NFT چیست و چگونه کار می‌کند؟

NFT چیست و چگونه کار می‌کند؟

NFT یک واحد غیر قابل تعویض از داده است که در بلوکی از یک بلاکچین ذخیره می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد NFTها مطلب را مطالعه فرمایید.

توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) توکن‌های دیجیتال منحصر به فردی هستند که معمولاً به یک اثر هنری متصل می‌شوند. آن‌ها در سال ۲۰۱۷ از طریق یک بازی مجازی پرورش گربه به نام CryptoKitties و مجموعه‌ای از ۱۰۰۰۰ آواتار پیکسلی به نام CryptoPunks مورد توجه قرار گرفتند. NFTها در سال ۲۰۲۱ رونق دیگری را تجربه کردند و یک انفجار کامبرین را در نوع ابرداده، موارد استفاده و اهدافی که فناوری می‌تواند به ارمغان آورد، به همراه آورد.


NFT چیست؟

NFT یک واحد غیر قابل تعویض از داده است که در بلوکی از یک بلاکچین ذخیره می‌شود. از تکنیک‌های رمزنگاری برای ارائه گواهی دیجیتالی اصالت استفاده می‌کند. بر خلاف ارزهای رمزپایه مانند بیت کوین یا اتریوم که قابل تعویض هستند و می‌توان آن‌ها را به صورت یک به یک مبادله کرد، NFTها را نمی‌توان بر اساس مبادله یک به یک مبادله کرد. به عنوان مثال، شما می‌توانید یک بیت کوین را با بیت کوین دیگری مبادله کنید، اما لزوما نمی‌توانید یک NFT را با دیگری معامله کنید.

این منحصر به فرد بودن چیزی است که به NFTها ارزش می‌دهد. هر توکن با یک دارایی دیجیتال یا فیزیکی خاص مرتبط است که می‌تواند از هنر و موسیقی دیجیتال تا سرزمین مجازی را شامل شود. NFTها معمولاً بر روی بلاک چین اتریوم با استفاده از استاندارد توکن ERC-721 ساخته می‌شوند. اما می‌توانند بر روی سایر بلاک چین‌هایی که از عملکرد قرار داد هوشمند پشتیبانی می‌کنند نیز ایجاد شوند. این توکن‌ها در صنایع مختلف، به ویژه بازی‌ها و کلکسیون‌های دیجیتال، توجه قابل توجهی را به خود جلب کرده‌اند.

NFT یک واحد غیر قابل تعویض از داده است که در بلوکی از یک بلاکچین ذخیره می‌شود.

چرا NFT ارزش دارد؟

ارزش ذاتی یک NFT از ویژگی‌های متمایز آن و ارزشی که بازار برای آن عناصر قائل است به دست می‌آید. فردیت و کمبود، اغلب ارزش NFT را هدایت و مشخص می‌کند. به عنوان مثال، آثار هنری دیجیتال، آیتم‌های مجازی کمیاب در بازی‌ها و سایر دارایی‌های دیجیتال منحصربه‌فرد را می‌توان به یک NFT تبدیل کرد و ارزش آن‌ها بر اساس تقاضا و تمایل خریداران به پرداخت قیمت، مشخص و تعیین کرد.

NFTها همچنین دارای یک سابقه مالکیت دیجیتال هستند که صحت را تأیید می‌کند و لایه دیگری از ارزش را اضافه می‌کند زیرا اثبات مالکیت را ارائه می‌دهد. این امر به ویژه در صنایعی مانند مد، هنر دیجیتال و کلکسیون، که منشأ و اصالت، به طور قابل توجهی بر ارزش یک کالا تأثیر می‌گذارد، اهمیت دارد. شایان ذکر است که ارزش NFTها ذهنی است و به شدت به تقاضا بستگی دارد.

در چه موارد از NFT استفاده می‌شود:

امروزه استفاده از NFT فراتر از هنر و بازی است. از آن‌ها برای نشان دادن انواع دارایی‌های دیجیتال، از جمله املاک مجازی، هویت‌های دیجیتال و حتی توییت‌ها استفاده می‌شوند. یکی از برجسته‌ترین انواع NFTها با صنعت بازی مرتبط است. این توکن‌ها با معرفی اقتصادهای درون‌بازی، که در آن ویژگی‌ها و لوازم جانبی منحصربه‌فرد، مانند سلاح‌ها و پوسته‌ها، توکن‌سازی می‌شوند، انقلابی در بازی ایجاد کردند. این امکان انتقال و استفاده از آن‌ها را در بین بازی‌های مختلف فراهم می‌کند و در نتیجه تجربه بازی بازیکنان و پویایی اقتصادی صنعت را افزایش می‌دهد.

موزیسین‌ها همچنین NFTها را به عنوان راهی برای ایجاد قابلیت تایید کار خود می‌دانند. NFTها نحوه دریافت حق امتیاز، توسط نوازندگان را از طریق موسیقی خود افزایش می‌دهند.

NFT چیست و چگونه کار می‌کند؟

چرا NFTها مهم هستند؟

NFTها به افراد اجازه می‌دهند دارایی‌های دیجیتال را به روش‌های جدید بخرند و بفروشند. آن‌ها به هنرمندان و دیگر سازندگان محتوا کمک می‌کنند تا مهارت‌های خود را به‌صورت دیجیتالی نشان دهند و توانایی ارزش‌گذاری، خرید و مبادله هنر دیجیتال را با استفاده از دفتر کل دیجیتال به صورت ایمن فراهم کنند. با استفاده از NFTها، بازیگران جدید و غیرمتمرکز قبلی می‌توانند مبادلات ارزشی نوآورانه را برای ایجاد ساختارهای بازار جدید توسعه دهند.

مزایای NFTها:

فعالان این بازار مزایای مختلفی را از NFTها به دست می‌آورند. برخی از مهم‌ترین مزایا به شرح زیر است:

کسب درآمد مستقیم:

NFTها به هنرمندان دیجیتال اجازه می‌دهند تا با فروش آثار خود در بازارهای آنلاین مانند Niio بدون نیاز به گالری‌ها، خانه‌های حراج یا سایر واسطه‌ها، از آثار خود درآمد کسب کنند.

مالکیت و اصالت غیر قابل تغییر:

NFTها مالکان را قادر می‌سازند تا مالکیت غیرقابل تغییر و اصالت یک دارایی دیجیتال را ثابت کنند. ابرداده منحصر به فرد NFT منشاء، مالکیت و تاریخچه تراکنش را تأیید می‌کند. این تضمین می‌کند که مالکیت یک NFT می‌تواند به راحتی از طریق فناوری بلاک چین تأیید و احراز هویت شود و حس امنیت و اطمینان را در مالکان ایجاد کند.

مزایا و امتیازها:

NFTها به هنرمندان اجازه می‌دهند که حق امتیاز را در کار خود برنامه‌ریزی کنند و اطمینان حاصل کنند که درصدی از فروش آتی را در صورت فروش مجدد در بازارهای ثانویه دریافت می‌کنند. این ویژگی هنرمندان را قادر می‌سازد تا حتی پس از فروش اولیه از ارزش روزافزون آثار خود بهره‌مند شوند.

مزایای NFT چیست

تعامل و ابزار پیشرفته:

NFTها می‌توانند فراتر از فایل‌های دیجیتال ایستا رفته و عناصر تعاملی را در خود بگنجانند و تجربه‌ای منحصر به فرد را به کلکسیونرها می‌دهند. به عنوان مثال، برخی از NFTها به رویدادها، تجربیات، یا آیتم‌های دیجیتال یا محتوای مربوط به آثار هنری یا کلکسیونی دسترسی دارند. این می‌تواند به افزایش وفاداری مشتری کمک کند.


کاربردها و نمونه‌هایی از NFT چیست؟

اولین استفاده از NFTها بازی ای بود که در سال ۲۰۱۷ به نام CryptoKitties راه اندازی شد و در آن کاربران می‌توانستند بچه گربه‌های مجازی را معامله کنند و بفروشند. در سال ۲۰۲۱، NFTهایی که توجه را به خود جلب کردند، شامل اولین توییت جک دورسی، مدیر عامل توییتر و اثری از بیپل، نام حرفه‌ای هنرمند مایک وینکلمن، بود که قطعه‌اش «Everydays: the First 5000 Days» را به قیمت ۶۹ میلیون دلار فروخت. NFTها برای فروش طیف وسیعی از مجموعه‎‌های مجازی و دارایی‌ها از جمله موارد زیر استفاده می‌شوند:

  • کفش‌های کتانی دیجیتال از برند نایک.
  • کاراکترهای مجازی کلکسیونی به نام CryptoPunks.
  • انواع GIF و تصاویر سفارش داده شده توسط تاکو بل، با درآمد حاصل از سازمان خیریه زنجیره‌ای رستوران.
  • املاک مجازی در Decentraland، یک پلت فرم واقعیت مجازی سه بعدی (VR).
  • و…

NFTها چگونه خرید و فروش می‌شوند؟

با افزایش تقاضا برای NFTS ، بازارهای جدید همچنان به سطح خود ادامه می‌دهند. بازارهای محبوب برای فروشندگان NFT شامل موارد زیر است:

  • BakerySwap
  • Enjin
  • OpenSea
  • Myth Market
  • Portion
  • Rarible
  • SuperRare

اگر به بازارهای دیجیتال علاقه‌مند هستید به شما پیشنهاد می‌کنم که حتما مطالب اولین بیت کوین استخراج شده از انرژی هسته‌ای و انواع ارزهای دیجیتال را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب