بازی والیبال به دلیل جنب و جوش زیادی که دارد می‌تواند به افراد در کاهش وزن و افزایش سوخت و ساز بدن کمک فراوانی کند

فواید بازی والیبال پارت دوم

بازی والیبال نه تنها یک راه عالی برای بازی و سرگرمی است بلکه فواید زیادی برای سلامت کلی بدن و افزایش سطح انرژی در طول روز دارد.

بازی والیبال برای اکثر مردم تنها برای سرگرمی و خوش‌گذرانی است. اما جدا از لذتی که ورزش والیبال دارد فواید زیادی هم برای سلامتی دارد. در این مطلب از مجله روزساز می‌خواهیم به ادامه فواید ورزش والیبال بپردازیم. برای مطالعه فواید دیگر این ورزش می‌توانید به مطلب فواید ورزش والیبال پارت اول مراجعه کنید.

فواید بازی والیبال:

رفلکس‌ها و زمان واکنش شما را افزایش می‌دهد:

یکی دیگر از مزایای بازی والیبال این است که می‌تواند رفلکس‌ها و زمان واکنش شما را بهبود بخشد. از آن‌جایی که توپ اغلب با سرعت قابل توجهی به سمت شما پرتاب می‌شود، به خصوص زمانی که توسط بازیکن دیگری به سمت شما پرتاب می‌شود، برای واکنش و بازی با توپ باید به رفلکس‌های خود تکیه کنید.

مانند هر چیز دیگری در زندگی، تمرین باعث پیشرفت شما در این بازی می‌شود. هر چه بیشتر والیبال بازی کنید، هماهنگی دست و چشم، رفلکس‌ها و زمان واکنش خود را بیشتر توسعه، و بهبود خواهید داد. نشان داده شده است که بهبود هماهنگی دست و چشم، افزایش رفلکس‌ها و زمان واکنش در تمام جنبه‌های زندگی روزمره، نه تنها در زمین والیبال، مفید است بلکه داشتن هر سه این مهارت‌ها در بسیاری از ورزش‌های دیگر نیز مفید است. بنابراین، اگر شما یک بازیکن تفریحی هستید که از یک بازی سرگرم‌کننده در اینجا و آنجا لذت می‌برید، توانایی والیبال برای افزایش هماهنگی دست و چشم، رفلکس‌ها و زمان واکنش شما نقش مهمی در عملکرد شما در سایر ورزش‌های مرتبط خواهد داشت.

 توسعه چابکی، سرعت، هماهنگی، استقامت و انعطاف‌پذیری:

والیبال یک ورزش شدید و از نظر بدنی سخت است که می‌تواند نتایج قابل توجهی به همراه داشته باشد. به خصوص برای افرادی که به دنبال بازی در سطح بسیار رقابتی هستند. والیبالیست‌ها برای موفقیت در زمین، باید سطح مشخصی از سرعت، چابکی، هماهنگی، استقامت، انعطاف‌پذیری، رفلکس‌های سریع و قدرت را داشته باشند. تمام این مهارت‌ها و توانایی‌های بدنی در طول تمرین و بازی در والیبال داخل سالن و والیبال ساحلی آموزش، پرورش و رشد می‌یابد. والیبال ورزشی است که تمام حواس شما را تمرین می‌دهد، مهارت‌ها و توانایی‌های شما را به چالش می‌کشد و رشد می‌دهد، تمام گروه‌های عضلانی شما را هدف قرار می‌دهد و در بسیاری از موارد شما را به محدودیت‌های فیزیکی می‌رساند.


قدرت، ثبات و تعادل هسته را بهبود می‌بخشد:

هسته اصلی بازیکن در هنگام بازی والیبال در تک تک اقدامات دخیل است. یک هسته فوق العاده قوی و همچنین توانایی بازیکن برای جلوگیری از آسیب در حین تمرین یا بازی برای عملکرد هر والیبالیست حیاتی است. ماهیچه‌های مرکزی قوی مسئول تثبیت ستون فقرات و لگن و همچنین تولید و انتقال انرژی از مرکز بدن به انتهای آن هستند. از آن‌جایی که والیبال شامل طیف وسیعی از حرکات و اقداماتی است که باید در طول بازی اجرا شوند (که بسیاری از آن‌ها به تقویت هسته بازیکن کمک می‌کند)، ایجاد یک هسته قوی یکی از مزایای اصلی والیبال است.]

توسعه قدرت و ثبات هسته مرکزی، بازیکنان را قادر می‌سازد تا توان خروجی خود را به حداکثر برسانند و حرکات ورزشی پیچیده‌ای را انجام دهند که به هماهنگی، تعادل و مهارت‌های فنی نیاز دارد. بازی والیبال به دلیل تمرین بر روی عضلات اصلی بازیکنان به بهبود تعادل کمک زیادی می‌کند. این بازی به نوبه خود، به بازیکنان در داشتن تعادل بهینه، و عملکرد بازیکن در زمین کمک می‌کند. به خصوص اگر آن‌ها در حال بازی بر روی سطحی ناپایدار مانند شن یا چمن هستند که در آن درجه ثبات بیشتری لازم است.

قدرت و ثبات بهینه هسته به بازیکنان این امکان را می‌دهد که موقعیت بدن خود را کنترل کنند، قدرت تولید کنند و نیرو را در طول زنجیره جنبشی هنگام انجام اقدامات مختلف در طول بازی انجام دهند. افزایش قدرت هسته همچنین سطح بالایی از ثبات هسته مورد نیاز برای اجرای حرکات چرخشی را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد که به بدن نیاز دارد تا وزن را به آرامی از یک سمت به سمت دیگر منتقل کند، مانند ضربه زدن به توپ.

بازی والیبال باعث افزایش نرخ متابولیک بدن می‌شود و همین امر می‌تواند باعث افزایش سوخت و ساز در بدن نیز شود
فواید بازی والیبال

 قدرت تثبیت کننده عضلانی را بهبود می‌بخشد:

والیبال به چابکی، شتاب، پرش عمودی و به توانایی تغییر جهت در هر نقطه از زمان نیاز دارد. در نتیجه، یکی دیگر از مزایای بازی والیبال، توانایی آن در تقویت قابل توجه عضلات تثبیت کننده شما است، به گونه‌ای که سایر ورزش‌ها این کار را نمی‌کنند. برای مثال، دویدن معمولی در جاده را در نظر بگیرید. دویدن معمولاً یک ورزش خطی در نظر گرفته می‌شود. این بدان معناست که بدن شما در یک حالت حرکت ثابت است، یعنی در یک جهت بدون تغییر جهت ناگهانی، چرخش، پریدن و غیره به راه خود ادامه می‌دهید.


نرخ متابولیک شما را افزایش می‌دهد:

متابولیسم شما میزان انرژی است که بدن شما برای انجام برخی کارها یا فعالیت‌های بدنی می‌سوزاند. فعالیت بدنی منظم، مانند بازی والیبال، مزیت بیشتری برای افزایش متابولیسم شما دارد. بازی والیبال علاوه بر مؤلفه قلبی عروقی و ساخت توده عضلانی بدون چربی می‌تواند میزان سوخت و ساز بدن در حالت استراحت را افزایش دهد (یعنی میزان کالری که بدن شما در حالت استراحت می‌سوزاند). ورزش شدید مانند یک بازی سخت و طاقت فرسا والیبال این توانایی را دارد که میزان متابولیسم شما را برای ساعت‌ها بعد از ورزش نیز افزایش دهد.

علاوه بر افزایش سرعت متابولیک، عملکرد کلی متابولیک شما را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد، که به نوبه خود منجر به مزایای متابولیک مختلفی می‌شود که به حفظ و بهبود سلامت و تندرستی عمومی شما کمک می‌کند. برخی از این فواید متابولیک ورزش منظم و بازی والیبال عبارتند از:

  • افزایش توانایی عضلات شما برای سوزاندن چربی موثرتر.
  • ورزش منظم در قالب بازی والیبال به کاهش سطح تری گلیسیرید خون شما و همچنین افزایش کلسترول HDL (کلسترول خوب) کمک می‌کند.
  • ورزش، مقاومت به انسولین را کاهش می‌دهد. ورزش منظم به پیشگیری از دیابت نوع ۲ در افرادی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند کمک می‌کند.

 ظرفیت هوازی شما را افزایش می‌دهد:

بازی والیبال به طور قابل توجهی ظرفیت هوازی شما را افزایش می‌دهد. اساساً ظرفیت هوازی اندازه‌گیری توانایی قلب و ریه‌های شما برای رساندن اکسیژن به عضلات است. این توانایی بدن شما برای دریافت و استفاده از اکسیژن برای بهبود عملکرد هوازی شماست. هرچه ظرفیت هوازی شما بهتر باشد، عملکرد بهتری در زمین والیبال یا هر ورزش دیگری که برای شرکت در آن انتخاب می‌کنید، خواهید داشت. اما این دقیقا چگونه کار می‌کند؟ ورزش هوازی منظم، به شکل والیبال، با افزایش ظرفیت شما برای استفاده از اکسیژن، آمادگی قلبی عروقی شما را بهبود می‌بخشد. این کار با افزایش ظرفیت قلب شما برای ارسال خون (و در نتیجه اکسیژن) به عضلات انجام می‌شود. در نتیجه عملکرد خود را افزایش می‌دهد.

 سطوح انرژی را افزایش می‌دهد:

همانطور که به طور منظم به بازی والیبال ادامه می‌دهید، چه به صورت حرفه‌ای یا تفریحی، سطح استقامت خود را به میزان زیادی افزایش خواهید داد تا عملکرد خود را برای مدت زمان طولانی‌تری حفظ کنید. علاوه بر افزایش سطح استقامت، ورزش با افزایش گردش خون و تقویت عملکرد قلب، سطح انرژی شما را بیشتر بهبود می‌بخشد. در نهایت منجر به یک وضعیت مطلوب از سلامت و تندرستی و همچنین افزایش سطح انرژی و عملکرد می‌شود. به عبارت ساده، فعالیت بدنی اکسیژن و مواد مغذی بیشتری را به بافت‌ها می‌فرستد. به همین دلیل، سطح انرژی شما خود به خود دوچندان می‌شود.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب