اضافه وزن و چاقی

اضافه وزن و چاقی

چاقی، تجمع بیش از حد چربی بدن که معمولا در اثر مصرف زیاد کالری به وجود می‌آید، کالری اضافی به عنوان چربی ذخیره می‌شود. اضافه وزن، اگر متوسط ​​باشد، لزوما چاقی نیست، به ویژه در افراد عضلانی یا استخوان‌های درشت.

چاقی به طور سنتی به عنوان افزایش در وزن بدن بیش از ۲۰ درصد وزن ایده‌آل یک فرد است. وزن توسط عوامل خاصی مانند سن، قد و جنسیت تعیین می‌شود. بر اساس این عوامل، اضافه وزن را می‌توان به عنوان افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی نسبت به وزن ایده‌آل تعریف کرد. با این حال، امروزه تعاریف اضافه وزن و چاقی اساسا بر اساس معیارهای قد و وزن است و نه عوارض آن. از این معیارها برای محاسبه عددی به نام شاخص توده بدنی (BMI) استفاده می‌شود.

شاخص توده بدنی BMI

این عدد، برای تعیین این‌ است که آیا یک فرد از نظر بالینی به عنوان چاق تعریف می‌شود یا خیر، اما اندازه‌گیری مستقیم چربی بدن نیست. تفسیر اعداد BMI بر اساس گروه‌بندی وضعیت وزن، مانند وزن کم، وزن سالم، اضافه وزن و چاق است که بر اساس سن و جنس تنظیم می‌شود. برای همه بزرگسالان بالای ۲۰ سال، اعداد BMI با تعیین وضعیت وزن یکسان مرتبط است. برای مثال، BMI بین ۲۵.۰ و ۲۹.۹ برابر با اضافه وزن و ۳۰.۰ و بالاتر با چاقی است. چاقی مرضی (چاقی شدید) به عنوان BMI 40.0 یا بالاتر تعریف می‌شود.

اضافه وزن و چاقی
شاخص توده بدنی BMI

اپیدمی چاقی

وزن بدن تحت تاثیر عوامل متعددی است. شواهد قوی بر استعداد ژنتیکی برای تجمع چربی وجود دارد و چاقی معمولا در خانواده‌ها دیده می‌شود. با این حال، افزایش چاقی در جمعیت در سراسر جهان از دهه ۱۹۸۰، از سرعتی که جهش‌های ژنتیکی معمولا در جمعیت‌ها در مقیاس بزرگ وارد می‌شوند، پیشی گرفته است.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) که چاقی جهانی را در سال ۲۰۱۶ بیش از ۱.۹ میلیارد بزرگسال (سن ۱۸ سال یا بیشتر) در سراسر جهان اضافه وزن داشتند و ۶۵۰ میلیون نفر که ۱۳ درصد از جمعیت بزرگسال جهان را تشکیل می‌دهند، چاق بودند.


شیوع اضافه وزن و چاقی در کشورهای مختلف، در شهرها، و در میان جمعیت مردان و زنان متفاوت است. به عنوان مثال، در چین و ژاپن، نرخ چاقی برای مردان و زنان حدود ۵ درصد بود، اما در برخی از شهرهای چین این میزان به نزدیک به ۲۰ درصد رسیده بود. در سال ۲۰۰۵ مشخص شد که بیش از ۷۰ درصد از زنان مکزیکی چاق هستند. داده‌های نظرسنجی WHO که در سال ۲۰۱۰ منتشر شد، نشان داد که بیش از نیمی از افرادی که در کشورهای منطقه جزایر اقیانوس آرام زندگی می‌کنند دارای اضافه وزن هستند و حدود ۸۰ درصد از زنان در ساموآی آمریکایی چاق هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب