10 فیلم خارجی برنده‌ی اسکار که باید تماشا کنید.

۱۰ فیلم خارجی برنده‌ی اسکار که باید تماشا کنید.

از سال 1979 تا 2019، فیلم‌های سینمایی که برنده‌ی جایزه‌ی اسکار شده‌اند. پیشنهاد می‌شود حتما تماشا کنید.

با توجه به این‌که جوایز اسکار قبلا فیلم‌های انگلیسی زبان را برای دسته‌های جوایزشان انتخاب می‌کرد، به منظور قدردانی از فیلم‌های شایسته، اسکار در دسته فیلم‌های کشورهای دیگر نیز قرار گرفت. در این مطلب از مجله‌ی روزساز لیستی پیشنهادی از فیلم‌های سینمایی که تا سال ۲۰۱۹ برنده‌ی جایزه‌ی اسکار شده‌اند را برای علاقه مندان به فیلم و سینما ارائه کرده است.

۱. انگل (Parasite)

فیلم ۲۰۱۹ کره جنوبی برنده‌ی اسکار، انتقادی کوبنده از سیستم طبقاتی دارد، زیرا یک خانواده فقیر تصمیم می‌گیرد از یک خانواده ثروتمند اما ساده لوح سوءاستفاده کند. وقتی کیم کی وو فرصتی پیدا می‌کند تا تنها دختر پارک‌ ها را آموزش دهد، اعضای خانواده‌شان یکی یکی شروع به ناپدید شدن می‌کنند تا اعضای خانواده کی وو جایگزین شوند. اما زندگی جانشین کیم ها در پارک ها با ظاهر ناگهانی یک خدمتکار قدیمی خانه به خطر می‌افتد.

فیلم سینمایی انگل برنده‌ی اسکار با بازی چویی وو شیک محصول کشور کره‌ی جنوبی
سکانسی از فیلم انگل

۲. یک زن فوق‌العاده (A Fantastic Woman)

فیلم شیلیایی ۲۰۱۷ یک زن ترنس به نام مارینا را دنبال می‌کند که با دوست پسرش اورلاندو زندگی شادی دارد. با این حال، پس از مرگ تصادفی او، به جای این‌که به مارینا اجازه دهد غمگین شود، صرفا به دلیل جنسیت خود مظنون می‌شود. بنابراین یک ترن هوایی از احساسات دنبال می‌شود، زیرا پلیس تصور می‌کند که او یک کارگر جنسی است که اورلاندو را تا حد مرگ کتک زده است. در حالی که او باید از خود دفاع کند، باید با مرگ ناگوار معشوقش نیز کنار بیاید.

فیلم یک زن فوق‌العاده محصول کشور شیلی برنده‌ی جایزه‌ی اسکار
نقش مارینا بازیگر فیلم یک زن فوق‌العاده


۳. آیدا (Ida)

آیدا، برنده‌ی اسکار دانمارکی ۲۰۱۳، فیلم معمول سفر جاده‌ای را می‌گیرد و داستانی عاطفی از درون‌نگری و درد به ما می‌دهد. سال‌ها پس از جنگ جهانی دوم، اثرات آن هنوز زمانی که آنا که در جریان هولوکاست یتیم شده بود، تلاش می‌کند راهبه شود، دیده می‌شود. قبل از این‌که او بتواند به قولش عمل کند، مافوقش به او می‌گوید که واندا را پیدا کند، عمه‌اش برای یافتن حقیقت در مورد خودش و والدینش. آنا، یک تازه‌کار که می‌خواهد راهبه شود، باید با واندا، دادستان، زنی بی‌معنا و خشن و قطب مخالف او سفر کند تا به او کمک کند خانواده‌اش را پیدا کند.

فیلم دانمارکی آیدا برنده‌ی اسکار سال 2013 تولید شد.
سکانسی از بازیگر فیلم آیدا

۴. عشق (Amour)

فیلم برنده‌ی اسکار فرانسوی سال ۲۰۱۲ ما را از محورهای عاشقانه عبور می‌دهد. زیرا ملودرام داستان ژرژ و آن را روایت می‌کند، زوجی در دهه ۸۰ زندگی خود. آن‌ها زندگی شادی دارند تا این‌که یک روز سمت راست آن فلج می‌شود. قول ژرژ به او از ژرژ پرستاری وظیفه‌شناس می‌سازد، حتی وقتی عصبانی است، حتی زمانی که او امیدش را از دست می‌دهد یا حتی وقتی دخترشان آن‌ها را متقاعد می‌کند که به خانه سالمندان فکر کنند. تلاش او برای پایبند ماندن به وعده‌اش، داستانی دلخراش از عشق و زندگی را به ما می‌دهد، زیرا آن به بدتر شدن ادامه می‌دهد.

فیلم عشق برنده‌ی اسکار
صحنه‌ای از فیلم عشق

۵. جدایی (A Separation)

«جدایی» برنده فیلم خارجی سال ۲۰۱۱ است که داستان کودک خردسالی را روایت می‌کند که وقتی پدر و مادرش تصمیم به جدایی می‌گیرند متاثر می‌شود. به دنبال انتظارات و در نتیجه ناکام ماندن آن‌ها، زوج کارگری نادر و سیمین تصمیم به طلاق می‌گیرند اما دادگاه خانواده درخواست آن‌ها را رد می‌کند. با نشان دادن احساسات واقعی خود، محیط خانه بسیار طاقت‌فرسا می‌شود زیرا آن‌ها باید از دختر خود ترمه مراقبت کنند و در عین حال از پدر نادر که آلزایمر دارد نیز مراقبت کنند. این شاهکار ایرانی که برنده‌ی اسکار شد را از دست ندهید.

فیلم جدایی محصول کشور ایران و برنده‌ی اسکار
لیلا حاتمی و پیمان معادی

۶. زندگی دیگران (The Lives of Others)

ورود آلمان در سال ۲۰۰۶ به دلیل تمرکز بر ساکنان برلین شرقی و پلیس مخفی که وظیفه دارند همه افراد و فساد اجتناب‌ناپذیر را زیر نظر داشته باشند، توجه همه را به خود جلب کرد. به ویزلر دستور داده می‌شود که دریمن نویسنده را زیر نظر بگیرد تا متوجه شود که دستورات از سوی وزیر همپف می‌آید که می‌خواهد با دوست دختر دریمن صحبت کند. ویزلر بین پیروی از دستورات او و همدردی با مردی که از او جاسوسی می‌کند و معلوم می‌شود مردی ساده اما عادل است، سرگردان است.

فیلم  زندگی دیگران محصول کشور آلمان سال 2006 برنده‌ی اسکار
صحنه‌ای از بازیگر فیلم زندگی دیگران

۷. سرزمین هیچ‌کس (No Man’s Land)

این فیلم جنگی بوسنیایی که در سال ۲۰۰۱ منتشر شد، سربازان مجروح اردوگاه‌های رقیب را دنبال می‌کند که در سرزمین هیچ‌کس، منطقه‌ای بین قلمرو هر دو اردوگاه گیر افتاده‌اند. در میان یک مسابقه لفظی، در حالی که منتظر کمک هستند، سرباز مجروح دیگری را پیدا می‌کنند که روی یک مین زمینی گیر کرده است که هر لحظه ممکن است منفجر شود. در تلاشی بشردوستانه برای آزاد کردن آن‌ها، فرانسوی‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند در حالی که سربازان گرفتار باید روحیه خود را کنترل کنند.

فیلم سرزمین هیچ‌کس فیلم جنگی بوسنیایی که در سال 2001 منتشر شد وبرنده‌ی جایزه‌ی اسکار است
صحنه‌ای از فیلم سرزمین هیچ کس

۸. خط آنتونیا (Antonia’s Line)

فیلم فوق‌العاده هلندی محصول ۱۹۹۵ جامعه‌ای زنانه را در یک شهر کوچک هلندی پس از جنگ جهانی دوم که آنتونیا و دخترش دانیل پیدا می‌کنند را دنبال می‌کند. همان‌طور که آن‌ها به دنبال همراهی فکری و عاشقانه هستند، باید با مبارزه ناسازگاری روبه‌رو شوند. در عین حال، آن‌ها باید از خانواده پیدا شده خود محافظت کنند زیرا دوست آنتونیا، انگشت خمیده زندگی افسرده‌ای دارد در حالی که یکی از پیروان او، Deedee توسط برادرش و یک ساده لوح مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد.

فیلم خط آنتونیا محصول کشور هلند سال 1995 و این فیلم برنده‌ی جایزه‌ی اسکار شد
صحنه‌ای از فیلم سینمایی خط آنتونیا

در عین حال، آن‌ها باید از خانواده پیدا شده خود محافظت کنند. زیرا دوست آنتونیا، انگشت خمیده زندگی افسرده‌ای دارد. در حالی که یکی از پیروان او، Deedee توسط برادرش و یک ساده لوح مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد.


۹. زندگی زیباست (Life is Beautiful)

با توجه به این‌که روبرتو بنینی به ساختن فیلم‌هایی که نیاز به تماشای آن‌ها با چشمان اشک‌آلود دارد، شهرت دارد، تراژدی کمدی ایتالیایی زندگی زیباست محصول ۱۹۹۷ نیز تفاوتی ندارد. گیدو، مرد جوان یهودی به توسکانی می‌رود تا با عمویش السیو کار کند و عاشق دختر غیریهودی دورا می‌شود. آن‌ها برای چند سال زندگی مفرح و شادی دارند تا این‌که یک روز گیدو و پسرشان به اردوگاه کار اجباری برده می‌شوند. دورا باید تمام تلاش خود را بکند تا به آن‌ها برسد حتی اگر به این معنی باشد که او باید در اردوگاه زندانی شود.

فیلم زندگی زیباست برنده‌ی جایزه‌ی اسکار
صحنه‌ای از فیلم سینمایی زندگی زیباست

۱۰. طبل حلبی (The Tin Drum)

یکی دیگر از فیلم‌های جنگی که از کمدی و همچنین ترانه‌های سورئال استفاده می‌کند، فیلم آلمانی The Tin Drum محصول ۱۹۷۹ است. اسکار پس از مشاهده والدینش، بزرگسالان اطرافش و گریزهای نابالغ آن‌ها، تصمیم می‌گیرد تا در سومین تولدش پس از این‌که یک طبل حلبی به او می‌دهند، رشدش را متوقف کند.

فیلم طبل حلبی برنده‌ی جایزه‌ی اسکار
بازیگر کودک فیلم سینمایی طبل حلبی

او همچنین در نهایت قدرت‌های خاصی مانند شکستن شیشه با فریاد خود و وادار کردن نازی‌ها به رقصیدن با طبل خود را به دست می‌آورد. این باعث می‌شود که پسر کوچک هر جا که صلاح بداند قضاوت کند.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب