چگونه بدون کلاس رفتن زبان بخوانیم؟

چگونه بدون کلاس رفتن زبان بخوانیم؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات نیاز به دانستن زبان به یک نیاز ضروری در زندگی ما تبدیل شده است؛ با این حال تمامی ما وقت یا هزینه‌ی کلاس رفتن را نداریم. اما می‌توانیم با چند راه ساده به راحتی در منزل زبان یاد بگیریم.

آیا می‌خواهید زبان جدیدی را یاد بگیرید اما وقت رفتن به کلاس‌های زبان را ندارید؟ از طرفی هزینه‌‌ی کلاس‌های خصوصی بسیار زیاد است و هرکسی توان مالی آن را ندارد. خودخوانی زبان در سال‌های اخیر طرفداران بسیاری پیدا کرده است در این مطلب سعی می‌کنیم ۷ توصیه‌ی مفید برای خواندن زبان بدون کلاس به شما بدهیم.

۱. برنامه‌ی زبان خود را بسازید

 فردی در حل نوشتن برنامه‌ی زبان خود
فردی در حل نوشتن برنامه‌ی زبان خود

دو دیدگاه مختلف برای این موضوع وجود دارد: می‌توانید شروع به ناله کردن کنید، زیرا شما واقعا باید یک برنامه‌ریزی یا استراتژی مناسب برای خواندن زبان داشته باشید، یا می‌توانید احساس قدرت کنید که کنترل کاملی بر آنچه یاد می‌گیرید دارید. ترجیح ما گزینه‌ی دوم است. هر زبان‌آموزی انگیزه‌های متفاوتی دارد و بسیار مهم است که استراتژی خود را بر اساس نیازهای خود بسازید. اگر می‌خواهید برای یک سفر زبان فرانسوی را یاد بگیرید، ابتدا باید روی عبارات ضروری تمرکز کنید. از طرف دیگر، اگر می‌خواهید دوستان زیادی پیدا کنید، باید روی معرفی خود و تسلط بر چیزهای مرتبط کار کنید.

سعی کنید برای برنامه‌ی خود اهداف هوشمند تعیین کنید تا رسیدن به آن اهداف راحتتر باشد.


۲. مطالبی را بخوانید که با سطح زبان شما مطابقت دارند

همانطور که می‌دانید هزاران هزار لغت در زبان‌ها وجود دارد و دانستن اینکه باید از کجا شروع کنید ممکن است دشوار باشد. بهترین کار این است که مطالب مناسب با سطح خود را بخوانید؛ اگر تازه الفبای آن زبان را یاد گرفته‌اید سراغ کتابی با متون تخصصی نروید. اگر مبتدی هستید با اصول اولیه شروع کنید مانند: نحوه‌ی سلام کردن، رایج‌ترین افعال‌، عبارات روزانه و صفت‌ها، نحوه‌ی شمارش و… . سپس می‌توانید شروع به یادگیری قواعد اولیه‌ی زبان مثل جمله‌سازی ساده بکنید.

۳. زبان را همانطور که واقعاً صحبت می‌شود بیاموزید

 دختری در حال گوش دادن به پادکست‌ در حین پیاده‌روی
دختری در حال گوش دادن به پادکست‌

بدون شک یکی از سخت‌ترین جنبه‌های یادگیری زبان صحبت کردن صحیح است. مطالعه کلمات یک زبان بسیار مهم است اما مهم‌تر از آن استفاده از آن کلمات هنگام مکالمه است. به همین دلیل سعی کنید تا حد امکان به صدای بومیان آن زبان گوش داده و آن‌ها را تمرین کنید؛ گوش دادن به پادکست‌ها می‌تواند یک گزینه‌ی عالی برای این کار باشد یا حتی تماشای برنامه‌های تلوزیونی و فیلم‌های سینمایی( بدون زیرنویس فارسی) هم تاثیر بسیار زیادی در تقویت زبان و صحبت کردن شما می‌تواند داشته باشد.

۴. پیش از حد به مغز خود فشار نیاورید

وقتی شروع به مطالعه می‌کنید و چندین درس زبان را پشت‌سر هم می‌خوانید ممکن است وسوسه شوید که بیشتر درس بخوانید. یا حتی تصمیم بگیرید که باید روزی ۲ ساعت درس بخوانید همانطور که درس‌های دانشگاه یا مدرسه‌ی خود را می‌خوانید . متأسفانه، این استراتژی «یادگیری بیش از حد» خیلی مؤثر نیست. کم کردن مطالبی که یاد می‌گیرید و تلاش برای سپردن این اطلاعات به حافظه‌ی بلندمدت کلید موفقیت است؛ یا به عبارتی دیگر مهم نیست در روز چند صفحه یا چقدر می‌خوانید اگر آن‌ها را دوره نکنید فراموش خواهید کرد.

می‌توانید در روز ۱۵ دقیقه به دوره‌ی مواردی که یادگرفته‌اید اختصاص دهید؛ هنگام پیاده‌روی روزانه، هنگام برگشت به خانه با اتوبوس و یا حتی زمانی که در صف خریدهستید می‌توانید مطالبی را که یاد گرفته‌اید دوره کنید یا به آن پادکست دوباره گوش دهید.

۵. سعی کنید دوست یا گروهی برای خواندن زبان داشته باشد

دختری در حال درس خواندن با دوستش
دختری در حال مطالعه با یک دوست


مطالعه با افرادی که هدفی مشابه با هدف شما دارند می‌تواند انگیزه‌ای برای بهتر درس خواندن باشد؛ همچنین می‌توانید جزوه‌ها و کتاب‌هایتان را با هم رد و بدل کنید تا اینگونه در هزینه‌های خود نیز صرفه‌جویی کنید. فراموش نکنید که سوالاتی که برای شما حین درس‌خواندن پیش ‌می‌آید ممکن است قبل‌ها برای آن‌ها پیش آمده باشد، پس می‌توانید سوال‌های خود را از آن‌ها بپرسید.

۶. زبان خواندن را به یک عادت تبدیل کنید

برخلاف یادگیری سنتی در کلاس که شما موظف هستید مطالب خاصی را در زمان خاص بخوانید؛ یادگیری زبان در خانه اینگونه نیست و شما در انتخاب وقت و مطالب آزاد هستید. این می‌تواند هم یک ویژگی خوب باشد و هم یک ویژگی بد. این که شما می‌توانید خود تصمیم بگیرید چه زمانی درس بخوانید می‌تواند هم خود و هم بد باشد. زیرا بسته به این‌که شما ساعتی از روز که بازدهی بالایی در آن زمان را دارید را انتخاب می‌کنید یا این که مدام آن را پشت گوش می‌اندازید و تنبلی می‌کنید، می‌تواند مفید یا مضر باشد.

۷ .سعی کنید زبان را بخشی از زندگی روزمره خود کنید

سعی کنید زبان تلفن همراهتان را به زبانی که در حال یادگیری آن هستید تغییر دهید. یا اگر به مطالعه اخبار خاصی علاقه دارید و به سطح خوبی از آن زبان رسیده‌اید، مجلات و خبرها را به آن زبان بخوانید. همچنین از گوش دادن به موسیقی به زبان مورد نظرتان غافل نشوید.

راه‌هایی وجود دارند که می‌توانند به شما در یادگیری بهتر زبان کمک کنند. برای آشنایی با این راه‌ها مطلب ۷ راه ساده برای یادگیری زبان انگلیسی را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب