فواید زعفران برای سلامتی

فواید زعفران برای سلامتی

زعفران، ادویه‌ای که منشا آن آسیاست، به عنوان گیاهی شفابخش یا تقویت‌کننده سلامت، شناخته شده است.

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که زعفران می‌تواند سلامت شما را تقویت کند یا به مشکلات سلامتی خاصی کمک کند. این تحقیقات نشان می‌دهد که زعفران می‌تواند نویدبخش موارد زیر باشد.

فواید زعفران عبارت‌اند از:

۱. تقویت آنتی‌اکسیدان

زعفران مانند بسیاری از گیاهان دیگر سرشار از آنتی‌اکسیدان است. این مواد به مبارزه با آسیب سلولی کمک می‌کند و از ابتلا به سرطان و سایر بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. تحقیقات همچنین نشان داده است که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در زعفران ممکن است برای مغز و سیستم عصبی شما مفید باشد.

کروستین، کروسین و سافرانال، سه آنتی‌اکسیدان موجود در زعفران، به بهبود حافظه و توانایی یادگیری کمک می‌کند. همچنین به پیشگیری از بیماری‌های عصبی مانند بیماری پارکینسون کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در زعفران می‌تواند به محافظت از مغز در برابر آسیب کمک کند. آنتی‌اکسیدان‌ها مواد مفیدی هستند و شما باید آن‌ها را از منابع مختلف دریافت کنید. خوردن یک رژیم غذایی غنی از میوه‌ها و سبزیجات یک راه قدرتمند برای افزایش مصرف آنتی‌اکسیدان و جلوگیری از بیماری است. مقداری زعفران را به یک رژیم غذایی سالم اضافه کنید تا آنتی‌اکسیدان‌های خود را افزایش دهید.


۲.مسکن PMS

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) می‌تواند علائم مختلفی از درد لگن گرفته تا جوش‌ها را ایجاد کند. برای بسیاری از افراد، PMS بر سلامت روان آن‌ها تاثیر می‌گذارد و باعث اضطراب، افسردگی و نوسانات خلقی می‌شود. برخی مطالعات نشان داده‌اند که زعفران می‌تواند افسردگی مرتبط با PMS را بهبود بخشد. سندرم پیش از قاعدگی می‌تواند بر کیفیت زندگی فرد تاثیر منفی بگذارد. اگر PMS را تجربه می‌کنید و شدید است یا در فعالیت‌های روزانه شما اختلال ایجاد می‌کند می‌توانید از زعفران برای کاهش درد استفاده کنید. همچنین زعفران می‌تواند به تسکین برخی از علائم عاطفی PMS کمک کند.

۳. کمک به کاهش وزن یکی از فواید زعفران

کاهش وزن می‌تواند سخت باشد، به خصوص زمانی که به نظر می‌رسد اشتهای شما بر علیه شما کار می‌کند. یک مطالعه روی گروهی از زنان نشان داد که مصرف زعفران به آن‌ها کمک می‌کند کم‌تر احساس گرسنگی کنند و کم‌تر میان وعده بخورند. برخی شواهد نشان می‌دهد که زعفران می‌تواند اشتهای شما را سرکوب کرده و به کاهش وزن کمک کند.

کاهش وزن یکی از مشکلاتی است که اکثر افراد به آن دچار هستند و نمی‌دانند چگونه می‌توانند وزن خود را کم کنند اگر شما هم ابا این مشکل مواجه هستید می‌توانید مطلب چگونه با خیال راحت وزن کم کنیم تا به اندام دلخواه برسیم را مطالعه کنید.

زعفران سرشار از آنتی اکسیدان است و برای بسیاری از بیماری ها مفید است
فواید زعفران برای سلامتی

۴. درمان تشنج

زعفران به عنوان یک داروی ضد تشنج در طب عامیانه ایران استفاده می‌شود. برخی از مطالعات در مدل‌های بیولوژیکی نشان می‌دهد که می‌تواند برخی از انواع تشنج را کوتاه کند. زعفران می‌تواند به عنوان یک درمان تشنج نویدبخش باشد، اما ما به اطلاعات بیشتری در مورد ایمنی و اثربخشی آن نیاز داریم. اگر دچار اختلال تشنج هستید، قبل از مصرف گیاهان دارویی یا مکمل‌هایی مانند زعفران از پزشک خود سوال کنید.

۵. درمان ED

اختلال نعوظ (ED)، توانایی حفظ نعوظ، میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بر اساس برخی تحقیقات، زعفران می‌تواند درمانی برای ED باشد. ارائه‌دهندگان اغلب داروهای ED را توصیه می‌کنند، که برای بسیاری از افراد مؤثر است. اما کسانی که به دنبال یک داروی گیاهی هستند می‌توانند زعفران را امتحان کنند. مطالعات نشان داده‌اند که ۳۰ میلی‌گرم در روز موثر است، اما از این مقدار تجاوز نکنید. مقادیر زیاد زعفران می‌تواند سمی باشد.


۶. درمان بیماری آلزایمر یکی از فواید زعفران

زعفران می‌تواند به اندازه یک داروی تجویزی برای درمان بیماری آلزایمر خفیف تا متوسط ​​موثر باشد. هیچ درمانی برای آلزایمر وجود ندارد، اما مطالعات نشان می‌دهد که زعفران می‌تواند به کند کردن پیشرفت آن و تسکین علائم کمک کند. برخی مطالعات کوچک نشان داده که عصاره زعفران عملکرد شناختی را در افراد مبتلا به آلزایمر خفیف تا متوسط ​​بهبود می‌بخشد. زعفران همچنین خطر عوارض جانبی کمی دارد.

۷. درمان افسردگی

افسردگی یک اختلال سلامت روان است که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد. درمان ممکن است شامل انواع مختلف درمان یا دارو باشد. برخی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف زعفران می‌تواند به کاهش علائم افسردگی کمک کند.

نحوه استفاده از زعفران

گل‌برگ‌های گل زعفران مانند تارهای نازک و قرمز رنگ به نظر می‌رسند. چند نخ را در آب داغ خیس کنید تا چای زعفران درست شود. همچنین برای قیمت آماده باشید زعفران یکی از گران‌ترین ادویه‌ها در جهان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب