غذاهای پرطرفدار ایرانی

غذاهای پرطرفدار ایرانی

نادیده گرفتن خوشمزه‌ترین وعده‌های غذایی که سرشار از ادویه هستند، آسان نیست. ایران کشوری است که هر منطقه بر اساس محیط جغرافیایی غذاهای مخصوص به خود را دارد. به عنوان مثال شمال ایران در نزدیکی دریای خزر غذاهای متنوعی با ماهی دارد. با این حال، در جنوب، غذاهای تند به دلیل آب و هوای گرم‌تر، بسیار محبوب هستند.

غذاهای ایرانی به خاطر مواد اولیه و دستور پخت بی‌نظیرشان معروف هستند. اگرچه اکثر غذاها به زمان آماده‌سازی و پخت زیادی نیاز دارند، اما بسیار سالم هستند و واقعا طعم‌های فراموش‌نشدنی دارند. برخی از غذاهای پرطرفدار ایرانی عبارت‌اند از:

۱. برنج بخارپز ایرانی

برنج مهم‌ترین وعده غذایی است. این غذا با خورش، کباب، مرغ، ماهی و … سرو می‌شود و به سادگی می‌توان گفت یک غذای ایرانی بدون برنج ایرانی کامل نیست. در ایران، مردم مهارت‌های آشپزی شما را با نحوه درست کردن برنج بخارپز به سبک ایرانی می‌شناسند. اصول پخت برنج شبیه چینی‌ها و هندی‌ها است، اما باید طوری پخته شود که دانه‌های آن از هم جدا شوند و له نشوند و به هم نچسبند.

 برنج بخارپز یکی از غذاهای پرطرفدار ایرانی
برنج بخارپز ایرانی

برای برخی از وعده‌های غذایی، زعفران را به یک چهارم برنج اضافه می‌کنند و روی آن را با زرشگ تزئین می‌کنند. همراه با کباب و باربیکیو، آن را با یک مکعب کوچک کره که روی آن ذوب می‌شود، سرو می‌کنند. و اما ته‌دیگ، یک غذای جانبی برای غذای اصلی است، اگرچه برای برخی، یک غذای جداگانه است. اگر آن را امتحان کرده باشید، دلیل آن را خواهید فهمید. ته‌دیگ یک لایه ترد از برنج، نان یا سیب زمینی است. راز پخت این گنج طلایی این است که نان یا سیب زمینی را قبل از آخرین مرحله پخت ته‌ دیگ بگذارید.

۲. خورشت قورمه سبزی

خورشت‌ها یکی از رایج‌ترین غذاهای ایرانی هستند. معروف‌ترین خورشت، خورشت قورمه سبزی است که در مناسبت‌های رسمی و در وعده‌های خانوادگی سرو می‌شود. سرشار از پنج نوع گیاه دارویی و لوبیا قرمز است که طعمی فراموش‌نشدنی به آن می‌بخشد. گیاهی به نام شمبلیله وجود دارد که طعم بی‌نظیری به این غذا می‌دهد.

قورمه سبزی یکی از غذاهای پرطرفدار ایرانی
خورش قورمه سبزی

۳. چلوکباب کوبیده

کباب یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین غذاها نزد ایرانیان است که تنوع زیادی در گوشت و روش پخت دارد. محبوب‌ترین آن کوبیده است که گوشت چرخ کرده با پیاز، نمک، فلفل و سپس با مقداری ادویه مخلوط می‌‌شود. این غذا با برنج، پیاز و گوجه فرنگی کبابی سرو می‌شود. قبل از سرو، سماق و کمی لیمو برای طعم بیشتر اضافه می‌شود.

 چلو کباب کوبیده یکی از غذاهای پرطرفدار ایرانی
چلوکباب کوبیده


۴. خورشت قیمه

یکی دیگر از خورشت‌های معروف خورشت قیمه است که پایه‌های آن مانند خورشت‌های دیگر گوشت خلالی، پیاز سرخ شده و لیموی خشک است و با لپه و ادویه می‌پزند. اغلب با سیب زمینی سرخ کرده روی آن و همراه با برنج سرو می‌شود.

خورش قیمه یکی از غذاهای پرطرفدار ایرانی
خورش قیمه

۵. باقالی پلو با ماهیچه

باقالی پلو با ماهیچه یک غذای معروف است و اغلب در مناسبت‌های رسمی، عروسی، مجالس و در جشن‌های مختلف سرو می‌شود. در جنوب ایران، باقالی پلو را با ماهی تازه از خلیج فارس صید می‌کنند و سپس سرخ می‌کنند و با برنج سرو می‌کنند. با این حال، نسخه محبوب‌تر با ساق بره است. و خوشمزه‌تر است و وقتی درست پخته شود، گوشت بره در دهان شما آب می‌شود.

باقالی پلو با ماهیچه یکی از غذاهای پرطرفدار ایرانی
باقالی پلو با ماهیچه

۶. زرشک پلو

این غذا یکی دیگر از غذاهایی است که معمولا در مناسبت‌های خاص سرو می‌شود و معمولا با مرغ سرو می‌شود. زرشک، طعمی ترش و شیرین دارد و گاهی آن را با شکر سرخ می‌کنند تا شیرینی و ترشی آن را ملایم کند. همچنین زرشک یکی از رنگارنگ‌ترین تزیینات برنچ است.

زرشک پلو یکی از غذاهای پرطرفدار ایرانی
زرشک پلو

۷. ته‌چین

اگر به برنج، مرغ و زعفران علاقه دارید، این غذا به یکی از غذاهای مورد علاقه شما تبدیل خواهد شد. کیکی را تصور کنید که از برنج، ماست، زعفران، تخم مرغ و فیله مرغ درست شده است. همچنین می‌توانید ته‌چین را با گوشت گاو، ماهی یا بدون گوشت درست کنید. می‌توان آن را به عنوان غذای جداگانه یا به عنوان پیش غذا با کباب و خورش سرو کرد.

ته‌چین یکی از غذاهای پرطرفدار ایرانی
ته‌چین

۸. خورشت فسنجان

این خورشت نمادین یک گزینه در منوی در هر عروسی ایرانی است. خورشت فسنجان به طور سنتی با اردک درست می‌شود و با مرغ یا گوشت بره نیز می‌توان آن را درست کرد. گاهی در شمال ایران با ماهی درست می‌کنند. گفته می‌شود این خورشت به یک آشپز خوب نیاز دارد، زیرا باید درست بجوشد تا طعم سس آن لذیذتر شود. شاید دیدن آن اشتهاآور نباشد، زیرا تیره و غلیظ است، اما ترکیب گردو و انار طعمی ملس منحصر به فرد به آن می‌دهد.

خورش فسنجان یکی از غذاهای پرطرفدار ایرانی
خورش فسنجان

۹. دیزی یا آب‌گوشت

قدمت دیزی یا آب‌گوشت به اوایل قرن شانزدهم می‌رسد. قبلا غذای کارگران و طبقه کارگر بود. با این حال، امروزه این یک غذای پرطرفدار است که در رستوران‌ها سرو می‌شود. دیزی اصلی به آرامی در یک قابلمه سفالی پخته می‌شود تا طعم گوشت و سبزی‌ها کاملا با هم مخلوط شوند تا طعمی لذیذ داشته باشند. سیب زمینی خرد شده نیز به این غذا اضافه می‌شود.

دیزی یا آب‌گوشت یکی از غذاهای پرطرفدار ایرانی
دیزی یا آب‌گوشت

۱۰. آش رشته

آش رشته، آش غلیظی است که با رشته و سبزی فراوان پخته می‌شود. این یک غذای گیاهی عالی است. سبزی‌ها و ادویه‌های استفاده شده در این غذا طعم بسیار خوبی به آن می‌دهد و غذای مناسبی برای خوردن در اواسط زمستان است.

آش رشته از غذاهای پرطرفدار ایرانی
آش رشته

۱۱. کله پاچه

کله پاچه یک غذای سنگین است که صبح زود، حدود ساعت ۵ تا ۶ صبح سرو می‌شود، به خصوص در فصل زمستان. از سر بره (کله) و سم (پاچه) تشکیل شده است و در طول شب (گاهی تا ۲۰ ساعت) با پیاز پخته می‌شود.

کله پاچه از غذاهای پرطرفدار ایرانی
کله پاچه

۱۲.کوکو سبزی

کوکو سبزی یکی دیگر از غذاهای گیاهی است که با حدود پنج نوع سبزی تازه، تخم مرغ و ادویه تهیه می‌شود. در تابه داغ سرو می‌شود و شبیه فریتاتا یا املت غلیظ است. این غذا در نوروز سال نو ایرانی سرو می‌شود.

کوکو سبزی یکی از غذاهای پرطرفدار ایرانی
کوکو سبزی

۱۳.شله زرد

این یکی از بهترین دسرهایی است که ایرانی‌ها ارائه می‌دهند. این یک غذای خوشمزه و دوست‌داشتنی است که با برنج و زعفران درست می‌شود و زعفران رنگ زرد جذابی به آن می‌دهد و در اصل نسخه ایرانی پودینگ برنج است.

شله زرد یکی از غذاهای پرطرفدار ایرانی
شله زرد

۱۴. خورشت مسما

این یک خورشت گیاهی محبوب است که با بادمجان درست می‌شود که با ادویه‌های مخصوص، گوجه فرنگی، پیاز و فلفل دلمه‌ای مشخص می‌شود. این یک غذای عالی برای خوردن با برنج است و همچنین به عنوان یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های گیاهی در رستوران‌های ایرانی سرو می‌شود. به خورشت بادمجان نیز معروف است.

خورشت مسما یکی از غذاهای پرطرفدار ایرانی
خورشت مسما

۱۵. کتلت

این غذا واقعا خوشمزه است و به تنهایی عالی است یا با نان یا برنج سرو می‌شود. کتلت یک پتی گوشتی است که از گوشت چرخ کرده، مخلوط با سیب زمینی رنده‌شده یا پوره شده، پیاز و ادویه‌جات تهیه می‌شود. سپس این نان‌ها را در تابه سرخ کرده و داغ سرو می‌کنند. برخی این را به عنوان پیش غذا می‌خورند و برخی به عنوان غذای اصلی. کتلت را می‌توان با ران یا سینه مرغ چرخ کرده نیز درست کرد. همچنین می‌توان آن را با سیب زمینی سرخ کرده و سس سرو کرد.

کتلت یکی از غذاهای پرطرفدار ایرانی
کتلت

۱۶. دلمه

دلمه، یک غذای سنتی ایرانی، برگ‌های انگور است که با گوشت، برنج و سبزی پر می‌شود. در دمای کم پخته می‌شود تا دم بکشد و با سس آلو مخلوط می‌شود. بهتر است با یک نان لواش سرو شود. پر کردن همچنین می‌تواند شامل فلفل دلمه‌ای و گوجه فرنگی باشد. این یک وعده غذایی رایج در طول بهار است، زمانی که برگ‌ها تازه هستند.

 دلمه از غذاهای پرطرفدار ایرانی
دلمه

۱۷. ماکارانی

ماکارونی ایرانی یک غذای لذیذ با ته‌دیگ سیب زمینی است. شبیه اسپاگتی بولونیز است که گوشت چرخ کرده با رب گوجه فرنگی و ادویه‌جات است و سپس با اسپاگتی آب پز مخلوط می‌شود. معمولا با سالاد شیرازی یا ترشی میل می‌شود.

ماکارانی یکی از غذاهای پرطرفدار ایرانی
ماکارانی

۱۸. سوسیس بندری

سوسیس بندری یک فست‌فود خوش‌طعم ایرانی است که از سوسیس، سس تند و پیاز درست می‌شود. یک غذای رایج بندرعباسی در جنوب ایران است که اغلب با چیلی و فلفل تند در نان باگت خورده می‌شود. تهیه آن سریع و آسان است و برای مهمانی‌ها و مجالس با دوستان انتخابی عالی است.

سوسیس بندری یکی از غذاهای پرطرفدار ایرانی
سوسیس بندری

۱۹. آب‌دوغ خیار

آب دوغ خیار خنک و با طراوت است. می‌توان آن را به عنوان نوشیدنی یا به عنوان یک میان وعده سبک برای فرو بردن خیار در آن مصرف کرد. در روزهای گرم تابستان خورده می‌شود و با مخلوط ماست، آب، کشمش، تکه‌های نازک نان، گردو، نمک و یخ درست می‌شود.

آب‌دوغ خیار یکی از غذاهای پرطرفدار ایرانی
آب‌دوغ خیار


۲۰. سالاد الویه

سالاد الویه یک سالاد سرد است که تحت تاثیر غذای اصل روسی قرار گرفته است. درست کردن آن بسیار آسان است و بافت خامه‌ای آن خوب به نظر می‌‌رسد. از سینه مرغ آب پز، سیب زمینی، هویج و تخم مرغ خردشده و مخلوط با سس مایونز و کمی آبلیمو و ادویه درست می‌شود.

سالاد الویه از غذاهای پرطرفدار ایرانی
سالاد الویه

بهتر است سرد شود و بعد سرو شود. این غذا را می‌توان با زیتون یا گوجه فرنگی شکل گل نیز تزیین کرد. برای مهمانی‌های کودکان، این سالاد اغلب به شکل حیوانات یا حروف درست می‌شود.

۲۱.کشک بادمجان

یکی از بهترین پیش غذاها کشک بادمجان گیاهی است. اغلب به عنوان پیش غذای طلایی شناخته می‌شود، زیرا یک راه خوشمزه برای شروع یک وعده غذایی است. ماده اصلی آن بادمجان است و برای طعم بهتر، بهتر است بادمجان را کباب کنید، البته معمولا از بادمجان سرخ‌شده استفاده می‌شود.

کشک بادمجان یکی از غذاهای پرطرفدار ایرانی
کشک بادمجان

یکی دیگر از مواد مهم کشک است که محصول فرعی ماست با بافت کره‌ای است. بادمجان و کشک را با گردو مخلوط کرده و سپس با پیاز سرخ شده و نعناع سرخ‌شده معروف به نعناداغ تزیین می‌کنند. کشک بادمجان بهتر است با نان مانند سنگک سرو شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب