مصرف آب و نوشیدنی‌های سالم تاثیر زیادی در تغییر خلق و خو و از بین بردن برخی از بیماری‌ها مانند سنگ کلیه دارد.

آب و نوشیدنی‌های سالم‌تر

آب و نوشیدنی‌های سالم فواید زیادی برای سلامتی و دفع سموم از بدن دارند. پیشنهاد می‌کنیم برای حفظ سلامتی خود از آن‌ها استفاده کنید.

آب، ماده‌ای است که از عناصر شیمیایی هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده و در حالت‌های گاز، مایع و جامد وجود دارد. این یکی از فراوان‌ترین و ضروری‌ترین ترکیبات است که فواید زیادی برای سلامتی و حیات جانداران دارد.  این مطلب از مجله روزساز در مورد آب و نوشیدنی‌های سالم است.

فواید مصرف آب:

دریافت آب کافی در روز برای سلامتی شما مهم است. مصرف آب می‌تواند از کم آبی بدن جلوگیری کند. وضعیتی که می‌تواند باعث تفکر نامشخص، تغییر خلق و خو، گرم شدن بیش از حد بدن و ایجاد یبوست و سنگ کلیه شود. آب کالری ندارد، بنابراین می‌تواند به مدیریت وزن بدن و کاهش کالری دریافتی در صورت جایگزینی با نوشیدنی‌های حاوی کالری مانند چای شیرین یا نوشابه معمولی کمک کند.

آب به بدن شما کمک می‌کند:

  • دمای معمولی بدن خود را حفظ کنید.
  • از نخاع و سایر بافت‌های حساس خود محافظت کنید.
  • از طریق ادرار، تعریق و حرکات روده از شر مواد زائد خلاص شوید.

بدن شما به آب بیشتری نیاز دارد زمانی که:

  • در آب و هوای گرم هستید.
  • فعالیت بدنی بیشتری دارد.
  • زمانی که تب دارید.
  • داشتن اسهال یا استفراغ.


همه افراد باید هر روز از آب، غذاها و نوشیدنی‌ها استفاده کنند:

اگرچه هیچ توصیه‌ای برای مصرف روزانه آب ساده وجود ندارد، اما توصیه‌هایی وجود دارد که میزان کل آب مصرفی روزانه باید از انواع نوشیدنی‌ها و غذاها تامین شود. کل آب مصرفی روزانه (مایع) به عنوان مقدار آب مصرفی از غذاها، آب آشامیدنی ساده و سایر نوشیدنی‌ها تعریف می‌شود. توصیه‌های مصرف روزانه آب بر اساس سن، جنس، وضعیت بارداری و وضعیت شیردهی متفاوت است. بیشتر نیاز شما به مایعات از طریق آب و سایر نوشیدنی‌هایی که مصرف می‌کنید تامین می‌شود. شما می‌توانید از طریق غذاهایی که می‌خورید، مقداری مایعات دریافت کنید، به خصوص غذاهایی که محتوای آب بالایی دارند، مانند بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات. نوشیدن آب یکی از راه‌های خوب برای دریافت مایعات است زیرا کالری آن صفر است.

فواید مصرف آب و نوشیدنی‌های سالم
آب و نوشیدنی‌های سالم

نکاتی برای نوشیدن بیشتر آب:

  • یک بطری آب همراه داشته باشید و در طول روز آن را مصرف کنید و دوباره بطری را پر کنید.
  • تعدادی بطری آب سالم را در فریزر قرار دهید و زمانی که می‌خواهید ازخانه خارج شوید یکی از آن‌ها را به عنوان آب سرد با خود ببرید.
  • آب را به جای نوشیدنی‌های شیرین انتخاب کنید.
  • هنگام غذا خوردن در بیرون از خانه،برای نوشیدنی خود  آب را انتخاب کنید. در این صورت هم در پول خود صرفه جویی کرده‌اید و هم کالری کم‌تری مصرف کرده‌اید.
  • یک تکه لیمو را به آب خود اضافه کنید. این می‌تواند به بهبود طعم کمک کند.

اگر تمایل دارید میزان مصرف آب روزانه خود را افزایش دهید می‌توانید مطلب ۶ نکته که به شما کمک می‌کند بیشتر آب بنوشید را مطالعه کنید.


گزینه‌های نوشیدنی سالم‌تر:

البته، گزینه‌های نوشیدنی دیگری به جز آب وجود دارد و بسیاری از آن‌ها می‌توانند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشند.

نوشیدنی‌های کم یا بدون کالری:

قهوه یا چای ساده، آب گازدار، سلتزر و آب‌های طعم‌دار، انتخاب‌های کم کالری هستند که می‌توانند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشند.

نوشیدنی‌هایی با کالری و مواد مغذی مهم:

شیر کم‌چرب یا بدون چربی؛ جایگزین‌های شیر غیر شیرین و غنی شده؛ یا آب میوه یا سبزیجات ۱۰۰ درصد حاوی مواد مغذی مهمی مانند کلسیم، پتاسیم یا ویتامین D است. این نوشیدنی‌ها باید در محدوده کالری توصیه شده مصرف شوند.

سایر نوشیدنی‌ها:

  • نوشیدنی‌های شیرین: نوشابه‌های معمولی، نوشیدنی‌های میوه‌ای، نوشیدنی‌های ورزشی، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، آب‌های شیرین، و نوشیدنی‌های شیرین‌شده قهوه و چای، حاوی کالری هستند و ارزش غذایی کمی دارند. یاد بگیرید که چگونه در نوشیدنی خود تجدید نظر کنید.
  • نوشیدنی‌های کافئین‌دار: مصرف متوسط کافئین (تا ۴۰۰ میلی‌گرم در روز) می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد. این حدود ۳ تا ۵ فنجان قهوه ساده است.
  • نوشیدنی‌هایی با جایگزین‌های قند: نوشیدنی‌هایی که برچسب «بدون قند» یا «رژیمی» دارند احتمالاً حاوی شیرین‌کننده‌های با شدت بالا مانند سوکرالوز، آسپارتام یا ساخارین هستند. طبق دستورالعمل‌های غذایی برای آمریکایی‌ها، «جایگزینی قندهای افزوده شده با شیرین‌کننده‌های با شدت بالا ممکن است مصرف کالری را در کوتاه‌مدت کاهش دهد… با این حال سؤالاتی در مورد اثربخشی آن‌ها به عنوان یک استراتژی مدیریت وزن طولانی‌مدت باقی می‌ماند. درباره شیرین کننده‌های با شدت بالا بیشتر بدانید.
  • نوشیدنی‌های ورزشی: نوشیدنی‌های طعم‌دار هستند که اغلب حاوی کربوهیدرات‌ها، مواد معدنی، الکترولیت‌ها و گاهی اوقات ویتامین‌ها هستند. اما یک فرد معمولی باید آب بنوشد نه نوشیدنی‌های ورزشی.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب