عرق کردن یک امر طبیعی است اما تعریق بیش از حد می‌تواند نشانه‌ی بیماری باشد پس در صورت عرق کردن زیاد به پزشک مراجعه کنید

چگونه از تعریق بیش از حد در تابستان جلوگیری کنیم؟

تعریق بیش از حد باعث می‌شود فرد احساس نارضایتی کند و فعالیت اجتماعی خود را کم‌تر کند اما دلیل این عرق‌ها چیست؟ چگونه می‌توان آن را درمان کرد.

با شروع تابستان و فصل گرما، تعریق زیاد هم شروع می‌شود. تعیریق زیاد در تابستان یک امر کاملا طبیعی است و همه‌ی افراد ممکن است در این فصل زیاد عرق کنند. اگر از اثرات نامطلوب تعریق مضطرب هستید، نگرانی و اضطراب شما بی‌مورد است. در این مطلب از مجله روزساز هر آنچه باید در مورد تعریق بیش از حد بدانید و چگونه آن را به حداقل برسانید آورده شده است.

چرا عرق می‌کنیم؟

تعریق نشانه‌ای از سرد شدن بدن شما است و می‌تواند توسط هوای گرم، ورزش شدید، نوسانات هورمونی و احساسات تحریک شود. تعریق یک عملکرد طبیعی بدن است که به تنظیم دمای بدن از طریق تبخیر عرق کمک می‌کند. عرق محلول الکترولیتی است که از ۹۹ درصد آب تشکیل شده است. اما می‌تواند حاوی مقادیری از کلرید سدیم، پتاسیم، بی‌کربنات، کلسیم، منیزیم، آمونیاک و اوره نیز باشد. دو غدد عرق برجسته در بدن، غدد اکرین و آپوکرین هستند. عرق تولید شده از غدد اکرین عمدتاً از آب تشکیل شده است.  به دلیل نمک اضافی و پروتئین‌هایی که به طور همزمان آزاد می‌شوند، شور توصیف می‌شود. این غدد بیشتر بدن را می‌پوشانند، اگرچه عرق در کف پا، پیشانی و کف دست متراکم‌تر می‌شود.

غدد آپوکرین در زیر بغل، کشاله ران و ناحیه سینه قرار دارند و مسئول بوی بدن و ترشح فرمون هستند. غدد آپوکرین مواد روغنی ترشح می‌کنند که از طریق کانال‌های مو رسوب می‌کنند، به همین دلیل است که در مناطقی که بیشترین رشد مو را دارند یافت می‌شوند. این غدد در حفظ دمای مرکزی بدن ما در یک سطح ثابت (بین ۳۶ تا ۳۷ درجه) نقش اساسی دارند، زیرا هنگامی که بدن بیش از حد گرم می‌شود، می‌تواند فرآیند تنظیم حرارت طبیعی ما را تحت تأثیر قرار دهد و منجر به هایپرترمی (برعکس هیپوترمی) شود.


تعریق زیاد نشانه چیست؟

تعریق بیش از حد معمولاً زمانی تعریف می‌شود که در فعالیت‌های روزانه شما اختلال ایجاد کند و باعث ناراحتی عاطفی شود. دلایل زیادی برای تعریق شدید وجود دارد. با یائسگی و بارداری احتمال تجربه عوارض جانبی آن، مانند گرگرفتگی و لباس‌های خیس شده، افزایش می‌یابد. بیماری‌های زمینه‌ای مانند تیروئید پرکار (پرکاری تیروئید)، دیابت، قند خون پایین (هیپوگلیسمی) و هیپرهیدروزیس نیز ممکن است منجر به تعریق بیش از حد، تعریق شبانه و عدم تحمل گرما شوند. چاقی و اعتیاد به الکل نیز می‌تواند باعث عرق کردن شدید شود.

اختلالات غدد عرق علت شایع هر گونه مشکل مرتبط با عرق است و می‌تواند منجر به تعریق بیش از حد، کاهش تعریق و حتی عدم تعریق شود. وضعیتی که باعث تعریق بیش از حد می‌شود، هایپرهیدروزیس نامیده می‌شود و اغلب بی‌ضرر است. هیپرهیدروزیس یک وضعیت خطرناک و تهدید کننده زندگی نیست، اما می‌تواند تأثیر منفی بر کیفیت زندگی داشته باشد و منجر به کناره‌گیری اجتماعی و احساس خودآگاهی شود. این می‌تواند بیشتر قسمت‌های بدن را درگیر کند، اما معمولاً بیشتر زیر بغل، دست‌ها و پاها را درگیر می‌کند.

دو نوع هیپرهیدروزیس وجود دارد. هیپرهیدروزیس اولیه و ثانویه، و هر دو با تعریق غیر طبیعی، بیش از حد و فعالیت بیش از حد در غدد عرق مشخص می‌شوند. هیپرهیدروزیس اولیه هیچ دلیل پزشکی زمینه‌ای ندارد و تعریق بیش از حد لزوماً مربوط به گرما یا ورزش نیست. از سوی دیگر، هیپرهیدروزیس ثانویه برعکس است. این بدان معنی است که هر گونه تعریق شدید، ناشی از یک وضعیت پزشکی است. اگر نگران تعریق غیرطبیعی هستید یا تغییرات ناگهانی در سطح تعریق را تجربه می‌کنید، با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است به این معنی باشد که یک بیماری زمینه‌ای وجود دارد و نیاز به رسیدگی است.

تعریق نشانه‌ای از سرد شدن بدن شما است و می‌تواند توسط هوای گرم، ورزش شدید، نوسانات هورمونی و احساسات تحریک شود.
تعریق بیش از حد

چگونه تعریق بیش از حد را متوقف کنیم:

توصیه می‌شود برای کاهش تعریق به طور طبیعی از پارچه‌های تنفس پذیر و سبک مانند نخی و کتان استفاده کنید و از پوشیدن پارچه‌های تنگ و مصنوعی مانند نایلون خودداری کنید. از آنجایی که پاها، به شدت تحت تأثیر هیپرهیدروزیس هستند، استفاده از کفش‌های جلو باز و تعویض کفش‌های مشبک برای ورزش می‌تواند به کاهش باکتری‌ها، بو و تجمع عرق کمک کند. استفاده از جوراب‌های جاذب، لباس‌های سفید و مشکی نیز می‌تواند به پنهان کردن اثرات تعریق شدید کمک کند. اگرچه این گزینه دائمی نیست، اما می‌تواند احساس راحتی بیشتری به شما بدهد.

برخی تغییرات سبک زندگی نیز می‌تواند به کاهش اثرات تعریق کمک کند. تغییر از یک دئودورانت به یک ضد تعریق ممکن است به جلوگیری از مرطوب شدن بیشتر کمک کند. زیرا دئودورانت‌ها فقط در برای خوش‌بو کردن قسمت‌هایی از بدن هستند، ما ضد تعریق‌ها هم باعث جلوگیری از عرق زیاد می‌شوند و باعث خوش‌بو شدن بدن می‌شوند. ضد تعریق‌ها حاوی مواد فعالی هستند که به طور موقت غدد عرق را مسدود می‌کنند. به دنبال کلروهیدرات آلومینیوم و زیرکونیوم آلومینیوم در لیست ترکیبات ضد تعریق خود باشید.


روش‌های طبیعی برای کم کردن تعریق:

اگر روش‌های طبیعی را ترجیح می‌دهید، غذاهایی با خواص بسیار اسیدی مانند لیمو و سرکه سیب، می‌توانند به عنوان محلولی برای مالیدن مستقیم روی نواحی آسیب‌دیده استفاده شوند، که ممکن است به حذف باکتری‌ها و بستن منافذ کمک کند. غذاهای تند، الکل و کافئین نیز ممکن است تعریق شما را بدتر کنند، بنابراین اجتناب از این غذاها ممکن است به کاهش عوارض جانبی کمک کند. این غذاها غدد فوق کلیوی را تحریک می‌کنند و باعث افزایش دمای بدن و فعال شدن پاسخ تنظیم گرما می‌شوند که در آن عرق ترشح می‌شود تا به خنک شدن بدن کمک کند.

برای کنترل تعریق بیش از حد با استفاده از مواد طبیعی مطلب ۱۱ ماده غذایی که تعریق بیش از حد را کاهش می‌دهد را مطالعه کنید.

درمان تعریق بیش از حد:

درمان‌های حرفه‌ای برای هایپرهیدروزیس عبارتند از:

  • داروهای خوراکی برای کمک به جلوگیری از تحریک غدد عرق
  • داروهای ضد تعریق تجویزی با قدرت بالینی
  • تزریق ضد عرق، یک گزینه درمانی بسیار موثر و بالینی اثبات شده برای کاهش تعریق

چمله‌های کلیدی:

  • عرق کردن طبیعی است و تنها زمانی مشکل ساز می‌شود که بر زندگی روزمره شما تأثیر بگذارد و باعث ناراحتی عاطفی شود.
  • هیپرهیدروزیس نام پزشکی تعریق شدید است و معمولاً بی‌ضرر است.
  • اگر تغییرات ناگهانی در تعریق خود دارید، ممکن است علائم یک بیماری زمینه‌ای را تجربه کنید و باید با پزشک خود صحبت کنید.
  • تعریق را می‌توان با عادات سبک زندگی هوشیارانه و استفاده از ضد تعریق کاهش داد

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب