کاهو یک ماده غذایی مفید برای انسان است. فواید کاهو عبارت‌اند از: کاهش سطح کلسترول، خواص ضد التهابی، یک عامل ضد میکروبی و...

فواید قابل توجه کاهوی برگ

کاهو فواید زیادی مانند کاهش کلسترول، خواص ضد التهابی و... دارد و می‌تواند به افراد در حفظ سلامتی کمک فراوانی کند برای فهمیدن فواید کاهو مطلب را از دست ندهید.

آیا می‌دانستید کاهوی برگ فواید زیادی برای سلامتی دارد؟ آنها ممکن است به کاهش سطح کلسترول، تعدیل خواب، کنترل اضطراب، کاهش التهاب کمک کنند و ممکن است منبع ثابتی از آنتی اکسیدان‌ها را فراهم کنند.

کاهو چیست؟

کاهو که با نام علمی Lactuca sativa شناخته می‌شود، اولین بار توسط مصری‌ها هزاران سال پیش کشت شد. مصریان از دانه‌ها برای تولید روغن استفاده می‌کردند و از برگ‌های این سبزی مفید نیز استفاده می‌کردند. این گیاه همچنین در مصر باستان دارای اهمیت فرهنگی و مذهبی بود، زیرا آن را مقدس می‌دانستند. بعدها یونانیان و رومی‌ها نیز به کشت این محصول پرداختند.

در دوره بین قرن ۱۶ و ۱۸ بود که انواع مختلف کاهو توسعه یافت. در دوران قرون وسطی در اروپا، کاهو دارای خواص دارویی بود که در چندین متون قرون وسطی ذکر شده است. می‌توان نمونه‌هایی از تجویز این گیاه را به عنوان دارو برای چندین بیماری در سیستم دارویی Unani نیز یافت.

تغذیه کاهو:

طبق استاندارد USDA، کاهو حاوی مقدار زیادی آب و همچنین مقادیر کمی انرژی، پروتئین، چربی، کربوهیدرات، فیبر غذایی و قند است. مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در آن ممکن است شامل کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و روی همراه با ویتامین‌های B مانند تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، ویتامین B6 و ویتامین‌های C، A، E و K باشد.

کربوهیدرات‌ها و کالری موجود در کاهو:

طبق اطلاعات هر ۱۰۰ گرم کاهو برگ سبز حاوی حدود ۲.۹ گرم کربوهیدرات و ۱۵ کالری است.

فواید کاهو برای سلامتی:

هزاران سال است که این این ماده غذایی کشت می‌شود. این می‌تواند چندین فواید سلامت شگفت انگیز داشته باشد، از جمله موارد زیر:

عامل ضد التهابی احتمالی:

کاهو ممکن است دارای خواص ضد التهابی باشد که به کنترل التهاب کمک می‌کند. در مدل‌های تجربی، عصاره کاهو ممکن است قدرت کنترل قابل توجهی بر التهاب ناشی از بیوکاتالیست‌هایی مانند لیپوکسیژناز و کاراگینان نشان داده باشد. تحقیقات بیشتری در این زمینه برای تقویت این نتایج مورد نیاز است.


آیا فواید کاهوی برگ برای سلامتی را می‌دانید؟ کاهو سرشار از آهن، منیزیم، فسفر، ویتامین B است که همه برای سلامتی مفید هستند.
فواید کاهوی برگ

سطح کلسترول را کاهش دهد:

کاهو ممکن است در کاهش سطح کلسترول بالا که اغلب منجر به بیماری‌های قلبی عروقی (CVD) و سایر شرایط خطرناک می‌شود، مفید باشد. سطح بالای کلسترول LDL مضر است و می‌تواند باعث حمله قلبی و سکته شود. مطالعه‌ای بر روی جوندگان برای آزمایش تاثیر مصرف کاهو بر چربی و کلسترول انجام شد. نتایج حاکی از کاهش قابل توجه سطح کلسترول در مقایسه با موش‌هایی بود که با کاهو تغذیه نشده بودند. پراکسیداسیون لیپیدی در اکثر موارد مشاهده شد که به این نتیجه رسیدند که مسئول این شکل از کنترل کلسترول است. این نتایج نشان می‌دهد که کاهو ممکن است به عنوان روشی برای کاهش عوامل خطر CVD کمک کننده باشد.

ممکن است باعث خواب شود:

یکی از عمده‌ترین کاربردهای سنتی کاهو در طب یونانی استفاده از آن  به عنوان یک خواب‌آور بود. تحقیقات در مورد عصاره کاهو، منجر به جداسازی یک ماده شیمیایی مضطرب شد. این ماده شیمیایی، زمانی که در حیوانات آزمایشی تجویز شد، اثرات آرام بخش قابل توجهی را نشان داد. یک گزارش تحقیقاتی در سال ۲۰۱۳، نشان می‌دهد که جزء(های) اصلی مسئول این اثر در کاهو به احتمال زیاد عامل(های) غیرقطبی است که در بخش n-بوتانول (NBF) این گیاه یافت می‌شود. کاهش ضربان قلب و انقباضات بطنی نیز مشاهده شد. این ماده شیمیایی خاص با مسدود کردن فرآیندهای سیگنال تحریکی بافت‌های عضلانی و عصبی عمل می‌کند. اثرات کاهو بر خواب را می‌توان با اثرات دیازپام مقایسه کرد.

ممکن است یک عامل آنتی اکسیدان باشد:

کاهو ممکن است دارای آنتی اکسیدان‌هایی با قابلیت‌های قابل توجهی در از بین بردن رادیکال‌های آزاد باشد. آنتی اکسیدان‌ها طیف وسیعی از مواد بیوشیمیایی هستند که بیشتر در رژیم غذایی ما یافت می‌شوند. آنها همچنین برای سلامت انسان و پیشگیری از بیماری‌ها بسیار ضروری هستند.

آنتی اکسیدان‌ها به عنوان سدی در برابر رادیکال‌های آزاد عمل می‌کنند که در طی متابولیسم سلولی تولید می‌شوند. این رادیکال‌های آزاد می‌توانند به بافت‌ها، سلول‌ها و DNA سالم داخل آن‌ها حمله کنند. از طرف دیگر آنتی اکسیدان‌ها با این رادیکال‌های آزاد مقابله کرده و قبل از وقوع حملات رادیکال‌های آزاد آن‌ها را خنثی می‌کنند.


ممکن است یک عامل ضد میکروبی باشد:

کاهو ممکن است دارای خواص ضد میکروبی باشد. در تماس با لاتکس کاهو، تحقیقات نشان داده است که کاندیدا آلبیکنس و بسیاری از مخمرهای دیگر کاملاً تغییر شکل داده‌اند. بیوشیمیایی‌هایی که در نظر گرفته می‌شوند دارای این خواص ضد میکروبی هستند ترپن‌ها و کاردنولیدها و همچنین آنزیم‌هایی مانند گلوکانازها هستند. مطالعاتی از این دست، پیامدهای مثبتی بر توانایی‌های ضد میکروبی احتمالی این سبزی دارد.

تسکین اضطراب یکی دیگر از فواید کاهوی برگ:

خواص عصبی کاهو، همان‌طور که قبلا ذکر شد، مدت‌هاست که در دوران باستان و قرون وسطی در معاهدات پزشکی مانند سیستم Unani مطرح شده است. کاهو ممکن است دارای خواص ضد اضطراب باشد. هنگامی که به حیوانات آزمایشگاهی عصاره کاهو داده شد، فعالیت حرکتی آن‌ها کاهش یافت که نشان دهنده پیامدهایی در جمعیت انسانی است. طبق NIH، سبزی‌های برگ‌دار مانند کاهو نیز با سلامت شناختی ما مرتبط هستند.

این روزها اکثریت افراد مشکلاتی دارند که برای حل این مشکلات دچار استرس و اضطراب می‌شوند اما مضطرب بودن مشکل را بدتر می‌کند برای درمان اضطراب خود می‌توانید مطلب ۱۲ راه برای درمان اضطراب را مطالعه کنید.

دستور العمل‌های ساده:

چند دستور غذا در زیر آورده شده است که به راحتی می‌توان آن‌ها را در خانه امتحان کرد.

سالاد سبزیجات:

گوجه فرنگی، خیار، تربچه، هویج، فلفل قرمز، فلفل زرد و برگ کاهو را خرد کنید. سبزیجات خرد شده را به یک کاسه اضافه کنید. با نمک، فلفل، کمی روغن زیتون و آبلیمو مزه‌دار کنید.

سالاد کاهو ذرت:

یک فنجان ذرت را بجوشانید و بگذارید خنک شود. مقداری کاهو، پیاز و گوجه فرنگی را خرد کرده و در ظرفی بریزید. ذرت پخته شده را به این مخلوط اضافه کنید. مخلوط را با نمک، فلفل، روغن زیتون و آبلیمو مزه‌دار کنید. می‌توانید سبزیجات دیگری مانند سیب زمینی آب‌پز، قارچ یا نخود فرنگی را اضافه کنید یا حتی مقداری مرغ یا ماهی آب‌پز بریزید.

نکته احتیاط:

کاهو نیز می‌تواند آلرژی ایجاد کند، و پروتئین‌های آلرژی‌زا شناسایی شده‌اند. آلرژی غذایی پاسخ غیر طبیعی سیستم ایمنی بدن به انواع خاصی از مواد غذایی است که بدن آن‌ها را مضر تشخیص می‌دهد. آلرژی‌های غذایی که منجر به آنافیلاکسی می‌شوند بدترین نوع هستند و طبق اعلام مرکز کنترل بیماری‌ها، در حال افزایش هستند. افرادی که قبلاً از آلرژی غذایی رنج می‌برند، معمولاً هنگام امتحان غذاهای جدید در معرض خطر هستند.

کاهوها انواع مختلفی دارند که هر کدام هم فوایدی برای سلامتی ایجاد می‌کنند. اگر می‌خواهید فواید کاهوی یخی را بدانید می‌توانید مطلب  فواید باورنکردنی کاهوی یخی را مطالعه کنید.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب