چگونه می‌توان از کلاهبرداری در اینستاگرام جلوگیری کرد؟

کلاهبرداری‌های رایج در اینستاگرام و روش‌های جلوگیری از آن

اینستاگرام یکی از بزرگترین و پرطرفدارترین پلتفرم‌های شبکه اجتماعی است و بیش از 2 میلیارد کاربر دارد. هر جا چنین جمعیت زیادی وجود دارد، کلاهبردان هم با انواع دام‌ها در انتظار طعمه‌های خود هستند.

از سرگرمی این سایت بزرگ رسانه اجتماعی لذت ببرید. اما توجه داشته باشید که کلاهبرداری‌های اینستاگرام بسیار زیاد است.
روزهایی که اینستاگرام مکانی برای استراحت و دوری از سیاست در فیس بوک بود و محلی برای ورق زدن در میان تصاویر زیبا بود، گذشته است. اکنون، مملو از توصیه‌های مشکوک، تبلیغات بی‌پایان و حساب‌های جعلی اینستاگرام است که معامله واقعی را تقلید می‌کند. هر جایی که پول به صورت دیجیتال رد و بدل شود، امکان کلاهبرداری آنلاین و نقض امنیت آنلاین وجود دارد. و در حالی که هک شدن در اینستاگرام یک نگرانی بسیار واقعی است، شما باید از کلاهبرداری‌های رایج اینستاگرام که می‌تواند به همان اندازه ویران کننده باشد آگاه باشید.

یک کلاهبردار اینستاگرام را نسخه دیجیتالی یک جیب‌بر در نظر بگیرید. یک جیب‌بر حرفه‌ای وقت خود را در یک جاده خاکی خالی تلف نمی‌کند، درست است؟ در عوض، یک جیب‌بر موفق باید جایی باشد که مردم هستند: در مکان‌های شلوغ، جایی که شناسایی همه افراد سخت است و رفت و آمد پیاده‌ها سریع است.

در سال ۲۰۱۸ – آخرین باری که اینستاگرام شماره کاربران را فاش کرد – بیش از ۱ میلیارد کاربر فعال ماهانه وجود داشت. اکنون، طبق گفته کارمندانی که به متریک دسترسی دارند، این سایت بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد. این آمار، اهداف بالقوه زیادی برای کلاهبرداران اینترنتی است. آگاهی از کلاهبرداری‌های رایج اولین قدم برای جلوگیری از آنها است. این موارد اینستاگرام به همان اندازه برای کلاهبرداری‌های فیس بوک و لینکدین نیز صادق است.

جلوگیری از کلاهبرداری در اینستاگرام
جلوگیری از کلاهبرداری در اینستاگرام

کلاهبرداری اینستاگرام چیست؟

کلاهبرداری اینستاگرام، کلاهبرداری است که به طور خاص برای هدف قرار دادن کاربران اینستاگرام طراحی شده است. همانطور که تخصص‌های مختلفی در حقوق، ورزش، پزشکی و علوم وجود دارد، در مورد جرایم سایبری نیز تخصص‌های متفاوتی وجود دارد. برخی از هکرها در کدنویسی استاد هستند. دیگران ممکن است تقریباً به طور انحصاری روی رمزارز تمرکز کنند. اما امروز، بسیاری در حال پیگیری طرح‌های کلاهبرداری مخصوص پلتفرم در سایت‌های رسانه‌های اجتماعی محبوب هستند.

رسانه‌های اجتماعی راهی کم‌هزینه برای دسترسی به میلیاردها نفر است و هک کردن پروفایل موجود یا ساختن یک شخصیت جعلی آسان‌تر از همیشه است. به این واقعیت اضافه کنید که افراد جزئیات زیادی را در اینستاگرام قرار می‌دهند – بدون اینکه متوجه شوند که خودشان را آسیب‌پذیر می‌کنند – و به راحتی می‌توان دید که کلاهبرداران چگونه علایق یک هدف را می‌شناسند و سرنخ‌هایی برای بهترین رویکرد به آن‌ها به دست می‌آورند.

اگر مراقب نباشید، می توانید پول خود را به دلیل کلاهبرداری‌های بانکی و کلاهبرداری در اینستاگرام از دست بدهید. می‌توانید ناآگاهانه کالاهای تقلبی بخرید، برای شخصی که وجود ندارد پول بفرستید، یا پس‌انداز زندگی‌تان را در یک طرح پولدار شدن سریع از دست دهید. وقتی صحبت از کلاهبرداری‌های اینستاگرام می‌شود، احتمالات و انواع کلاهبرداری‌ها به ظاهر بی پایان است.

کلاهبرداری‌های کریپتو در اینستاگرام زیاد هستند، اما کلاهبرداری‌های Zelle، Venmo و Cash App و همچنین کلاهبرداری‌های عاشقانه و کلاهبرداری با کارت هدیه نیز وجود دارد. اندی راجرز، یک ارزیاب ارشد در Schellman، یک شرکت امنیت سایبری جهانی، می‌گوید: یک راکت وجود دارد که بر همه آنها حکمرانی می‌کند: «فیشینگ همچنان روش شماره ۱ کلاهبرداری است.


چرا مردم در اینستاگرام کلاهبرداری می‌کنند؟

هدف هر کلاهبرداری قرار دادن پول در جیب کلاهبرداران است، خواه آنها این کار را مستقیماً انجام دهند – مثلاً از طریق کلاهبرداری محصولات جعلی – یا از طریق فیشینگ و روش‌های غیرمستقیم‌تر.  کلاهبرداران از طریق اینستاگرام به دنبال چیزی خاص هستند، مانند اطلاعات شخصی، محرمانه و/یا مالی.

این واقعیت که این یک پلتفرم بزرگ رسانه اجتماعی است ممکن است به نفع کلاهبرداران باشد. این امر به کاربران احساس امنیت می‌دهد که باعث می‌شود کمتر به اشتباه، مشکوک شوند. هیچ چیز منحصربه‌فردی در مورد اینستاگرام وجود ندارد که آن را در برابر کلاهبرداری آسیب‌پذیر کند، اما پلتفرمی را فراهم می‌کند که مورد اعتماد کاربرانش باشد. و وقتی صحبت از کلاهبرداری به میان می‌آید، اعتماد بسیار مهم است.

مردم در اینستاگرام کلاهبرداری می‌کنند زیرا مردم همچنان درگیر این طرح‌ها هستند.

پایگاه کاربران بزرگ و غیررسمی اینستاگرام، آن را به بستری مناسب برای کلاهبرداران تبدیل می‌کند. «حساب‌های جعلی، که به راحتی ایجاد می‌شوند، در انبوه حساب‌های قانونی، شرکتی یا فردی ترکیب می‌شوند.»

تعداد افرادی که سالانه قربانی کلاهبرداری‌های اینستاگرام می‌شوند در دسترس نیست، اما می‌دانیم که کلاهبرداری در حال افزایش است. طبق داده‌های کمیسیون تجارت فدرال (FTC)، «بیش از یک نفر از هر چهار نفری که در سال ۲۰۲۱ گزارش از دست دادن پول به دلیل کلاهبرداری داشتند، گفتند که این کار در رسانه‌های اجتماعی با یک آگهی، یک پست یا یک پیام شروع شده است».

FTC گزارش داد که در سال ۲۰۲۱، نزدیک به ۹۵۰۰۰ نفر حدود ۷۷۰ میلیون دلار ضرر ناشی از کلاهبرداری در سیستم عامل‌های رسانه‌های اجتماعی را گزارش کردند. از این میان، ۴۵ درصد گزارش‌ها مربوط به خرید آنلاین بوده است. و در نزدیک به ۷۰٪ از این حوادث، مردم یک پلتفرم رسانه اجتماعی خاص را در گزارش‌های خود از کالاهای تحویل نشده شناسایی کردند. از هر ده نفر تقریباً نه نفر فیسبوک یا اینستاگرام را نام بردند.

کلاهبرداری‌های رایج در اینستاگرام چیست؟

کلاهبرداری های عاشقانه
کلاهبرداری‌های عاشقانه

نحوه کار کلاهبرداری

این نوع کلاهبرداری‌ها بسیار محبوب هستند و حتی برای افرادی معروف زیادی اتفاق افتاده است. کلاهبرداران با این ادعا که طلاق گرفته‌اند، بیوه شده‌اند یا در شرایط بدی قرار دارند، پیام‌هایی را به اهداف ارسال می‌کنند.

کلاهبرداری شامل چه چیزی است

این کلاهبرداران اغلب از کلاهبرداری‌های عاشقانه‌های نظامی یا گربه‌ماهی استفاده می‌کنند در حالی که عاشق قربانیان احتمالی بمب هستند تا هم‌زمان همدردی را برانگیزند و یک رمان عاشقانه را جعل کنند. آن‌ها ادعا می‌کنند که برای خروج از کشورشان یا فرار از دست همسرشان به پول نیاز دارند. این کلاهبرداری ممکن است هفته‌ها ادامه داشته باشد، زیرا آنها تلاش می‌کنند تا قربانیان به آنها اعتماد کنند، سپس آنها درخواست پول خواهند کرد.

چگونه آن را شناسایی کنیم

هنگامی که متوجه شدید که از این کلاهبرداری آگاه هستید، شناسایی آن آسان است. اگر یک غریبه ناگهان دسته‌ای از عکس‌های شما را لایک کند و سپس به شیوه‌ای عشوه‌آمیز با شما در اینستاگرام تماس بگیرد. دلیلی برای شک است و از شما پول می‌خواهند، چیزی به آنها ندهید و ارتباط را قطع کنید.

اگر یک اکانت اینستاگرام شما را بمباران می‌کند، اما نمی‌توانید چت ویدیویی یا مکالمه در پلتفرم‌های غیراینستاگرام انجام دهید، این یک پرچم قرمز است. «اگر عکس [نمایه] را با تصویر معکوس جستجو کنید و ببینید به حساب‌های دیگر متصل است، این یک علامت هشدار دیگر است. و اگر حتی قبل از ملاقات از شما درخواست پول کردند، مراقب خود باشید و مطمئن شوید که از حساب بانکی شما محافظت شود.

کلاهبرداری‌های قرعه‌کشی

کلاهبرداری‌های قرعه کشی
کلاهبرداری‌های قرعه کشی

نحوه کار کلاهبرداری

در این کلاهبرداری‌های اینستاگرام، به قربانیان گفته می‌شود که برای دریافت جایزه خود فقط باید مقداری مالیات بر درآمد یا هزینه‌های اداری بپردازند. برنده شدن در قرعه‌کشی‌ای که شرکت نکرده‌اید غیرممکن است، اما با این وجود از طریق رسانه‌های اجتماعی با مردم تماس گرفته می‌شود و به آنها گفته می‌شود که در لاتاری برنده شده‌اند، و آنها اجازه می‌دهند طمع‌شان کورشان کند.

کلاهبرداری شامل چه چیزی است

یک کلاهبرداری رایج مرتبط با قرعه‌کشی که مدام در اینستاگرام رخ می‌دهد مربوط به Mavis Wanczyk است که چند سال پیش برنده یک جایزه بزرگ قرعه‌کشی شد. کلاهبرداران در اینستاگرام خود را به عنوان ابرنده نشان می‌دهند و سپس با مردم تماس می‌گیرند و می‌گویند که او مبلغ زیادی از جایزه خود را به آنها می‌دهد.

چگونه آن را شناسایی کنیم

اگر کسی با شما تماس گرفت و ادعا می‌کند که بخشی از جوایز بخت آزمایی خود را «به چند نفر خوش‌شانس» تقدیم می‌کند، آن را ترک کنید. این یک کلاهبرداری است. اگر دنبال دلیلی قانع‌کننده‌تر هستید، نام برنده را در گوگل جستجو کنید. احتمالاً شما اولین فردی نیستید که کلاهبردار با او تماس گرفته است و احتمالاً اطلاعات مربوط به کلاهبرداری را در Google خواهید دید.

کلاهبرداری وام

آشنایی با کلاهبرداری وام
آشنایی با کلاهبرداری وام

نحوه کار کلاهبرداری

کلاهبرداران از طریق اینستاگرام با شما تماس می‌گیرند و وام‌هایی را با شرایطی ارائه می‌کنند که کاملاً درست به نظر می‌رسد، و زمانی که اطلاعات مالی شما را در اختیار داشته باشند، ناپدید خواهند شد.

کلاهبرداری شامل چه چیزی است

رسانه‌های اجتماعی جایی برای یافتن وام‌های زیاد نیست. در این کلاهبرداری، کلاهبردار نوید پول فوری و کم بهره را می‌دهد، اما به محض اینکه اولین پرداخت را انجام دادید – البته از قبل – بدون هیچ ردی ناپدید می‌شوند. “این در امتداد ترفند پول سریع و کم دردسر است.”

چگونه آن را شناسایی کنیم

شناسایی یک کلاهبردار در این شرایط آسان است زیرا هیچ تامین کننده وام قانونی از طریق رسانه های اجتماعی با شما تماس نخواهد گرفت. اینها کلاهبردارانی هستند که پول شما را می‌گیرند و فرار می‌کنند.

کلاهبرداری‌های سرمایه‌گذاری

کلاهبرداری‌های سرمایه‌گذاری
کلاهبرداری‌های سرمایه‌گذاری

نحوه کار کلاهبرداری

کلاهبرداری‌های سرمایه‌گذاری و کلاهبرداری با هزینه‌های پیشرفته، هر دو مستلزم دادن پول به کلاهبردار در ازای پاداشی بیشتر در آینده است که هرگز ارائه نمی‌شود. کلاهبرداری‌های سرمایه‌گذاری این روزها اغلب حول محور ارزهای دیجیتال می‌چرخد. کلاهبرداری با هزینه‌های پیشرفته می‌تواند در مورد محصولات، خدمات، مشاغل، قرعه کشی‌ها یا نوعی میانبر باشد.

کلاهبرداری شامل چه چیزی است

بازیگران این کلاهبرداری، کامنت‌هایی ارسال می‌کنند که مردم را وسوسه می‌کنند تا برای یافتن راه‌هایی برای «ثروتمند شدن» با آنها ارتباط برقرار کنند. سپس قربانیان خود را متقاعد می‌کنند که با وعده دو برابر کردن ارزش آن‌ها از طریق «سرمایه‌گذاری‌های» مختلف در ازای سهمی از سود، به منابع مالی دسترسی داشته باشند. البته، قربانی پس از آن از دسترسی به وجوه مذکور محروم می‌شود و در معرض خطر آسیب مالی، داده‌ها و/یا هویت بزرگ‌تر قرار می‌گیرد.»

چگونه آن را شناسایی کنیم

چیزی به نام میان‌بر در سرمایه‌گذاری وجود ندارد، اما امکان پول سریع و آسان فریبنده است و مردم گرفتار آن می‌شوند. کلاهبرداری‌های سرمایه‌گذاری مربوط به ارزهای دیجیتال به ویژه در اینستاگرام رایج است. هیچ‌کس نباید روی چیزی سرمایه‌گذاری کند، بدون اینکه درباره شخصی که سرمایه‌گذاری را ارائه می‌کند و نوع سرمایه‌گذاری خود تحقیق کند». “سرمایه‌گذاری‌های قانونی از طریق اینستاگرام درخواست نمی‌شود.”

کلاهبرداری‌های شغلی

کلاهبرداری‌های شغلی
کلاهبرداری‌های شغلی

نحوه کار کلاهبرداری

این روزها، مردم به دنبال مشاغل ضد رکود و فرصت‌های شغلی سودآور هستند و کلاهبرداران از آن سوء استفاده می‌کنند. این کلاهبرداران با وعده‌های شغلی رویایی به دنبال کارجویان در اینستاگرام هستند. نکته: مشاغل وجود ندارند.

از طریق کلاهبرداری‌های شغلی، بازیگران کلاهبرداری، سعی می‌کنند اطلاعات شما را به دست آورند سپس از این طریق از شما کلاهبرداری کنند. کارفرمایان قانونی اطلاعاتی مانند شماره تامین اجتماعی شما را می‌خواهند، اما این‌ها پیشنهادات شغلی قانونی نیستند و شما نباید این اطلاعات را به کسی بدهید که از طریق اینستاگرام یا سایت رسانه اجتماعی دیگر با شما تماس می‌گیرد.

کلاهبرداری شامل چه چیزی است

کلاهبرداران حساب‌های اینستاگرام را ترول می‌کنند و به دنبال افرادی هستند که از فرهنگ کار سمی ناراضی هستند و نشانه‌هایی از ترک کار را نشان می‌دهند و سپس برای آنها پست‌های شغلی گمراه‌کننده یا جعلی ارسال می‌کنند تا اطلاعات شخصی یا پول خود را دریافت کنند. کلاهبرداری‌های شغلی در اینستاگرام ظاهر می‌شوند زیرا مردم به سایت اعتماد دارند.

چگونه آن را شناسایی کنیم

خود اینستاگرام می‌گوید: «از پست‌های کاری که خیلی خوب به نظر می‌رسند یا از شما می‌خواهند قبل از هر چیزی، پرداخت کنید، دوری کنید. هنگام کلیک بر روی پیوندی از یک آگهی شغلی، مراقب وب‌سایت‌هایی باشید که به نظر می‌رسد نامرتبط با آگهی شغلی اصلی هستند یا اطلاعات حساسی را درخواست می‌کنند (مانند شناسه دولتی) اما از مرور امن (HTTPS) استفاده نمی‌کنند.»

بنابراین، چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ “اگر می‌بینید که پیشنهاد شغلی خوبی است، باید در مورد شرکت تحقیق کنید، و اگر مشخص شد که یک شرکت قانونی است، با بخش منابع انسانی آنها تماس بگیرید تا ببینید آیا پیشنهاد شغلی قانونی است یا یک کلاهبردار بوده است.

و هر کاری که انجام می‌دهید، هرگز با توجه به درخواست خود به کارفرما پول ندهید. این یک پرچم قرمز در لینکدین، اینستاگرام و هر سایت رسانه اجتماعی دیگر است.

کلاهبرداری کارت اعتباری

کلاهبرداری کارت اعتباری
کلاهبرداری کارت اعتباری

نحوه کار کلاهبرداری

اینها بسیار ساده هستند. «مردم چیزی را به شما می‌فروشند که ممکن است دریافت کنید یا نگیرید و ممکن است تقلبی باشد و سپس اطلاعات کارت اعتباری را که برای پرداخت استفاده کرده‌اید می‌دزدند. مطمئن باشید که هنگام خرید آنلاین، از روش‌های پرداختی استفاده می‌کنید که امنیت لازم را برای حمایت از خریدار را دارند.»

کلاهبرداری شامل چه چیزی است

در این کلاهبرداری خرید آنلاین، کلاهبرداران اطلاعات کارت اعتباری شما را برای کالاهایی که هرگز قصد ارسال آن را برای شما نداشتند، می‌گیرند. آنها از شماره کارت اعتباری شما برای خرید در حساب شما استفاده خواهند کرد.

چگونه آن را شناسایی کنیم

اگر چیزی را از طریق حساب اینستاگرام سفارش دهید و آن را دریافت نکنید، ممکن است ناخواسته با یک کلاهبردار درگیر شده باشید. مراقب کارت اعتباری خود باشید و اگر متوجه فعالیت مشکوک یا هزینه‌های غیرمجاز شدید، بلافاصله آن را به شرکت کارت اعتباری خود گزارش دهید. شرکت به احتمال زیاد کارت را لغو می‌کند و کارت جدیدی برای شما صادر می‌کند.

خدمات اشتراک پولی

خدمات اشتراک پولی
خدمات اشتراک پولی

نحوه کار کلاهبرداری

بازیگران کلاهبرداری در این روش برای اشتراک در سرویس‌های محبوب قیمت‌های بسیار پایینی را به شما پیشنهاد می‌کنند. آنها اطلاعات کارت اعتباری یا بدهی شما را دریافت می‌کنند، سپس از آن برای خریدهای جعلی استفاده می‌کنند. ضرب المثل قدیمی را به خاطر بسپارید: اگر به نظر می‌رسد خیلی خوب نیست که درست باشد، احتمالاً همینطور است.

کلاهبرداری شامل چه چیزی است

این کلاهبرداران اکانت‌های قانونی اینستاگرام را دنبال می‌کنند تا ببینند چه کسی پیشنهادات حساب را لایک می‌کند و نظر می‌دهد. آنها سپس اکانت‌ها را تقلید می‌کنند. هنگامی که حساب جعلی را دنبال کردید، کلاهبرداران معامله بهتری را برای شما انجام می‌دهند – اگرچه این معامله چندان مقرون به صرفه نیست زیرا یک کلاهبرداری است – و اطلاعات پرداخت شما را برای فعالیت‌های شرورانه می‌گیرند.

چگونه آن را شناسایی کنیم

این کلاهبرداران حساب‌های محبوب را می‌گیرند و تغییرات ظریفی در نام کاربری ایجاد می‌کنند و یک نقطه، زیر خط یا حرف اضافی به نام اضافه می‌کنند. در نگاه اول، ممکن است شبیه حسابی باشد که شما دنبال می‌کنید. به عنوان مثال، به جای @readersdigest، ممکن است با @readers_digest روبرو شوید.

اگر در مورد مشروعیت سؤالی دارید – و باید قبل از خرید – بررسی کنید که آیا حساب قانونی است یا خیر. مطمئناً، شما می‌توانید یک حساب کاربری جعلی اینستاگرام را ردیابی کنید، اما لازم نیست همه موارد فنی را دریافت کنید. معمولاً بررسی مجدد نام کاربری به شما نشان می‌دهد که آیا با یک کلاهبردار سر و کار دارید یا خیر.

کلاهبرداری فیشینگ

کلاهبرداری فیشینگ
کلاهبرداری فیشینگ

نحوه کار کلاهبرداری

فیشینگ را به عنوان “حمله‌ای که از مهندسی اجتماعی برای فریب قربانیان برای تحویل اطلاعات خصوصی، نصب بدافزار یا ارسال پول استفاده می‌کند” توصیف می‌کنیم. کلاهبرداران ممکن است برای شما ایمیل‌های فیشینگ ارسال کنند یا حتی ممکن است از طریق پیام متنی حمله کنند، چیزی که به نام smishing شناخته می‌شود.

کلاهبرداری شامل چه چیزی است

در یک کلاهبرداری فیشینگ اینستاگرام، شخصی سعی می‌کند با ارسال یک پیام مشکوک یا پیوندی که اطلاعات شخصی شما را می‌خواهد به حساب اینستاگرام شما دسترسی پیدا کند. «اینستاگرام هرگز ایمیل یا پیامی که اطلاعات ورود شما را بخواهد ارسال نمی‌کند. “اگر رمز عبور خود را تغییر دهید، در معرض خطر قفل شدن حساب اینستاگرام خود قرار خواهید گرفت.”»

چگونه آن را شناسایی کنیم

اکثر ایمیل‌های فیشینگ به راحتی قابل تشخیص هستند، شما اشتباهات گرامری و املایی، آرم‌های نادرست شرکت و هنگامی که ماوس را روی لینک‌ها نگه دارید، آدرس‌های اینترنتی مشکوک را مشاهده خواهید کرد.

اما شناسایی ایمیل های فیشینگ نیزه دشوارتر است. این به این دلیل است که آنها برای یک فرد طراحی شده‌اند. «آن‌ها با نام  و خطاب به ما می‌آیند و عموماً با موضوعات خاصی سروکار دارند که ما به آن علاقه‌مندیم یا به نظر می‌رسد از شرکت‌هایی هستند که با آنها تجارت می‌کنیم یا حساب داریم.»

خوشبختانه، اینستاگرام یک ویژگی امنیتی جدید نصب کرده است که به شما امکان می‌دهد تعیین کنید ایمیلی که ادعا می‌کند از اینستاگرام است واقعاً از اینستاگرام است یا یک ایمیل فیشینگ نیزه‌ای است. «ویژگی جدید به شما امکان می‌دهد ایمیل دریافتی خود را با ایمیل‌های امنیتی که اینستاگرام در ۱۴ روز گذشته ارسال کرده است، مقایسه کنید. اگر ایمیلی که دریافت کرده‌اید در لیست ایمیل‌های ارسال شده توسط اینستاگرام در دو هفته گذشته نشان داده نمی‌شود، می‌توانید مطمئن باشید که این یک ایمیل فیشینگ است و باید آن را نادیده بگیرید.»


چگونه از کلاهبرداری‌های اینستاگرام جلوگیری کنیم؟
چگونه از کلاهبرداری‌های اینستاگرام جلوگیری کنیم؟

انسان‌ها متنوع و پیچیده‌اند، و متأسفانه، برخی از افراد از نظر عاطفی ناخوش هستند. به خصوص از زمان همه‌گیری COVID-19، هجوم انزوا، ترس و آشوب در جوامع وجود داشته است. پلتفرم‌هایی مانند فیس‌بوک یا اینستاگرام ممکن است تنها محلی برای حضور آنها باشد. البته این رفتار کلاهبرداران را توجیه نمی‌کند. این کار زشت، دردناک است و می‌تواند زندگی انسان‌ها را خراب کند. اما هرچه بهتر بتوانیم انگیزه افراد را از کلاهبرداری درک کنیم، بهتر می‌توانیم از خود در برابر این بازیگران بد دنیای مجازی محافظت کنیم.

برای جلوگیری از کلاهبرداری در اینستاگرام، اقدامات زیر را توصیه می‌کنیم که به شما در محافظت از خود کمک می‌کند.

  • به غریزه خود اعتماد کنید و به خاطر داشته باشید که هر چیزی که برای واقعی بودن خیلی خوب به نظر می‌رسد باید کمی تامل کرد.
  • اگر کسی از شما اطلاعات یا پول می‌خواهد، یک قدم به عقب بردارید و به این فکر کنید که چرا ممکن است آن را بخواهد. کلاهبرداران اغلب احساس فوریت می‌کنند، زیرا می‌دانند که هر چه قربانی زمان بیشتری برای فکر کردن در مورد کلاهبرداری داشته باشد، کمتر در معرض آن قرار می‌گیرند.
  • اگر کسی را نمی‌شناسید هرگز پول نفرستید.
  • هرگز رمز عبور یا سایر اطلاعات شخصی خود را به کسی ندهید.
  • اگر کسی با شما دوست می‌شود، به خصوص شخص مشهور، تحقیق کنید تا مطمئن شوید که یک حساب واقعی است. نگاه کنید تا ببینید این اکانت چه مدت وجود دارد و چند فالوور دارد. به دنبال حساب تایید شده افراد مشهور بگردید.
  • به یاد داشته باشید که هیچ تجارت قانونی با استفاده از کارت‌های هدیه انجام نمی‌شود.
  • از رمزهای عبور در چندین برنامه یا وب‌سایت استفاده مجدد نکنید. این یک روش رایج برای کلاهبرداران برای ورود به حساب‌های شما است. در عوض، رمزهای عبور قوی و منحصر به فرد را انتخاب کنید.
  • اگر فکر می‌کنید قربانی کلاهبرداری شده‌اید، بلافاصله رمز عبور خود را تغییر دهید و به حساب خود نگاه کنید تا ببینید آیا شخص دیگری وارد شده است یا خیر.
  • از احراز هویت چند عاملی استفاده کنید.
  • آگاه باشید که جهان چگونه کار می‌کند. به عنوان مثال، بعید است که یک سوپر مدل بین‌المللی بخواهد با شما ملاقات کند و از شما برای ارسال پول برای بلیط هواپیما نیاز داشته باشد.
  • به یاد داشته باشید که اینستاگرام از شما رمز عبور شما را نمی‌خواهد. اگر شخصی ادعا می‌کند که از اینستاگرام است و اطلاعات شخصی را می‌خواهد، کلاهبرداری است.

  • روی لینک‌های ارسال شده توسط افراد غریبه کلیک نکنید
  • اگر یکی از دوستان یا خویشاوندان برای دریافت پول در اینستاگرام با شما تماس گرفت، با خارج از اینستاگرام تماس بگیرید یا پیامک ارسال کنید تا بپرسید آیا درخواست صحیح بوده است یا خیر.
  • مراقب کسی باشید که از شما بخواهد پلتفرم اینستاگرام را ترک کنید و به ارتباط در جای دیگری بروید.

اگر در اینستاگرام مورد کلاهبرداری قرار گرفتید چه کاری باید انجام دهید؟

اگر با اکانتی درگیر شده‌اید که فکر می‌کنید کلاهبردار است، باید فوراً آن را در اینستاگرام گزارش و مسدود کنید.

در اینجا نحوه گزارش یک کاربر در برنامه آمده است:

۱- روی نام کاربری کلاهبردار ضربه بزنید تا به نمایه او بروید.
۲- روی سه نقطه موجود در گوشه سمت راست بالای نمایه ضربه بزنید.
۳- روی «گزارش» ضربه بزنید.
۴- روی «گزارش حساب» ضربه بزنید. دلیلی را برای گزارش انتخاب کنید. گزینه‌ها عبارتند از: «این محتوایی را پست می‌کند که نباید در اینستاگرام باشد» و «تظاهر به شخص دیگری است».
«کلاهبرداری» یا «تقلب» را انتخاب کنید.
۵- روی «ارسال گزارش» ضربه بزنید.
۶- روی «بعدی» ضربه بزنید.
۷- کلاهبردار را لغو فالو کرده و بلاک کنید.

اقدامی که انجام می‌دهید به ماهیت و شدت کلاهبرداری بستگی دارد. اگر متوجه کلاهبرداری شدید اما به آن علاقه ندارید، می‌توانید آن را به اینستاگرام گزارش دهید و هر کارتی که ممکن است تحت تأثیر قرار گرفته باشد را لغو کنید، رمز عبور هر حسابی را که رمز عبور آن را تحویل داده‌اید تغییر دهید و اعتبار خود را مسدود کنید.

همچنین در نظر بگیرید که روش پرداخت شما چه نوع محافظتی دارد. کارت‌های نقدی و کارت‌های اعتباری سطوح مختلفی از حمایت از مصرف‌کننده را دارند. «به هر حال، کارت‌های اعتباری به‌طور جامع‌تری از شما در برابر کلاهبرداری محافظت می‌کنند، به همین دلیل است که استفاده از آنها برای خرید آنلاین امن‌تر است. اما به بانک خود اطلاع دهید تا بتواند خروج پول از حساب را متوقف کند، از دارایی‌های شما محافظت کند و به شما کمک کند.

نحوه دزدیده شدن پول شما مستقیماً بر پتانسیل شما برای بازیابی تأثیر می‌گذارد. در هر صورت، بهترین راه برای بازیابی از کلاهبرداری اینستاگرام این است که در وهله اول گرفتار آن نشوید. پس هوشیار باشید درست مانند دنیای واقعی، در سرزمین سایبری اینستاگرام، همه چیز آنطور که به نظر می‌رسد نیست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب