جشنواره‌ها و رویدادها در ایران

رویدادها و جشنواره‌های ایران

ایران کشوری با تمدن چندین هزارساله است. تمدن ایران از گذشته تاکنون به خصوص بعد از ورود اسلام به ایران بسیار فرق کرده است. هر ساله مناسبت‌های زیادی در ایران جشن گرفته می‌شود. اما بعضی از این مناسبت‌ها و رویدادها از بقیه مهمترند.

در ایران رویدادها و مناسبت‌های زیادی هر ساله برای گردشگران برگزار می‌شود. برخی از این مناسبت‌ها از سال‌های گذشته به یادگار باقی مانده‌اند و برخی دیگر بعد از ورود اسلام به ایران در تقویم تاریخی ایران ثبت شده‌اند. مردم ایران به سنت‌های قدیمی ایرانی بسیار وفادار هستند و به همین دلیل آیین‌ها و جشن‌هایی با قدمت بیش از ۳۰۰۰ سال برگزار می‌کنند، برخی از جشنواره‌های ایران در ایران حتی میراث ناملموس بشریت هستند.

در این مطلب از روزساز، رویدادهای تاریخی برای شما معرفی می‌شود تا در مورد جشن‌هایی که در ایران برگزار می‌شود بیشتر بدانید و از آن‌ها در طول سال لذت ببرید.

جشنواره‌ها و رویدادها در ایران
هفت‌سین نماد عید نوروز در ایران

۱) عید نوروز:

نوروز سال نو ایرانی و یکی از مهم‌ترین تعطیلات محبوب در بین مردم ایران است. مصادف با اعتدال بهاری است و بسته به منطقه بین ۲۰ تا ۲۲ مارس جشن گرفته می‌شود. مردم ایران به عنوان یک جشنواره بهاری، ورود هوای خوب، برداشت‌های فراوان و تولد دوباره زندگی پس از یک زمستان سرد نوروز را جشن می‌گیرد. همچنین کارهایی مانند خانه‌تکانی، تمیز کردن خانه به صورت کامل، خرید لباس‌ها و وسایل نو برای سال جدید ودیدار با اقوام و آشنایان انجام می‌شود. ایرانیان نوروز را با دیدار اعضای خانواده، فامیل‌ها و آشنایان و ترتیب دادن تعداد زیادی وعده غذایی و تنقلات که با هم و در کنار هم میل می‌کنند، جشن می‌گیرند.

یکی از بارزترین خصوصیات ایرانیان مهمان‌‌نوازی آن‌هاست و این جشن برای عملی کردن مهمان‌نوازی بسیار مناسب است. تنقلاتی مانند آجیل، شیرینی‌های مختلف، میوه‌های مختلف و رنگارنگ شکلات‌های متنوع، خوراکی‌های محلی مخصوص هر شهر در سفره‌ی هر ایرانی در عید نوروز دیده می‌شود.

عید نوروز عید سال‌نوی ایرانی است که قدمت زیادی دارد و باید درمورد آن بیشتر بدانیم به همین دلیل مطلب جدایی با اطلاعات کافی در اختیار شما می‌گذاریم(عید نوروز)


۲) شب یلدا:

اجداد ما حدود ۷۰۰۰ سال پیش راهی برای اندازه‌گیری زمان بر اساس موقعیت خورشید در آسمان پیدا کردند و تصمیم گرفتند که طولانی‌ترین شب سال اول زمستان باشد. در ایران، آن شب، شب یلدا نام دارد و از ساعت ۸ شب شروع می‌شود. یکی از کهن‌ترین وقایع ایران و مصادف با انقلاب زمستانی، سی دی ماه تقویم ماست. همچنین به عنوان شب چله (که به عنوان شب روزه ترجمه می‌شود) شناخته می‌شود.

در این شب بسیار مهم، مردم ایران تولد ایزد میترا را جشن می‌گیرند که نشان‌دهنده نور جهانی و نماد عدالت، حقیقت و مهربانی و پیروزی خورشید بر شب و تاریکی است. در سراسر این شب آتش افروخته می‌شود تا خیرخواهی میترا را جلب کند. ایرانیان می‌رقصند، آواز می‌خوانند و موسیقی محلی اجرا می‌کنند، شعر می‌خوانند یا داستان‌های باستانی شاهنامه می‌گویند و فال حافظ می‌گیرند و یک شب خاطره‌انگیز را برای خود و خانوادشان فراهم می‌کنند. این جشنواره یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های ایرانی است.

در این شب بسیار مهم، مردم ایران تولد ایزد میترا را جشن می‌گیرند که نشان‌دهنده نور جهانی و نماد عدالت، حقیقت و مهربانی و پیروزی خورشید بر شب و تاریکی است
طولانی‌ترین شب سال شب چله یا یلدا

خوراکی‌ها و تنقلات شب یلدا:

در این رویداد مهم مردم سفره‌ی شب چله پهن می‌کنند و به دور آن جمع می‌شوند.

۱) میوه‌ها:

هندوانه: این میوه یاد‌آور تابستان و نماد خورشید است. بر اساس اعتقاد ایرانیان خوردن این میوه در شب یلدا باعث می‌شود در زمستان سرما و بیمارری بر افراد غلبه نکند.

انار: اعتقاد گذشتاگان بر این است که انار باعث برکت و باروری می‌شود و رنگ قرمز انار نماد خورشید و شادی است.

کدو: میوه زمستانی و گرم است و با استفاده از این میوه در شهرهای مختلف ایران غذاها و خوراکی‌های مختلفی برای شب یلدا سرو می‌شود.

۲) سیب قرمز و لبو و سایر میوه‌های فصل

۳) آجیل ها:

انواع آجیل از جمله تخمه، فندق، پسته، گردو، بادام و تنقلاتی مانند میوه‌های خشک مختلف و سایر خوراکی‌ها.

امروزه برای شب یلدا از میوه‌های مخصوص یلدا دسرها و خوراکی‌های خوش‌مزه با تزئینات مختلف و اشتهاآور بر اساس سلیقه افراد تهیه می‌شود.

۳) چهارشنبه‌سوری: آخرین چهارشنبه سال

چند روز مانده به عید نوروز، چهارشنبه‌سوری برگزار می‌شود که یکی از جشنواره‌های ایران است و روز آخرین چهارشنبه از سال ایرانی یعنی اسفندبرگزار می‌شود. تقسیم روز در سنت ایرانی در نیمه شب مانند فرهنگ غربی اتفاق نمی‌افتد، بلکه در غروب آفتاب رخ می‌دهد (این یعنی اواخر بعد از ظهر). در این جشن آتش‌های زیادی در خیابان‌ها روشن می‌شود، زیرا نماد خوبی است و ایرانی‌ها می‌خواهند از این طریق به سوی سال جدید گام بردارند. علاوه بر این، طبق سنت، ارواح مردگان در آخرین روز سال به دیدار زنده‌ها می‌روند.

برخی از مردم برای نشان دادن این دیدارها کفن می‌پوشند. بچه‌ها از در به در می‌روند و از آگوینالدو (غذا) می‌خواهند و در خیابان‌ها راه می‌روند و صدا می‌کنند تا بدشانسی را بترسانند.

غذاهای چهارشنبه‌سوری:

  • آش ابودردا (اصلی‌ترین غذا)
  • آش رشته (محبوب‌ترین غذا)
  • رشته پلو
  • مرصع پلو
  • شیر برنج
  • خورشت شش‌انداز (زنجان و گیلان)
  • ترشه‌تره شمالی
  • آش ترش (مازندران)
  • دیماج (قزوین)
  • کلم پلو شیرازd
  • سوتی پلو یا دمی شیر که معمولا با ماهی سرو می‌شود (شهرهای ترک‌زبان و گیلان).


چند روز مانده به عید نوروز، چهارشنبه‌سوری برگزار می‌شود که در روز آخرین چهارشنبه از سال ایرانی یعنی اسفند است
چهارشنبه‌سوری آخرین چهارشنبه سال

۴) ماه رمضان و عید فطر

هر دو جشن نمونه‌ای از سنت اسلامی است. ماه رمضان در نهمین ماه تقویم قمری جشن گرفته می‌شود و ۳۰ روز طول می‌کشد. شامل روزه گرفتن از طلوع فجر تا غروب آفتاب است. این روزه برای مبارزه با بدی‌ها، کفاره گناهان و کسب آمرزش الهی است. در پایان دوره رمضان، عید فطر برگزار می‌شود که در سه روز اول شوال (دهمین ماه از تقویم مسلمانان) ادامه دارد. با صبحانه شروع می‌شود و سپس مسلمانان برای دیدار با خانواده خود غسل می‌کنند، خود را معطر می‌کنند و لباس نو می‌پوشند و به نشانه عشق به آن‌ها هدایا یا شیرینی می‌دهند و یک غذای سنتی را با هم تقسیم می‌کنند. در این روز نماز عید فطر هم خوانده می‌شود.

ماه رمضان در نهمین ماه تقویم قمری جشن گرفته می‌شود و 30 روز طول می‌کشد
سفره‌ی افطار در ماه رمضان

جالب است بدانیم که:

تقویم ایران، اگرچه شمسی است، اما همان‌طور که دیدیم، سال را از دی ماه آغاز نمی‌کند، بلکه در فروردین، در پایان اسفند، مصادف با اعتدال بهاری آغاز می‌شود. همچنین از تقویم قمری استفاده می‌کند و هر سال قمری ۱۱ روز کم‌تر از سال شمسی دارد. از آن‌جایی که وقایع در ایران بر اساس تقویم قمری محاسبه می‌شوند، معمولاً از یک سال به سال دیگر منطبق نیستند.

۵) سیزده بدر:

یکی دیگر از جشنواره‌های ایران سیزده بدر است که در سیزدهم فروردین، اولین ماه سال شمسی برگزار می‌شود. مصادف با دوم تقویم غربی است. روزی مقدس و پر از اقبال خوب است. سیزده عددی جادویی در سنت ایرانی است. در سیزد بدر ایرانیان برای جشن زندگی و بهار از خانه‌های خود بیرون می‌روند و با طبیعت در ارتباط هستند.

یکی دیگر از جشنواره‌های ایران سیزده بدر است که در سیزدهم فروردین، اولین ماه سال شمسی برگزار می‌شود.
سبزه گره زدن در سیزده بدر

سبزه را که یکی از عناصر هفت‌سین سفره سنتی که معمولا با مقداری دانه یا حبوبات جوانه می‌زند، در آب می‌اندازند. بنابراین با این کار آب همه چیز بد را از بین می‌برد و امکان تجدید و تولد دوباره را که فصل جدید به ارمغان می‌آورد، می‌دهد. جوانان برای این که بختشان تا سال بعد باز شود و ازدواج کنند اعتقاد دارند که در این روز سبزه گره بزنند و تا سال بعد به آرزوهایشان برسند. این نیز یک سنت است. سبزه یکی از رکن‌های مهم در جشنواره‌های ایران یعنی نوروز است.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب