بهترین روتین مراقبت از پوست‌های چرب

بهترین روتین مراقبت از پوست‌های چرب

مراقبت از پوست برای افرادی که دارای پوست چربی هستند همیشه یک چالش بزرگ است اما دیگر نگران نباید ما در این مطلب بهترین روتین مراقبت از پوست‌های چرب را ارائه داده‌ایم.

قبل از شروع مهم است بدانید که نوع پوست شما به طور ژنتیکی تعیین می‌شود و در طول زندگی شما ثابت می‌ماند. پوست چرب به دلیل داشتن تعداد بیشتر غدد تولید کننده چربی، تولید سبوم بیشتری دارد. در حالی که سبوم برای مرطوب نگه داشتن پوست، انعطاف‌پذیری و حفظ سلامتی پوست مهم است، اما بیش از حد آن مشکلاتی  را به وجود می‌آورد. تولید بیش از حد چربی می‌تواند منجر به بزرگ شدن و مسدود شدن منافذ شود. این نیز باعث ایجاد منافذ بزرگ و همچنین جوش‌های سرسیاه، سرسفید و شیوع آکنه می‌شود. با ما همراه باشید تا با بهترین روتین پوستی مراقبت از پوست‌های چرب آشنا شوید.


یکی از رایج‌ترین اشتباهات مراقبت از پوست که افراد دارای پوست چرب مرتکب می‌شوند، استفاده از محصولات خشن یا خشک کننده است. در حالی که این ممکن است بلافاصله رضایت بخش به نظر برسد زیرا چربی اضافی را تسکین می‌دهد، اما در واقع پوست را خشک می‌کند و باعث تولید چربی اضافی می‌شود.

از این رو، استفاده از مواد خشن ممکن است مشکل را تشدید کند. یکی دیگر از محصولات مصنوعی مراقبت از پوست استفاده از محصولاتی است که می‌توانند پوست را مسدود کنند. این محصولات کمدوژنیک اغلب در کرم‌های نرم کننده یا آرایش یافت می‌شوند و در نهایت منجر به بزرگ شدن منافذ و تولید چربی اضافی می‌شوند.

پوست چرب با تولید بیش از حد سبوم مشخص می‌شود. این نوع پوست ضخیم‌تر است، بیشتر مستعد جوش‌هاست و منافذ آن معمولا بزرگ‌تر هستند. از طرفی، پوست چرب علائم پیری را کم‌تر نشان می‌دهد. روتین پوست چرب باید تولید چربی را کنترل کند، جوش‌ها را کاهش دهد و منافذ را به حداقل برساند.

روش‌های مراقبت از پوست‌های چرب

بهترین روتین مراقبت از پوست برای پوست‌های چرب:

راه حل این است که پوست چرب را با احتیاط درمان کنید و اطمینان حاصل کنید که رطوبت آن را حفظ می‌کنید. این را می‌توان با استفاده از فرمولاسیون‌های سبک مراقبت از پوست انجام داد. همچنین مهم است که از استفاده از مواد خشن یا خشک کننده خودداری کنید و از محصولات مراقبت از پوست آبرسان استفاده کنید.

برای گردآوری بهترین روال پوست چرب، نگرانی‌ها و اهداف پوست خود را شناسایی کنید. به عنوان مثال، شما ممکن است پوست چرب داشته باشید و نگرانی اصلی شما منافذ بزرگ، جوش‌ها یا هایپرپیگمانتاسیون باشد، در حالی که هدف شما رسیدن به پوستی روشن و شبنم دار است.

این مهم است زیرا بهترین روتین مراقبت از پوست برای پوست چرب، ملزومات لازم را برای ظاهری شفاف‌تر و سالم‌تر ارائه می‌دهد. ساختار روتین مراقبت از پوست چرب همیشه یکسان است، اما انتخاب محصول را می‌توان برای هدف قرار دادن نگرانی‌ها و اهداف پوست شما تنظیم کرد.

بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای پوست‌های چرب:

اسید سالیسیلیک:

این بتا هیدروکسی اسید (BHA) محلول در روغن است، به این معنی که می‌تواند به منافذ نفوذ کند و به پاک کردن کثیفی، چربی و سلول‌های مرده پوست کمک کند. این می‌تواند به جلوگیری از جوش و شفاف نگه داشتن پوست چرب کمک کند.

نیاسینامید:

به دلیل توانایی آن در روشن کردن پوست و کاهش ظاهر منافذ شناخته شده است. همچنین می‌تواند به تنظیم تولید چربی کمک کند.

بهترین ترکیبات مراقبت از پوست برای پوست‌های چرب

اسید آزلائیک:

این یک اسید دی کربوکسیلیک طبیعی است که دارای خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی و لایه برداری است. این یک انتخاب خوب برای پوست‌های چرب است زیرا می‌تواند به کاهش تولید چربی، از بین بردن جوش‌ها و بهبود بافت پوست کمک کند.

ویتامین C:

این آنتی اکسیدان می‌تواند به محافظت از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک کند. همچنین می‌تواند به روشن شدن پوست و کاهش ظاهر لکه‌های تیره کمک کند.

رتینوئیدها:

رتینول و رتینوئیدهای تجویزی مانند آداپالن و ترتینوئین می‌توانند به بهبود بافت پوست، کاهش ظاهر چین و چروک‌ها و رفع جوش‌ها کمک کنند. آن‌ها همچنین تولید چربی را تنظیم می‌کنند، هایپرپیگمانتاسیون را درمان می‌کنند و پوست را روشن می‌کنند.

بنزوئیل پراکسید:

این یک درمان عالی برای لکه‌های پوستی است. باکتری‌های عامل آکنه، P.acnes را از بین می‌برد و التهاب را کاهش می‌دهد.

روال روزانه مراقبت از پوست:

برای مراقبت از پوست‌های چرب مراحل زیر را طی کنید.

صبح‌ها:

  • پاک کننده: پوست خود را با یک شوینده کف ملایم بشویید.
  • تونر: از تونر مبتنی بر اسید سالیسیلیک استفاده کنید.
  • درمان لکه (اختیاری): ژل یا لوسیون بنزوئیل پراکسید را روی جوش‌ها بمالید تا سریع‌تر از بین بروند.
  • فعالیت‌ها: روتین مراقبت از پوست خود را با سرم‌ها یا لوسیون‌های ویتامین C و نیاسینامید تقویت کنید. اگر نگران بافت یا هایپرپیگمانتاسیون هستید، از اسید آزلائیک استفاده کنید.
  • مرطوب کننده: یک محصول مرطوب کننده سبک و بدون روغن استفاده کنید. به دنبال مرطوب کننده های حاوی هیالورونیک اسید یا اسید پلی گلوتامیک باشید. اگر برای یک محصول فعال جداگانه مانند بالا وقت ندارید، از مرطوب کننده ای استفاده کنید که حاوی ویتامین C و نیاسینامید نیز باشد.
  • ضد آفتاب: از پوست خود با ضد آفتاب مبتنی بر آب که حداقل SPF 30 دارد محافظت کنید.

روال روزانه مراقبت از پوست‌های چرب

عصرها:

  • پاک کننده مضاعف: از روغن پاک کننده برای پاک کردن آرایش، کثیفی و آلودگی استفاده کنید. از صبح با شوینده کف ملایم خود ادامه دهید.
  • موارد فعال: یک رتینول یا رتینوئید تجویزی را روی صورت و گردن خود استفاده کنید.
  • مرطوب‌کننده: از کرمی غنی‌تر از صبح استفاده کنید. این کار باعث آبرسانی و ترمیم سد پوستی شما می‌شود. کار را با استفاده از کرم دور چشم آبرسان به پایان برسانید. به دنبال یکی حاوی رتینول یا ساندویچ رتینوئید صورت خود بین دو لایه کرم دور چشم خود باشید. اگر زیر چشم شما سیاه یا چین و چروک دارد، این به شما کمک می‌کند.

روال هفتگی مراقبت از پوست برای پوست‌‌‌های چرب:

هفته‌ای یک بار این روش دو مرحله‌ای را برای تسریع روند مراقبت از پوست خود امتحان کنید:

  • ماسک فعال: از درمان ماسک صورت با آنزیم یا اسید لایه‌بردار استفاده کنید.
  • ماسک ترمیمی: برای ترمیم و محافظت از پوست خود، از ماسک صورت مرطوب کننده و مرطوب کننده استفاده کنید. به دنبال محصولاتی باشید که حاوی اسید هیالورونیک و ویتامین C هستند.


درمان‌های حرفه‌ای:

روتین مراقبت از پوست فوق باید به خوبی از پوست شما مراقبت کند و با گذشت زمان، جوش‌ها، لک‌ها و اندازه منافذ را کاهش دهد. اگر می‌خواهید نتایج خود را افزایش دهید، یک رتینوئید تجویزی مانند کرم ترتینوئین در نظر بگیرید. همچنین می‌توانید از مراقبت‌های پوستی نسخه‌ای برای درمان پیری پوست و پرپیگمانتاسیون استفاده کنید، اگر این موارد نگران‌کننده هستند.

اگر می‌خواهید درمان‌های حرفه‌ای پوست را بررسی کنید، لایه‌برداری شیمیایی، میکرونیدلینگ و فیشال‌های بالینی پیشرفته را در نظر بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد موراقبت از پوست چرب خود مطلب مراقبت از پوست چرب را نیز مطالعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب