مثبت اندیشی

مزیت مثبت اندیشی: زندگی خود را با یک دیدگاه جدید بهبود بخشید

قدرت تفکر مثبت می‌تواند همه جنبه‌های زندگی شما را تغییر دهد، نه فقط وضعیت ذهنی شما را. با مثبت اندیشی شما می‌توانید شادی خود را افزایش دهید و تقویت کنید.

هنگامی که احساس ناراحتی می‌کنید، آخرین چیزی که می‌خواهید بشنوید آن استعاره نیمه پر لیوان را نگاه کن است. این ضرب‌المثل قرار است چه کاری برای شما انجام دهد؟ به نظر می‌رسد که هیچ مزیت مثبت اندیشی در آن لحظه وجود ندارد. تو ناامید شدی چون لیوان پر می‌خواهی. و شما آن را ندارید. یا شاید احساس می‌کنید که لیوان شما اصلا وجود ندارد. شکسته، دزدیده شده یا مال شخص دیگری است. عصبانیت، ناامیدی، غم، ترس – باید مدتی را با این احساسات منفی بگذرانید. نکته کلیدی این است که آن‌ها را بپذیرید، سپس ادامه دهید. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با مزایای مثبت اندیشی آشنا شوید.


اگرچه ممکن است مثبت اندیشی برای شما فورا معجزه نکند، اما واقعیت را تصدیق می‌کند و می‌تواند در دراز مدت برای همه ما مفید باشد. امید و رشد برای سلامتی و تندرستی شما مفید است. برخی افراد نسبت به دیگران خوشبین‌تر هستند، اما این بدان معنا نیست که شما نمی‌توانید یاد بگیرید که فرصت‌ها و خطوط طلایی زندگی را ببینید.

وقتی مثبت فکر می‌کنید، نمی‌توانید خوش بین نباشید، حتی زمانی که همه اطرافیان شما اوضاع خوبی ندارند. در نتیجه از زندگی خود شادتر و راضی‌تر می‌شوید. مزایای مثبت اندیشی بسیار زیاد است. پس چگونه می‌توانید مغز سرسخت خود را به مثبت اندیشی وادار کنید؟

"</p

مثبت اندیشی چیست؟

اولین چیزی که در مورد مثبت اندیشی باید بدانید این است که مثبت اندیشی به این معنا نیست که حقایق یا منطق را نادیده بگیرید یا خود را مجبور کنید که فقط احساسات مثبت داشته باشید. این واقع بینانه نیست. مثبت اندیشی به این معناست که با دیدی مثبت به اخبار منفی یا موقعیت‌های استرس‌زا نزدیک شوید. شما می‌توانید به جای این‌که تحت تأثیر بحران یا شکست قرار بگیرید، به فراتر از آن نگاه کنید.

ممکن است مجبور شوید جنبه‌های منفی را بپذیرید و پردازش کنید، اما می‌دانید که از آن عبور خواهید کرد. می‌دانید که خبر بد به این معنی نیست که کل دنیا بد است یا اینکه دیگر هرگز اتفاق خوبی را تجربه نخواهید کرد. یک مثبت اندیش بهترین نیت‌ها را از دیگران در نظر می‌گیرد و به جای اینکه به افکار منفی بپرد و بدترین‌ها را فرض کند، اعمال را بهتر تفسیر می‌کند. یک مثبت اندیش می‌تواند نتایج خوب را تجسم کند.

مثبت اندیشی اغلب با خود گفتاری شروع می‌شود. افکاری که در سر ما می‌چرخند هرگز تمام نمی‌شوند. برخی ممکن است از حقایق روشن و بی‌طرف باشند، اما بسیاری از آن‌ها دیدگاه مثبت یا منفی دارند. اگر بیشتر خودگویی منفی را تمرین کنید و به تمام جوانب منفی فکر کنید، احتمالاً بدبین‌تر خواهید شد. اما این بدان معنا نیست که نمی‌توانیم رفتار خود را تغییر دهیم تا ذهنیت مثبت‌تری داشته باشیم.

کمی تلاش می‌طلبد، اما بعد از این‌که آگاهانه رویکرد مثبت‌تری را تمرین کردید، مغز شما روش‌های جدیدی برای تفکر ایجاد می‌کند. برخی از افراد خوش بین برای مبارزه با احساسات منفی خود سخت کار می‌کنند، اما الگوهای افکار منفی را می‌توان با توجه به خود و شفقت به خود تغییر داد.

۱۰ مزیت مثبت اندیشی:

چرا داشتن ذهنیت مثبت مهم است؟

قدرت تفکر مثبت می‌تواند بر سلامت جسمی و روانی شما تأثیر بگذارد. مزایای سلامتی مثبت اندیشی ممکن است شما را نیز شگفت‌زده کند. در این لیست ۱۰ مزیتی که مثبت اندیشی می‌تواند برای سلامتی شما به همراه داشته باشد را بخوانید و به این فکر کنید که چگونه می‌تواند زندگی شما را بهبود بخشد:

  • مدیریت بهتر استرس و مهارت‌های مقابله‌ای در لحظات استرس‌زا
  • خطر ابتلا به افسردگی کمتر است
  • در برابر سرماخوردگی مقاوم‌تر و سیستم ایمنی قوی‌تر
  • کاهش خطر حملات قلبی و بیماری‌های قلبی
  • فشار خون پایین
  • توانایی حل مسئله بهتر
  • توانایی بیشتر برای سازگاری با تغییرات
  • تفکر خلاق‌تر
  • نگرش ثابت با نوسانات خلقی کمتر
  • مهارت‌های رهبری قوی‌تر

همه ما می‌خواهیم از مزایای مثبت اندیشی بهره‌مند شویم، اما گاهی اوقات برای شروع به کمک نیاز داریم. یک مربی، مقاله، یک فرد مثبت اندیش می‌تواند به شما کمک کند تا به سمت تمرین خودگویی مثبت گرایش پیدا کنید.

همانطور که در بالا بیان شد مثبت اندیشی به مدریت استرس کمک شایانی می‌کند. اگر شما فردی مضطرب هستید و یا از مطالعه اینگونه مطالب لذت می‌برید می‌توانید مطلب مثبت اندیشی برای کاهش استرس را نیز مطالعه کنید.

10 مزیت مثبت اندیشی

۶ نکته برای شروع “مثبت اندیشی”

داشتن نگرش مثبت نیاز به تمرین دارد. اگر با تفکر منفی دست و پنجه نرم می‌کنید، بدانید که نمی‌توانید یک شبه نحوه تمرین خودگویی را به طور کامل تغییر دهید. تغییر عادات فکری برای افرادی که افکار بدبینانه‌تری دارند می‌تواند چالش برانگیز باشد.

درک این نکته مهم است که گاهی اوقات دوباره به افکار منفی فکر می‌کنید، اما این اشکالی ندارد. آنچه مهم است این است که شما سعی کنید با آگاهی از افکار منفی خودکار خود و تنظیم مجدد آن‌ها برای مثبت‌تر بودن، خود را برای داشتن ذهنیت مثبت‌تری تقویت کنید.

آگاه شدن به شما امکان می‌دهد افکار منفی خود را زیر سوال ببرید. بسیاری از مربیان مثبت‌ اندیشی به شما توصیه می‌کنند تا در زمان خودگویی منفی سئوالات زیر را از خود بپرسید:

  • آیا حقیقت دارد؟ معنی: آیا آسمان در حال سقوط است یا تعبیر دیگری وجود دارد؟
  • آیا مفید است؟ معنی: آیا این تعبیر به من کمک می‌کند که این لحظه را به طور سازنده پشت سر بگذارم یا الهام بخش من برای یافتن راه حل‌های جدید است؟
  • آیا مهربان است؟ معنی: آیا این تفکر به من کمک می‌کند که احساس کنم قادر هستم و می‌توانم برای کمک یا حمایت با دیگران تماس بگیرم؟

در اینجا شش نکته دیگر وجود دارد که به شما کمک می‌کند مثبت اندیشی کنید:

۱. به یاد داشته باشید که شکرگزار باشید:

شما میتوانید برای بسیاری از چیزهای زندگی خود، اعم از بزرگ و کوچک، سپاسگزار باشید، مانند نزدیک بودن خانواده یا توقف باران در طول پیاده روی به محل کار. هر چیزی را که برای آن سپاسگزار هستید بنویسید و آن را در یک دفتر خاطرات سپاسگزاری نگه دارید. زمانی که احساس بدبینی یا ناراحتی می‌کنید، برای تقویت خلق و خوی خود به آنچه در زندگی خود برای آن سپاسگزار هستید فکر کنید.

۲. به اندازه کافی بخوابید:

آیا هر شب به اندازه کافی می‌خوابید یا حداقل سعی می‌کنید که بخوابید؟ استراحت خوب شما را برای یک روز بهتر آماده می‌کند. این به ما کمک می‌کند تا دوباره خود را شارژ کنیم و وظایف خود را انجام دهیم. توجه به این که چقدر خسته هستید به نگرش شما کمکی نمی‌کند. خودگویی شما مملو از این است که می‌خواهید روز خود را با افکار بی‌حوصله به پایان برسانید، بنابراین سعی کنید یک روال شبانه خوب ایجاد کنید که برنامه خواب شما را در اولویت قرار دهد.

۳.برای مثبت اندیشی شرایط را همانطور که هستند بپذیرید:

اگر در موقعیت منفی قرار دارید، انکار بودن و تظاهر به اینکه هرگز اتفاق نیفتاده است، معنایی ندارد. به عنوان مثال، اگر برادرتان ماشین را گرفته است و شما باید پیاده تا قرار ملاقات بروید، وضعیت را دوباره تنظیم کنید: این به شما فرصت می‌دهد کمی ورزش کنید و هوای تازه داشته باشید. مکان کنترل خود را درک کنید. آنچه را که نمی‌توانید تغییر دهید بپذیرید و در عوض تمام تلاش خود را بکنید تا به نکات مثبت آن قضیه فکر کنید.

۴. مناطقی را که باید روی آن‌ها کار کنید مشخص کنید:

آیا موقعیت یا محیط خاصی وجود دارد که شما را به شدت بدبین کند؟ اگر بتوانید زمینه‌هایی را شناسایی کنید که دیدگاه مثبت شما را نسبت به چیزها منحرف می‌کند، می‌توانید روی استراتژی‌هایی شروع به کار کنید که به شما کمک می‌کند. این می‌تواند چیزی شبیه رفت و آمد شما به محل کار باشد که افکار منفی به شما می‌دهد.

سعی کنید از چالش لذت ببرید. دفعه بعد، یک لیست پخش سرگرم کننده از موسیقی ایجاد کنید تا زمانی که به محل کار می‌روید سرگرم شوید. از افراد یا مکان‌هایی که واقعا انرژی شما را تخلیه می‌کنند دوری کنید و سعی کنید زمان بیشتری را با افراد مثبت سپری کنید.

نکات مربوط به مثبت اندیشی

۵. به یاد داشته باشید که بخندید:

تلاش برای یافتن شوخ طبعی در زندگی روزمره به شما کمک می‌کند تا به جنبه‌های مثبت نگاه کنید. همچنین به شما کمک می‌کند تا سطح استرس خود را مدیریت کنید و ضربان قلب خود را کاهش دهید و به طور بالقوه سلامت جسمی خود را بهبود بخشید.

اگر نمی‌توانید بخندید، حداقل لبخند بزنید. خندیدن همراه با خود می‌تواند به شما کمک کند تا هر اشتباهی را بپذیرید و خود را آرام کنید. اگر نیاز دارید، یک ویدیوی خنده‌دار تماشا کنید یا با یک دوست تماس بگیرید که می‌تواند شما را بخنداند.

۶. آن را واقعی نگه دارید:

در حالی که ما فواید مثبت اندیشی را دوست داریم، باید به یاد داشته باشید که با طرز فکر خود منطقی باشید. فقط در نظر گرفتن افکار مثبت مانع از هرگونه فکر در مورد نحوه واکنش یا آماده شدن برای چیزی منفی می‌شود. به علاوه، زمانی که اوضاع آنطور که انتظار داشتید پیش نرود، ناامیدی، شدیدتر به شما ضربه می‌زند. شما نمی‌توانید از مواجهه با روزهای بد و پیامدهای منفی در زندگی اجتناب کنید، بنابراین یک نگرش مثبت واقع بینانه بهترین است.

چگونه تفکر منفی را تشخیص دهیم:

تفکر منفی می‌تواند به روش‌های مختلف روی ما تاثیر گذار باشد. اگر به تمرین خودگویی منفی عادت دارید، ممکن است حتی متوجه نشوید که چه زمانی این کار را انجام می‌دهید. خودکار می‌شود و در واقع سوگیری شناختی در نحوه نگرش ما به جهان ایجاد می‌کند. در اینجا دو مثال از زمانی که تفکر منفی ممکن است اتفاق بیفتد آورده شده است:

فیلتر کردن افکار مثبت:

ممکن است فقط هنگام مواجهه با یک موقعیت دشوار، جنبه منفی را ببینید. ممکن است به طور خودکار تمام جنبه‌های مثبت را فیلتر کنید و فقط روی چیزهای بد تمرکز کنید. وقتی جملات تاکیدی مثبت را از خاطر می‌بریم، فراموش می‌کنیم که توانایی‌هایی داریم و تا حدودی روی زندگی خود کنترل داریم.

ما همچنین فراموش می‌کنیم در یک موقعیت به دنبال طنز بگردیم. افکار مثبت ممکن است به موقعیت متصل شوند، اما شما نمی‌توانید آن‌ها را ببینید زیرا بیش از حد روی افکار منفی متمرکز شده‌اید. طنز یک راه عالی برای به نمایش گذاشتن نکات مثبت است.

قطبی کردن افکار و واکنش‌های ما:

تفکر منفی زمانی می‌تواند اتفاق بیفتد که هر چیزی را که بلافاصله برای شما اتفاق می‌افتد قطبی کنید. همه چیز فقط می‌تواند خوب یا بد باشد بدون هیچ چیز بین. وقتی چیزی از تغییرات جدید یا چیزی از روال معمول خود را تجربه می‌کنیم، آن‌ها مثبت یا منفی تلقی می‌شوند.

یا همه چیز همانطور که می‌خواهید پیش می‌رود یا همه چیز یک شکست و اتلاف وقت است. این واقعیت نیست زندگی سایه‌های خاکستری است و بیشتر نتایج ترکیبی از اوج و پایین است. هر دو فرصتی برای یادگیری نحوه بهبود دور بعدی هستند.

نمونه‌هایی از تفکر مثبت و مثبت اندیشی

نمونه‌هایی از تفکر مثبت و مثبت اندیشی:

مثبت اندیشی به شما کمک می‌کند نگرش خود را نسبت به هر موقعیت یا محیطی که در آن هستید تغییر دهید. این دو مثال از تفکر مثبت را بخوانید و تصور کنید که چگونه تغییر در نگرش و دیدگاه می‌تواند بر تجربه تأثیر بگذارد:

۱. تلاش برای چیزی جدید:

همکار شما به تازگی تماس گرفته است، اما کار آن‌ها هنوز باید تکمیل شود تا مهلت مقرر انجام شود. شما هرگز کار آن‌ها را انجام نداده‌اید، و نگران هستید که شکست بخورید و کل پروژه را خراب کنید. به جای این‌که به بدترین چیز فکر کنید، این را یک فرصت بینید.

تیم شما به شما نیاز دارد و شما می‌توانید مهارت‌های جدیدی را یاد بگیرید، با افراد جدید کار کنید و وظایفی را که همکارتان انجام می‌دهند تجربه کنید. شما ممکن است آن را شگفت‌زده کنید، یا ممکن است فقط از پس آن بربیایید، و هر کدام مشکلی ندارد.

۲. خارج شدن از منطقه راحتی:

شما به مهمانی یک دوست دعوت شده‌اید. قرار بود چند نفر از دوستان مشترک شما بروند، اما در آخرین لحظه لغو کردند. شما در مهمانی حاضر می‌شوید و فقط میزبان را می‌شناسید و باعث می‌شود احساس بی‌دست و پایی و بی‌حوصلگی کنید.

به جای این‌که احساس کنید یک بازنده و از نظر اجتماعی ناخوشایند هستید یا نسبت به دوستانی که مهمانی را لغو کرده‌اند احساس رنجش کنید، می‌پذیرید که افراد زیادی را اینجا نمی‌شناسید و از دیدن دوستتان در روز تولدشان احساس قدردانی می‌کنید. شما بر لحظه خاص دوست خود تمرکز می‌کنید و تمام تلاش خود را برای ملاقات با افراد جدید انجام می‌دهید.


تغییر طرز فکر:

وقتی نوبت به یادگیری چگونگی بهره‌مندی از مزایای مثبت اندیشی می‌رسد، چرا باید منتظر ماند؟ شروع به تجربه کردن کنید که زندگی خود را با خودگویی مثبت پر کنید. شما یاد خواهید گرفت که منفی بافی خود را پشت سر بگذارید، بهترین خود باشید و بدون هیچ مانعی به اهداف خود برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب