اقدامات فوری زمان مفقودی اسناد و مدارک شناسایی

صد در صد مفقودی اسناد و مدارک شناسایی دردسرهایی را به همراه دارد. اگر شما نیز با این مشکل رو به رو شده‌اید با ما همراه باشید تا با روش‌های پیگیری مدارک مفقودی آشنا شوید.

مفقودی مدارک شناسایی برای همه یک پیش‌آمد ناخوشایندی است که پیگیری آن نیاز به صرف وقت و همچنین هزینه دارد. همه‌ی ما می‌دانیم که اگر مدارک مهمی مانند شناسنامه، کارت ملی یا… گم یا مفقود شوند برای انجام بسیاری از کارهای روزمره‌مان به مشکل می‌خوریم. از این رو می‌بایست بعد از گم شدن هر یک از مدارک اقدامات لازم را جهت اطلاع رسانی و پیدا کردن مدارک انجام دهیم. هر یک از مدارک فقودی ممکن است از طریق افرا سودجو مورد سوءاستفاده قرار بگیرند پس پیگیری را به تاخیر نیندازید. در این مطلب با ما همراه باشید تا با اقدامات فوری هنگام مفقودی اسناد و مدارک شناسایی آشنا شوید.


اقدامات فوری زمان مفقودی اسناد و مدارک شناسایی:

در صورتی که هر یک از اسناد و مدارک شناسایی شما مفقود شد اولین کاری که باید انجام دهید این است که بسته به نوع مدارک خود به مراکز مربوطه مراجعه و مفقودی مدارک را اعلام کنید. مدارک هویتی و در کل تمامی اسناد مدارکی هستند که افراد توسط آن‌ها می‌توانند هویت خود و یا مالکیت یک ملک، ماشین یا… را اثبات کنند. همچنین تمامی کارهای اداری، حقوقی، تجاری و غیره فقط با دسترسی به این مدارک قابل انجام است. با توجه به این موضوع اطلاع از اقداماتی که در هنگام مفقودی باید انجام شود برای تمامی افراد الزامی می‌باشد.

اعلام مفقودی مدارک شناسایی:

اولین سئوالی که ذهن افراد را پس از گم کردن مدارک شناسایی، مشغول می‌کند این است که به کدام یک از مراجع جهت پیگیری باید مراجعه کنند. اولین کاری که هر فرد در هنگام مفقودی مدارک شناسایی خود باید انجام دهد مراجعه به ثبت احوال یا دفاتر پیشخوان جهت درخواست مدرک المثنی می‌باشد. در این صورت اگر در این میان سوءاستفاده‌ای نیز رخ دهد فرد می‌تواند با استناد به مدارک المثنی موضوع را پیگیری کند.

همچنین افراد می‌تواند جهت اعلام مفقودی مدارک خود به دفتر قضایی و کلانتری نیز مراجعه کنند تا پس از انجام اقدامات لازم، اعلام مفقودی به مراجع ذی‌صلاح ارسال و از طریق آن‌ها پیگیری شود.

روند پیگیری‌ مفقودی اسناد و مدارک شناسایی:‎‎‎

همانطور که در بالا گفته شد افراد با توجه به نوع مدرک گم شده‌ی خود باید به مراجعه متفاوتی جهت اعلام مفقودی و پیگیری مراجعه کنند. با ما همراه باشید تا با مراجعه مربوط به پیگیری مدرک مهم آشنا شوید.

سند خانه یا دیگر املاک:

در صورت مفقودی سند خانه یا املاک اولین اقدامی که باید انجام دهید مراجعه به دفاتر ثبت اسناد می‌باشد. پس از مراجعه باید سند قدیمی و مفقود را باطل و درخواست سند المثنی کنید.

مدارک هویتی:

در صورتی که مدارک شناسایی خود مانند شناسنامه و کارت ملی خود را گم کرده‌اید با مراجعه اداره ثبت احوال یا دفاتر پیشخوان می‎‌توانید نسبت به ثبت درخواست مدارک المثنی اقدام نمایید.

مفقودی گذرنامه یا پاسپورت:

در صورت مفقودی گذرنامه یا پاسپود افراد می‌بایست به دفتر پلیس +۱۰ مراجعه کنند. در نظر داشته باشید که اگر پاسورت شما فاقد اعتبار بود مفقودی پاسپورت را ثبت و یک پاسپورت جدید دریافت کنید.

مفقودی چک:

در صورت مفقودی چک، فرد باید هر چه سریع‌تر به بانک خود مراجعه کند و درخواست عدم پرداخت کند. از سوی بانک مراحلی جهت انجام به شما گفته می‌شود که پس از انجام آن‌ها می‌بایست طی یک هفته جهت شکایت برای چک مفقودی به دادسرا مراجعه کنید.

روند پیگیری آنلاین مفقودی اسناد و مدارک شناسایی:

ممکن است مدارک مفقودی شما به اداره پست تحویل داده شده باشد. جهت پیگیری مدارک بصورت آنلاین از طریق اداره پست در مرورگر خود عبارت postyafteh.post.ir را جستجو کنید و پس از ورود به سایت مربوطه بر روی ثبت مفقودی کلیک فرمایید.

روند پیگیری آنلاین مفقودی اسناد و مدارک شناسایی

 

در این مرحله می‌بایست نوع مدرک مفقودی خود را انتخاب کنید. در این صورت سایت شما را به صفحه‌ای جهت وارد کردن اطلاعات شخصی خود هدایت می‌کند. بعد از طی تمامی مراحل کد رهگیری ثبت مفقودی مدرک خود را دریافت خواهید کرد.

روند پیگیری آنلاین مفقودی اسناد و مدارک شناسایی

برای پیگیری در خواست خود نیز باید وارد سایت شوید و از طریق گزینه پیگیری درخواست و وارد کردن کد پیگیری دریافتی، درخواست خود را پیگیری کنید.

جستجوی مدرک از طریق سایت پست یافته:

برای جستجوی مدارک خود از میان مدارک ثبت شده به دو روش می‌توانید اقدام کنید.

  • جستجو با کد ملی
  • جستجو با با مشخصات فردی

برای جستجو ابتدا نوع جستجوی خود را انتخاب کنید و سپس فیلدهای مربوطه را پر، و بر روی گزینه جستجو کلیک کنید.

روند پیگیری آنلاین مفقودی اسناد و مدارک شناسایی

 

جستجوی مدرک از طریق سایت ثبت احوال:

برای پیگیری مدارک مفقودی خود از طریق سایت ثبت احوال ابتدا sabteahval.ir در مرورگر خود جستجو کنید و بعد از ورود به سایت از بخش خدمات الکترونیکی بر روی گزینه پایگاه اطلاعات خانواده و سپس در صفحه باز شده بر روی گزینه مدارک پیدا شده کلیک فرمایید.

 پیگیری مفقودی مدارک شناسایی از طریق ثبت احوال


بعد از ورود به صفحه جدید کد ملی و کد امنیتی را در فیلدهای مربوطه وارد کنید و بر روی گزینه جستجو کلیک کنید. توجه داشته باشید که اگر مدارک شما از طریق این روش پیدا نشد حتما به صورت حضوری به مراکز مربوطه مراجعه کنید.

پیگیری مفقودی گذرنامه:

اپلیکیشن پلیس من جزء آن دسته از برنامه‌هایی است که شما می‌توانید از طریق آن مفقودی گذرنامه یا پاسپورت خود را پیگیری کنید. برای این منظور مراحل زیر را دنبال کنید.

  • در مرحله اول اپلیکیشن پلیس من را روی گوشی هوشمند خود نصب کنید.
  • بعد از اتمام مراحل نصب بر روی گزینه گذرنامه کلیک کرده و گزینه ثبت فقدان گذرنامه را انتخاب کنید.
  • در مرحله سوم کد ملی و شماره موبایل خود را وارد کنید.
  • تیک گزینه شرایط فوق را قبول دارم را بزنید و مراحل بعدی را طی کنید تا درخواست شما ثبت شود.

پیگیری مفقودی چک:

  • برای پیگیری مفقودی چک وارد سایت sad24.ir شوید. بعد از ورود کامل بر روی گزینه ثبت چک سرقتی کلیک کنید.
  • در این مرحله برای ورود کامل شماره موبایل خود را وارد کنید. جهت تایید صحت شماره موبایل کدی برایتان ارسال می‌گردد که می‌بایست کد را در فیلد مربوطه وارد کنید.
  • در این مرحله اطلاعات هویتی خود را ثبت کنید و از منوی سمت راست بر روی گزینه ثبت چک سرقتی/مفقودی کلیک کنید و ادامه مراحل را پیش بروید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب