تفاوت بین مودم و روتر چیست؟

تفاوت بین مودم و روتر چیست؟

مودم و روتر دستگاه‌هایی هستند که به وسیله‌ی آن‌ها می‌توان از اینترنت استفاده کرد. جهت کسب اطلاعات در مورد تفاوت‌ این دو مطلب را مطالعه کنید.

مودم و روتر دو مورد از رایج‌ترین دستگاه‌هایی هستند که در راه‌اندازی شبکه خانگی به کار می‌روند. یک مودم به یک ارائه‌دهنده خدمات اینترنت (ISP) متصل است، در حالی که یک روتر یک شبکه محلی (LAN) ایجاد می‌کند. هر دو دستگاه برای یک شبکه خانگی کارآمد ضروری هستند. با این حال، درک تفاوت بین مودم و روتر می‌تواند چالش برانگیز باشد. زیرا هر دو دستگاه عملکردهای مشابهی دارند. این مطلب از مجله‌ی روزساز تفاوت‌ها و اهداف انفرادی آن‌ها را توضیح می‌دهد.

دستگاه مودم چیست؟

مودم مخفف modulator demodulator است. دستگاهی که خانه شما را از طریق یک اتصال فیزیکی به ارائه‌دهنده خدمات اینترنت (ISP) متصل می‌کند. مودم اطلاعات را از ISP شما به قالبی ترجمه می‌کند که دستگاه‌های شبکه خانگی شما می‌توانند از آن استفاده کنند.

سه نوع رایج اتصال مودم وجود دارد:

  1. Dial-up: مودمی که از خط تلفن برای اتصال به ISP استفاده می‎کند. این قدیمی‎ترین نوع اتصال مودم است و تا حد زیادی با اتصالات باند پهن جایگزین می‌شود.
  2. DSL: یک مودم خط مشترک دیجیتال از یک خط تلفن برای اتصال به یک ISP استفاده می‌کند اما با سرعت بسیار بالاتر از Dial-up.
  3. کابل: مودمی که از خط تلویزیون کابلی برای اتصال به یک ISP استفاده می‌کند. این رایج‌ترین نوع اتصال مودم است.

اکثر ISP‌ها یا یک مودم به شما اجاره می‌دهند یا یک مودم را به طور کامل به شما می‌فروشند. امروزه بسیاری از مودم‌ها دستگاه‌های “همه در یک” هستند که شامل روتر نیز می‌شوند، اگرچه هنوز هم می‌توانید مودم و روتر را جداگانه خریداری کنید.


روتر چیست؟

این وسیله دستگاهی است که یک شبکه محلی (LAN) ایجاد می‌کند. روتر به مودم شما و سپس به دستگاه‌های شما مانند کامپیوتر، لپ‌تاپ، گوشی هوشمند و تبلت متصل می‌شود. روتر تمام دستگاه‌های موجود در شبکه خانگی شما را به هم متصل می‌کند و به آن‌ها امکان ارتباط می‌دهد. همچنین به آن دستگاه‌ها اجازه می‌دهد به اینترنت متصل شوند.

سایر مزایای روتر عبارتند از:

  1. محافظت از فایروال: روتر می تواند با عمل به عنوان یک دیوار آتش، محافظت در برابر تهدیدات خارجی را فراهم کند.
  2. امنیت شبکه: یک روتر همچنین می‌تواند با پنهان کردن آدرس‌های IP دستگاه‌های شما از اینترنت عمومی، به ایمن کردن شبکه خانگی شما کمک کند.
  3. کنترل‌های والدین: یک روتر می‌تواند به شما اجازه دهد کنترل‌های والدین را تنظیم کنید تا بتوانید دسترسی به اینترنت را برای دستگاه‌های خاصی محدود کنید.
  4. اتصال به یک VPN: یک روتر همچنین می‌تواند برای اتصال به یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) استفاده شود که امنیت و حریم خصوصی بیشتری را برای شبکه خانگی شما فراهم می‌کند.

وقتی صحبت از روترهایی می‌شود که با مودم‌ها در یک واحد ترکیب نمی‌شوند، دو نوع اصلی وجود دارد: سیمی و بی‌سیم.

  • روترهای بی‌سیم: یک روتر بی‌سیم از طریق کابل اترنت به مودم متصل می‌شود. این وسیله اطلاعات را با تبدیل کد باینری به امواج رادیویی منتقل می‌کند. سیگنال‌ها به صورت بی‌سیم با استفاده از آنتن پخش می‌شوند. روترهای بی‌سیم شبکه‌های محلی ایجاد نمی‌کنند. در عوض، آن‌ها شبکه‌های WLAN ایجاد می‌کنند که چندین دستگاه بی‌سیم را به هم متصل می‌کند.
  • روترهای سیمی: روتر سیمی با استفاده از اتصال اترنت به مودم متصل می‌شود. سپس از کابل‌های دیگر برای اتصال دستگاه‌های شبکه به یکدیگر و اتصال آن‌ها به اینترنت استفاده می‌کند.

هر نوع روتر مزایا و معایب خود را دارد. برای مثال، راه‌اندازی و استفاده از روترهای بی‌سیم معمولاً آسان‌تر است، اما روترهای سیمی می‌توانند اتصال امن‌تری را ارائه دهند.

عکسی از یک مودم مشکی با پس زمینه عکس آبی
تعمیر مودم و روتر

آیا به مودم و روتر احتیاج است؟

مودم و روتر هر دو جزء ضروری اکثر شبکه‌های خانگی هستند، به خصوص برای کسانی که دفتر کار خانگی دارند و دورکاری می‌کنند. مودم وظیفه ارسال و دریافت سیگنال از ISP را بر عهده دارد، در حالی که روتر سیگنال را به دستگاه‌های موجود در شبکه پخش می‌کند.

در یک راه‌اندازی معمولی شبکه خانگی، مودم به روتر متصل می‌شود، که سپس به هر دستگاه موجود در شبکه متصل می‌شود. مودم و روتر برای اطمینان از اتصال پایدار و قابل اعتماد ضروری هستند. بدون مودم، روتر نمی‌تواند به اینترنت متصل شود و بدون روتر، دستگاه‌های موجود در شبکه قادر به برقراری ارتباط نیستند.

ترکیبات مودم و روتر

دستگاه‌های ترکیبی مودم و روتر به طور فزاینده‌ای رایج می‌شوند. زیرا تولیدکنندگان تجربه شبکه خانگی را ساده می‌کنند. این دستگاه‌های ترکیبی هر دو نقش مودم و روتر را انجام می‌دهند. این یک راه حل مناسب است، زیرا فضای کم‌تری را نسبت به دو واحد جداگانه اشغال می‌کند. علاوه بر این، نصب یک ترکیب ساده‌تر است و معمولاً در شروع کار کم‌تر هزینه می‌کنید.


چه پیکربندی مودم و روتر مناسب است؟

پیکربندی مناسب این دو دستگاه برای شما به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله اندازه و چیدمان خانه، تعداد دستگاه های موجود در شبکه و بودجه شما. برای مثال، اگر خانه‌ای کوچک با چند دستگاه دارید، ممکن است ترکیبی از مودم و روتر تمام چیزی باشد که نیاز دارید. اگر خانه بزرگ‌تری دارید یا دستگاه‌های زیادی دارید، ممکن است نیاز به سرمایه‌گذاری روی یک توسعه‌دهنده Wi-Fi یا سیستم شبکه داشته باشید.

یک توسعه‌دهنده Wi-Fi سیگنال اصلی را از روتر شما بازپخش می‌کند و شما را قادر می‌سازد تا به یک سیگنال بدون وقفه متصل شوید. یک سیستم روتر مش Wi-Fi، چندین نقطه دسترسی یا گره است که با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. هر گره سیگنال خود را پخش می‌کند. اما از طریق نرم‌افزار به گره‌های دیگر متصل می‌شود. شما بر اساس مکان قرارگیری سیگنال از یک گره خاص متصل می‌شوید.

در اصل، هر گره در شبکه یک روتر است. اگر یک ملک بزرگ با نقاط مرده متعدد دارید که در آن به چندین دستگاه نیاز دارید تا بتوانید به طور یکپارچه متصل شوید، راه‌اندازی شبکه ایده‌آل است. اگر فقط یک منطقه مرده دارید (برای مثال یک ساختمان بیرونی که دفتر شما در آن قرار دارد) یک توسعه‌دهنده Wi-Fi باید این کار را انجام دهد.

به همان اندازه مهم این است که انواع اتصالات اینترنتی و سرعت سرویس اینترنت خود را در نظر بگیرید. اگر اتصال فیبر نوری با سرعت بالا دارید، ممکن است به یک ترکیب مودم و روتر جدیدتر نیاز داشته باشید که بتواند این نوع اتصال را انجام دهد. از طرف دیگر، اگر فقط اتصال DSL آهسته دارید و نیازی به اتصال بی‌سیم ندارید، ممکن است یک مودم مستقل تنها چیزی باشد که نیاز دارید.

یک پیشنهاد برای شما مخاطب گرامی:

اگر در زمینه‌ی خدمات تعمیر مودم و روتر تجربه، تخصص و مهارت دارید، در کارسپاری ثبت نام کنید و به عنوان کارگیر و با انجام سفارشات کار برای تعمیر مودم و روتر از تخصص خود کسب درآمد کنید. همچنین می‌توانید در بخش آگهی‌های خدماتی کارسپاری برای مهارت و تخصص تعمیر مودم و روتر به صورت رایگان و دائمی بدون تاریخ انقضاء، آگهی خدماتی ثبت و منتشر کنید. برای دیدن لیست آگهی‌های خدماتی تعمیر مودم و روتر کلیک کنید.

اگر نیاز به دریافت خدمات تعمیر مودم و روتر دارید می‌توانید کار خود را به صورت رایگان و خیلی ساده در کارسپاری سفارش دهید تا توسط افراد متخصص و ماهر، با کیفیت بالا و قیمت مناسب انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب