تاریخچه مختصر و جذاب پول

تاریخچه مختصر و جذاب پول

مردم نگران پول هستند، به راه‌هایی فکر می‌کنند که بیشتر از آن بهره ببرند، در مورد چگونگی خرج کردن آن رویاپردازی می‌کنند. اما واقعا چقدر از پول می‌دانیم؟

۱. صدف‌های کاور و سایر اقلام از طبیعت

برخی از اولین ارزها اشیایی از طبیعت بودند. یک مثال قابل توجه پوسته‌های کاوری است که برای اولین بار در حدود ۱۲۰۰ سال قبل از میلاد به عنوان پول استفاده شد.

در این مطلب از مجله‌ی روزساز می‌خواهیم  تاریخچه جذاب پول را بررسی کنیم.

پوسته‌ها دارای تعدادی مزیت بودند:

از نظر اندازه، کوچک و بادوام مشابه بودند. نرم‌تنان تولیدکننده صدف‌ها که در آب‌های ساحلی اقیانوس‌های هند و اقیانوس آرام یافت می‌شوند هستند، گسترش تجارت به این معنی بود که حتی برخی از کشورهای اروپایی پوسته کاوری را به عنوان ارز پذیرفتند. پوسته‌هایی به شکل وامپوم (مهره‌های پوسته لوله‌ای) به عنوان پول توسط بومیان آمریکا استفاده می‌شد.

یکی دیگر از ارزهای طبیعت دندان نهنگ بود که فیجی‌ها از آن استفاده می‌کردند. و مردم جزیره یاپ (که اکنون بخشی از میکرونزی است) دیسک‌های عظیمی از سنگ آهک تراشیده شده که در نهایت تبدیل به واحد پول شد و بخشی از فرهنگ جزیره باقی ماند.

۲. جعل

تاریخ جعل به اختراع پول می‌رسد. حتی wampum هم هدف جعل‌ها قرار گرفت. جعل مشکل بزرگی را در سراسر جهان به اثبات رساند که مجازات‌های سختی برای آن وضع شد.

  • – پول چینی مربوط به قرن چهاردهم این هشدار را داشت که جعل‌کنندگان را سر بریده خواهند کرد.
  • – انگلستان به مجازات عاملان با سوزاندن آن‌ها در آتش معروف بود.
  • – در مستعمرات آمریکا نیز، مرگ به استقبال جعلگران اولیه رفت

اقدامات متعددی برای جلوگیری از جعل صورت گرفت. بن فرانکلین، که صاحب شرکتی بود که برای چندین مستعمره پول چاپ می‌کرد، با این باور که جعل‌کنندگان خطا در جعل خود را تصحیح می‌کنند. امروزه اقدامات ضد جعل بسیار پیچیده‌تر است. به عنوان مثال، اسکناس ۲۰ دلاری تقلبی‌ترین اسکناس در ایالات متحده دارای چاپ و یک واترمارک و رشته‌ی امنیتی است که وقتی اسکناس در مقابل نور قرار می‌گیرد قابل مشاهده است. با این حال، مجازات برای جعل کاهش یافته است. در ایالات متحده حداکثر مجازات حبس ۲۰ سال است.


۳. سکه

استفاده از فلز برای پول را می‌توان به بابل قبل از ۲۰۰۰ قبل از میلاد ردیابی کرد، سکه‌های استاندارد و تایید شده. به گفته بسیاری از مورخان، در این زمان بود که پادشاهی لیدیا (در ترکیه کنونی) اولین سکه‌های تنظیم شده را صادر کرد. آن‌ها در زمان سلطنت (حدود ۶۱۰ تا ۵۶۰ قبل از میلاد) پادشاه آلیاتس ظاهر شدند و از الکتروم ، مخلوطی طبیعی از طلا و نقره ساخته شدند. این سکه‌ها که شکل خامی شبیه لوبیا داشتند، نماد سلطنتی، شیر را نشان می‌دادند. پسر آلیاتس، کرزوس (حکومت در حدود ۵۶۰-۵۴۶)، واحد پول پادشاهی را اصلاح کرد و سکه‌های نقره و سکه‌های طلا را معرفی کرد.

۴. پول چرم

در حدود قرن ششم قبل از میلاد چرم و پوست حیوانات را تبدیل به پول کردند. طبق گزارش‌ها، روم باستان اولیه از این نوع پول استفاده می‌کرد. همچنین در مناطقی مانند کارتاژ و فرانسه کنونی یافت شد و اعتقاد بر این است که روسیه از پول چرمی در سلطنت پتر کبیر (۱۶۸۲-۱۷۲۵ میلادی) استفاده کرده است. امپراتور چین وودی (حکومت ۱۴۱ تا ۸۷ پیش از میلاد) پولی را از پوست مجموعه شخصی خود از گوزن‌های سفید خلق کرد. اگرچه پول چرم دیگر استفاده نمی‌شود.

۵. پول کاغذی

به طور گسترده تصور می‌شود که این نوآوری در زمان سلطنت (۹۹۷-۱۰۲۲ پس از میلاد) امپراتور ژنزونگ رخ داده است . پول کاغذی از پوست درختان توت ساخته شده بود. در اواخر قرن ۱۸ و اوایل قرن ۱۹، پول کاغذی به سایر نقاط جهان گسترش یافت. با این حال، بخش عمده این ارز پول به معنای سنتی آن نبود. در عوض، به عنوان سفته وعده پرداخت مقادیر مشخصی از طلا یا نقره که در توسعه بانک‌ها کلیدی بودند، عمل کرد.

۶. استاندارد طلا

جای تعجب نیست که ارز با تعدادی مشکلات همراه است که یکی از آن‌ها مربوط به پول فیات است. این ارزی است که بر اساس «فیات» (فرمان) یک دولت مستقل صادر می‌شود و برخلاف سکه‌های طلا و نقره، ارزش ذاتی ندارد. بنابراین، کشورها می‌توانند چنین پولی را به دلخواه خود صادر کنند، و برخی نیز این کار را انجام دادند، به طور بالقوه این ارز را بی‌ارزش می‌کنند. این مشکل به حدی تبدیل شد که در سال ۱۸۲۱ انگلستان که در آن زمان رهبر امور مالی بین‌المللی بود استاندارد طلا را معرفی کرد.

 

در این سیستم پولی، واحد پول استاندارد معمولا در ارزش مقدار ثابتی طلا نگه‌داری می‌شود که با جلوگیری از انتشار بیش از حد ارز توسط دولت‌ها، اعتماد به تجارت بین‌المللی را افزایش می‌دهد. در نهایت کشورهای دیگر از جمله آلمان، فرانسه و آمریکا استاندارد طلا را پذیرفتند. با این حال، این سیستم دارای اشکالاتی بود. قابل توجه است که توانایی یک کشور را برای منزوی کردن اقتصاد خود از رکود یا تورم در بقیه جهان محدود می‌کند. پس از رکود بزرگ (۱۹۲۹ – حدود ۱۹۳۹)، کشورها شروع به تجدید نظر در مورد استاندارد طلا کردند و در دهه ۱۹۷۰ طلا دیگر به ارز وابسته نبود. از آن زمان به بعد، تعدادی از موارد شدید ابر تورم وجود داشته است. یک مورد قابل توجه زیمبابوه در اوایل دهه ۲۰۰۰ است، زمانی که این کشور ارزهایی به ارزش ۱۰۰ تریلیون دلار صادر کرد که ارزش آن تقریبا یک قرص نان بود.

۷. کارت‌های اعتباری

در حالی که اعتبار از قدیم‌الایام وجود داشته است، اولین کارت اعتباری جهانی تا سال ۱۹۵۰ معرفی نشد. در آن سال رالف اشنایدر و فرانک مک نامارا آمریکایی‌ها کلاب دینرز را تاسیس کردند. کارت‌های دیگر به زودی ساخته شدند و در سال ۱۹۵۹ American Express یک کارت پلاستیکی را معرفی کرد. We have IBM برای تشکر از نوار مغناطیسی روی کارت‌های اعتباری، که در دهه ۱۹۶۰ برای حاوی اطلاعات حساب معرفی کرد. به دلیل این نوار، تجار دیگر نیازی به برقراری تماس تلفنی برای دریافت مجوز از شرکت‌های اعتباری نداشتند.


در دهه ۱۹۹۰، کارت‌ها شروع به استفاده از تراشه‌هایی کردند که برای رمزگذاری اطلاعات خود، امنیت بیشتری را فراهم می‌کردند. تغییرات دیگر مربوط به موجودی حساب است. در ابتدا، کاربران کارت اعتباری ملزم به پرداخت کل موجودی در پایان ماه بودند. در نهایت، امریکن اکسپرس به مصرف‌کنندگان اجازه داد تا موجودی‌های خود را داشته باشند. مشتریان از این پیشرفت شاید کمی بیش از حد استفاده کردند.

 

تاریخچه مختصر و جذاب پول
کارت‌های اعتباری

۸. بیت‌کوین‌ها

بیت‌کوین سیستم ارز دیجیتال است که در سال ۲۰۰۹ توسط یک برنامه‌نویس کامپیوتری ناشناس یا گروهی از برنامه‌نویسان معروف به ساتوشی ناکاموتو ایجاد شد. این ارز توسط بانک مرکزی صادر نمی‌شود و تحت نظارت نیست، اگرچه یک شبکه غیرمتمرکز از رایانه‌ها تراکنش‌ها را پیگیری می‌کند. کاربران بیت‌کوین ناشناس هستند و فقط با شناسه‌ی کیف پول دیجیتالی آن‌ها شناخته می‌شوند. ارزش بیت‌کوین‌ها با مناقصه تعیین می‌شود، مشابه روش ارزش‌گذاری سهام.

بیت‌کوین چگونه ایجاد می‌شود؟
در فرآیندی به نام ماینینگ این شامل مسابقه‌ای بین رایانه‌ها برای حل مسائل پیچیده ریاضی و در نتیجه تایید بلوک‌های تراکنش است. اگرچه ممکن است آسان به نظر برسد، اما اینطور نیست. تخمین‌زده می‌شود که نزدیک به هفت تریلیون تلاش ممکن است قبل از کشف راه حل انجام شود. در پایان، صاحب رایانه برنده، بیت‌کوین‌های تازه ایجادشده را دریافت می‌کند و سیستم امن‌تر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب