالقوه کشنده به نام مسمومیت با آب شود.

۲. تنوع چاشنی زندگی است:

در طول شب غذاهای متنوع بخورید. اکنون، بیش از هر زمان دیگری، بدن شما برای جبران استرس ناشی از روزه داری به تغذیه مناسب نیاز دارد. غلات کامل، سبزیجات، میوه‌ها، پروتئین بدون چربی، چربی‌های سالم (چربی از گیاهان، مانند روغن زیتون و آجیل) – همه این‌ها برای تامین تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن شما مهم هستند.

افطاری و مواد غذایی مفید در ماه مبارک رمضان

۳. مصرف به اندازه اندازه یکی از نکات مهم برای روزه داری سالم در ماه رمضان:

حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا بدن متوجه شود که به اندازه کافی مواد مغذی درایافت کرده است یا خیر. پس در هنگام افطار در مصرف غذا زیاده روی نکنید. خوردن آگاهانه و متوجه شدن این که گرسنگی شما واقعاً رفع شده است، استرس کم‌تری به بدن شما وارد می‌کند و انرژی بیشتری نسبت به مصرف مقادیر زیاد در یک زمان به شما می‌دهد.

۴. به تحرک ادامه دهید:

اگرچه روزه گرفتن می‌تواند از نظر جسمی واقعا شما را خسته کند، سعی کنید کاملاً بی‌تحرک نباشید. اگر معمولاً در طول صبح ورزش می‌کنید، بررسی که اگر بعد از افطار کردن، ورزش کنید، چه احساسی در بدنتان دارد. ورزش شدید در طول روز ایده خوبی نیست زیرا ممکن است به سرعت دچار کم آبی بدن شوید. کوچک فکر کنید – پیاده روی‌های کوتاه کوتاه یا چند حرکت کششی می‌تواند کمک زیادی به حفظ انرژی شما در طول روز کند.

۵. چند راز برای روزه داری سالم در ماه رمضان:

اجزای یک وعده غذایی متعادل به قند خون شما کمک می‌کنند تا پایدارتر بماند، که این در طول روز انرژی خوبی به شما می‌دهد. برخی از عناصری که باید در سحری خود بگنجانید عبارتند از:

  • غلات کامل – منابع غلات کامل شامل، نان سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای و بلغور جو دوسر است.
  • میوه‌ها و سبزیجات تازه
  • پروتئین – منابع پروتئین شامل شیر، ماست، تخم مرغ، آجیل است.
  • چربی سالم – منابع، آجیل و زیتون هستند.

این ترکیبات آسان را علاوه بر مصرف آب هنگام سحری امتحان کنید:

  • بلغور جو دوسر تهیه شده با شیر کم چرب و روی آن میوه و آجیل.
  • یک کاسه غلات سبوس‌دار و شیر کم‌چرب، روی آن میوه و آجیل.
  • یک تکه نان تست سبوس‌دار، یک تخم مرغ آب پز و یک تکه میوه.
  • یک ساندویچ کره بادام زمینی روی نان سبوس‌دار و یک لیوان شیر کم چرب.
  • یک موز یا سیب با کره بادام زمینی و یک لیوان شیر کم چرب.
  • یک کاسه سوپ سبزیجات، یک تکه نان تست غلات کامل و یک لیوان شیر کم چرب.
  • سالاد کوسکوس گندم کامل با سبزیجات مخلوط، روغن زیتون و کنسرو ماهی تن.

 نکاتی برای روزه داری سالم در ماه مبارک رمضان

۶. به احساس بدن خود اعتماد کنید:

هر فردی ممکن است با روش‌های مختلف غذا خوردن بهترین احساس را داشته باشد. اگر با روزه داری مشکل دارید و این نکات برای شما کارساز نیست، با یک متخصص تغذیه یا سایر ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی صحبت کنید تا بر اساس وضعیت خود توصیه‌های دقیق‌تری دریافت کنید.


توجه: معمولاً موارد زیر در ماه رمضان از روزه گرفتن معاف می‌باشند:

  • کودکان
  • زنان در دوران باردار و شیرده
  • افرادی که مسافت های طولانی را طی می‌کنند
  • کسانی که بیماری حاد دارند
  • کسانی که یک بیماری مزمن دارند و با روزه آسیب می‌بینند (مثلاً دیابت) (اگر مبتلا به بیماری دیابت هستید و با وجود بیماری خود اصرار به گرفتن روزه‌ دارید حتما مطلب دیابت و رمضان: ۱۰ نکته برای روزه گرفتن را مطالعه کنید.)
  • افراد ضعیف یا مسن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب