آشنایی با غذاهای محلی هر استان

آشنایی با غذاهای محلی هر استان

تنوع غذاهای ایرانی و تناسب آن با ذائقه‌های مختلف باعث می‌شود در هر شهر و منطقه‌ای طعم جدیدی برای چشیدن داشته باشیم. برای همین آشنایی با غذاهای محلی هر استان به ما کمک می‌کند تا در صورت مسافرت به آن استان‌ها طعم غذاهای بی نظیر آن‌جا را از دست ندهیم.

غذاهای سنتی شامل غذاهای اصلی، تنقلات، نان و شیرینی، ترشی، مربا، پیش غذا و مکمل‌های سنتی است که ارتباط مستقیمی با آداب غذایی و فرهنگ مردم هر شهر و تنوع گیاهی و جانوری یک منطقه دارند. ما در این مطلب از مجله‌ی روزساز می‌خواهیم شما را با غذاهای محلی برخی از استان‌ها آشنا کنیم تا در صورت مسافرت در تعطیلات عید امسال از آن لذت ببرید.

لیست غذاهای محلی که حتما باید امتحان کنید:

۱) اشکنه‌ی اسفناج:

یکی از سنتی‌ترین و قدیمی‌ترین غذاهای ایرانی، اشکنه‌ی اسفناج است که در گذشته یکی از محبوب‌ترین غذاها به حساب می‌آمد. اشکنه‌ی اسفناج یکی از ساده‌ترین و لذیذترین غذاهایی است که در زمان کوتاه و با مواد بسیار کمی تهیه می‌شود. این غذای خوش‌مزه را در هر زمانی می‌توانید به سرعت تهیه کنید. اشکنه‌ی اسفناج نیز یکی از غذاهای سنتی تهران است که به دلیل ارزش غذایی بالا، بسیار سالم و مفید است. می‌دانید که اسفناج سرشار از آهن است و در درمان و حتی پیشگیری از کم‌خونی بسیار موثر است. سعی کنید فرزندان خود را نیز به خوردن چنین غذاهای سالم و گیاهی عادت دهید. به خصوص که بدن کودکان درحال رشد است.

یکی از سنتی‌ترین و قدیمی‌ترین غذاهای ایرانی، اشکنه‌ی اسفناج است که در گذشته یکی از محبوب‌ترین غذاها به حساب می‌آمد. اشکنه‌ی اسفناج یکی از ساده‌ترین و لذیذترین غذاهایی است که در زمان کوتاه و با مواد بسیار کمی تهیه می‌شود.
اشکنه‌ی اسفناج

۲) سرگنجشکی:

سرگنجشکی یک غذای محلی خوش‌مزه و پرطرفدار است که تهیه آن بسیار آسان است. شاید بخواهید بدانید که سرگنجشکی برای کجاست. این غذای مقوی و خوش‌طعم را بیشتر به عنوان غذاهای محلی تهران می‌شناسند، سرگنجشکی با برنج یا نان سرو می‌شود و می‌تواند انتخابی عالی برای ناهار و شام باشد.

سرگنجشکی یک غذای محلی خوش‌مزه و پرطرفدار است که تهیه آن بسیار آسان است. شاید بخواهید بدانید که سرگنجشکی برای کجاست. این غذای مقوی و خوش‌طعم را بیشتر به عنوان غذاهای محلی تهران می‌شناسند، سرگنجشکی با برنج یا نان سرو می‌شود و می‌تواند انتخابی عالی برای ناهار و شام باشد.
سرگنجشکی

۳) آش شعله قلمکار:

آش شعله قلمکار یکی از خوش‌مزه‌ترین انواع آش است که ظاهراً ریشه آن، تهران و در زمان ناصرالدین شاه است. به گفته راویان، در بهار وقتی ناصرالدین شاه برای شکار به اطراف تهران می‌رفتند، دستور می‌دادند که ۱۲ دیگ برای درست کردن این آش کنار بگذارند. اهل مطبخ هر چه دستشان می‌رسید، از گوشت‌ گوسفند و حبوبات گرفته تا انواع سبزی و ادویه‌جات درون این آش می‌ریختند. برای تهیه آش، خادمان و آشپزان زیادی جمع می‌کردند و همه چیز شلوغ و به هم ریخته می‌شد. به همین دلیل اهل آشپزخانه دربار نام این غذا را آش شعله قلمکار گذاشتند.

آش شعله قلمکار یکی از خوش‌مزه‌ترین انواع آش است که ظاهراً ریشه آن، تهران و در زمان ناصرالدین شاه است. به گفته راویان، در بهار وقتی ناصرالدین شاه برای شکار به اطراف تهران می‌رفتند، دستور می‌دادند که 12 دیگ برای درست کردن این آش کنار بگذارند
آش شعله قلمکار

آش‌ شعله قلمکار اگرچه در اکثر شهرهای ایران مانند اصفهان و تبریز نیز طبخ می‌شود، اما این آش جزء غذاهای محلی تهران به حساب می‌آید.


۴) بریانی اصفهان:

معروف‌ترین غذای اصفهان بریانی است. بریانی هم در منزل و هم در رستوران‌ها تهیه و سرو می‌شود. این غذا از ترکیب گوشت، جگر سفید گوسفند، پیاز و انواع ادویه‌جات درست می‌شود و از نظر ظاهری مانند همبرگر است. علاوه این مقداری آبگوشت هم کنار بریانی در ظرفی سرو می‌شود که می‌توانید با نان میل کنید. این آبگوشت از پختن ترکیبات برشته شده در آب به دست می‌آید. (جاذبه‌های گردشگری اصفهان)

بریانی هم در منزل و هم در رستوران‌ها تهیه و سرو می‌شود. این غذا از ترکیب گوشت، جگر سفید گوسفند، پیاز و انواع ادویه‌جات درست می‌شود و از نظر ظاهری مانند همبرگر است. علاوه این مقداری آبگوشت هم کنار بریانی در ظرفی سرو می‌شود که می‌توانید با نان میل کنید
بریانی اصفهان

۵) خورشت ماست:

خورشت ماست ، برخلاف نامش، دسر است. دسری که در بین اصفهانی‌ها طرفداران زیادی دارد. برای تهیه این دسر، گوشت را خوب بپزید، بعد از بختن گوشت آن را بکوبید و بعد با ماست پرچرب که به همراه شکر به نقطه جوش رسیده است، مخلوط کنید و در آخر مغز گردو، خلال بادام و زعفران‌ دم کرده را به مواد اضافه کنید.

آشنایی با غذاهای محلی هر استان
خورشت ماس

۶) حلیم بادمجان:

حلیم بادمجان یکی از غذاهای لذیذ ایرانی است که بسیار مغذی و مقوی است که بیشتر در اکثر نقاط کشور از جمله اصفهان و کاشان سرو می‌شود.

آشنایی با غذاهای محلی هر استان
حلیم بادمجان

۷) کلم پلو:

معروف‌ترین غذای شیراز کلم پلو است که البته با کلم پلو در شهرهای دیگر متفاوت است. در تهیه این غذا به غیر از کلم، از سبزیجات معطر، گوشت و ادویه استفاده می‌شود. کلم پلو شیرازی را حتما با سالاد شیرازی میل کنید تا از طعم آن بیشتر لذت ببرید.

آشنایی با غذاهای محلی هر استان
کلم پلو

۸) کوفته سبزی:

کوفته سبزی یکی از انواع کوفته‌ها است. این غذای محلی یکی از غذاهای قدیمی و پرطرفدار شهر شیراز است. در تهیه کوفته از گوشت قرمز و سبزیجات معطر استفاده می‌شود. کوفته‌ها ارزش غذایی زیادی دارند. با توجه به مواد مغذی که در تهیه آن‌ها استفاده می‌شود، جزو غذاهای پرکالری و مقوی محسوب می‌شوند. در تهیه این غذای خوشمزه باید مراقب باشید که کوفته‌ها طعم و شکل واقعی خود را از دست ندهند.

آشنایی با غذاهای محلی هر استان
کوفته سبزی

۹) پلو شیرازی:

یکی دیگر از غذاهای سنتی استان فارس، پلو شیرازی است. پلو شیرازی شباهت زیادی به ته‌چین دارد. با این تفاوت که در تهیه این غذا علاوه بر مرغ از بادمجان نیز استفاده می‌شود. (جاذبه‌های گردشگری شیراز)

آشنایی با غذاهای محلی هر استان
پلو شیرازی

۱۰) قیمه نخود:

قیمه نخود یکی از غذاهای محلی و سنتی استان یزد است. قیمه نخود با طعم و عطر مطبوعی که دارد می‌تواند در کنار سایر خورشت‌ها برای تزیین سفره شما استفاده شود. درست کردن قیمه نخود بسیار آسان و دقیقا مانند خورشت قیمه است با این تفاوت که در تهیه آن از نخود به‌جای لپه استفاده می‌شود.

آشنایی با غذاهای محلی هر استان
قیمه نخود


۱۱) آش شولی یزدی:

یزد استانی معروف در بین گردشگران است. بسیاری از جاذبه‌های تاریخی، خانه‌های تاریخی و بادگیرهای معروف یزد هر گردشگری را به خود جذب می‌کند. یکی از غذاهای محلی این استان آش شولی است. مردم یزد این آش را بسیار دوست دارند و به هر مسافری که به یزد سفر می‌کند، شولی را توصیه می‌کنند. این آش بسیار ساده اما در عین حال خوش‌مزه و کاملا گیاهی است. سبزیجات آش شولی شامل اسفناج، جعفری، شنبلیله، شوید و … است که آن‌ها را با چغندر، پیاز، عدس، ادویه و سرکه ترکیب می‌کنند تا این آش خوش‌مزه درست شود.

آشنایی با غذاهای محلی هر استان
آش شولی یزدی

۱۲) آش اوماج:

آش اوماج یکی از غذاهای محلی استان کرمان است که بسیار راحت تهیه می‌شود و به دلیل مواد مغذی به کار رفته در آن، از جایگاه غذایی خاصی در بین مردم کرمان برخوردار است. بدون شک با فرا رسیدن فصل پاییز و زمستان بهترین خوراکی که می‌توان استفاده کرد، آش می‌باشد.

آشنایی با غذاهای محلی هر استان
آش اوماج

استان کرمان نیز از این قاعده مستثنی نیست و مانند سایر استان‌های ایران دارای غذاهای محلی لذیذ و غذاهای سنتی است که برخی از آن‌ها برای مناسبت‌ها و برخی در طول سال طبخ می‌شوند.

همچنین غذاهای ایرانی در بین گردشگران و غربی‌ها بسیار محبوب است. می‌توانید لیست این غذاها را در مطلب غذاهای ایرانی که مورد تایید غربی‌هاست مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب