ارز دیجیتال بیت‌کوین

ارز دیجیتال بیت‌کوین

امروزه در عصر تکنولوژی، افراد به دنبال راه‌هایی برای افزایش درآمد هستند و ارز دیجیتال بیت‌کوین یکی از ابزارهای کسب درآمد برای افراد است.

۱. ارز دیجیتال بیت‌کوین چیست؟

بیت‌کوین (bitcoin) یک ارز دیجیتال است که بدون هرگونه کنترل مرکزی یا نظارت بانک‌ها یا دولت‌ها عمل می‌کند. در عوض به نرم‌افزارهای مختلف و رمزنگاری متکی است.

یک دفتر کل همه تراکنش‌های بیت‌کوین را ثبت می‌کند و کپی‌های آن در سرورهای سراسر جهان نگه‌داری می‌شوند. هر کسی که یک کامپیوتر یدکی دارد می‌تواند یکی از این سرورها را که به عنوان گره شناخته می‌شود، راه‌اندازی کند. اجماع در مورد این‌که چه کسی صاحب کدام کوین است به‌جای تکیه بر یک منبع مرکزی اعتماد مانند بانک، از طریق رمزنگاری در این گره‌ها به دست می‌آید.

تراکنش‌ها در بیت‌کوین

هر تراکنش به صورت عمومی در شبکه پخش می‌شود و از گره‌ای به گره دیگر به اشتراک گذاشته می‌شود. هر ده دقیقه یا بیشتر، این تراکنش‌ها توسط ماینرها در گروهی به نام بلوک جمع‌آوری می‌شوند و به‌طور دائم به بلاک‌چین اضافه می‌شوند. این حساب و کتاب قطعی بیت‌کوین است.

به همان روشی که سکه‌های سنتی را در یک کیف پول فیزیکی نگه‌داری می‌کنید، ارزهای مجازی نیز در کیف پول‌های دیجیتال نگه‌داری می‌شوند و می‌توان از نرم‌افزار مشتری یا طیف وسیعی از ابزارهای آنلاین و سخت‌افزاری به آن‌ها دسترسی داشت.


در حال حاضر بیت‌کوین‌ها را می‌توان به هفت رقم اعشار تقسیم کرد: یک هزارم بیت‌کوین به عنوان میلی و صد میلیونم بیت‌کوین به عنوان ساتوشی شناخته می‌شود.

در حقیقت چیزی به نام بیت‌کوین یا کیف پول وجود ندارد، فقط توافق بین شبکه در مورد مالکیت یک سکه وجود دارد. یک کلید خصوصی برای اثبات مالکیت وجوه به شبکه هنگام انجام تراکنش استفاده می‌شود. یک فرد می‌تواند به سادگی کلید خصوصی خود را حفظ کند و به هیچ چیز دیگری برای بازیابی یا خرج کردن پول نقد مجازی خود نیاز ندارد، مفهومی که به عنوان “کیف پول مغزی” شناخته می‌شود.

ارز دیجیتال بیت‌کوین بدون هر گونه کنترل مرکزی یا نظارت بانک‌ها یا دولت‌ها عمل می‌کند. این ارز دیجیتال به نرم‌افزارهای رمزنگاری متکی می‌باشد.
بیت‌کوین یک ارز دیجیتال

۲. آیا ارز دیجیتال بیت‌کوین را می‌توان به پول نقد تبدیل کرد؟

بیت‌کوین را می‌توان مانند هر دارایی با پول نقد مبادله کرد. صرافی‌های ارزهای دیجیتال متعددی وجود دارد که افراد می‌توانند این کار را انجام دهند، اما تراکنش‌ها را می‌توان شخصا یا از طریق هر پلتفرم ارتباطی انجام داد و حتی به مشاغل کوچک نیز اجازه می‌دهد بیت‌کوین را بپذیرند. هیچ مکانیزم رسمی برای تبدیل بیت‌کوین به ارز دیگر وجود ندارد.

هیچ چیز ذاتا ارزشمندی زیربنای شبکه‌ی بیت‌کوین نیست. اما این در مورد بسیاری از باثبات‌ترین ارزهای ملی جهان از زمان خروج از استاندارد طلا، مانند دلار آمریکا و پوند انگلیس صادق است.

۳. هدف از ارز دیجیتال بیت‌کوین چیست؟

بیت‌کوین به عنوان راهی برای مردم برای ارسال پول از طریق اینترنت ایجاد شد. هدف از این ارز دیجیتال ارائه یک سیستم پرداخت جایگزین بود که بدون کنترل مرکزی عمل می‌کرد. اما در غیر این صورت درست مانند ارزهای سنتی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

۴. آیا بیت‌کوین امن است؟

رمزنگاری پشت بیت‌کوین بر اساس الگوریتم SHA-256 طراحی شده توسط آژانس امنیت ملی ایالات متحده است. شکستن این، برای همه مقاصد، غیرممکن است، زیرا کلیدهای خصوصی احتمالی بیشتری وجود دارد که باید آزمایش شوند (۲۲۵۶) نسبت به اتم‌های موجود در جهان (تخمین زده می‌شود بین ۱۰۷۸ تا ۱۰۸۲ باشد).

چندین مورد برجسته از هک شدن صرافی‌های بیت‌کوین و سرقت وجوه وجود داشته است، اما این سرویس‌ها همواره ارز دیجیتال را از طرف مشتریان ذخیره می‌کردند. آن‌چه در این موارد هک شد وب سایت بود و نه شبکه‌ی بیت‌کوین.

در تئوری، اگر یک مهاجم بتواند بیش از نیمی از گره‌های بیت‌کوین موجود را کنترل کند، می‌تواند اجماع داشته باشد که مالک تمام بیت‌کوین است و آن را در بلاک‌چین جاسازی کند. اما با افزایش تعداد گره‌ها، این کار کم‌تر عملی می‌شود.

یک مشکل واقع‌بینانه این است که بیت‌کوین بدون هیچ مرجع مرکزی عمل می‌کند. به همین دلیل، هر کسی که با یک تراکنش در کیف پول خود اشتباه می‌کند، هیچ راه‌ حلی ندارد. اگر به طور تصادفی بیت‌کوین را برای شخص اشتباهی ارسال کردید یا رمز عبور خود را گم کردید، کسی نمی‌تواند به آن دسترسی پیدا کند.

البته، ورود نهایی محاسبات کوانتومی عملی می‌تواند همه چیز را از بین ببرد. بسیاری از رمزنگاری‌ها بر محاسبات ریاضی متکی هستند که انجام آن‌ها برای رایانه‌های فعلی بسیار سخت است، اما رایانه‌های کوانتومی بسیار متفاوت عمل می‌کنند و ممکن است بتوانند آن‌ها را در کسری از ثانیه اجرا کنند.

ارز دیجیتال بیت‌کوین به عنوان یک ارز دیجیتال خوب کار می‌کند. یک دفتر مرکزی تراکنش‌های این ارز دیجیتال را زیر نظر دارد.
ارز دیجیتال بیت‌کوین

۵. استخراج بیت‌کوین چیست؟

ماینینگ فرآیندی است که شبکه بیت‌کوین را حفظ می‌کند و همچنین نحوه‌ی ایجاد کوین‌های جدید را حفظ می‌کند.

همه تراکنش‌ها به صورت عمومی در شبکه پخش می‌شوند و ماینرها مجموعه‌های بزرگی از تراکنش‌ها را با تکمیل یک محاسبه رمزنگاری که تولید آن بسیار سخت است اما تایید آن بسیار آسان است، در بلوک‌ها جمع می‌کنند. اولین ماینری که بلاک بعدی را حل می‌کند، آن را به شبکه پخش می‌کند و در صورت اثبات صحت به بلاک‌چین اضافه می‌شود. سپس به آن ماینر مقداری بیت‌کوین تازه ایجاد شده پاداش داده می‌شود.

ذات نرم‌افزار بیت‌کوین محدودیت سخت ۲۱ میلیون سکه است. تعداد کل سکه‌ها تا سال ۲۱۴۰ در گردش خواهد بود. تقریبا هر چهار سال، این نرم‌افزار استخراج بیت‌کوین را با کاهش حجم پاداش‌ها دو برابر دشوارتر می‌کند.

هنگامی که بیت‌کوین برای اولین بار راه‌اندازی شد، تقریبا بلافاصله یک سکه با استفاده از یک رایانه معمولی استخراج می‌شد. اکنون به اتاق‌هایی پر از تجهیزات قدرتمند نیاز دارد، اغلب کارت‌های گرافیکی سطح بالا که در محاسبات مهارت دارند، که وقتی با قیمت بی‌ثبات بیت‌کوین ترکیب می‌شود، گاهی اوقات استخراج را گران‌تر از ارزش آن می‌کند.

ماینرها همچنین انتخاب می‌کنند که کدام تراکنش‌ها را در یک بلوک قرار دهند، بنابراین هزینه‌هایی با مقدار متفاوتی توسط فرستنده به عنوان انگیزه اضافه می‌شود. هنگامی که تمام سکه ها استخراج شدند، این هزینه‌ها به عنوان انگیزه‌ای برای ادامه استخراج ادامه می‌یابد. این مورد نیاز است، زیرا زیرساخت شبکه بیت‌کوین را فراهم می‌کند.


۶. چه کسی بیت‌کوین را اختراع کرد؟

در سال ۲۰۰۸ نام دامنه .org خریداری شد و مقاله سفید دانشگاهی با عنوان بیت‌کوین: سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا آپلود شد. این تئوری و طراحی سیستمی را برای یک ارز دیجیتال بدون کنترل هر سازمان یا دولتی ارائه کرد.

نویسنده، با نام ساتوشی ناکاموتو، می‌نویسد: «مشکل ریشه‌ای ارزهای معمولی تمام اعتمادی است که برای کارکرد آن لازم است. باید به بانک مرکزی اعتماد کرد تا ارز را تحقیر نکند، اما تاریخچه ارزهای دیجیتال پر از نقض این اعتماد است.

سال بعد، نرم‌افزاری که در مقاله توضیح داده شد، تکمیل و به صورت عمومی منتشر شد و شبکه بیت‌کوین را در ۹ ژانویه ۲۰۰۹ راه‌اندازی کرد.

ناکاموتو تا سال ۲۰۱۰ به کار روی پروژه با توسعه‌دهندگان مختلف ادامه داد تا این‌که از پروژه کنار رفت و آن را به حال خود رها کرد. هویت واقعی ناکاموتو هرگز فاش نشده است و آن‌ها سال‌هاست که هیچ اظهار نظر عمومی نکرده‌اند.

اکنون این نرم‌افزار منبع باز است، به این معنی که هر کسی می‌تواند کد را به صورت رایگان مشاهده، استفاده یا مشارکت کند. بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها برای بهبود این نرم‌افزار کار می‌کنند، از جمله MIT.

۷. مشکلات بیت‌کوین چیست؟

انتقادات متعددی به بیت‌کوین وارد شده است، از جمله این‌که سیستم ماینینگ به شدت تشنه انرژی است. دانشگاه کمبریج دارای یک ماشین حساب آنلاین است که مصرف انرژی را ردیابی می‌کند و در ابتدای سال ۲۰۲۱ تخمین زده می‌شد که سالانه بیش از ۱۰۰ تراوات ساعت استفاده کند. برای مثال، در سال ۲۰۱۶ بریتانیا در مجموع ۳۰۴ تراوات ساعت استفاده کرده است.

کریپتوکارنسی همچنین با جرم و جنایت مرتبط است و منتقدان به آن اشاره می‌کنند که راهی عالی برای انجام معاملات در بازار سیاه است. در واقع، پول نقد این عملکرد را برای قرن‌ها فراهم کرده است و دفتر کل بیت‌کوین ممکن است در واقع ابزاری برای اجرای قانون باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ارزهای دیجیتال مختلف و نحوه‌ی کارکرد آن‌ها، ما در دسته دنیای اقتصاد و در بخش ارز دیجیتال به بررسی پرداخته‌ایم.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب