سبک زندگی‌ای که از کاهش حافظه جلوگیری می‌کند

سبک زندگی‌ای که از کاهش حافظه جلوگیری می‌کند

فراموش کردن جایی که کلیدهای خود را گذاشته‌ایم یا تلاش برای به خاطر سپردن نام یک نفر با افزایش سن، برای بسیاری از ما فرایندی ناراحت کننده و نگران کننده است.

کارهای بسیار ساده‌ای وجود دارد که می‌توانید آنها را انجام دهید و در سبک زندگی خود در نظر بگیرید. انجام این کارهای ساده ممکن است به کند شدن سرعت کاهش حافظه کمک کند. یک مطالعه ده ساله روی بیش از ۲۹۰۰۰ سالمند – ۶۰ ساله و بالاتر – در چین نشان داده است که بر اساس آن عواملی موثر از نوع سبک زندگی سالم در کُند کردد سرعت کاهش حافظه مرتبط است. یافته‌های این مطالعه بعنوان قوی‌ترین عامل خطر شناخته شده برای بیماری آلزایمر و زوال عقل‌، حتی در بین ۲۰ درصد از شرکت کنندگانی که دارای ژن آپولیپوپروتئین E (APOE) هستند، صادق بود.

خوردن یک رژیم غذایی سالم

مصرف غذاهای سالم قوی‌ترین اثر را در کاهش سرعت کاهش حافظه دارد
رژیم غذایی سالم

شاید تعجب آور باشد که مصرف غذاهای سالم قوی‌ترین اثر را در کاهش سرعت کاهش حافظه دارد. برای تعیین اینکه کدام افراد سالم‌ترین رژیم‌های غذایی را دارند، محققان به میزان مصرف آنها توجه کردند:

میوه ها، سبزیجات، ماهی، گوشت، محصولات لبنی، نمک، روغن، تخم مرغ، غلات، حبوبات، آجیل و چای

طبق مطالعه انجام شده: زمانی که شرکت کنندگان مقادیر مناسبی از حداقل ۷ مورد از ۱۲ ماده غذایی فوق را در رژیم غذایی خود استفاده کردند، این مورد جزو عوامل سالم تلقی شدند.


درگیر شدن در فعالیت‌های شناختی

بر اساس این مطالعه، فعال و درگیر نگه داشتن ذهن، دومین تاثیر قوی در حفظ حافظه دارد. به گفته محققان، نمونه‌هایی از چنین فعالیت‌هایی - که باید حداقل دو بار در هفته انجام شود - عبارتند از: نوشتن، خواندن، انجام فال ماهجونگ و بازی‌های دیگر چون شطرنج.
درگیر شدن در فعالیت‌های شناختی

بر اساس این مطالعه، فعال و درگیر نگه داشتن ذهن، دومین تاثیر قوی در حفظ حافظه دارد. به گفته محققان، نمونه‌هایی از چنین فعالیت‌هایی – که باید حداقل دو بار در هفته انجام شود – عبارتند از: نوشتن، خواندن، انجام فال ماهجونگ و بازی‌های دیگر چون شطرنج.

فعال ماندن از طریق ورزش و فعالیت‌ بدنی

بر اساس این مطالعه، ورزش سومین اثر قوی را در جلوگیری از کاهش حافظه دارد. به گفته محققان، حداقل 150 دقیقه فعالیت متوسط یا 75 دقیقه فعالیت شدید در هفته یک "عامل سالم" برای جلوگیری از کاهش حافظه در نظر گرفته می‌شود.
ورزش و فعالیت‌ بدنی

بر اساس این مطالعه، ورزش سومین اثر قوی را در جلوگیری از کاهش حافظه دارد. به گفته محققان، حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت متوسط یا ۷۵ دقیقه فعالیت شدید در هفته یک “عامل سالم” برای جلوگیری از کاهش حافظه در نظر گرفته می‌شود.

فعال ماندن از نظر اجتماعی

به گفته محققان، داشتن تماس اجتماعی منظم - مانند دیدن خانواده و دوستان - همچنین به حفظ حافظه کمک می‌کند. انجام این کار حداقل دو بار در هفته به احتمال زیاد فوایدی را به همراه خواهد داشت.
فعال ماندن از نظر اجتماعی

به گفته محققان، داشتن تماس اجتماعی منظم – مانند دیدن خانواده و دوستان – همچنین به حفظ حافظه کمک می‌کند. انجام این کار حداقل دو بار در هفته به احتمال زیاد فوایدی را به همراه خواهد داشت.

نمونه های دیگری از تعامل اجتماعی که محققان ذکر کردند عبارتند از:

شرکت در جلسات یا شرکت در مهمانی‌ها، مسافرت کردن، چت آنلاین


ترک سیگار یا هرگز شروع نکردن سیگار

هم سیگاری‌های سابق که سیگار کشیدن را کنار گذاشته‌اند و هم کسانی که هرگز سیگار نکشیده‌اند، مزایای داشتن حافظه خوب را از اجتناب از سیگار می‌بینند. سیگار کشیدن علاوه بر این‌که هزینه دارد و سلامت کیف پول شما را به همراه سلامت جسمتان به خطر می‌اندازد.
ترک سیگار

هم سیگاری‌های سابق که سیگار کشیدن را کنار گذاشته‌اند و هم کسانی که هرگز سیگار نکشیده‌اند، مزایای داشتن حافظه خوب را از اجتناب از سیگار می‌بینند. سیگار کشیدن علاوه بر این‌که هزینه دارد و سلامت کیف پول شما را به همراه سلامت جسمتان به خطر می‌اندازد.

راهایی برای تقویت حافظه نیز وجود دارد که از کاهش حافظه جلوگیری می‌کنند و می‌تواد برای شما مفید باشد پس وقت طلف نکنید و این مطلب برای راهای تقویت حافظه را مطالعه کنید

پرهیز از الکل

هرگز ننوشیدن یک قطره مشروب الکلی به احتمال زیاد از حافظه در برابر زوال با گذشت سال محافظت می‌کند.
پرهیز از الکل

هرگز ننوشیدن یک قطره مشروب الکلی به احتمال زیاد از حافظه در برابر زوال با گذشت سال محافظت می‌کند. در این مطالعه، محققان خاطرنشان کردند که هر چه افراد عوامل سبک زندگی سالم بیشتری را در این فهرست دنبال کنند، احتمالاً وضعیت بهتری خواهند داشت: اگرچه هر یک از عوامل سبک زندگی به طور متفاوتی در کم کردن کاهش حافظه نقش داشته است، نتایج ما نشان داد که شرکت‌کنندگانی که عوامل سبک زندگی سالم‌تری داشتند نسبت به افرادی که عوامل سبک زندگی سالم کمتری داشتند، کاهش حافظه به طور قابل‌توجهی کندتر داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب