برنده‌ی جایزه اسکار

فیلم‌هایی که برنده‌ی جایزه اسکار شدند

بهترین فیلم‌هایی که تا به حال برنده‌ی جایزه اسکار شد‌ اند کدامند؟ اگر به تماشای فیلم علاقه‌مند هستید این مطلب مخصوص شماست.

فیلم «همه چیز همه جا همه به یکبار» در ژانر فیلم‎‌های اکشن، برنده جایزه اسکار سال ۲۰۲۳ شد. این فیلم هفت جایزه از ۱۱ نامزدی از جمله جایزه بهترین فیلم را از آن خود کرد. دریافت هفت اسکار برای یک فیلم اغلب اتفاق نمی‌افتد و تنها ۱۲ فیلم دیگر به این جایگاه دست یافته‌اند. قبل از فیلم «همه چیز همه جا همه به یکباره»، «میلیونر زاغه نشین» در سال ۲۰۰۸ پر جایزه‌ترین فیلم در دهه‌های اخیر بود. بیشترین تعداد جایزه‌ی کسب شده توسط یک فیلم ۱۱ است که سه فیلم در تاریخ ۹۵ ساله جوایز به آن دست یافته‌اند. لیست زیر را برای دیدن بیشترین فیلم‌هایی که برنده‌ی جایزه اسکار شدند ببینید.


ارباب حلقه‌ها یکی از فیلم‌هایی که برنده‌ی جایزه اسکار شد:

ارباب حلقه‌ها به کارگردانی پیتر جکسون که بر اساس J.R.R. رمان‌های تالکین ساخته شده است در بین فیلم‌ها، برنده‌ی بیشترین جوایز در قرن بیست و یکم شد. این فیلم در سال ۲۰۰۳ برنده هر ۱۱ نامزدی خود از جمله بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه اقتباسی، تدوین، دکور، طراحی لباس، گریم، موسیقی اصلی، آهنگ اصلی، میکس صدا و جلوه‌های بصری شد.

تایتانیک:

داستان عاشقانه‌ای که سرنوشت کشتی تایتانیک را روایت می‌کند. این کلاسیک جیمز کامرون محصول ۱۹۹۷ با بازی لئوناردو دی کاپریو و کیت وینسلت با رکورد ۱۱ اسکار مطابقت داشت که جوایز بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمبرداری، دکوراسیون صحنه، طراحی لباس، تدوینگر فیلم، موسیقی متن، آهنگ، صدا، ویرایش افکت‌های صوتی و جلوه‌های بصری را از آن خود کرد.

فیلم تایتانیک یکی از فیلم‌هایی که برنده‌ی جایزه اسکار شد

بن هور:

یکی دیگر از فیلم‌هایی که برنده‌ی جایزه اسکار شد فیلم بن هور است. فیلم «بن هور» داستان یک شاهزاده یهودی که دوست رومی‌اش به او خیانت کرده و او را به بردگی گرفته است را به تصویر می‌کشد. این فیلم در سال ۱۹۵۹ اولین فیلمی بود که برنده ۱۱ جایزه اسکار بهترین فیلم، کارگردانی، بازیگر نقش اول مرد، بازیگر نقش مکمل، فیلمبرداری (رنگی)، طراحی صحنه (رنگی)، طراحی لباس (رنگی)، تدوین فیلم، موسیقی متن، صدا و جلوه‌های ویژه بود.

داستان وست ساید:

این کلاسیک محصول ۱۹۶۱ با حضور ریتا مورنو، داستان کلاسیک «رومئو و ژولیت» را از طریق دریچه مدرن شهر نیویورک به تصویر می‌کشد. این فیلم برنده‌ی ۱۰ جایزه اسکار برای بهترین فیلم، کارگردانی، بازیگر نقش مکمل مرد، بازیگر نقش مکمل زن، فیلمبرداری (رنگی)، دکور (رنگی)، طراحی لباس (رنگی)، تدوین فیلم، موسیقی متن و صدا شد.

بیمار انگلیسی:

یک مصدوم از سانحه هواپیمای جنگ جهانی دوم در حالی که پرستار جوان از او مراقبت می‌کند، فلاش بک‌هایی را آغاز می‌کند که یک رابطه عاشقانه را آشکار می‌کند. فیلم عاشقانه ۱۹۹۶ به کارگردانی آنتونی مینگلا، ۹ جایزه برای بهترین فیلم، کارگردانی، بازیگر نقش مکمل زن، فیلمبرداری، دکور، طراحی صحنه و لباس، تدوین فیلم، موسیقی متن و صدا به دست آورد.

آخرین امپراتور برنده‌ی ۹ جایزه اسکار:

جای تعجب نیست که فیلم ۱۹۸۷ به کارگردانی برناردو برتولوچی که داستان آخرین امپراتور چین را روایت می‌کند، ۹ جایزه بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه اقتباسی، فیلمبرداری، دکور صحنه، طراحی صحنه و لباس، تدوین فیلم، موسیقی متن و صدا را از آن خود کند.

آخرین امپراتور برنده‌ی 9 جایزه اسکار

جیجی نیت:

این فیلم روابط دوستانه شکوفا بین یک پلی بوی ثروتمند و یک آموزگار را نشان می‌دهد. موزیکال وینسنت مینلی برای ۹ نامزدی خود ۹ جایزه از جمله بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه اقتباسی، فیلمبرداری (رنگی)، دکوراسیون صحنه، طراحی صحنه و لباس، تدوین فیلم، موسیقی متن و آهنگ اصلی را به ارمغان آورد.

میلیونر زاغه نشین:

وقتی که یک نوجوان از محله‌های فقیر نشین بمبئی در مشابقه “چه کسی می خواهد میلیونر شود؟” شرکت می‌کند و برنده می‌شود پلیس به دلیل تقلب احتمالی او را دستگیر می‌کند، اینجای داستان است که گذشته پسر جوان آشکار و روشتن‌تر می‌شود. این فیلم در سال ۲۰۰۸ که بیشترین جایزه اسکار را در سال‌های اخیر دریافت کرد، این فیلم توانست هشت جایزه اسکار را برای بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه اقتباسی، فیلمبرداری، تدوین فیلم، موسیقی متن، آهنگ و میکس صدا کسب کند.

آمادئوس:

فیلم میلوس فورمن داستان ولفگانگ آمادئوس موتزارت و رقیب سرسخت او، آهنگساز آنتونیو سالیری را روایت می‌کند. این فیلم در سال ۱۹۸۴ برنده هشت جایزه اسکار بهترین فیلم، کارگردانی، بازیگری، فیلمنامه اقتباسی، دکور، طراحی صحنه و لباس، صداگذاری و گریم شد.

گاندی برنده‌ی ۸ جایزه اسکار:

این فیلم محصول ۱۹۸۲ به کارگردانی ریچارد آتنبرو که داستان ملی‌گرا و رهبر سیاسی ضداستعماری تحسین‌ شده هندی را روایت می‌کند، هشت جایزه برای بهترین فیلم، کارگردانی، بازیگر، فیلم‌نامه اصلی، فیلم‌برداری، دکور صحنه، طراحی لباس و تدوین فیلم کسب کرد.

گاندی برنده‌ی 8 جایزه اسکار

کاباره:

این فیلم موزیکال به کارگردانی باب فوسه، داستان سالی بولز، مجری بی‌سابقه آمریکایی را در برلین در زمان به قدرت رسیدن نازی‌ها روایت می‌کند. «کاباره» بیشترین جایزه را در سال ۱۹۷۲ به دست آورد. این هشت جایزه اسکار برای کارگردانی، بازیگر زن، بازیگر نقش مکمل، دکور صحنه، تدوین فیلم، موسیقی متن و صدا بود.

بانوی زیبای من یکی از فیلم‌هایی که برنده‌ی جایزه اسکار شد:

این موزیکال کلاسیک داستان یک استاد متکبر را روایت می‌کند که معتقد است می‌تواند یک دختر طبقه کارگر را به عضوی از جامعه عالی تبدیل کند. این فیلم جورج کوکور محصول ۱۹۶۴ برنده هشت جایزه اسکار بهترین فیلم، کارگردانی، بازیگری، فیلمبرداری (رنگی)، دکور (رنگی)، طراحی صحنه و لباس (رنگ)، موسیقی متن و صدا شد.

در ساحل:

در درام جنایی کلاسیک الیا کازان «در ساحل»، مارلون براندو نقش یک جایزه‌باز سابق را بازی می‌کند که باید در مقابل روسای اتحادیه‌اش، که اتفاقاً برادر بزرگ‌ترش هم هست بایستد. این فیلم در سال ۱۹۵۴ برنده بهترین فیلم، کارگردان، بازیگر، بازیگر نقش مکمل زن، فیلمنامه، فیلمبرداری (سیاه و سفید)، دکوراسیون صحنه (سیاه و سفید) و تدوین فیلم شد.

از اینجا تا ابدیت برنده‌ی ۸ جایزه اسکار:

«از اینجا تا ابدیت» در سال ۱۹۴۱ برنده‌ی جایزه اسکار می‌شود در این فیلم  یک سرباز به دلیل سرپیچی از گروهان تنبیه می‌شود در همین حین سرباز عاشق یک زن می‌شود و اتفاقات دیگری برای او رقم می‌خورد. این فیلم برنده هشت جایزه اسکار بهترین فیلم، کارگردانی، بازیگر نقش مکمل مرد، بازیگر نقش مکمل زن، فیلمنامه، فیلمبرداری (سیاه و سفید)، تدوین فیلم و صداگذاری شد.

بر باد رفته:

«بر باد رفته» یک عاشقانه پرشور بین یک دختر خوشگل جنوبی و یک دونده محاصره را نشان می‌دهد که در بحبوحه جنگ داخلی و دوره بازسازی اتفاق می‌افتد. این فیلم در سال ۱۹۳۹ به دلیل نمایش نادرست برده داری با جنجال روبرو شد، اگرچه در زمان خود هشت اسکار برای بهترین فیلم، کارگردانی، بازیگر زن، بازیگر نقش مکمل زن، فیلمنامه، فیلمبرداری (رنگی)، کارگردانی هنری و تدوین فیلم و همچنین یک جایزه دریافت کرد. اسکار افتخاری برای دستاورد ویلیام کامرون منزیس در استفاده از رنگ و جایزه دستاورد فنی.

بر باد رفته برنده‌ی جایزه اسکار

جاذبه برنده ۷ جایزه‌ی اسکار:

این فیلم دو فضانورد را نشان می‌دهد که پس از گیر افتادن در فضا برای زنده ماندن تلاش می‌کنند. «جاذبه» برنده هفت جایزه اسکار برای کارگردانی، فیلمبرداری، تدوین فیلم، موسیقی متن، تدوین صدا، میکس صدا و جلوه‌های بصری شد. این فیلم آلفونسو کوارون را به اولین فرد اسپانیایی و مکزیکی تبدیل کرد که جایزه کارگردانی را به خانه برد.

شکسپیر عاشق:

این فیلم برنده‌ی هفت اسکار بهترین فیلم، بازیگر زن، بازیگر نقش مکمل زن، فیلمنامه، دکور، طراحی لباس و موسیقی شد.

فهرست شیندلر:

اسکار شیندلر، صنعتگر، که شاهد رعب و وحشت نیروهای کار یهودی خود توسط نازی‌ها در لهستان اشغالی در جنگ جهانی دوم است، باید در مورد جان مردم تصمیم بگیرد. این فیلم استیون اسپیلبرگ در سال ۱۹۹۳ برنده هفت جایزه اسکار بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه، فیلمبرداری، دکور، تدوین و موسیقی متن شد.

با گرگ‌ها میرقصد برنده‌ی :

اولین کارگردانی کوین کاستنر، داستان ستوان جان دانبار، یک سرباز اتحادیه است که در طول جنگ داخلی به یک پاسگاه دورافتاده منتقل می‌شود و رابطه‌ای رو به رشد با قبیله سیوکس ایجاد می‌کند. وسترن ۱۹۹۰ برنده هفت جایزه اسکار بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه، فیلمبرداری، صداگذاری، تدوین و موسیقی متن شد.

خارج از آفریقا:

«خارج از آفریقا» (۱۹۸۵) کنیا مستعمره‌ای را در دهه ۱۹۰۰ به تصویر می‌کشد که در آن یک مالک مزرعه دانمارکی با بازی مریل استریپ، عاشق یک شکارچی بازی بزرگ با بازی رابرت ردفورد می‌شود. عاشقانه گسترده سیدنی پولاک هفت جایزه اسکار بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه، فیلمبرداری، دکور صحنه، صدا و موسیقی را از آن خود کرد.

فیلم نیش برنده‌ی ۷ جایزه اسکار:

«نیش» (۱۹۷۰) حول محورهای دهه ۱۹۳۰ با بازی پل نیومن و رابرت ردفورد می‌چرخد و سعی می‌کند تا یک خلافکار بزرگ را از بین ببرد. فیلم کپر جورج روی هیل هفت جایزه اسکار بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه، دکور، طراحی صحنه و لباس، تدوین فیلم و موسیقی را به ارمغان آورد.

فیلم نیش برنده‌ی 7 جایزه اسکار

فیلم پاتن:

جورج سی اسکات در فیلم پاتن که درباره زندگی ژنرال جنجالی آمریکایی جورج پاتن در طول جنگ جهانی دوم است بازی کرده است. این فیلم هفت جایزه اسکار بهترین فیلم، بازیگر مرد، کارگردانی، فیلمنامه، دکور، صداگذاری و تدوین فیلم را دریافت کرد.

لورنس عربستان برنده‌ی ۷ جایزه اسکار:

حماسه تاریخی دیوید لین در سال ۱۹۶۲ داستان افسر انگلیسی تی.ئی. لارنس، که رهبری قبایل عرب را در جنگ با ترک‌ها در جنگ جهانی اول بر عهده داشت را به تصویر می‌کشد. این فیلم با دریافت هفت جایزه اسکار، برنده بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمبرداری (رنگی)، دکور (رنگی)، صداگذاری، تدوین فیلم و موسیقی متن شد.

پل روی رودخانه کوای:

«پل روی رودخانه کوای» (۱۹۵۷) داستان اسرای جنگی بریتانیایی را روایت می‌کند که باید پلی در برمه اشغالی برای اسیر ژاپنی‌های خود بسازند، در همین حال نیروهای متفقین نقشه‌هایی برای تخریب آن دارند. فیلم دیوید لین هفت اسکار بهترین فیلم، بازیگر مرد، کارگردانی، فیلمنامه، فیلمبرداری، تدوین فیلم و امتیازدهی را به ارمغان آورد.

بهترین سال‌های زندگی ما:

«بهترین سالهای زندگی ما» کهنه سربازان جنگ جهانی دوم را نشان می‌دهد که از غرب میانه به خانه می‌آیند و متوجه می‌شوند که خانواده هایشان تغییر کرده است. این فیلم برنده هفت جایزه اسکار بهترین فیلم، بازیگر مرد، بازیگر نقش مکمل، کارگردان، فیلمنامه، تدوین فیلم و موسیقی متن و همچنین جایزه افتخاری به هارولد راسل شد.

بهترین سال‌های زندگی ما

رفتن به راه من برنده‌ی ۷ جایزه اسکار:

کمدی موزیکال ۱۹۴۴ حول محور کشیشی می‌چرخد که به یکی از محله‌های منهتن می‌پیوندد تا با بدبینی پدر دیگری روبرو شود. فیلم Going Way هفت جایزه اسکار بهترین فیلم، بازیگر مرد، بازیگر نقش مکمل مرد، کارگردانی، نویسندگی (داستان اصلی)، نویسندگی (فیلمنامه) و آهنگ را دریافت کرد.


همه چیز همه جا به یکباره برنده‌ی جایزه اسکار در سال ۲۰۲۳:

پس از جمع‌آوری بیشتر جوایز در مراسم اهدای جوایز قبلی، «همه چیز همه جا به یکباره» ساخته دانیلز با هفت برنده اسکار ۲۰۲۳، بهترین فیلم، بهترین بازیگر زن، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین کارگردانی، بهترین تدوین و اورجینال را به خود اختصاص داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب