5 ارز دیجیتال امن بازار

۵ ارز دیجیتال امن بازار

اگرچه با فناوری بلاک چین اکثر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین که از آن استفاده می‌کنند، ایمن و ناشناس هستند، اما برخی از ارزهای دیجیتال تراکنش‌ها را حتی بیشتر از آنها به حالت خصوصی نگه می‌دارند.

علیرغم افت قیمت، کریپتوکارنسی یا بازار ارزهای یجیتال در سال ۲۰۲۲ بسیار پرطرفدار و محبوب بود، بدون شک این مربوط به دستاوردهای باورنکردنی برخی از ارزهای دیجیتال در چند سال گذشته مربوط می‌شود. بسیاری از سرمایه گذارانی که هرگز به خرید ارزهای دیجیتال فکر نکرده بودند، اکنون نگاه دقیق‌تری به این دسته از دارایی‌ها دارند. در حالی که توجه عموم مردم عمدتاً بر روی محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال یعنی بیت کوین و اتریوم است اما صدها گزینه جایگزین در فضای ارزهای دیجیتال برای این ارزها وجود دارد. بسیاری از این ارزهای دیجیتال نسبت به نام‌هایی مانند اتریوم یا بیت کوین مزایایی دارند، به ویژه در مورد حفظ حریم خصوصی. در این مطلب از مجله اینترنتی روزساز، ۵ ارز دیجیتال امن را به شما معرفی می‌کنیم.

معنای رمزگذاری خصوصی چیست؟

اگرچه با فناوری بلاک چین اکثر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین که از آن استفاده می‌کنند، ایمن و ناشناس هستند، اما برخی از ارزهای دیجیتال تراکنش‌ها را حتی بیشتر از آنها به حالت خصوصی نگه می‌دارند. این دسته از ارزهای دیجیتال رمزنگاری غیرقابل ردیابی از فناوری‌های خاصی برای پنهان کردن هویت کاربران استفاده می‌کنند. این ارزها همچنین، مبالغ تراکنش، فرستنده و گیرنده تراکنش را هم پنهان می‌کنند. و این کار می‌تواند تراکنش‌ها را غیرقابل ردیابی کند.


برخی از ارزهای دیجیتال که در صدر لیست خصوصی‌ترین و امن‌ترین‌ها قرار دارند عبارتند از:

بیم (BEAM)
مونرو (XMR)
هوریزن (ZEN)
دَش (DASH)
زی کَش ZCASH

۱. بیم (BEAM)

بسیاری از اصطلاحات در دنیای ارزهای دیجیتال ممکن است برای سرمایه گذاران معمولی غیرعادی به نظر برسند. Beam یک مثال عالی است، زیرا از پروتکل‌های MimbleWimble و LelantusMW استفاده می‌کند که در دنیای مالی غیرمتمرکز محرمانه عمل می‌کنند. Beam در درجه اول بر امنیت متمرکز است، زیرا تراکنش‌ها به طور پیش فرض خصوصی هستند و آدرس‌ها در بلاک‌چین ذخیره نمی‌شوند. اگرچه از همان مدل خروجی تراکنش بیت‌کوین استفاده می‌کند، مقادیر BEAM به اصطلاح «عوامل کور» رمزگذاری می‌شوند که به آن سطح امنیتی بیشتری می‌دهد.

اکثر ارزهای دیجیتال با توجه به استفاده آنها از بلاکچین امن هستند اما رمز ارزهایی وجود دارند که از بقیه ایمن‌تر می‌باشند.
سکه‌های ارز دیجیتال امن مونرو Monero

۲. مونِرو (XMR)

مونرو یک ارز دیجیتال خصوصی است که به کاربران اجازه می‌دهد بانک خودشان باشند. فناوری امنیتی Monero تراکنش‌ها و کاربران را پنهان می‌کند تا هیچ‌کس نتواند موجودی کیف پول یا فعالیت هر کاربر را ببیند. این همان چیزی است که آن را از ارزهای دیجیتال اصلی‌تر با بلاک‌چِین‌های شفاف مانند اتریوم یا بیت کوین جدا می‌کند. سازندگان Monero اظهار می‌کنند که سکه آنها تنها ارز دیجیتالی است که به طور پیش فرض هر کاربر را ناشناس می‌کند. مبلغ هر تراکنش، علاوه بر هویت فرستنده و گیرنده، از طریق سه فناوری خاص پنهان می‌شود: امضاهای حلقه، RingCT و آدرس‌های مخفی. از آنجایی که هر تراکنش خصوصی است، نمی توان آن را ردیابی کرد.

۳. هوریزن (ZEN)

Zen ارز دیجیتال بومی هوریزن است که از فناوری Zendoo استفاده می‌کند تا به توسعه دهندگان یا کسب و کارها امکان ایجاد بلاک‌چین‌های عمومی یا خصوصی خود را بدهد. Zen یک ارز دیجیتال اثبات کار مبتنی بر Equihash است که دو نوع آدرس مختلف را ارائه می‌دهد: Z-Addresses و T-Addresses. آدرس‌های Z کاملا خصوصی و ناشناس هستند و به تراکنش های محافظت شده معروف هستند. آدرس های T عمومی و شفاف هستند و برای انجام تراکنش‌های مشابه بیت کوین در بلاک‌چین استفاده می‌شوند. اگر کاربران بخواهند حریم خصوصی خود را کنترل کنند، می‌توانند نوع آدرسی را که ترجیح می‌دهند انتخاب کنند.


۴. دَش (DASH)

دش یک ارز دیجیتال پرداختی است که همانطور که از نامش پیداست، یک شکل تقریباً فوری انتقال است. Dash چیزی است که به عنوان “فشار” پروتکل بیت کوین شناخته می‌شود، با این تفاوت که ویژگی‌های حریم خصوصی اضافی را ارائه می‌دهد و هزینه‌های تراکنش ناچیزی دارد. دش از یک شبکه بلاک چین دو لایه استفاده می‌کند که هم ماینرها و هم مسترنودها را شامل می‌شود. هدف مسترنودها عملکردهایی مانند PrivateSend و InstantSend است که تراکنش‌های غیرقابل ردیابی و ناشناس را ارائه می‌دهند. دش که در سال ۲۰۱۴ ایجاد شد، اولین ارز دیجیتال خصوصی بود.

۵. زی کَش (ZEC)

اگر از طرفداران ادوارد اسنودن در مورد حریم خصوصی هستید، ممکن است بخواهید نگاهی به zcash بیندازید. در سال ۲۰۱۷، این افشاگر بدنام (اسنودن) از zcash به عنوان “جالب‌ترین جایگزین” بیت کوین پشتیبانی کرد. مانند برخی از ارزهای دیجیتال دیگر، zcash دو نوع تراکنش را ارائه می‌دهد: محافظ و شفاف. Zcash حریم خصوصی پیشرفته‌تری را از طریق «zk-SNARKS» ارائه می‌کند که مخفف «آرگه‌های دانش مختصر و غیر تعاملی با دانش صفر» است. اگرچه پیچیده است، اما چیزی که برای کاربر معمولی اهمیت دارد این است که zcash سعی می‌کند بلاک چین بیت کوین را با اقدامات امنیتی پیشرفته بهبود بخشد و از زمان بلوک سریع، کارمزد کم و اندازه بلوک‌های بزرگ پشتیبانی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب