آیا فواید کاهوی یخی را می‌دانید؟ این نوع کاهو منعی سرشار از ویتامین c، k و a و ویتامینB6 است

فواید باورنکردنی کاهوی یخی

کاهوها انواع مختلفی دارند که هر کدام به نوعی برای سلامتی مفید هستند اما این مطلب درمورد فواید کاهوی یخی یا آیس‌برگ است.

کاهو آیس‌برگ یکی از مواد اصلی در تهیه سالاد است و به خاطر بافت تردش معروف است. نسبتاً مواد مغذی کمتری نسبت به سایر سبزیجاتی که معمولاً در سالاد پیدا می‌کنید، دارد اما در این مطلب از مجله روزساز می‌خواهیم در مورد فوایدکاهوی یخی صحبت کنیم.

کاهوی یخی یا آیس‌برگ چیست:

کاهوی یخی نوعی کاهو ترد است که برای سلامتی مفید است. از نظر ظاهری شبیه به کلم است و برگ‌های تردی دارد. این کاهو سرشار از آب و کم کالری است و هم به‌صورت خام و هم پخته مصرف می‌شود.

تغذیه کاهو آیس‌برگ:

کاهو آیس‌برگ منبع عالی پتاسیم و منگنز است. همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی آهن، کلسیم، منیزیم و فسفر و همچنین مقدار کمی سدیم، مس و روی است. این کاهو سرشار از ویتامین A، K، C، تیامین، ویتامین B6 و فولات (ویتامین B9) است. هر ۱۰۰ گرم حاوی ۱۴ کالری است. آب و فیبر غذایی بیشتر آن را تشکیل می‌دهند. مقدار بسیار کمی سدیم، چربی اشباع شده و کلسترول دارد.

فواید کاهوی آیس‌برگ برای سلامتی:

این کاهو فواید زیادی برای سلامتی دارد، از جمله کاهش وزن، پیشگیری از نقایص مادرزادی و کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها. اجازه دهید این موارد را به تفصیل مورد بحث قرار دهیم:


بهبود سلامت یکی از فواید کاهوی یخی:

کاهوی یخی سرشار از ویتامین A است که این ویتامین، یک ویتامین ضروری برای سلامت چشم‌ها و همچنین رشد و تکامل استخوان‌ها است. همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

پیشگیری از نقص مادرزادی:

کاهوی آیس‌برگ منبع خوبی از فولات است. مصرف غذاهای غنی از فولات توسط زنان باردار به جلوگیری از نقص‌های مادرزادی مانند اسپینا بیفیدا و آنسفالی کمک می‌کند.

کاهوی یخی یگ کاهو ترد و آبدار است که از نظر ظاهری شبیه به کلم است و فواید زیادی دارد
فواید کاهوی یخی

 

لخته شدن خون:

این کاهو همچنین حاوی ویتامین K است که به تولید پروتئین‌های مورد نیاز بدن برای لخته شدن خون طبیعی کمک می‌کند.


کاهش وزن یکی دیگر از فواید کاهوی یخی:

کاهوی آیس‌برگ محتوای آب بالایی دارد و کالری بسیار کمی دارد. خوردن سالاد کاهو معده شما را پر می‌کند بدون این‌که به کل کالری مصرفی در هر وعده غذایی اضافه شود. بنابراین، تلاش برای کاهش وزن را تشویق می‌کند.

با بیماری‌ها مبارزه می‌کند:

به دلیل محتوای فولات، کاهوی یخ‌ی یا آیس‌برگ ممکن است به مبارزه با مشکلات مختلف سلامتی مانند کمبود آهن، افسردگی و بیماری‌های مزمن نیز کمک کند.

انتخاب و ذخیره کنید:

همیشه کاهویی را انتخاب کنید که تازه باشد و برگ‌های آن ترد باشد. از خرید کاهوهایی که لزج یا پژمرده هستند خودداری کنید. قبل از استفاده برای جلوگیری از هر گونه بیماری ناشی از غذا، آن را به خوبی بشویید و در جای خنک نگهداری کنید. برای اطمینان از تازه ماندن کاهو، سر کاهو را در یک حوله آشپزخانه بپیچید و سپس آن را در یک کیسه یا ظرف در بسته قرار دهید. به این ترتیب کاهوها حداقل پنج روز در یخچال شما تازه می‌ماند.

راه‌های سریع برای مصرف کاهو:

کاهو را می‌توان در دستور العمل‌های مختلفی مانند موارد زیر استفاده کرد:

  • در سالاد با میوه، سبزیجات، مرغ یا غذاهای دریایی
  • در ساندویچ و برگر

عوارض مصرف‌:

همانطور که قبلا گفته شد مصرف کاهوی یخی فواید زیادی برای سلامتی دارد اما مانند هر مواد غذایی دیگری عوارض‌هایی هم دارد.

مصرف این نوع کاهو در اکثر موارد بی‌خطر است اما با این حال ممکن است برای برخی از افراد مشکلاتی مانند درد معده و نفخ و مشکلات گوارشی ایجاد کند. این مشکلات خود به خود از بین می‌روند اما در صورت ادامه‌دار شدن حتما به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

همان‌طور که می‌دانید کاهو انواع مختلفی دارد  این مطلب درمورد فواید کاهوی یخی است اما اگر تمایل دارد فواید کاهوی برگ را هم بدانید می‌توانید مطلب  فواید قابل توجه کاهو را مطالعه کنید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب