مهم‌ترین غذاها برای تقویت مغز در فصل امتحانات

ما در این مطلب سعی کردیم که به مهم‌ترین غذاها برای مغز اشاره کنیم تا افرادی که نیاز به تقویت حافظه دارند بتوانند از این مطلب نهایت استفاده را کنند.

همانطور که به غذای خود توجه می‌کنیم تا سیکس پک بگیریم یا وزن کم کنیم، می‌توانیم با رژیم غذایی و مصرف غذای مناسب که اثرات مثبتی بر متابولیسم مغز دارد بهترین عملکرد را داشته باشد. . اگرچه این تنها حدود دو درصد از کل وزن بدن است، اما مغز ما به یک پنجم کل مواد مغذی نیاز دارد تا در تمام ساعات شبانه روز به طور مطلوب تغذیه شود. بنابراین، تغذیه نقش مهمی در نگه داشتن مغز در اوج را دارد. در این مطلب قصد داریم به مهم‌ترین غذاها برای مغز در فصل امتحانات اشاره کنیم.

از آنجایی که در فصل امتحانات قرار داریم، بسیار مهم است که مغز خود را تغذیه کنید تا بهترین فرصت را برای حفظ اطلاعات به او بدهید. اما نترسید! قرار نیست در این رژیم غذایی فقط سالاد مصرف کنید. در اینجا چند قانون ساده تغذیه و برخی از موثرترین غذاها برای تقویت مغز شما در حین مطالعه آورده شده است.

قوانین اساسی برای بهبود عملکرد مغز:

۱. خودرا هیدراته نگه دارید!

آب یکی از مهم‌ترین غذاها برای مغز است زیرا مایع گردش خون و جریان اکسیژن را در بدن تقویت می‌کند. مغز ما از سه چهارم آب تشکیل شده است، بنابراین باید حدود دو تا سه لیتر آب در روز بنوشید. اگر بدن ما کم آب شود، دندریت‌هایی که اطلاعات را در مغز جذب می‌کنند، کوچک می‌شوند و عملکرد مغز به شدت پایین می‌آید.


۲. لازم نیست کربوهیدرات را نادیده بگیرید!

نیازی به گفتن نیست که مغز برای درست کار کردن به انرژی زیادی نیاز دارد و یکی از راه‌هایی که این انرژی را به دست می‌آورد کربوهیدرات است. منابع ایده‌آل انرژی، کربوهیدرات‌های پیچیده و با زنجیره بلند (قندهای متعدد) هستند که از غلات کامل، سبزیجات، سیب زمینی، حبوبات و میوه‌ها تهیه می‌شوند. سعی کنید آن را در طول روز نیز پخش کنید تا مغز یک منبع انرژی توزیع شده به طور مساوی دریافت کند. حافظه کوتاه مدت نیز بعد از صبحانه بهتر از قبل عمل می کند، زیرا مغز دوباره “سوخت” کافی دارد.

کربوهیدرات یکی از مهم‌ترین غذاها برای تقویت مغز

۳. غذاهای غیر مجاز

تا حد امکان از الکل، محصولات آرد سفید و شیرینی‌ها خودداری کنید. این غذاها فقط برای مدت کوتاهی باعث افزایش شدید سطح قند خون می‌شوند که منجر به افزایش ترشح انسولین و کاهش سریع قند خون می‌شود همچنین مصرف زیاد الکل نیز سلول‌های مغز را از بین می‌برد.

۴. مراقب اندازه سهم خود باشید:

مصرف وعده‌های غذایی بسیار حجیم و بسیار چرب به معده فشار زیادی وارد می‌کند و انرژی کم‌تری برای مغز باقی می‌ماند. سه وعده غذایی به راحتی قابل هضم و کامل در روز با میانگین ۶۰۰ کیلو کالری، با دو تا سه میان وعده با ۵۰ تا ۱۰۰ کیلو کالری به شکل میوه، سبزیجات یا آجیل ایده آل است.

مهم‌ترین غذاها برای مغز که ارزش گنجاندن در رژیم غذایی خود را دارند:

برای بهبود وظایف ذهنی خاص، مانند حافظه و تمرکز، مصرف کافی اسیدهای چرب امگا ۳ مهم است. مغز از آن‌ها برای ساختن سلول‌های مغز و عصبی جدید استفاده می‌کند که برای یادگیری و تقویت حافظه ضروری هستند و می‌توانند خلق و خوی ما را تقویت کنند و به مقابله با افسردگی کمک کنند. منابع غنی امگا ۳ ماهی‌های چرب مانند سالمون، قزل آلا و ساردین هستند.

کلم بروکلی یکی دیگر از مهم‌ترین غذاهای مغز برای فصل امتحانات است  که می‌تواند به راحتی در رژیم غذایی شما گنجانده شود. این می‌تواند تأثیرات مثبتی بر عملکرد مغز داشته باشد و دارای اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که ممکن است به محافظت از مغز در برابر آسیب کمک کند.

مهم‌ترین غذاها برای مغز برای فصل امتحانات:

در حین مطالعه، ما اغلب تمایل به مصرف تنقلات زیاد داریم. نه به دلیل گرسنگی، بلکه به دلیل کسالت. به جای مصرف غذاهای ناسالم، ارزش آن را دارد که یک دقیقه به این فکر کنیم که بدن و مغز خود را با چه چیزی سوخت رسانی کنیم.
میوه و سبزیجات جزء مهم‌ترین غذاها برای تقویت مغز

میوه‌ها یکی از مهم‌ترین غذاها برای مغز:

میوه‌هایی مانند هندوانه، آناناس، پرتقال، کیوی، آلو، گیلاس، انگور و سیب همگی برای عملکرد مغز مفید هستند. آووکادو به ویژه برای عملکرد ذهنی مفید است. آن‌ها حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب هستند که باعث افزایش گردش خون در مغز می‌شود. زغال اخته همچنین برای افزایش توانایی مغز شما برای تفکر و عملکرد خوب شناخته شده است.

آجیل و دانه‌ها:

آجیل مقدار زیادی امگا ۳ مورد نیاز بدن را تامین می‌کند که به مغز شما انرژی لازم برای کار در اوج عملکرد را می‌دهد. به عنوان مثال، گردو به تمرکز و تسکین عصبی کمک می‌کند. بادام هندی اثر مهارکننده استرس و تنظیم کننده مثبتی بر متابولیسم پروتئین و کربوهیدرات دارد. تخمه کدو تنبل سرشار از ریزمغذی‌هایی است که برای عملکرد مغز مهم هستند، از جمله مس، آهن، منیزیم و روی.

آجیل یکی از مهم‌ترین غذاها برای تقویت مغز

کاکائو یکی دیگر از مهم‌ترین غذاهای مغز:

شکلات تلخ و پودر کاکائو حاوی چند ترکیب تقویت کننده مغز از جمله فلاونوئیدها، کافئین و آنتی اکسیدان‌ها هستند. فلاونوئیدهای موجود در شکلات ممکن است به محافظت از مغز کمک کند. مطالعات نشان داده اند که خوردن شکلات می تواند حافظه و خلق و خو را تقویت کند. بعد از همه اینها آن شکلات را در بیاور!


چای سبز:

چای سبز یک نوشیدنی عالی برای حمایت از مغز شماست. نه تنها گردش خون و التهاب را تحریک می‌کند، بلکه فعالیت مغز را نیز تحریک می‌کند. محتوای کافئین آن هوشیاری را افزایش می‌دهد، در حالی که آنتی اکسیدان‌های آن از مغز محافظت می‌کند و ال‌تیانین به شما کمک می‌کند تا آرامش داشته باشید.

با رژیم غذایی مناسب و استفاده از مهم‌ترین غذاهای مغز می‌توانید عملکرد مغز خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید. در این صورت تمرکز بهتری خواهید داشت، و با خستگی مبارزه می‌کنید و استرس کم‌تری را تحمل می‌کنید. تغذیه سالم نیز تأثیر مثبتی بر بدن شما دارد. پس چرا آن را امتحان نکنید، از قوانین پیروی کنید و برخی از مهم‌ترین غذاهای مغز را در تغذیه روزانه خود بگنجانید.

اگز شما هم در ایام امتحانات هستید و میخواهید عملکرد مغز خود را بالاببرید پیشنهاد می‌کنم مطلب راه‌هایی برای تقویت حافظه در ایام امتحانات را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب