در تصویر خانمی از شدت گرماتی بالای هوا مشغول شستن صورت خود با آب می‌باشد. این مقاله به تاثیر گرمای هوا بر سلامت روان می‌پردازد.

تاثیرات افزایش دمای هوا بر سلامت روان

آیا تابحال به تاثیر افزایش دمای هوا بر سلامت روان خود توجه کرده‌اید؟ بنظر شما این دو امر مرتبط هستند؟ در این مقاله از مجله روزساز به سوال شما مفصلا پاسخ می‌دهیم.

طبق آمار جهانی وقتی دما هوا افزایش می‌یابد، میزان خودکشی، جنایت و خشونت نیز افزایش می‌باید. حتی پلتفرم‌هایی مانند توئیتر نیز شاهد درصد بالایی از توئیت‌های نفرت‌انگیز و پرخاشگری در طول مدت فصول گرم است. محققان بر این باورند که در طول فصل‌های گرم سال میزان افسردگی و اضطراب نیز افزایش می‌یابد. پس افزایش دمای هوا نقشی موثر بر خلق‌و خو دارد.

تا بحال به ارتباط مستقیم احساسات و دمای بدن خود دقت کرده‌اید؟ بطور مثال وقتی آزرده می‌شویم تغییر دمایی محسوس در بدن‌مان اتفاق می‌افتد. همینطور در زمان عصبانیت به اصطلاح خون شما به جوش می‌آید. قطعا شروع به تعریق می‌کنید و  گرمایی  محسوس را تجربه می‌کنید. جالب است بدانید این اختلال در سلامت روان، در روزهایی با دمای هوای بالا شدت بیشتری می‌گیرد. تابحال حتما برای شما هم پیش آمده که زمانی که در معرض هوای گرم و نور خورشید مستقیم قرار می‌گیرید احساس کلافگی می‌کنید. در این حالت روانی شماست که هر موضوعی هر چند کوچک، می‌تواند بسیار بزرگ جلوه کند. از این رو پزشکان و دانشمندان اکنون به کشف ارتباط پیچیده بین گرمای شدید و پیامدهای بد سلامت روان کرده‌اند. برای کاهش تعریق در هوای گرم تابستان می‌توانید به مقاله چگونه از تعریق جلوگیری کنیم؟ و یا ۱۱ مواد غذایی برای جلوگیری از تعریق زیاد مراجعه کنید.

تحقیقات در رابطه با افزایش دمای هوا و سلامت روان

از آنجایی که سازمان هواشناسی خبر از موج گرمای شدید در تابستان امسال را داده است، درک اینکه دمای بالا چگونه بر عملکرد مغز تاثیر می‌گذارد برای محافظت از خود، دیگران و روابط بین فردی ما می‌تواند بسیار حیاتی باشد. طبق آخرین مقالات شباب وحید، کارشناس بهداشت روان در بخش بهداشت جهانی دانشگاه جورج تاون، ارتباط بین گرما و بیماری‌های روانی چندان شهودی نیست. شباب می‌گوید: حتی یک درجه افزایش دمای محیط بالاتر از حد نرمال، به وقوع بیشتر تجربه افسردگی واضطراب کمک می‌کند. او می‌گوید درحالی که تحقیقات او بر کشور بنگلادش متمرکز بود، اما داده‌ها در سطح جهانی اعمال می‌شوند. همه نشانه‌ها حاکی از آن است که با بالا رفتن دمای آب و هوا این نتایج اختلال در سلامتی تقویت می‌شوند.


تصویری گرافیکی را می‌بینیم که در آن دماسنجی قرار داده شده که نشان دهنده اهمیت دما بر سلامت مغز و در نتیجه روان می‌باشد.
تاثیر افزایش دمای هوا بر سلامت روان

تحقیقات دانشگاه استنفورد در رابطه با افزایش دمای هوا

در مطالعه‌ای دیگر در سال ۲۰۱۸ که توسط استنفورد منتشر شده با افزایش ۱ درجه سانتیگراد در ایالات متحده آمریکا، شاهد افزایش ۱ درصدی میزان خودکشی بودیم که به هزاران مرگ‌ومیر در هر سال منجر می‌شود. به همین دلیل سازمانی تشکیل شد که در مسیر جلوگیری از خودکشی و اعمال سیاست‌ها برای کنترل اسلحه افراد فعالیت می‌کنند.

تحقیقات رابین کوپر-دانشگاه کالیفرنیا

رابین کوپر، دانشیار بالینی دانشگاه کالیفرنیا میگوید: سالانه تعداد روزهای گرم به دلیل تغییرات آب‌و هوایی رو به افزایش است. این امر باعث تغییر اساسی در تعاملات اجتماعی می‌شود. در نتیجه تهدیدی جدی برای ثبات ذهنی افراد جامعه محسوب می‌شود. این به معنای نیاز سرمایه‌گذاری بیشتر در تحقیقات مربوطه است. سرمایه‌گذاری به منظور شناخت مکانیسم‌های دقیق تاثیر گرما بر خلق وخو. از اختلال در خواب، تاعملکرد ناقص انتقال دهنده‌های عصبی و ترشح نامنظم هورمون‌ها.

تحقیقات جاش ورتزل- دانشگاه براون

جاش ورتزل که در رابطه با تغییرات آب‌وهوا و تاثیر آن بر سلامت روان در دانشگاه براون مطالعه می‌کند، می‌گوید: لزوماً گرم‌ترین روزهای سال نیست که با بیشترین تعداد خودکشی و اقدام به خودکشی همراه است، بلکه در واقع زمانی است که دما به‌طور چشمگیری تغییر می‌کند. تغییراتی معادل ۱۵ تا۳۰ درجه فارنهایت می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

در دست یک شخص دماسنجی را می‌بینیم که دمای بالایی را نشان می‌دهد. همانطور در تصویر به میزان زیادی از رنگ قرمز و نارنجی استفاده شده است. که این نیز خود نشان دهنده دمای بالای هوا می‌باشد.
دمای بالای هوا در شهر


تاثیرات قطعی افزایش دمای هوا بر سلامت روان

  • خواب بی‌کیفیت

بسیاری از این تاثیرات منفی را می‌توان در خواب بی‌کیفیت ردیابی کرد. هرکسی که بدون بهره‌مندی از تهویه مطبوع و دمای متعادل، خواب را تجربه کرده است، می‌داند که قطعا خواب بی‌کیفیتی خواهد داشت. با گذشت زمان، اثرات انباشته شده خواب بی‌کیفیت می‌تواند منجر به از دست دادن حافظه شود، و تحریک پذیری را افزایش دهد. خواب یک عملکرد بسیار پیچیده است و خواب ترمیم کننده ذهن و روان ماست. او خاطر نشان می‌کند که اختلال خواب اغلب محرکی برای شروع دوره‌های بیماری در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی است. این مورد به تنهایی نشانه‌ای است که خواب نقش مهمی در تنظیم خلق و خو دارد. خواب بی‌کیفیت ممکن است یکی از نتایجی باشد که مرتبط به روزهای گرما سال است  و منجر به کاهش سلامت روان می‌شود.

  • اختلال در پیام‌رسان‌های عصبی

گرما همچنین بر انتقال‌دهنده عصبی سروتونین، یکی از مهم‌ترین تنظیم‌کننده‌های خلق و خو، تأثیر می‌گذارد که ارتباط نزدیکی با حفظ و کنترل پرخاشگری دارد. سروتونین به انتقال اطلاعات مربوط به دمای پوست به هیپوتالاموس مغز کمک می‌کند و در صورت لزوم واکنش‌های لرز و تعریق را کنترل می‌کند. بیماران مبتلا به افسردگی اغلب با این فرآیند تنظیم حرارت مشکل دارند. این واقعیت که با مصرف داروهای ضد افسردگی می‌توان از جذب سروتونین جلوگیری کرد و این مشکلات را بهبود بخشید، خود نشان‌دهنده وجود رابطه بین قرار گرفتن در معرض گرما و تولید سروتونین است.

  • پیامدهای اجتماعی

استرس‌های اجتماعی، دیگر دلیل تشدید کننده تاثیر گرما بر سلامت روان است. شاید یک رکود مالی داشته‌اید، شاید جامعه شما با یک بیماری همه گیر نیز دست و پنجه نرم می‌کند. وقوع زلزله و یا حتی سیل را تجربه کرده باشید. فشارهای چندجانبه و همه‌گیر به سیستم روانی، قدرت تحمل را از بین می‌برد، در این مرحله مکانیسم‌های مقابله‌ای ناهنجاری همچون: مصرف مواد مخدر، خشونت خانگی، افکار خودکشی و… ریشه می‌گیرند. سپس تأثیرات نوروفیزیکی گرمای شدید بر مغز و تهدید واقعی امواج گرما بر روی بیماران افزایش می‌یابد.

تشکیل انجمن برای جلوگیری از عواقب افزایش دمای هوا

میشل رای در انجمن مرزها می‌گوید: « اگر کاری نکنیم، این روند تبدیل به یک چرخه معیوب می‌شود. انجمن مرزها یک رویداد سالانه با تمرکز بر جامعه، سلامت و علم است. ما قطعاً یک بحران بهداشت روانی در نتیجه بحران آب و هوا داریم که باید قبل از اینکه با تعداد زیادی از این مشکلات مواجه شویم، پیشاپیش از آن‌ها جلوگیری کنیم.» این به معنای حمایت بهتر جوامعی است که بیشتر به سلامت افراد جامعه  اهمیت می‌دهند.

در چند سال گذشته علاقه فزاینده‌ای به چگونگی تأثیر دما و تغییرات آب و هوا بر سلامت روان در میان روانپزشکان وجود داشته است. متاسفانه بودجه‌ای برای تحقیقات بیشتر تخصیص داده نمی‌شود. «تغییرات آب و هوا اکنون به عنوان اولین نگرانی بهداشت عمومی به حساب می‌آید. اما درک کافی از چگونگی تأثیر آن بر سلامت روان وجود ندارد. این تحقیقات برای میلیاردها نفر از افراد که در معرض خطر گرمای شدید در سال های آینده هستند، بسیار حائز اهمیت است.

منبع

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب