در تصویر شاهد پیشتازی و راهنمایی شخصی هستیم که گروهی از افراد را ترغیب کرده و به دنبال خود می‌کشاند. در این مطلب ما به referral marketing و شناخت بیشتر آن اشاره می‌کنیم.

بررسی بازاریابی ارجاعی در استارت‌آپ‌های ایرانی

referral marketing یا بازاریابی ارجاعی یکی از راه‌هایی است که می‌تواند شما عزیزان را به کسب درآمدی عالی حتی در زمان خواب‌تان برساند! این نوع بازاریابی به شما امکان کسب درآمد غیرفعال را می‌دهد. برای اطلاع بیشتر از موارد ذکر شده با من در این مطلب از مجله روزساز همراه شوید.

در عصر جدید کسب و کارها، نقش و اهمیت بازاریابی هر روز بیشتر از قبل خود را نشان می‌دهد. تاثیر تبلیغات و بازاریابی نه تنها در معرفی کسب‌ و کارها، بلکه در توسعه و پیشرفت روزافزون آن‌ها غیر قابل انکار است. همانطور که می‌دانید ما انواع مختلفی از تبلیغات و بازاریابی داریم. در این مطلب قصد داریم به معرفی بازاریابی ارجاعی یا referral marketing  و تاثیر آن بر رشد استارت‌آپ‌ها بپردازیم.

referral marketing چیست؟

referral marketing روشی است برای تبلیغ محصولات یا خدمات به مشتریان جدید که از طریق معرفی و تشویق کاربران فعلی آن سازمان انجام می‌گیرد. این فعالیت از طریق تبلیغات گرم (دهان به دهان) انجام می‌شود. بازاریابی ارجاعی یک استراتژی است که در آن لازم است که یک برند امتیازاتی را به مشتریان فعلی خود ارائه دهد تا آن‌ها را تشویق کند تا آن کسب‌وکار را به دوستان خود توصیه و معرفی کنند. چه بهتر که این برند یا استارت‌آپ برای جذب بیشتر مشتریان جدید، پاداشی نیز در نظر بگیرد. قطعا این روند به جذب مشتریان بیشتر کمک می‌کند که در نتیجه این استراتژی تعامل و شهرت آن کسب‌وکار را افزایش می‌دهد. با این تکنیک شما حتی قادر خواهید بود در زمان خواب نیز کسب درآمد داشته باشید. اگر کسب درآمد در خواب برای شما نیز جذاب بنظر می‌رسد، مطلب کسب درآمد در زمان خواب را از دست ندهید.

نقش referral marketing در رشد استارت‌آپ‌ها

امروزه با ظهور این شاخه از تبلیغات، استارت‌آپ‌ها دریافته‌اند که استفاده از این شاخه از بازاریابی مدرن، آن‌ها را در رسیدن به هدف اصلی خود، که جذب مشتریان و کاربران فعال است، کمک می‌کند. زیرا در این روش افراد با شناخت کامل به مجموعه مورد نظر می‌پیوندند، که این آگاهی نقش مهمی در مسیر رشد استارت‌آپ خواهد داشت. زیرا مسیر فعالیت و مزایای آن مجموعه کاملا برای اشخاص جذب شده واضح و روشن است، که این موضوع، نه تنها میل تعامل با استارت‌آپ نوظهور را در مخاطب چندین برابر می‌کند، بلکه او را برای معرفی به آشنایان و اشخاص دیگر نیز ترغیب می‌کند. استارت‌آپ‌ها با تبدیل مشتریان به تبلیغ‌کنندگانی بالقوه ، تعداد جذب مشتریان هدف را افزایش می‌دهند، هزینه‌های تبلیغات را کاهش می‌دهند و اعتبار و اعتمادی محکم در جامعه ایجاد می‌کنند که همه این موارد باعث می‌شود تا بازگشت سرمایه بینظیری را تجربه کنند. 

در نظر داشته باشید که این تکنیک بازاریابی برای جذب کاربران فعال به وب سایت‌های برندها نیز بسیار موثر است، زیرا به افزایش ترافیک کاربری سایت‌ها کمک می‌کند. البته بسیار پر واضح است که این روش، به استارتاپ‌هایی که به تازگی شروع به فعالیت کرده‌اند، و نیاز به جذب افراد برای پایگاه مشتریان خود دارند نیز بسیار کمک کننده است.

فردی با بلندگویی که در دست دارد در حال اطلاع رسانی به افراد دیگر است. در این مطلب ما به referral marketing و شناخت بیشتر آن اشاره می‌کنیم.
تبلیغات و بازاریابی در دنیای مجازی

بازاریابی ارجاعی چگونه کار می کند؟

این روش بر اساس رشد استارت‌آپ‌ها با کمک مشتریان فعلی کار می‌کند. برندها از مشتریان خود می‌خواهند که محصولات‌ یا خدمت‌شان را به دیگر اشخاص توصیه و معرفی کنند. به عنوان پاداش، این برندها هدایای جذابی را به مشتریان ارائه می‌کنند. در نظر داشته باشید که اعتماد اساس روابط با مشتریان است و مشتریان فعال موتور رشد استارت‌آپ‌ها هستند. آن‌ها استارت‌آپ‌ها را تبلیغ می‌کنند و مشتریان خود را افزایش می‌دهند. همانطور که می‌دانید بازاریابی دهان به دهان از موثرترین روش‌هاست، زیرا توصیه‌های دوستان از موثرترین عوامل در هنگام خرید است. طبق آمار، ۹۲ درصد از مردم اعلام کرده‌اند که همواره به توصیه‌های افراد نزدیک خود عمل می‌کنند.


انواع بازاریابی ارجاعی

اگرچه بازاریابی ارجاعی یا referral marketing برای هر دو طرف مفید است، اما باید به خاطر داشته باشید که انواع مختلفی از این نوع بازاریابی وجود دارد که نتایج متفاوتی را به همراه دارد. در ادامه هر یک از آن‌ها را با جزئیات بیشتری بررسی می‌کنیم.

ارجاع‌های مستقیم

اگر یک روش مقرون به صرفه می‌خواهید، این نوع بازاریابی ارجاعی انتخابی عالی است. در این روش از مشتریان خود برای تبلیغات دهان به دهان یا همان تبلیغات گرم  کمک می‌گیرید. از آنجایی که ۹۲ درصد از افراد به پیشنهادات نزدیکان خود توجه می‌کنند، این روش با ارزش ترین تکنیک برای جذب مشتریان جدید است. همچنین می‌توانید با استخدام یک سفیر برای معرفی برند خود، شاهد افزایش قابل مشاهده در تعداد اعضای جدید و درآمد خود باشید.

ارجاعات ایمیل

قدرت بازاریابی ایمیلی را نمی‌توان دست کم گرفت، زیرا طبق آمار تعداد کاربران فعال ایمیل، به ۴ میلیارد می‌رسد. ۶۴ درصد از بازاریابان برای دسترسی به مشتریان خود به کمپین‌های ایمیلی روی می‌آورند. با بازاریابی ایمیلی، برندها می‌توانند مشتریان بالقوه خود را با اطلاع‌رسانی در مورد تبلیغات شرکت و خبر به روزرسانی محصولات خود درگیر کنند.

ارجاعات بررسی‌ها

بررسی‌های محصول می‌توانند به عنوان ارجاع نیز عمل کنند، به این معنی که می‌توانید از مشتریان بخواهید بازخورد خود را برای مشتریان بالقوه‌تان بگذارند تا محصولات بررسی شده شما را ببینند و خریداری کنند. طبق آمار، ۷۹٪ از خریداران به نظرات و توصیه‌ها آنلاین اعتماد دارند. حتما به مشتریان خود اجازه دهید نظرات خود را راجع به محصولات بیان کنند یا یک صفحه اختصاصی برای نظرات و بازخورد کاربران ایجاد کنید. همچنین برای خریداران خود موقعیتی را ایجاد کنید تا نظرات خود را در پلتفرم‌های خاصی که مردم برای یافتن مارک‌ها و محصولات خاص استفاده می‌کنند، بگذارند.

ارجاعات رسانه‌های اجتماعی

برخی از مردم حتی نمی‌توانند زندگی روزمره خود را بدون استفاده از رسانه‌های اجتماعی تصور کنند، زیرا فرصتی برای برقراری ارتباط، اشتراک‌گذاری عکس‌ها و ویدیوها، خرید محصولات مختلف و دنبال کردن اینفلوئنسرهایی که همیشه چیزهای مفیدی را توصیه می‌کنند، دارند. از آن‌جایی که پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی برای جامعه ما حیاتی هستند، کارآفرینان از آن‌ها برای تبلیغ برند خود استفاده می‌کنند.


ارجاعات مبتنی برانگیزه

ویژگی اصلی این برنامه‌ها این است که شرکت‌ها به مشتریان برای وفاداری آن‌ها با مشوق‌هایی مانند کوپن‌های امتیازی، کارت هدیه و جوایز دیجیتال پاداش می‌دهند. ایده خوبی است که به افرادی که دوستان خود را دعوت می‌کنند و کسانی که معرفی آن‌ها را می‌پذیرند و به اعضای برند شما تبدیل می‌شوند، پاداش دهید.

در تصویر مراحل و عوامل مهم در استفاده از تکنیک بازاریابی ارجاعی را می‌بینیم.در این مطلب ما به referral marketing و شناخت بیشتر آن اشاره می‌کنیم.
مراحل و عوامل مهم در استفاده از تکنیک بازاریابی ارجاعی

اکنون که در مورد اهمیت این تکنیک بازاریابی بیشتر می‌دانید، اجازه دهید به بخش بعدی، یعنی معرفی استارت‌آپ‌هایی که از این روش ارزشمند در جهت رشد مجموعه خود بهره برده‌اند، بپردازیم.

بررسی بازاریابی ارجاعی در استارت‌آپ‌های ایرانی

برای تک‌تک ما جالب است که بتوانیم علاوه بر دریافت دستمزد در قبال کاری که انجام می‌دهیم، کسب درآمد غیرفعال را نیز تجربه کنیم. تمامی استارت‌آپ‌هایی که در ادامه بررسی می‌کنیم با ایجاد اتصال بین درآمد غیرفعال و بازاریابی ارجاعی، مشتریان خود را ترغیب به تبلیغ خدمت خود کرده‌اند، که درنتیجه به رشد و توسعه آن استارت‌آپ کمکی شایان نمودند.

۱- اسنپ

طبق آمار در سال ۱۴۰۰، پلتفرم اسنپ با استفاده از بازاریابی ارجاعی ارزش خود را به حدود ۴۵ میلیون یورو رسانده است. اسنپ توانسته تنها در تهران حدود ۱۵.۰۰۰ راننده (بر اساس تعداد اعضای کانال رانندگان اسنپ) را از طریق این نوع از بازاریابی جذب کند. روند کار به این صورت است که به هر راننده به ازای معرفی یک راننده دیگر ۲۵.۰۰۰ تومان به عنوان هدیه پرداخت می‌کند.

۲- بانکداری الکترونیکی بانک سامان (بلو بانک)

بلو بانک نیز بر همین اساس شیوه معرفی به دوستان یا همان ریفرال را به‌عنوان راه ورود کاربران جدید در این دوره انتخاب کرد. در این کمپین که از تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ شروع شد. به این شکل که هر فرد علاقه‌مند به افتتاح حساب در بلو، فقط می‌تواند از طریق یکی از مشتریان دارای حساب، به بلو دعوت شود و بعد از آن ثبت‌نام کند. بعد از ثبت‌‌نام، کاربر جدید هم این امکان را دارد که دعوتنامه بلو را حداکثر برای ۵ نفر از دوستان علاقمند خودش ارسال کند. البته در حال حاضر، هدیه نقدی کوچکی برای قدردانی از این فرآیند به حساب شخص معرف واریز می‌شود.

۳- سامانه کار و خدمات آنلاین کارسپاری

در سامانه کارسپاری نیز شاهد خدمتی ارزشمند و نوین به کاربران خود هستیم. در سایت کارسپاری، روند بازاریابی ارجاعی به این شکل است که، هر کاربر در ازای هر شخص که با کد معرف او اقدام به ثبت‌نام کند، نه تنها ۱۰هزار تومان دریافت می‌کند، بلکه به مدت یکسال، اگر کاربر دعوت شده هرگونه فعالیتی اعم از کارگیری یا کارسپاری انجام دهد، ۵ درصد از سود آن مبلغ خدمت را دریافت خواهد کرد. این سامانه با ارائه کد و لینک معرف اختصاصی در قسمت کسب درآمد عمومی در سامانه، این امکان را فراهم کرده‌اند تا کاربران بتوانند به شکلی تخصصی و کاملا حرفه‌ای از این روش کسب درآمد داشته باشند.

۴- ایرانسل

ایرانسل از ابتدای فعالیت خود از پیشتازان در امر بازاریابی ارجاعی بود. ایرانسل با ارائه هدایای خدماتی مختلف در سال‌های گذشته به بهترین وجه به جذب کاربران بیشتر پرداخت. اما در حال حاضر شما می‌توانید با ارسال شماره دوستان ایرانسلی خود به سرشماره ۳۱۱۶ و دعوت آن‌ها به تبدیل سیم‌کارتشان به ۴G هر دو از ۱ گیگابایت اینترنت رایگان لذت ببرید!

کم نیستند این قبیل استارت‌آپ‌هایی که برای گسترش، رشد و معرفی فعالیت خود از تکنیک بازاریابی ارجاعی بهره بردند. جالب‌تر اینکه طبق آمار، از این روش به عنوان پربازده‌ترین تکنیک‌های بازاریابی یاد شده است.

منبع

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب