هرگز این ۶ نوع درد معده را نادیده نگیرید

هرگز این ۶ نوع درد معده را نادیده نگیرید

اغلب وقتی دچار درد معده می‌شویم به آن اهمیتی نمی‌دهیم و با خوددرمانی و دارو خوردن در منزل آن را درمان می‌کنیم. اما باید توجه داشته باشید که هر دردی، درمان مخصوص خود را دارد و باید به آن رسیدگی شود. پس درد در هر نقطه از بدنتان را جدی بگیرید.

گاهی اوقات افراد دچار معده درد می‌شوند. اغلب اوقات خودتان می‌توانید علت معده درد را پیدا کنید و لازم نیست نگران آن باشید. شاید گرسنه باشید یا از خوردن زیاد دچار معده درد شوید. با این حال چند نوع درد معده وجود دارد که نباید نادیده بگیرید. اگر یکی از انواع دردهای معده را که در این مطلب از مجله‌ی روزساز آورده شده است را تجربه می‌کنید، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

انواع درد معده

۱) درد طولانی‌مدت که از بین نمی‌رود:

برای هر نوع درد معده که بیش از سه ماه طول بکشد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. آیا به غیر از درد علائم دیگری مانند اسهال مداوم یا انسداد دارید؟ یا فقط بعد از چند لقمه شام احساس سیری می‌کنید، اغلب بعد از شام احساس نفخ یا گاز می‌کنید یا بیشتر بعد از شام درد را تجربه می‌کنید؟ در صورت بروز این عوامل شما حتما باید به پزشک مراجعه کنید تا از طریق آزمایش و بررسی به علت درد پی ببرید و درمان شوید.

درد ممکن است به دلیل تعدادی از شرایط مختلف ایجاد شود: از سندرم روده تحریک‌پذیر تا عدم تحمل لاکتوز یا موارد جدی‌تر.


۲) همراه با حالت تهوع:

هنگامی که همراه با تهوع یا استفراغ دچار درد معده شوید، به احتمال زیاد دچار مسمومیت غذایی شده‌اید. این درد ناشی از مسمومیت باید ظرف یک یا دو روز ناپدید شوند. وقتی علائم به جای بهتر شدن، بدتر می‌شوند و نمی‌دانید چه چیزی باعث این مشکلات می‌شود، ممکن است با مورد جدی‌تری روبه‌رو باشید.

به عنوان مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که در این صورت باید به پزشک مراجعه کنید:

  • – انسداد روده
  • – عفونت دستگاه گوارش
  • – پارگی کیست در یکی از تخمدان‌ها
  • – زخم معده
  • – حمله قلبی

۳) درد همراه با خون:

هنگامی که متوجه شدید خون در مدفوع یا استفراغ شما وجود دارد، توصیه می‌کنیم فوراً با پزشک تماس بگیرید. به خاطر داشته باشید که خون در مدفوع شما همیشه قرمز به نظر نمی‌رسد. همچنین می‌تواند سیاه باشد، که نشان می‌دهد خون‌ریزی بالاتر در دستگاه گوارش رخ می‌دهد. خون‌ریزی‌هایی مانند این می‌تواند دلایل متعددی مانند موارد زیر را داشته باشد:

  • – بواسیر
  • – زخم معده خون‌ریزی‌دهنده
  • – سرطان

آیا زغال اخته، چغندر یا شیرین بیان زیادی خورده‌اید؟ بنابراین مدفوع شما اغلب تیره یا حتی قرمز است. داروهایی مانند قرص آهن و داروهای ضد اسهال نیز می‌توانند تأثیرگذار در رنگ مدفوع باشند.

هرگز این ۶ نوع درد معده را نادیده نگیرید
علائم شدید درد معده

۴) درد ناگهانی و شدید:

آیا به طور ناگهانی درد شدید معده را تجربه کردید؟، آیا احساس می‌کنید که چاقو یا خنجر را به معده‌ی شما فرو می‌کنند و نفس شما از درد بند می‌آید؟ ممکن است سنگ کلیه یا سنگ کیسه صفرا داشته باشید. هنگامی که دردهای کوبنده خود به خود ایجاد می‌شوند و به تدریج دردناک‌تر می‌شوند، ممکن است با آپاندیست روبه‌رو باشید و از علائم دیگر آپاندیست حالت تهوع و استفراغ می‌باشد. بنابراین فوراً باید به پزشک مراجعه کنید.


۵) درد همراه با کاهش وزن:

کاهش وزن ناخواسته همیشه باعث نگرانی است و باید توسط پزشک ارزیابی شود، حتی اگر همراه با درد معده یا علائم دیگر نباشد. این مورد می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • پانکراتیت
  • بیماری کرون
  • سرطان
  • سایر بیماری‌ها

۶) درد و تب:

اگر در معده درد همراه با تب دارید، ممکن است با عفونت دست و پنجه نرم کنید. در صورت وجود این مورد با پزشک تماس بگیرید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب