باگ‌های کامپیوتر

برطرف نمودن باگ‌های کامپیوتر با ترفندهای مختلف

برای برطرف کردن باگ‌های کامپیوتر در سخت افزار و نرم‌افزار، راه‌ها و ترفندهای متخلفی وجود دارد. ترفندهای مختلف رفع باگ در کامپیوتر چیست؟

برطرف نمودن باگ‌های کامپیوتر با ترفندهای مختلف گاهی می‌تواند با دشواری همراه باشد. باگ یک مشکل غیرمنتظره در نرم افزار یا سخت افزار است که اغلب نتیجه تداخل یک عامل خارجی در عملکرد سیستم  می‌باشد. به‌عبارتی وجود یک نقص در عملکرد سیستم می‌تواند موجب توقف در عملکرد سیستم عامل یا نرم افزار شود. “اشکالات یا باگ ” از زمان اختراع رایانه ها و نرم افزارها وجود داشته است. استفاده از اصطلاح “اشکال یا باگ” در واقع قدیمی و منشأ آن بسیار طولانی، جالب و جذاب است. اما واژه‌ی «اشکال رایانه‌ای» یا «اشکال نرم‌افزاری» در زبان IT در همه جای دنیا وجود دارد. برای حل این معضل، در سیستم، ما راه حل‌هایی به شما پیشنهاد می‌کنیم که ذهن شما را نسبت به هویت این مشکل روشن ساخته و حل باگ‌ها را هموارتر می سازد.

در قرن بیستم، جامعه ما از جوامع روستایی مبتنی بر مزرعه به شهرهای صنعتی تبدیل شد. در قرن بیست و یکم، جامعه ما در حال تبدیل شدن به یک جامعه اطلاعات مجازی است. ما در آغاز عصر جدیدی هستیم که در آن همه دانش در یک فضای مجازی الکترونیکی گسترده به هم پیوند خورده است. فناوری رایانه ابزار اصلی برای ایجاد این انقلاب اطلاعاتی است.

(اگر دارای کامپیوتر هستید و می‌خواهید سرعت آن را افزایش دهید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب: ۶ مرحله برای سریع کردن کامپیوتر را کنید.)

اصطلاح باگ‌های کامپیوتر واقعاً از کجا آمده است؟

باگ در معنای عام به معنای حشره است و اولین «اشکال کامپیوتری» در واقع یک حشره واقعی بود. یکی از اعضای تیم در دفترچه گزارش نوشت: «تیم دانشگاه هاروارد دریافتند که رایانه آن‌ها، درحال ارائه خطاهای ثابتی است.» وقتی سخت افزار کامپیوتر را باز کردند، یک پروانه پیدا کردند. حشره‌ای به دام افتاده، الکترونیک کامپیوتر را مختل کرده بود. به نظر می‌رسید دلیل این امر تیم برنامه نویسی‌ای بودند که در شیفت شب مشغول به کار بوده و پنجره‌های اتاق را در شب باز می‌گذاشتند.

در این میان شخصی که اولین باگ کامپیوتری گزارش شده را پیدا کرد، دکتر گریس هاپر، پیشگام زبان کامپیوتر بود، کسی بود که احتمالاً این حادثه را مشهور کرد! این خانم، پروانه‌ای را به طور چسبیده و مرده‌ را در درون سیستم پیدا کرد. این حشره در نوارهای کاغذ پانچ شده‌ی کامپیوتر سوراخ‌هایی ایجاد کرده که باعث مشکلاتی در عملکرد ماشین حساب شده بود. بعداً هاپر و تیمش به استفاده از اصطلاح باگ‌های کامپیوتر ادامه دادند. که با ظهور سیستم‌های جدید کامپیوتری این مسئله باگ شکل پیچیده و تخصصی‌تری به خود گرفت.

باگ در سیستم عامل
باگ در سیستم عامل

باگ در سیستم عامل چیست؟

اغلب رایانه‌ها به نگهداری کمی نیاز دارند تا اطمینان حاصل شود که به نرمی کار می‌کنند و در زمان‌های نامناسب خراب نمی‌شوند. با این حال، مهم نیست که چقدر در به کارگیری تعمیر و نگهداری کامپیوتر کوشا باشید، همیشه این احتمال وجود دارد که رایانه شما با مشکل سخت افزاری یا نرم افزاری جدی مواجه شود.


باگ در سیستم عامل به یک اشکال، یک خطا و یا نقص در کامپیوتر گفته می‌شود که یک اشکال باگ، نتایج غیرمنتظره‌ای ایجاد می‌کند و باعث می‌شود یک سیستم به‌طور غیر منتظره‌ای رفتار کند. اکثر اشکالات به دلیل خطاها و اشتباهاتی است که توسعه دهندگان در هنگام ساخت کد منبع یا طراحی کلی در اجزا و سیستم عامل‌های مورد استفاده برنامه‌های مورد نظر مرتکب می‌شوند. به طور خلاصه می‌توان گفت، هر رفتار یا نتیجه‌ای که از یک برنامه یا سیستم دریافت می‌شود اما برای انجام آن برنامه طراحی نشده باشد، باگ گویند. اصطلاح “buggy” اغلب به برنامه‌هایی نسبت داده می‌شود که حاوی تعداد زیادی باگ و یا اشکال هستند که عملکرد نرم‌افزار را به‌طور جدی تشدید می‌کنند. برای برطرف نمودن باگ‌های کامپیوتر با ترفندهای مختلف، ابتدا باید به شناخت باگ و اینکه باگ به دو بخش سخت افزاری یا نرم افزاری سیستم تقسیم می‌شود، پرداخت:

الف) باگ در سخت‌افزار سیستم عامل:

از گذشته تا به حال باگ‌های کامپیوتر مشکلی بوده است که در به‌وجود آمدن نسل‌های جدید کامپیوتر مطرح بوده و با تولد هر نوع کامپیوتر، باگ‌ها یا مشکلات قبلی حل و یک سری باگ‌های جدیدی به وجود می‌آید. اما روز به روز مشکلات یا باگ‌های سخت‌افزاری سیستم بهینه شده و امکانات بیشتری را در اختیار همه قرار داده است. از جمله کامپیوترهای نسل جدید: کامپیوترهای رومیزی، لپ‌تاپ و انواع موبایل‌ها هستنند.

سخت‌افزار کامپیوتر چیست و شامل چه چیزهایی می‌باشد؟

به تمام اجزای فیزیکی و قابل لمس، سخت افزار کامپیوتر می‌گویند. مانند: مادربورد، هارد داخلی، هارد اکسترنال، رم، دریوارهای دیسک و تجهیزات جانبی کامپیوتر. در این‌جا به شرح مختصری درباره انواع کامپیوترهای متولد شده پرداخته و مشکلات سخت افزاری آن‌ها را به اختصار توضیح می‌دهیم:

باگ سخت افزاری چیست؟

باگ در انواع سخت افزارها ایجاد می‌شود. به‌عبارتی اشکال سخت افزاری نقصی در طراحی، ساخت یا عملکرد سخت افزار کامپیوتر است. اما مهمترین سخت افزاری که باگ در آن به‌وجود می‌آید و موضوع مورد طرح ماست، مادربورد است که اجزای مهم و ارتباط آن با باگ به شرح عناوین زیر می‌پردازیم:

۱. درگاه ماوس و صفحه کلید

۲.درگاه USB

۳. پورت موازی

۴. تراشه CPU:

۵. اسلات رم

۶. کنترل کننده فلاپی

۷. کنترلر IDE

۸. اسلات PCI

۹. اسلات ISA

۱۰. باتری CMOS

۱۱. اسلات AGP

۱۲. اسلات CPU

۱۳. دوشاخه منبع تغذیه

کامپیوترهایی که برای استفاده شخصی تولید می‌شوند، طول عمر مشخصی دارند. به ویژه قطعه اصلی که در آن داده‌ها ذخیره می‌شود، “دیسک سخت” است که دارای یک دیسک چرخان است که حاوی یک دستگاه بسیار حساس است که حدود هزار چرخه در دقیقه انجام می‌دهد. درایوها مانند رکوردهای قدیمی هستند که در یک خلاء مغناطیسی می‌چرخند. آنها ابزار بسیار حساسی هستند.

متحمل شدن ضربات ناگهانی در حین جابجایی به آنها آسیب زیادی وارد می‌کند و زمانی که طول عمر اختصاص داده شده به آنها در نظر گرفته شود (که با مدت زمان گارانتی قابل تخمین است) احتمال از دست دادن اطلاعات تهدیدی است که نمی توان آن را نادیده گرفت. در این بخش از مقاله، مهمترین بخش مادربورد که می‌تواند باگ گرفته و دچار مشکل شود، CPU یا ریزپردازده هسته مرکزی نام دارد که به اختصار پردازنده مرکزی گفته می‌شود.

زمانی وجود داشت که یک خانواده CPU ممکن بود فقط یک باگ در سال داشته باشد، با باگ‌های جدی هر چند سال یک بار، یا حتی یک‌بار در ده سال بوده، اما ما از آن عبور کرده‌ایم. تا حدی به این دلیل است که «رفتار غیرقابل پیش‌بینی سیستم» آزاردهنده تر از اشکالاتی است که شما را مجبور می‌کند محاسبات خود را مجدداً راه‌اندازی کنید. اما بیشتر به این دلیل است که پردازنده‌ها پیچیده‌تر شده و آزمایش و ممیزی مؤثر آنها را دشوارتر می‌کند. این در حالی که به نظر می‌رسد بعضی از شرکت‌های سازنده تراشه تلاش‌ زیادی در جهت اعتبارسنجی در سطح بالا را انجام نداده و در نتیجه محصول کم کیفیت روانه بازار عرضه و تقاضا خواهد شد.

اغلب می‌شنوید که نرم‌افزارها می‌گویند که این باگ‌ها مهم نیستند، زیرا می‌توانند (گاهی اوقات) وصله شوند. اما، بسیاری از دستگاه‌ها هرگز وصله نمی‌شوند، به این معنی که باگ‌های امنیتی سخت‌افزاری برخی از دستگاه‌ها را برای تمام طول عمرشان آسیب‌پذیر می‌کنند. حتی اگر به مصرف کنندگان در این موضوع اهمیت داده نشود، اشکالات جدی برای فروشندگان CPU بسیار بد هستند.

باگ در نرم افزار
باگ در نرم افزار

ب) باگ در نرم افزار خود سیستم عامل:

هر کامپیوتر، گوشی هوشمند یا دستگاه الکترونیکی با نرم افزار خاصی به‌نام سیستم عامل عرضه می‌شود. یک سیستم عامل، موتوری است که در پس ارزش کاربردی رایانه‌ها و تلفن‌های هوشمند قرار دارد. انواع مختلفی از سیستم عامل‌ها بسته به نوع سیستمی که توسط شرکت سازنده‌ی آن وجود دارد، مورد استفاده‌ی کاربر قرار می‌گیرد. در این مقاله، توضیح می‌دهیم که چرا سیستم عامل‌ها مهم هستند و انواع مختلف سیستم‌عامل‌های مورد استفاده امروزی را بررسی می‌کنیم.

سیستم عامل رابط بین کاربر کامپیوتر و سخت افزار کامپیوتر است. و به نرم افزاری اطلاق می‌گردد  که تمامی وظایف اساسی مانند مدیریت فایل، مدیریت حافظه، مدیریت فرآیند، مدیریت ورودی و خروجی و کنترل دستگاه های جانبی مانند درایو دیسک و چاپگر را انجام می دهد. سیستم عامل نرم افزاری است که برنامه های کاربردی را قادر می‌سازد تا با سخت افزار کامپیوتر تعامل داشته باشند. نرم افزاری که شامل اجزای اصلی سیستم عامل است، هسته نام دارد.

برخی از سیستم عامل های محبوب عبارتند از سیستم عامل MS-DOS، لینوکس، سیستم عامل‌های ویندوزی (مانند ۹۸،۹۵، ایکس پی، ۷، ۸، ۱۰ و ۱۱) ، VMS، OS/400، AIX، z/OS و غیره. امروزه سیستم عامل ها تقریباً در هر دستگاهی مانند تلفن‌های همراه، رایانه‌های شخصی، رایانه‌های بزرگ، اتومبیل، تلویزیون و یا حتی در اسباب بازی‌های الکترونیکی یافت می‌شوند.

باگ نرم افزار سیستم عامل چیست؟

باگ نرم افزار سیستم عامل، به نقصی اطلاق می‌شود که در یک سیستم عامل می‌تواند وجود داشته باشد و کاربر را از انجام کارهای ساده بازدارد. یک برنامه خوب، طوری طراحی شده که در یک فرآیند تخصصی، درست کنترل شده و توسعه یافته و به‌ازای هزاران خط کد، باگ های کمتری را به‌همراه دارد. کدهای پیچیده احتمال بیشتری دارد که باگ داشته باشند و آزمایش آن‌ها دشوارتر است. از کدهای بزرگ باید اجتناب شود. در عوض، از تغییرات کد کوچکتر و مختصرتر استفاده کنید که خواندن، درک و آزمایش واحد ساده تر است. به یاد داشته باشید که کد ساده تر به معنای خطاهای کمتر و تلاش کمتری برای رفع آن‌ها است. هر کدی را که ممکن است به آن نیاز نداشته باشید حذف کنید و زمان را برای ساختن کدهای پیچیده ای که لازم نیست تلف نکنید.

برنامه‌ها می‌توانند بدون اشکال اجرا شوند و یا نیز استفاده از آن‌ها مشکل باشد یا در برخی از اهداف اصلی شکست بخورند. آزمایش این نوع نقص دشوارتر است. اشکالات در توسعه را می‌توان به روش‌های مختلف توسط ارائه دهندگان خدمات فناوری اطلاعات برطرف کرد. اشکالات اغلب پس از انتشار یک محصول یا در طول آزمایش عمومی بتا کشف می شوند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، کاربران باید راهی برای جلوگیری از استفاده از کد باگ پیدا کنند یا یک وصله از توسعه دهندگان نرم افزار دریافت کنند.

باگ‌یابی یا عیب‌یابی باگ‌ها یا اشکال‌زدایی:

فرآیند یافتن اشکالات قبل از این‌که کاربران بخواهند با سیستم عامل کاری انجام دهند، اشکال‌زدایی نامیده می‌شود. اشکال زدایی پس از نوشتن کد شروع می‌شود و در مراحلی که کد با واحدهای دیگر برنامه‌نویسی ترکیب می‌شود تا یک محصول نرم افزاری مانند یک سیستم عامل یا یک برنامه کاربردی را تشکیل دهد، ادامه می‌یابد. اشکال‌زدایی فرآیند یافتن و رفع خطاها یا اشکالات در کد منبع هر نرم افزار است. هنگامی‌که نرم افزار آن طور که انتظار می‌رود کار نمی‌کند، برنامه نویسان کامپیوتر کد را مطالعه می‌کنند تا علت بروز هر گونه خطا را مشخص کنند. آنها از ابزارهای اشکال‌زدایی برای اجرای نرم افزار در یک محیط کنترل شده، بررسی گام به گام کد و تجزیه و تحلیل و رفع مشکل استفاده می کنند.

برطرف نمودن باگ‌های کامپیوتر با ترفندهای مختلف
برطرف نمودن باگ‌های کامپیوتر با ترفندهای مختلف

چگونه می‌توان به برطرف نمودن باگ‌های کامپیوتر با ترفندهای مختلف پرداخت؟

همه نرم افزارها دارای اشکال هستند. باگ‌ها واقعیت توسعه نرم‌افزار هستند و همان‌طور که مدیران محصول آن‌ها را ضایعات خالص می‌دانند، رفع آن‌ها ارزش افزوده دارد. ما به‌عنوان توسعه‌دهندگان، مسئولیت داریم که تا حد امکان به‌طور سریع و مؤثری با اشکال‌ها مقابله کنیم. در این مقاله، راهکارهایی را برای دستیابی به این هدف به اشتراک خواهیم گذاشت.


۱.آسیب بیشتری وارد نکنید. اگر دستگاه خود را رها کرده‌اید و صدای ساییدن، کلیک یا صداهای دیگری از یک درایو مکانیکی شنیده‌اید، استفاده از آن را متوقف کرده و دستگاه خود را نزد یک متخصص ببرید. ممکن است با خرابی درایو مواجه شده باشید و استفاده مداوم آن را بدتر خواهد کرد. بلافاصله آن را خاموش کنید. سعی نکنید دوباره آن را اجرا کنید، زیرا ممکن است باعث آسیب بیشتر و از دست رفتن داده شود. اگر چیزی روی آن ریخته یا غرق کرده باشید، قوانین مشابهی اعمال می شود. اگر نسخه پشتیبان ندارید و فایل‌های ارزشمند شما در یک فاجعه دیجیتال ناپدید می‌شوند، نترسید. همانطور که قبلاً نوشتیم، اطلاعات از دست رفته احتمالاً قابل بازیابی هستند.

۲. از نو شروع کن. اغلب بهترین راه حل نرم افزاری صرفاً خروج و راه اندازی مجدد Word، Firefox، یا هر برنامه دیگری است که در حال اجرا هستید. اگر این کار انجام نشد، کل دستگاه را مجددا راه اندازی کنید.

۳. نگه داشتن به روز. مطمئن شوید که دستگاه شما به روزترین نسخه سیستم عامل خود و سایر نرم افزارهای نصب شده را اجرا می کند. تقریباً هر روز، وصله های امنیتی توسط سازندگان دستگاه ها و شرکت های نرم افزاری صادر می شود. گزینه های به روز رسانی خودکار را روشن کنید تا سیستم عامل، درایورهای دستگاه و سایر نرم افزارها را به روز نگه دارید.

۴. عدم نصب به‌روزرسانی‌ها نه تنها دستگاه شما را در برابر هکرها آسیب‌پذیر می‌کند، بلکه ممکن است بین سیستم عامل شما و نرم‌افزارها و برنامه‌های مختلف تداخل ایجاد کند.

۵. از استفاده از سیستم عامل های قدیمی و پشتیبانی نشده خودداری کنید (برای مثال، ویندوز ۷ و نسخه های قدیمی تر، دیگر وصله های امنیتی را از مایکروسافت دریافت نمی کنند).

۶. گوگلش کن. فهمیدن این‌که از کجا شروع کنید اغلب نیمی از کار است. راه‌حل‌های مشکل خود را که در تابلوهای پیام، وب‌سایت‌های سازنده، فهرست‌های عیب‌یابی و غیره ارسال شده است، جستجو کنید. با انتخاب دقیق عبارات جستجوی خود، اغلب می‌توانید به‌سرعت حداقل نقطه شروعی برای رسیدگی به مشکل خود پیدا کنید.

۷. اجرای اسکن ویروس یا پاک کردن فایل‌های موقت می‌تواند سرعت سیستم را افزایش دهد و این کار را انجام دهد. عملکرد آهسته ویندوز می تواند فوق العاده خسته کننده باشد، از زمان بارگذاری طولانی دردناک گرفته تا برنامه های متوقف شده تصادفی و سرعت پایین اینترنت. اگر به دنبال این هستید که سیستم خود را دوباره به حالت عادی باز کنید، چندین راه حل بالقوه برای رایج ترین مشکلات ویندوز وجود دارد.

۸. مسائل امنیتی. پیمایش تمام مشکلات احتمالی ویندوز می تواند ترسناک باشد، اما خوشبختانه راه حل های آزمایش شده و واقعی برای اصلاح آنها وجود دارد. برای مثال، ضروری است که نرم افزار امنیتی روی رایانه شما نصب شده باشد و از رمزهای عبور قوی استفاده کنید تا عوامل مخرب نتوانند به سیستم شما دسترسی داشته باشند.

۹. باید به طور معمول رجیستری را با برنامه ای مانند CCleaner اسکن و پاک کنید تا مطمئن شوید که هیچ عنصر ناخواسته ای باقی نمانده است، زیرا این کار اغلب پیام های خطا و سایر مشکلات تحریک کننده را برطرف می کند.

۱۰.صفحه آبی مرگ یا BSOD که بیشتر شناخته می‌شود، یکی از معروف ترین و وحشتناک ترین مسائل برای کاربران رایانه های ویندوز است. هم تازه کارها و هم متخصصان باتجربه IT وقتی با این مشکل آزاردهنده مواجه می شوند، می توانند از کار خود دور شوند. خوشبختانه، با چند مرحله آسان، معمولاً می توان BSOD را بدون مشکل زیاد تعمیر کرد.

ابتدا باید بررسی کنید که تمام درایورهای شما به روز هستند و هر بدافزاری را که ممکن است به سیستم شما نفوذ کرده باشد پاک کنید. سپس sfc/scannow را از خط فرمان اجرا کنید تا فایل های سیستم خراب را اسکن کنید و در نهایت یک تست تشخیص حافظه را اجرا کنید تا ببینید آیا مشکلی در حافظه با رایانه شما وجود دارد یا خیر. البته، اگر همه چیز شکست خورد، همیشه می توانید یک متخصص را بیاورید که دقیقاً می داند چه کاری باید انجام دهد.

۱۱.مشکلات درایور می‌تواند یکی از ناامیدکننده‌ترین مشکلات رایانه‌ای باشد، اغلب به این دلیل که باعث می‌شود برنامه‌ها و ویژگی‌ها به درستی کار نکنند. خوشبختانه، برای بسیاری از مشکلات رایج مربوط به درایورها، راه حل های نسبتا آسانی در خود ویندوز وجود دارد.

۱۲. استفاده از Device Manager از کنترل پنل، می‌توانید درایورهای خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که همه آنها به روز هستند و با سیستم شما سازگار هستند. در برخی موارد، اگر درایور مشکلات زیادی ایجاد می کند، حتی ممکن است نیاز به «بازگرداندن» داشته باشید. با این مراحل ساده می توانید از سردردهای زیادی در هنگام مواجهه با نگرانی های راننده در ویندوز جلوگیری کنید!

۱۳. هر کاربر ویندوز با خرابی یا فریز سیستم وحشتناک روبرو شده است. این وقفه‌ها می‌توانند خسته‌کننده و زمان‌بر باشند، اما خوشبختانه برخی از رفع‌های رایج بسته به شدت مشکل است. انجام برخی از عیب‌یابی‌های اولیه در مورد تداخل‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری معمولاً می‌تواند خرابی‌ها یا یخ‌های جزئی را برطرف کند، در حالی که مشکلات پیچیده ممکن است نیاز به بازیابی یا تعمیر سیستم داشته باشند.

دانستن اینکه چه چیزی در وهله اول باعث ایجاد مشکل می شود، بهترین راه برای جلوگیری از عود مجدد در آینده است، بنابراین ارزش دارد در مورد مقصران احتمالی مانند درایورهای بد، ویروس ها و ورودی های نامعتبر رجیستری نیز تحقیق کنید.

۱۴.مشکلات اتصال به شبکه یکی از رایج ترین مشکلاتی است که کاربران ویندوز در رایانه خود با آن مواجه می شوند. این موارد می‌تواند شامل مشکل در اتصال به یک وب‌سایت خاص، عدم برقراری ارتباط با مودم شما، یا زمانی که Wifi شما به طور مکرر و غیرمنتظره قطع می‌شود.

خوشبختانه، برخی از راه‌حل‌های ساده مانند راه‌اندازی مجدد روتر یا مودم، پاک کردن حافظه پنهان مرورگر اینترنت و داده‌های DNS، بررسی همه سیم‌ها و کابل‌های متصل به دستگاه، یا فقط غیرفعال کردن/فعال کردن آداپتور شبکه وجود دارد که باید این امکان را فراهم کند. کمک کنید دستگاه خود را بدون هیچ زحمتی دوباره راه اندازی و راه اندازی کنید.

۱۵.هیچ کس دوست ندارد با مشکلات چاپگر سر و کار داشته باشد، مخصوصاً وقتی به نظر می رسد که همیشه از ناکجاآباد بیرون آمده اند. چه چاپگر اصلا چاپ نکند یا در حال چاپ صفحات خالی باشد، همیشه راه حل هایی وجود دارد.

برخی از راه‌حل‌های رایج عبارتند از بررسی گرفتگی نازل‌ها یا سطح جوهر کم، جدا کردن و وصل مجدد چاپگر برای تنظیم مجدد، اطمینان از اتصال صحیح کابل‌ها و همچنین به‌روزرسانی درایورهای ویندوز. انجام چند مرحله ساده ممکن است برای راه اندازی مجدد چاپگر شما در کمترین زمان کافی باشد.

۱۶.برخورد با خطاهای کامپیوتری می تواند بسیار خسته کننده و وقت گیر باشد. به خصوص زمانی که این خطاها مختص برنامه‌ای است که می‌خواهید از آن استفاده کنید! اگر رایانه شخصی شما از ویندوز استفاده می کند، باید با برخی از انواع مشکلات رایج تر آشنا شوید – ممکن است به حل سریعتر خطای برنامه کمک کنند.

برخی از رایج ترین انواع مشکلات ویندوز عبارتند از: مشکلات مجوز فایل، مشکلات ناسازگاری سخت افزار، رجیستری ها یا فایل های از دست رفته و مشکلات تخصیص حافظه. دانستن نحوه شناسایی این مشکلات و راه حل های آنها به شما کمک می کند تا به سرعت با هر برنامه ای که می خواهید از آن استفاده کنید، دوباره راه اندازی و اجرا شوید.

۱۷. اگر کاربر ویندوز هستید، می‌دانید که ناامیدی ناشی از خرابی فایل‌ها و از دست دادن اطلاعات است. فایلی که زمانی یک فایل قابل اعتماد بود می‌تواند ناگهان غیرقابل استفاده شود و تمام اسنادی که با دقت ذخیره شده‌اند ناپدید شوند. بیشتر از آنچه فکر می کنید اتفاق می افتد؛ نگران نباشید، زیرا خوشبختانه راه حل های آسانی برای این مشکل رایج ویندوز وجود دارد. از بازیابی نسخه پشتیبان گرفته تا تأیید یکپارچگی هارد دیسک، با این روش ها می توانید فایل های خراب خود را برطرف کنید یا اطلاعات خود را دوباره در کمترین زمان ظاهر کنید!

۱۸. خیلی معمول است که در میانه کارهای مهم باشید و متوجه شوید که نوار وظیفه شما پاسخ نمی‌دهد. این مشکل خاص می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از برنامه های تازه دانلود شده تا درایورهای قدیمی.

مهم نیست که چه چیزی باعث آن شده است، خبر خوب این است که راه حل های ساده ای برای پاسخ ندادن نوار وظیفه وجود دارد. به عنوان مثال، راه اندازی مجدد رایانه یا پایان دادن به همه برنامه های ناخواسته در حال اجرا در پس زمینه اغلب مشکل را حل می کند. اگر این مشکل برطرف نشد، ویژگی‌های عیب‌یابی ویندوز می‌تواند به شما در شناسایی دلایل احتمالی دیگر کمک کند و راهنمایی گام به گام در مورد نحوه رسیدگی به آنها ارائه دهد.

۱۹. خاموش شدن و راه‌اندازی مجدد غیرمنتظره
هیچ کس آن را دوست ندارد که کامپیوترش به طور غیرمنتظره ای خاموش شود یا دوباره راه اندازی شود – می تواند واقعاً خسته کننده باشد و حتی ممکن است شما را کمی ناامید کند. برای جلوگیری از اینکه این اتفاق هر بار برای شما اتفاق بیفتد، مهم است که برخی از مشکلات رایج ویندوز مانند درایورهای سخت افزاری ناسازگار که با سیستم عامل رایانه کار نمی کنند، افزایش برق ناشی از طوفان الکتریکی، گرم شدن بیش از حد به دلیل کمبود جریان هوا، قدیمی بودن را در نظر بگیرید. نرم افزار آنتی ویروس، رم کم یا فضای هارد دیسک و آلودگی به ویروس. خوشبختانه، همه اینها مشکلات قابل حل هستند و دانستن دلایل بالقوه برای یافتن راه حل مناسب برای آنها کلیدی است.

۲۰. مواجه شدن با فایل‌های سیستمی خراب در ویندوز می‌تواند بدترین حالت ممکن باشد، زیرا می‌تواند مانع از دسترسی شما به داده‌ها و برنامه‌های مهمتان شود. با این حال، این مشکلات رایج‌تر از آن چیزی است که ما فکر می‌کنیم و خوشبختانه یکی از ساده‌ترین راه‌حل‌ها استفاده از System File Checker برای اسکن و رفع خودکار فایل‌های از دست رفته یا خراب است.

اگر این کار انجام نشد، اجرای بازیابی یا بازنشانی دستی رایانه ممکن است بهترین گزینه شما باشد، اگرچه مطمئن شوید که ابتدا همه داده های مهم را در دستگاه ذخیره سازی دیگری ذخیره کرده اید تا از بین نرود.

۲۱. برنامه های بدون پاسخ
کاربران ویندوز می‌دانند که چیزهای کمی بیش از یک برنامه بی پاسخ، جریان کار یا اوقات فراغت را مختل می‌کند. این یکی از رایج‌ترین مشکلات ویندوز است و خوشبختانه یکی از ساده‌ترین آنها برای رسیدگی است. برای حل این مشکل، اغلب تنها کاری که باید انجام دهید این است که برنامه را از طریق Task Manager بکشید.

اگر این راه حلی را ارائه نمی‌دهد، می‌توانید دستگاه خود را برای شروعی تمیز راه‌اندازی مجدد کنید – هر چند وقت یکبار این همان چیزی است که رایانه شما به آن نیاز دارد! این و سایر مشکلات رایج ویندوز و راه‌حل‌های آنها، از صفحه آبی مرگ گرفته تا آلودگی نرم‌افزارهای مخرب را بیابید.

کلام آخر!

ویندوز یک سیستم عامل پیچیده است و برای کاربران عادی است که هر از گاهی با مشکلاتی مواجه شوند. در حالی که برخی از مشکلات پیچیده تر از سایرین هستند، اکثر مسائل را می‌توان با کمک این راهنما نسبتاً سریع حل کرد.

خواه یک مشکل درایور، خرابی یا توقف سیستم، مشکل اتصال به شبکه، مشکل چاپگر، خطای خاص برنامه، خرابی فایل و از دست دادن داده، پاسخ ندادن نوار وظیفه، خاموش شدن و راه‌اندازی مجدد غیرمنتظره، فایل‌های سیستم خراب، تنظیمات زمان نادرست یا برنامه‌هایی که پاسخ نمی‌دهند. اکنون می دانید که هر مشکل ویندوز را شناسایی و حل کنید.

اگر به راهنمایی یا راهنمایی بیشتری نیاز دارید، با استفاده از کارسپاری، مشکل و نیاز خود را آگهی کنید تا در اسرع وقت فرد متخصص این کار، برای راهنمایی مناسب و حل مشکل کامپیوترتان به شما کمک کند. موفق باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب