در تصویر شاهد آقایی هستیم که با تعرق زیاد و لباس خیسی که به تن دارد نشان دهنده این استت که در حال تجربه هوای گرم است. در این مطلب ما به راه های جلوگیری از تعرق بیش از حد اشاره می‌کنیم.

۷ راه طلایی برای تعریق کمتر در تابستان

تعریق جزئی جدانشدنی از تجربه تابستان داغ این روزهای ماست. آیا شما هم برای تعریق کمتر راه‌های مختلفی را امتحان کرده‌اید، که هیچکدام نتیجه مثبتی برای شما نداشته است؟ در این مقاله 7 راه کار بینظیر به شما ارائه کرده‌ام که انتظار شما را می‌کشند.

اولین موردی که با شنیدن کلمه تابستان به ذهن شما می‌رسد، چیست؟ اگر فردی خوش خوراک هستید، حتما به یاد میوه‌های خوشمزه تابستانی می‌افتید. اگر اهل سفر و گشت‌وگذار باشید، چه فصلی جذاب‌تر از تابستان برای یک سفر ساحلی و تجربه شن‌های داغ؟ اما من تنها به یاد تعریق‌های ناخوشایند تابستانه می‌افتم. قطعا همه ما با این مشکل کم‌وبیش برخورد کرده‌ایم. پس در این مطلب راه‌های خنک نگه‌داشتن بدن، در تابستان داغ ۲۰۲۳، برای داشتن تعریق کمتر را بررسی می‌کنیم.

برایان گینزبرگ، پزشک متخصص پوست توضیح می‌دهد: «دلیل اصلی تعریق ما تنظیم حرارت، کنترل دمای بدن است. «وقتی دمای بدن ما بالا می‌رود، تعریق به خنک شدن بدن کمک می‌کند. به گفته دکتر گینزبرگ، در حالی که عرق کردن به آبرسانی پوست و حفظ تعادل مایع-الکترولیت موجود در بدن ما کمک می‌کند، نتیجه نهایی آن ایجاد رطوبتی (گاهی بدبو) در سراسر بدن است، که می‌تواند باعث خجالت و ناراحتی شما و اطرافیان شما شود. شاهیناز سلیمان، متخصص غدد توضیح می‌دهد که «بدن دارای دو تا چهار میلیون غده عرق در زیر بغل، پا، کف دست و کشاله ران است. که با تبخیر آن‌ها، گرما از بدن ما می‌رود.» با این حال، نیازی به رفع تعریق غیرقابل کنترل تابستانه نیست، بلکه از این راهکارهای ساده پیروی کنید تا در تابستان کمتر عرق کنید. در ادامه ۷ روش بسیار ساده پیشنهادی مجله روزساز را با شما بررسی خواهیم کرد.

۱- شب‌ها از ضدتعریق استفاده کنید.

دئودورانت‌ها و ضد تعریق‌ها ممکن است یکسان در نظر گرفته شوند، اما هر کدام کاربردهای متفاوتی دارند. دکتر گینزبرگ توضیح می‌دهد: « دئودورانت‌ها به تنهایی صرفاً عطر هستند، در حالی که ضدتعریق‌ها برای تعریق کمتر تولید شده‌اند. به طور خاص، ضدتعریق‌ها حاوی ماده‌ای هستند که یک پلاک در غدد عرق ایجاد می‌کنند. البته ضدتعریق‌های تجویزی توسط پزشکان، این عملیات را مؤثرتر انجام می‌دهند.» در ادامه می گوید: «از ضد تعریق‌ها استفاده کنید؛ زیرا ارزان هستند و بسیار در کاهش عرق و آپوکرین (مولد بو) بسیار موثر است. این نیاز به استفاده از آلومینیوم در ضد تعریق شما دارد، که اساساً با عرق در تعامل است و نمکی ایجاد می‌کند که به طور فیزیکی نقطه خروج عرق را مسدود می‌کند. این روش می‌تواند چند ساعت به شما در کنترل تعریق‌تان کمک کند.

برای اینکه بیشترین استفاده را از ضد تعریق خود ببرید، شب‌ها روی پوست خشک از آن استفاده کنید، زیرا در این زمان بهترین شانس برای مسدود کردن غدد عرق را دارید. به طور کلی بهتر است از استفاده از محصولات خوشبوکننده خودداری کنید، زیرا عطرهای مبتنی بر الکل معمولاً مقصر اصلی واکنش‌های تحریک‌کننده خارش دار مام و دئودورانت‌ها هستند.”


نکته کلیدی: بعد از استفاده از دئودورانت از سشوار استفاده کنید.

دکتر گینزبرگ توصیه می‌کند بعد از استفاده از دئودورانت از سشوار استفاده کنید. او می‌افزاید: «ضد تعریق‌های با قدرت بالا باید در شب استفاده شود و سپس به دفعات مورد نیاز آن‌ها را تمدید کنید. در صورت تمایل می‌توان یک دئودورانت غیر دارویی را در صبح اضافه کرد.

۲- از غذاها و نوشیدنی‌هایی که باعث تعریق شما می‌شود، خودداری کنید.

در حالی که ممکن است یک نوشیدنی خنک دارای الکل، نوشیدنی مناسب برای یک روز گرم تابستانی به نظر برسد، اما متاسفانه این مورد برای افرادی که مستعد عرق کردن هستند، بهترین انتخاب نیست. دکتر Dhingra توضیح می‌دهد : “الکل یک محرک اصلی برای تعریق شدید است. “غذاهای تند نیز دسته دیگری هستند، که باید از آن اجتناب کنید. دکتر Dhingra می‌گوید: «الکل، کافئین و غذاهای تند سه گانه غذاهای محرک عرق هستند که در صورت تعریق زیاد، باید مصرف آن‌ها را به حداقل برسانید. الکل و کافئین تولید آدرنالین را تحریک می‌کنند، در نتیجه به سرعت تولید عرق شما را تقویت می‌کند. این قطعاً برای کسانی که دارای هیپرهیدروزیس (تعریق بیش از حد) تشخیص داده شده‌اند، بیشتر صدق می‌کند. می‌توانید برای تعریق کمتر، از نوشیدنی‌های مناسب این فصل جذاب استفاده کنید.

مطلب نوشیدنی‌های گیاهی فصل تابستان پیشنهادات جالبی برای شما دارد. همچنین مواد غذایی هستند که با اطلاع داشتن از روند فعالیت آن‌ها در بدن خود می‌توانید به سادگی تعریق خود را کنترل نمایید. در مطلب ۱۱ خوراکی که تعریق شما را کاهش می‌دهد شما را با این مواد غذایی آشنا کرده‌ایم.

نکته کلیدی: دکتر گینزبرگ به استثنای برخی موارد جزئی، چندان نگران غذا شما نیست. دکتر گینزبرگ توضیح می‌دهد: «رژیم غذایی تأثیر قابل‌توجهی بر تعریق ندارد، مگر در مورد تعریق چشایی، مانند: قطرات کوچک عرق روی پیشانی، بینی و لب‌ها پس از خوردن غذای داغ و تند».

خانمی را در تصویر می‌بینیم که در حال تزریق بوتاکس توسط پزشک در ناحیه زیربغل است. در این مطلب ما به راه‌های جلوگیری از تعرق بیش از حد اشاره می‌کنیم.
تزریق بوتاکس موضعی جهت کاهش تعریق

۳- برای تعریق زیاد بوتاکس را امتحان کنید.

فکر می‌کنید بوتاکس فقط برای چین و چروک است؟ خیر، بلکه این ماده تزریقی محبوب، به طور رسمی توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای درمان هایپرهیدروزیس تایید شده است. نانسی سامولیتیس توضیح می‌دهد: «بوتاکس می‌تواند به طور مؤثر برای تعریق بیش از حد در نواحی خاص از جمله زیر بغل، کشاله ران، پوست سر/خط مو و در چین‌های پوستی مانند زیر سینه‌ها استفاده شود. در غرب هالیوود، این دارو در ناحیه‌های ذکر شده تزریق می‌شود و در عرض یک تا دو هفته تاثیر آن را خواهید دید. شما می‌توانید حدودا به مدت چهار ماه از این تاثیر لذت ببرید. استفاده از بوتاکس در این رابطه بسیار ایمن است، اما مهم است که قبل از انجام درمان توسط پزشک معاینه شود.

نکته کلیدی: مطمئن شوید که بوتاکس دریافت می‌کنید و نه یک تزریقاتی جایگزین مانند Dysport یا Xeomin . طبق گفته FDA هیچ یک از این دو به طور ایمن برای درمان هایپرهیدروزیس کاربردی نخواهند داشت.

۴- برای درمان هایپرهیدروزیس نسخه دریافت کنید.

اگر روش‌های بدون نسخه کمکی به خلاص شدن شما از شر عرق کردن‌های نگران کننده عمل نمی‌کنند، باید به پزشک مراجعه کنید. دکتر Dhingra می‌گوید: «شما ممکن است هیپرهیدروزیس داشته باشید، یعنی تعریق بیش از حد معمول برای یک انسان.» دکتر Dhingra توضیح می‌دهد: “یک تصور اشتباه در مورد این تشخیص این است که افراد مبتلا به هایپرهیدروزیس عرق بیش از حد دائمی دارند.” او می‌گوید: «این تعریق بیش از حد در ماه‌های تابستان در مقایسه با ماه‌های خنک‌تر قطعاً می‌تواند تشدید شوند و غیرقابل تحمل باشد. دکتر سلیمان می‌افزاید،در نظر داشته باشید که این روند تعریق می‌تواند نشانگر یکی دیگر از مشکلات و یا شرایط جسمی شما باشد. عواملی مانند بارداری ، یائسگی ، عفونت، یا حتی بیماری قلبی یا برخی سرطان‌ها، که باعث تعریق بیش از حد می‌شود.


۵- استفاده از داروهای خوراکی برای تعریق کمتر

گزینه‌های زیادی برای جلوگیری از تعریق بیش از حد برای متقاضیان وجود دارد. از دستمال‌های موضعی گرفته تا داروهای تجویزی و قرص‌هایی که برای کمک به کاهش تعریق تولید شده‌اند. دکتر گینزبرگ می‌گوید: «داروهای خوراکی ( گلیکوپیرولات و اکسی‌بوتینین ) را می‌توان برای کاهش تعریق تجویز کرد، به‌ویژه زمانی که بیش از حد و غیرقابل کنترل بنظر برسد. در نظر داشته باشید که در حالی که این درمان‌ها معمولاً مؤثر واقع می‌شوند، ممکن است عوارض جانبی از جمله خشکی دهان ، خشکی چشم و سردرد داشته باشند.

در تصویر تعدادی از داروهای مختلف جهت کاهش تعریق را می‌بینید. در این مطلب ما به راه‌های جلوگیری از تعرق بیش از حد اشاره می‌کنیم.
استفاده از انواع دارو جهت کاهش تعریق

۶- لیزر درمانی زیر بغل

لیزر می‌تواند یک درمان موثر برای تعریق تابستانی باشد. دکتر بلکین می‌گوید : “روش لیزری بسیار موثری به نام Miradry وجود دارد که هم غدد عرق (اکرین) و هم غدد بو (آپوکرین) را در زیر بغل به صورت دائمی یا نیمه دائمی از بین می‌برد. برخلاف روش‌های دیگر، Miradry فقط برای زیر بغل طراحی شده‌است. با این حال، مزایایی از جمله حذف موهای زائد را نیز می‌توان به این روش اضافه کرد. این کار موهای زائد این ناحیه را کاهش می‌دهد.

۷- لباس مناسب بپوشید.

اگرچه ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تعریق کمتر در تابستان، در وهله اول سعی در خنک ماندن است. دکتر گینزبرگ توضیح می‌دهد: «از آنجایی که عرق توسط گرما تحریک می‌شود، ساده‌ترین راه برای جلوگیری از تعریق، جلوگیری از گرمازدگی است. مواردی مانند: پوشیدن لباس‌های سبک و و پارچه‌های مناسب در جهت تنفس بهتر پوست شماست. همچنین محیط‌های سایه‌دار یا دارای تهویه مطبوع بسیار تاثیرگذار هستند. به دنبال پارچه‌هایی باشید که جریان هوا را ساده می‌کنند، مانند پنبه، کتان، و از پارچه‌هایی مانند نایلون، پلی‌استر یا جین اجتناب کنید. دکتر Dhingra می‌گوید: « پاهای خنک‌تر می‌توانند دمای بدن شما را به طور موثر کاهش دهند، بنابراین از جوراب‌های ضخیم و کفش‌های حجیم در ماه‌های گرم جدا خودداری کنید.

اگر اطلاعات بیشتری برای جلوگیری از تعریق زیاد نیاز دارید، یک مطلب مفید هم در این خصوص به شما پیشنهاد داریم: چگونه از تعریق بیش از حد در تابستان جلوگیری کنیم؟ حتماً این مطلب را مطالعه کنید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب