آیا بانکداری آنلاین واقعا امن است؟

آیا بانکداری آنلاین واقعا امن است؟

آیا شما هم از بانکداری آنلاین استفاده می‌کنید؟ آیا شما هم به بانکی که در آن حساب دارید، اعتماد می‌کنید؟

سوال:

آیا واقعا بانکداری آنلاین می‌تواند خطرناک باشد یا خیر؟

در این مطلب از مجله‌ی روزساز، توضیحات دقیقی در رابطه با امنیت و ابزارهای امنیتی که بانک‌ها برای محافظت از اطلاعات مشتریان خود در بانکداری آنلاین ارائه می‌دهند، آورده شده است.

در گذشته، هنگامی که صحبتی از بانکداری آنلاین می‌شد افراد دچار ترس می‌شدند، زیرا بانکداری آنلاین برای افرادی که در دنیای دیجیتال و اینترنت متولد نشده بودند چشم‌انداز ترسناکی داشته برای همین افراد به این گونه موارد کم‌تر اعتماد داشتند و کارهای خود را به صورت حضوری در بانک‌ها انجام می‌دادند.

بعد از رشد اینترنت و دیجیتالی شدن همه‌ی امور، افراد علاقه‌ی بیشتری به این امر نشان دادند که از داخل منزل کارهای بانکی خود را پیگیری کنند. بانک‌ها هم اکثر کارهای مربوط به امور بانکی را اینترنتی کردند و حتی برخی از بانک‌ها نیز برای بانک خود یک اپلیکیشن طراحی کردند تا مشتریان از طریق این برنامه، کارهای بانکی خود را انجام دهند.

به عنوان مثال، از منزل و داخل خانه‌ی خود بتوانند موجودی حساب بگیرند، تراکنش‌های آخر خود را چک کنند، قبض‌ها و قسط‌های مختلف را پرداخت کنند. حتی می‌توانند حساب باز کنند و کارت بانکی را درب منزل خود دریافت کنند. البته بیماری کووید-۱۹ هم در انجام اینترنتی کارهای بانکی بی‌تاثیر نبود.


جالب است بدانید که:

به گفته مشاور فوربس، قبل از کووید-۱۹، دو سوم آمریکایی‌های بالای ۵۰ سال برای انجام کارهای بانکی به صورت آنلاین مردد بودند. تا آوریل ۲۰۲۰، ۷۷ درصد از افراد ۶۰ سال به بالا نیز تراکنش‌های مالی خود را به صورت آنلاین انجام می‌دادند.

حال می‌رسیم به صحبت و موضوع اصلی که آیا بانکداری آنلاین ایمن است یا خیر؟

می‌توانید مطمئن باشید که بانکداری آنلاین امن است. بانک‌ها با تدابیر امنیتی فراتر از همه‌ی امور عمل می‌کنند و شما نیز می‌توانید کارهای بانکی خود را در خانه انجام دهید. بانک‌ها این امر را وظیفه‌ی خود می‌دانند که به حفظ اطلاعات شخصی شما کمک کنند و از شما و پول‌های شما در برابر هکرها، کلاهبرداران و جرایم سایبری در زمان واقعی محافظت کنند.

در هر کجا که حساب بانکی دارید، خیالتان راحت باشد.

آیا بانکداری آنلاین واقعا امن است؟
ابزارهای امنیتی بانکداری آنلاین

ابزارهای امنیتی بانکی:

آیا تا به حال ماموران امنیتی را در شعبه بانک محلی خود را دیده‌اید؟

وقتی صحبت از تدابیر امنیتی به میان می‌آید، منظور بانک‌ها تجارت است و بانکداری آنلاین نیز تفاوتی با تجارت ندارد. در واقع، اینطور است، آن‌ها کارهای بیشتری برای ایمن نگه‌داشتن تراکنش‌های مالی شما به صورت آنلاین انجام می‌دهند. در این‌جا پنج مورد از ابزارهای اصلی بانک‌ها برای حفاظت از اطلاعات شما در بانکداری آنلاین  آورده شده است:

۱. فایروال‌‌ها (Firewall):

بانک‌های آنلاین از شبکه‌های خاصی به نام فایروال استفاده می‌کنند که از نفوذ ترافیک غیرمجاز جلوگیری می‌کند و فقط اجازه فعالیت مجاز را می‌دهد. بسیاری از شرکت‌ها از فایروال‌ها استفاده می‌کنند، زیرا این اولین خط دفاعی در برابر عوامل مخرب است.

۲. رمزگذاری:‌

رمزگذاری اساسا به این معنی است که داده‌ها درهم می‌شوند تا فقط طرف‌های درگیر در تراکنش – شما و بانک – بتوانند آن را درک کنند. با این حال، بانک کلیدی را در اختیار دارد که اطلاعات را به طور بی‌عیب و نقصی در انتهای خود باز می‌کند. هکرها نمی‌توانند این اطلاعات را بخوانند.

همیشه ایده خوبی است که احراز هویت چندعاملی را تنظیم کنید تا مطمئن شوید که عوامل مخرب به اطلاعات خصوصی شما دسترسی ندارند.

۳. احراز هویت چندعاملی:

این یکی از رایج‌ترین اقدامات امنیتی است که توسط بانک‌های آنلاین انجام می‌شود. با درخواست از شما برای اثبات هویت خود به دو یا چند روش قبل از این‌که بتوانید به حساب خود دسترسی پیدا کنید، مانع از دسترسی افراد جعلی به حساب شما می‌شود. معمولا، رمز عبور خود را وارد می‌کنید، سپس پیامی را در تلفن خود دریافت می‌کنید که از شما می‌خواهد اعتبار خود را تایید کنید. اغلب به صورت اثر انگشت یا شناسه چهره.


۴. کوکی‌ها:

کوکی‌ها یک یا چند قطعه کوچک از داده‌ها هستند که رایانه شما را با یک وب‌سایت با یک کد منحصر به فرد شناسایی می‌کنند. بسیاری از وب‌سایت‌ها، از جمله بانک‌های آنلاین، کوکی‌های مرورگر (آن‌ها بی‌ضرر هستند) را پس از اولین بار بازدید بر روی رایانه شما قرار می‌دهند تا سایت بتواند شما را به خاطر بسپارد و به راحتی هنگام بازدید مجدد با استفاده از همان دستگاه، احراز هویت شما را تایید کند.

اگر از طریق دستگاه جدیدی وارد بانک آنلاین خود شوید، بانک احتمالا مجددا از شما اطلاعات شناسایی می‌خواهد (آن سؤالات امنیتی که هنگام ثبت نام به آن‌ها پاسخ دادید) زیرا شما را به خاطر نمی‌آورد، اما دستگاه شما را با یک کوکی می‌گذارد. بنابراین دفعه بعد شما را می‌شناسد.

۵. نظارت بر حساب و هشدارها:

بانک‌های آنلاین مراقب فعالیت حساب شما هستند و هشدارهای متنی در زمان واقعی (شما باید انتخاب کنید) مواردی مانند برداشت و انتقال را برای شما ارسال می‌کنند تا بتوانید موارد را پیگیری کنید. اما گاهی اوقات یک بانک زمانی که فعالیت مشکوک را تشخیص می‌دهد، به طور خاص یک هشدار تقلب ارسال می‌کند (این می‌تواند شامل خرید بلیط بزرگ، تراکنش در خارج از کشور یا فقط یک الگوی نامنظم از هزینه‌ها باشد). هنگامی که این اتفاق می‌افتد، بانک تراکنش را مسدود می‌کند (حتی اگر شما بوده باشید)، و هشدار از شما می‌پرسد که آیا آن را می‌شناسید یا خیر. اگر تایید کردید که این شما بودید، بانک به شما اجازه می‌دهد تراکنش را دوباره با موفقیت انجام دهید. اما اگر تایید کنید که کلاهبرداری بوده است، بانک فورا کارت شما را غیرفعال می‌کند و برای شما یک کارت جدید با شماره حساب جدید صادر می‌کند.

۶. خط‌ مشی‌های حفظ حریم خصوصی:

بانک‌های آنلاین سیاست‌های حفظ حریم خصوصی سخت‌گیرانه‌ای دارند که توسط قانون موظف است، کارکنان آموزش دیده‌اند تا محرمانگی شما را در درجه اول حفظ کنند. آن‌ها نمی‌توانند گذرواژه‌های شما را ببینند – با این حال شما همچنان برای ایمنی خود باید آن گذرواژه‌ها را مرتب تغییر دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب