بهترین فیلم‌های کمدی ایرانی

بهترین فیلم‌های کمدی ایرانی

اکثر افراد آخر هفته خود را با تماشای فیلم‌های جذاب کمدی می‌گذرانند بخاطر همین ما تصمیم گرفتیم در این مطلب چند مورد از بهترین فیلم‌های کمدی ایرانی معرفی کنیم

یکی از بزرگ‌ترین و جذاب‌ترین سرگرمی‌ها، به‌ویژه در تعطیلات آخر هفته، فیلم‌های کمدی ایرانی است. کمدی و طنز مانند اکثر کشورهای دیگر جزو پرفروش‌ترین فیلم‌های ایران هستند. این نشان می‌دهد که مردم چقدر مشتاق فیلم‌های کمدی‌ هستند. پس با ما همراه باشید تا با بهترین فیلم‌های کمدی ایرانی آشنا شوید.

در اکثر مواقع مشاهده می‌کنیم که فیلم‌هایی که مردم و تماشاگران به عنوان بهترین و طنزآمیزترین فیلم‌های کمدی ایران در جشنواره انتخاب کردند، فیلم‌هایی هستند که موضوعات متنوعی را با طنز کلامی و موقعیت‌ها ترکیب می‌کنند. حتی اگر یک فیلم کمدی ایرانی فروش خوبی داشته باشد و مورد پسند عموم مردم قرار گیرد، این تضمینی برای خوب بودن آن نیست. این فقط نشان می‌دهد که سرگرم کننده است!


فیلم‌های کمدی ایرانی:

بی‌شک یکی از چالش برانگیزترین اشکال خروجی طنز ایرانی است. لازم است یک فیلم‌ساز برای ورود به این بخش باید از هنر و بینش تازه بهره برده باشد. هر چقدر هم که یک کمدی تلاش کند از طریق طنز و البته کمی فحاشی زبانی در گیشه پول در بیاورد، بدون شک در مدت کمی باز فراموش خواهد شد. برای تهیه کننده یک فیلم طنز یا کمدی غیرمعمول است که فیلمی را فقط برای خنده بسازد تا برای کسب سود، موفقیت در گیشه یا به رسمیت شناخته شدن است.

فیلم‌‌های هر ساله اکران می‌شوند و طرفداران و دنبال کنندگان قابل توجهی دارند. فیلم‌سازان نیز اغلب مطابق با ترجیحات مخاطب، فیلم‌های طنز را برای ارائه سینمایی می‌سازند. لیست زیر شامل فیلم‌های خنده‌دار است که می‌توانید آن‌ها را ببینید و از اوقات خوش خود لذت ببرید.

۱. آدم برفی بهترین فیلم‌های کمدی ایرانی:

آدم برفی یکی از فیلم‌های غیرقانونی ایران است. بسیاری از موضوعات مانند مهاجرت در آن زمان در سینما و حتی جامعه مورد توجه نبود. اما داود میرباقری یکی از حساس‌ترین موضوعات جامعه (مهاجرت) را با موضوع حساس‌تری (اکبر عبدی در نقش زن بی‌حجاب!) در هم آمیخت و فیلمی ماندگار و منحصر به فرد خلق کرد.

در این فیلم کمدی چهار بازیگر سرشناس ایفای نقش کردند. داریوش ارجمند یکی از فعال‌ترین بازیگران سینما در آن زمان و همچنین مورد علاقه داوود میرباقری بود. پرویز پرستویی و اکبر عبدی نیز از سرشناس‌ترین بازیگران دهه ۹۰ بودند.

آدم برفی بهترین فیلم‌های کمدی ایرانی

فیلم سینمایی مکس:

مکس عنوان فیلمی کمدی، به کارگردانی سامان مقدم محصول سال ۱۳۸۲ است. یک خواننده ایرانی مقیم خارج از کشور با یک رهبر ارکستر سمفونیک معروف اشتباه می‌شود و برای نواختن در این کمدی موزیکال به سبک بالیوود به ایران دعوت می‌شود. هنگامی که این خطا کشف می‌شود، همه افراد درگیر تلاش می‌کنند تا ردپای خود را پنهان کنند و از موقعیت حداکثر استفاده را ببرند.

۳. پاورچین (۲۰۰۲-۲۰۰۳)

فرهاد که اصالتاً اهل شهر خیالی براره است برای پیگیری اهداف تحصیلی خود به تهران نقل مکان کرد. خانه‌اش را آنجا ساخت و با مهتاب ازدواج کرد. وقتی پسر عمویش داوود برای یافتن شغل به تهران سفر می‌کند، داستان شروع می‌شود.

داوود زود ترک تحصیل کرد و لهجه غلیظ ولایتی او نشان از تربیت روستایی او دارد. شادی، خواهر فرهاد نیز برای حضور در مدرسه به تهران سفر کرد. یکی از آشنایان خانواده مهتاب طغرل است، او به فرهاد و همسرش در رسیدگی به اموالشان کمک می‌کند و به شدت از فرهاد و داوود انتقاد می‌کند. باقی داستان شامل تمام ماجراهای ناگوار و ضرب وشتم شخصیت‌ها است.

۴. مارمولک (۲۰۰۴):

رضا (پرویز پرستویی)، یک مجرم صغیر، با یک روحانی زندانی روبرو می‌شود که باعث ایجاد یک استراتژی فرار می‌شود. رضا لباس روحانی دوست جدیدش را بر تن می‌کند و سعی می‌کند فرار کند. او به سرعت متوجه می‌شود که مردم عموماً به روحانیون احترام نمی‌گذارند. رضا به مناطق دورافتاده سفر می‌کند و در آنجا برنامه‌ریزی می‌کند تا از کشور فرار کند. وقتی روستاییان از او در جامعه استقبال می‌کنند و او را به انجام کارهای مذهبی می‌خواهند، او مجبور می‌شود برنامه‌های خود را به تعویق بیندازد.

مارمولک بهترین فیلم‌های کمدی ایرانی

۵. مومیایی ۳ بهترین فیلم‌های کمدی ایرانی:

مومیایی ۳ فیلمی کمدی و جنایی ایرانی است که در سال ۱۳۷۸ ساخته و در ۲۷ خرداد ۱۳۷۹ به کارگردانی، نویسندگی و تهیه کنندگی حسین زندباف و محمدرضا آرتمن اکران شد. پرویز پرستویی برای ایفای نقش برجسته در نقش سروان قربانی نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد از هجدهمین جشنواره جهانی فیلم فجر شد.

سروان قربانی افسری کوشا است که وظایف خود را شایسته و صادقانه انجام می‌دهد. او باید پاسگاه پلیسی را که در آن کار می‌کند در اسرع وقت به صاحب اصلی آن بازگرداند. کاپیتان قربانی در این میان در سرقت یک مومیایی نیز دست دارد و در حین جستجوی مومیایی، ناگزیر با بهروز، کبری و شخصیت‌های دیگر همسفر می‌شود.

۶. مرد تغییر یافته (۱۹۹۸):

محمدرضا هنرمند کارگردان فیلم کمدی رمانتیک ایرانی مرد عوض شده محصول ۱۳۷۷ است. خالق یک پودر لباسشویی معجزه آسا، خسرو پذیرش، برای عرضه محصول خود از یک کسب و کار بازدید می‌کند اما با آسانسور به بیمارستان منتقل می‌شود. مدیر عامل شرکت، داریوش جم نیز، به همان بیمارستان منتقل می‌شود که بعداً پس از اطلاع از ورشکستگی کسب و کارش بر اثر سکته مغزی درگذشت. پزشکان پیوند بیمارستان، مغز خسرو را در بدن داریوش قرار می‌دهند.

۷. لیلی با من است (۱۹۹۶):

تمام تصاویری از جبهه و نبرد که قبل از فیلم کمدی «لیلی با من است» در تلویزیون و حتی فیلم‌های سینمایی به تصویر کشیده شد، مربوط به سربازانی بود که با عشق و علاقه برای دفاع از میهن به جبهه رفتند. اما لیلی، با من است، برای اولین بار روایتی مبهم از آنچه اتفاق افتاده است را ارائه داد.

مردی به شدت مردد و مغرور که به دلایل شخصی پا پیش می‌گذارد. بدون شک، لیلی با من است بر اکثر فیلم‌های کمدی و کمدی در مورد جبهه و جنگ تأثیر گذاشته است.

لیلی با من است یکی از بهترین فیلم‌های کمدی ایرانی

۸. مرد هزار چهره (۲۰۰۸–۲۰۰۹):

این برنامه تلویزیونی موارد بسیاری را به تصویر می‌کشد. این سریال طنز از فروردین ۱۳۹۸ از شبکه ۳ سیما پخش شد و در زمستان ۱۳۹۷ یک بار دیگر از همین شبکه باز پخش شد. تنظیمات متعدد مرد هزار چهره، استفاده از حیوانات سینمایی و تمایزات متعدد بین این اثر و آثار قبلی مهران مدیری از ویژگی‌های اصلی آن است. مسعود شست‌چی به عنوان بازیگر فصل دوم این مجموعه، مرد دو هزار چهره، که در نوروز ۱۳۸۷ پخش شد، باز می‌گردد.

۹. سریال دایی‌جان ناپلئون:

این نسخه خنده‌دار از رمان پرفروش ایرج پزشکزاد با همین عنوان است. این سریال افرادی را با شخصیت‌های فوق‌العاده غنی به تصویر می‌کشد. شخصیت عنوان، که نام خود را از استفاده مکرر او از ژنرال گرفته است، مسئول یک خانواده گسترده و بسیار پیچیده است. یک نمایش طنز که تقریباً همه چیز را تقلید می‌کند.

داستان در زمان جنگ جهانی دوم رخ می‌دهد که نیروهای متفقین در حال اشغال ایران هستند. بیشتر ماجرا در خانه راوی اتفاق می‌افتد، یک کاخ بزرگ ایرانی در اوایل قرن بیستم که در آن سه خانواده مرفه تحت حکومت دایی، یک پدرسالار پارانوئید زندگی می‌کنند.

۱۰. مرد دوهزار چهره (۲۰۰۹):

ادامه مرد هزار چهره مرد دوهزار چهره است. پژمان بازغی، رضا فیض نوروزی، سیامک انصاری و برزو ارجمند بازیگران اصلی این فیلم هستند. مهران مدیری، کارگردان سریال، علاوه بر بازیگران فصل قبل، حدوداً ۴۰ بازیگر دیگر را نیز به بازی در این فیلم دعوت کرد.

این سریال ۱۳ قسمت ۴۰ دقیقه ای دارد. مهران مدیری وقتی بار دیگر «مسعود شصتچی» را در صحنه های مختلف با شخصیت های دیگری از جمله خلبان، فالگیر، سرمربی فوتبال و مهران مدیری (شخصیت واقعی او) بازی می کند، اشتباه می کند. این مجموعه توسط خشایار الوند، مهراب قاسم خانی و امیرمهدی جوهله نوشته شده است. پس از جدایی پیمان قاسم خانی از گروه نویسندگی به خاطر آثارش، «مرد دو هزار چهره» مهران مدیری اولین اثر او شد.

۱۱. ورود آقایان ممنوع  بهترین فیلم‌های کمدی ایرانی:

تماشاگران و منتقدان اتفاق نظر دارند که این یکی از خنده‌دارترین فیلم‌های کمدی تمام دوران است. برای جشنواره فجر هم مطرح شد. ویشکا آسایش، ستاره فیلم، سیمرغ بلورین بهترین نقش آفرینی زن را دریافت کرد و ایفای نقش مدیر مدرسه را برعهده داشت. این فیلم همچنان نقطه عطفی برای زندگی حرفه‌ای او محسوب می‌شود.

خانم دارابی، مدیر مدرسه، مجبور می‌شود در جایی که ورود آقایان ممنوع است، آقای جبلی، معلم شیمی مرد را استخدام کند. این امر دانش‌آموزان دختر را تشویق می‌کند تا با بهانه آمادگی برای المپیاد شیمی، ارتباط عاطفی بین آقای جبلی و خانم دارابی ایجاد کنند.

فیلم ورود آقایان ممنوع و کمدی سوتفاهم

۱۲. مهمان مادر (۲۰۰۴):

فیلم کمدی ایرانی «مهمان مامان» در سال ۱۳۸۳ به کارگردانی داریوش مهرجویی اکران شد. این اثر بر اساس رمانی از هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده ایرانی به همین نام ساخته شده است. استودیو سیما فیلم صدا و سیما سفارش آن را داده است. این فیلم در تئاترهای ایران به خوبی اجرا شد و در بیست و دومین جشنواره فیلم فجر چندین افتخار را به خود اختصاص داد.

خانم عفت (گلاب آدینه) مادر دو فرزند متوجه می‌شود که برادرزاده‌اش همراه با همسرش می‌خواهند برای ملاقات به خانه او بروند. خانم عفت با کمک دو فرزندش امیر و بهاره و همسر آقای عفت (حسن پورشیرازی) سعی می‌کند با وجود امکانات محدود، مهمانی شامی را برگزار کند.

یوسف (پارسا پیروزفر)، همسایه عفت‌ها که معتاد است، هم اکنون به مواد مخدر نیاز دارد، زیرا همسرش مواد مصرفی او را در توالت ریخته است. خانم مسن عجیب و غریب (فریده سپاه منصور) که از مرغش مراقبت می‌کند، کمک چندانی نمی‌کند. این فیلم قطعا ارزش دیدن را دارد.


۱۳. نهنگ عنبر بهترین فیلم‌های کمدی ایرانی:

رضا عطاران و مهناز افشار شخصیت‌های اصلی فیلم کمدی سامان مقدم با عنوان نهنگ عنبر هستند. مانی باغبانی فیلمنامه این فیلم را نوشته است. رویا و ارژنگ تصمیم داشتند با هم ازدواج کنند که ناگهان رویا تصمیم می‌گیرد با او ازدواج نکند و به آمریکا سفر می‌کند. ارژنگ نمی‌تواند او را تعقیب کند زیرا به دنبال یک تلاش ناموفق برای فرار از کشور با پاسپورت جعلی، است. او برای شرکت در جنگ ایران و عراق که عراق آغازگر آن بود به ارتش اعزام شد.

سال‌ها پس از جدایی از شریک اولیه‌شان، مسیرهای ارژنگ و رویا بار دیگر به هم نزدیک می‌شوند. ارژنگ به دلیل شیفتگی ناگهانی رویا به او و ازدواج بعدی با یک پزشک نمی‌تواند با رویا ازدواج کند. ارژنگ در پایان فیلم رویا را از ادامه ازدواج آزاردهنده خود با دندانپزشک نجات می‌دهد و به او این امکان را می‌دهد که تصمیم بگیرد با او در ایران بماند یا به آمریکا برود.

اگر به فیلم و سریال علاقه‌مند هستید حتما به بخش مجله سینمایی مجله روزساز سر بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب