ترفند‌‌های طبیعی برای سفید کردن دندان‌ها

ترفند‌‌های طبیعی برای سفید کردن دندان‌ها

اگر می‌خواهید دندان‌های سفید‌تری داشته باشید، و از مواد شیمیایی برای این کار استفاده نکنید، این مطلب گزینه‌های بسیاری که هم طبیعی و هم بی‌خطر باشند را در اختیار شما قرار می‌دهد.

اکثر محصولات سفید‌کننده از مواد‌شیمیایی برای سفید‍ کردن دندان‌های شما استفاده می‌کنند که می‌تواند برای بسیاری از افراد نگران‌کننده باشد.

چه چیزی باعث زرد به نظر رسیدن دندان‌ها می‌شود؟

عوامل متعددی باعث کدر شدن دندان‌ها و از دست دادن درخشش و سفیدی آنها می‌شود. برخی غذاها می‌توانند مینای دندان شما را که بیرونی‌ترین لایه دندان شما است، لکه‌دار کنند. علاوه بر این، تجمع پلاک روی دندان‌های شما می‌تواند باعث زرد به نظر رسیدن آن‌ها شود. این نوع تغییر رنگ را معمولاً می‌توان با پاکسازی و سفید‌کننده‌ها درمان کرد.

مسواک زدن با جوش‌ شیرین

جوش‌ شیرین دارای خواص سفید‌کنندگی طبیعی است، به همین دلیل یک عنصر محبوب در خمیر دندان‌ها است. جوش‌ شیرین یک لایه‌بردار ملایم است؛ که می‌تواند به پاک کردن لکه‌‌های سطحی روی دندان کمک کند. علاوه بر این، جوش‌شیرین یک محیط قلیایی در دهان شما ایجاد می‌کند که از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند. این درمانی نیست که دندان‌های شما را یک شبه سفید کند، اما باید به مرور زمان متوجه تفاوت در ظاهر دندان‌های خود شوید. یک مطالعه نشان داد که خمیردندان‌های حاوی جوش‌ شیرین به طور قابل‌ توجهی در کاهش پلاک، التهاب لثه و خونریزی، بیشتر از خمیر دندان‌های معمولی بدون جوش‌ شیرین موثر هستند.

علاوه بر این، تحقیقات دیگری به این نتیجه رسید که خمیردندان‌های حاوی جوش‌ شیرین ممکن است، در از بین بردن لکه‌ها و سفید کردن دندان‌ها نسبت به سایر انواع خمیردندان موثرتر باشند. برای استفاده از این ترکیب، ۱ قاشق چایخوری (۶ گرم) جوش‌شیرین را با ۲ قاشق چایخوری آب (۵ میلی لیتر) مخلوط کنید و دندان‌های خود را با این ترکیب مسواک بزنید. می‌توانید این کار را چند بار در هفته انجام دهید.

جوش‌ شیرین دارای خواص سفید‌کنندگی طبیعی است، به همین دلیل یک عنصر محبوب در خمیر دندان‌ها است.
سفید کردن دندان‌ها با جوش شیرین یکی از راه‌های طبیعی و کم هزینه است


خمیر دندان‌ها رکن اصلی در سفید کردن دندان‎‌ها هستند و دانستن کاربرد خمیر دندان‌ها به شما در سفید کردن دندانهایتان کمک بیشتری می‎کند

خوردن میوه و سبزیجات

یک رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزیجات هم برای بدن و هم برای دندان شما مفید است. در حالی که این‌ها جایگزینی برای مسواک زدن نیستند؛ میوه‌ها و سبزیجات ترد و خام می‌توانند به پاک کردن پلاک هنگام جویدن کمک کنند. توت‌فرنگی و آناناس دو میوه‌ای هستند، که ادعا می‌شود به سفید شدن دندان‌های شما کمک می‌کنند.

توت فرنگی

سفید کردن دندان‌ها با مخلوط توت‌فرنگی و جوش‌شیرین یک درمان طبیعی است که در بین مردم محبوب شده است. طرفداران این روش ادعا می‌کنند که اسید مالیک موجود در توت فرنگی تغییر رنگ روی دندان‌های شما را از بین می‌برد، در حالی که جوش‌شیرین لکه‌ها را از بین می‌برد. برای استفاده از این درمان، یک توت‌فرنگی تازه را له کنید، آن را با جوش‌شیرین ترکیب کنید و مخلوط را روی دندان‌های خود بکشید.

آناناس

برخی ادعا می‌کنند که آناناس می‌تواند دندان‌ها را سفید کند. یک مطالعه نشان داد که ژل ساخته شده با بروملین، آنزیمی که در آناناس یافت می‌شود، می‌تواند به حذف لکه‌های دندان کمک کند. با این حال، شواهدی وجود ندارد که خوردن آناناس همان اثر را ایجاد می‌کند.

چوب این درخت حاوی ترکیبات گوگردی، کلراید، فلوراید، سیلیسیم و بیکربنات سدیم می‌باشد که این مواد دندان‌ها را سفید و ضدعفونی و پاکیزه می‌کنند، از پوسیدگی دندان و به وجود آمدن پلاک و خون‌ریزی لثه جلوگیری کرده و باعث تقویت لثه و استحکام دندان می‌شوند.
از چوب درخت سواک می‌توان برای تمیز کردن دندان‌ها استفاده کرد

استفاده از گیاه سواک

چوب درخت اراک با نام علمی (salvadora persica) که قدمت دیرینه دارد و در گذشته در ایران برای مراقبت از دندان‌ها استفاده می‌شده است. چوب این درخت حاوی ترکیبات گوگردی، کلراید، فلوراید، سیلیسیم و بیکربنات سدیم می‌باشد که این مواد دندان‌ها را سفید و ضدعفونی و پاکیزه می‌کنند، از پوسیدگی دندان و به وجود آمدن پلاک و خون‌ریزی لثه جلوگیری کرده و باعث تقویت لثه و استحکام دندان می‌شوند.

شما می‌توانید این گیاه را از عطاری‌ها تهیه کنید و دم کرده آن را به صورت قرقره  و یا پودر این گیاه را با آب ترکیب کنید و دندان‌های خود را با این ترکیب مسواک بزنید.

ممکن است برایتان جالب باشد که بدانید ریشه کلمه مسواک از گیاه سواک گرفته شده است.

از ایجاد لکه در دندان جلوگیری کنید.

در حالی که با افزایش سن، دندان‌های شما به طور طبیعی زرد می‌شوند، برخی موارد می‌توانند به جلوگیری از ایجاد لکه روی دندان‌های شما کمک کنند.

خوردن غذاهایی که ممکن است دندان‌های شما را لکه‌دار کنند، محدود کنید: قهوه، نوشابه و توت‌های سیاه موجب ایجاد لکه می‌شوند. اما به این معنی نیست که شما باید به طور کامل از خوردن و نوشیدن این غذاها ونوشیدنی‌ها اجتناب کنید. ولی باید مدت زمان تماس مستقیم با دندان‌های خود را محدود کنید. در صورت امکان از نی برای نوشیدنی‌ها استفاده کنید تا از تماس مستقیم با دندان‌های خود جلوگیری کنید. علاوه بر این از کشیدن سیگار و قلیان خودداری کنید.

مصرف قند خود را محدود کنید: اگر می‌خواهید دندان های سفیدتری داشته باشید، مصرف قند خود را کاهش دهید. رژیم غذایی سرشار از قند باعث رشد استرپتوکوک موتانس، نوع اولیه باکتری که موجب ایجاد پلاک و التهاب لثه می‌شود. هنگامی که یک غذای شیرین مصرف می‌کنید، حتما دندان‌های خود را به سرعت مسواک بزنید. مواد‌غذایی که دارای مقدار زیادی کلسیم هستند، در رژیم غذایی خود قرار دهید.


برخی از تغییر رنگ دندان‌ها به دلیل فرسایش مینای دندان و نمایان شدن عاج زیرین که زرد است، ایجاد می‌شود. بنابراین، هر کاری که برای تقویت مینای دندان انجام دهید، به سفید ماندن دندان‌هایتان کمک می‌کند. غذاهای غنی از کلسیم، مانند شیر، پنیر و کلم بروکلی ممکن است به محافظت از دندان در برابر فرسایش مینای دندان کمک کنند.

برای گرفتن نتیجه بهتر از سفید کردن دندانهایتان شاید بهتر باشد بدانید که چرا نباید بعد از مسواک زدن دهان خود را بشویید

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم می‌تواند با کاهش باکتری‌ها در دهان و جلوگیری از تجمع پلاک به دندان‌های شما کمک کند که سفید بمانند.
مسواک زدن مهم‌ترین رکن بهداشت دهان و دندان است

ارزش مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را دست کم نگیرید.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم می‌تواند با کاهش باکتری‌ها در دهان و جلوگیری از تجمع پلاک به دندان‌های شما کمک کند که سفید بمانند. خمیر دندان به آرامی لکه‌های روی دندان‌های شما را می‌ساید و نخ‌دندان باکتری‌هایی که منجر به ایجاد پلاک می‌شوند را از بین می‌برد.

برخی دیگر از روش‌های اثبات نشده عبارتند از:

ذغال فعال چوب: ظاهراً مسواک زدن با زغال پودر شده سموم را از دهان بیرون می‌کشد و لکه‌ها را از روی دندان‌ها پاک می‌کند.
خاک رس کائولن: طرفداران این روش ادعا می‌کنند که مسواک زدن با خاک رس به حذف لکه‌ها از روی دندان‌ها کمک می‌کند.
پوست میوه: گفته می‌شود مالیدن پوست پرتقال، لیمو یا موز روی دندان‌های شما باعث سفیدتر شدن آن‌ها می‌شود.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب