6 نوع متفاوت ابزارهای برنامه‌ریزی با نمونه

۶ نوع متفاوت ابزارهای برنامه‌ریزی با نمونه

مدیریت زمان یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که امروزه با آن مواجه هستیم؛ علاوه بر آن ما روزانه باید کارهای بسیاری را انجام دهیم که ممکن است بعضی از آن‌ها را به فراموشی بسپاریم. دفترها و نرم ‌افزارهای دیجیتالی برنامه‌ریزی می‌توانند علاوه بر ثبت این رویدادها به ما در مدیریت زمان نیز کمک کنند.

ابزارهای مدرن مانند دفترهای برنامه‌ریزی و برنامه‌های دیجیتالی برنامه‌ریزی می‌توانند به ما در ترسیم بهتر روزهایمان کمک کنند و نظمی به هرج و مرج زندگی روزانه‌ی ما بیافزاییم. آن‌ها به شما کمک می‌کنند بهره‌وری شخصی‌تان را با انجام کارهایی با اولویت بالا افزایش دهید و تضمین می‌کنند که حداقل مهم‌ترین کار را حتی در روزهایی که حس چندان خوبی را ندارید، انجام می‌دهید.

۱. برنامه‌ریزهای خالی

دفتری برای برنامه‌ریزی در دستان دختری
انتخاب یک دفتر ساده

ابزارهای برنامه‌ریزی خالی به شما این فرصت را می‌دهند که آن‌ها را به گونه‌ای که دوست دارید طراحی و استفاده کنید. آنها یک بوم خالی هستند و شما می‌توانید از آنها برای یک جنبه از زندگی خود مانند برنامه‌ریزی مالی یا کار استفاده کنید و  در آن همه چیز را برنامه‌ریزی کنید.  ابزارهای برنامه‌ریزی خالی به شما این امکان را می‌دهند که کمی خلاق باشید و بدون هیچ محدودیتی از آن، همانطور که دوست دارید استفاده کنید.


برنامه‌ریزهای دیجیتالی:

  • Todoist: برنامه‌ی Todoist ویژگی‌های متعددی مانند وظایف فرعی، پروژه‌های فرعی، وظایف تکرار‌شونده، اعلان‌ها، اولویت‌های مختلف و موارد دیگر را ارائه می‌دهد.
  • Asana: برنامه‌ی Asana یکی دیگر از ابزارهای عالی مدیریت پروژه با ویژگی لیست‌های کاری فوق‌العاده است.
  • Notion: این برنامه دارای فضای کاری زیباتر برای سازماندهی وظایف، ایجاد یادداشت‌ها، طرح‌های پروژه، ارائه ها، اسناد سازماندهی شده و موارد دیگر است.

برنامه‌ریزهای کاغذی:

  • سر‌رسیدها: سررسیدها سالانه و دارای تاریخ هستند و شما می‌‎توانید به راحتی از آن استفاده کنید.
  • یک دفتر ساده: می‌توانید یک دفتر ساده بردارید و مطابق میل خود در آن برنامه‌ریزی کنید.

۲. برنامه‌ریزهای کاری

چه بخشی از تیم کاری باشید، چه مدیر، یا فردی که کسب و کار خود را اداره می‌کند، به یک برنامه‌ریز کاری نیاز دارید تا فعالیت‌های روزانه خود را پیگیری کنید. همیشه افرادی هستند که باید آنها را پیگیری کنید، کارهایی که باید تمام شوند و برنامه‌هایی که باید انجام دهید. هنگامی که از یک برنامه‌ریز برای کار استفاده می‌کنید، تمام این جزئیات را در یک مکان سازماندهی می‌کنید تا مجبور نباشید برای یافتن چیزی به برنامه‌ها، دفترچه‌ها، ایمیل‌های مختلف مراجعه کنید.

برنامه‌ریزهای دیجیتالی:

  • Trello: از یک صفحه کانبان استفاده می‌کند که در آن جعبه‌هایی حاوی کارت‌های جداگانه با جزئیات کار هستند.

برنامه‌ریزهای کاغذی:

  • برنامه‌ریزهای روزانه دارای تایم باکسینگ: بهترین پلنر یا دفتر‌ برنامه‌ریزی است که به شما توصیه می‌کنیم. به خصوص برای افراد پرمشغله مثل افرادی که در حوزه‌ی کاری فروش و مدیریت فعالیت می‌کنند بسیار مناسب است. زیرا می‌توانید قرارهای ملاقات خود را به راحتی در آن ثبت کنید و دید واضح‌تری از کارهای روزانه‌ی خود داشته باشید. همچین برای دانش‌آموزانی که درس‌های ریادی را در یک روز می‌خوانند می‌تواند مفید باشد.
  • برنامه‌ریزهای هفتگی: بهترین پلنر یا دفتر برنامه‌ریزی برای داشتن نگاه کلی از هفته‌ی پیش رو است. اما برای مدیران و افراد پرمشغله که نیاز به ثبت کارهای بسیاری دارند توصیه نمی‌شود.

۳. بولت ژورنال

صفحه‌ی کلید واژه در بولت ژورنال که به صورتی زیبا طراحی شده است
صفحه‌ی کلید واژه در بولت ژورنال

بولت ژورنال دقیقا همان چیزی است که به نظر می‌رسد و ایده عالی دیگری برای یک برنامه‌ریزی است. مانند یک بوم خالی است و برای کسانی که می‌خواهند برنامه‌ریز خود را طراحی کنند عالی است. بولت ژورنال‌ها را می‌توانید دقیقا مطابق میل و نیازهایتان طراحی کنید. معمولا دفتری است که صفحات داخلش نقطه نقطه هستند اما در حقیقت بولت ژورنال بیشتر یک روش برنامه‌ریزی است.

 برنامه‌ریزهای دیجیتالی:

  • Google Tasks
  • Google keep

برنامه‌ریزهای کاغذی:

  • دفترهای بولت ژورنال

۴. برنامه‌ریزهای شخصی

این نوع برنامه‌ریزها برای جدا نگه داشتن زندگی شخصی و حرفه‌ای شما عالی هستند. می‌توانید از برنامه‌ریزان شخصی برای پیگیری قرار ملاقات‌های پزشک، برنامه‌ریزی تاریخ‌های مهم برای بچه‌ها، برنامه‌ریزی شب‌های قرار ملاقات با دوستان و حتی برنامه‌ریزی وعده‌های غذایی استفاده کنید. آیا کارهایی وجود ندارد که باید در خانه انجام دهید؟ مانند تماس با یک لوله کش یا تعمیر چراغ در زیرزمین؟ همه این وظایف را می‌توان در برنامه ریز شخصی شما گنجاند.

برنامه‌ریزهای دیجیتالی:

  • Things 3
  • برنامه‌های to do list متنوع

برنامه‌ریزهای کاغذی:

  • to do list های متنوع
  • دفترهای برنامه‌ریزی غذایی


۵. برنامه ریزان مالی

صفحه‌ی پیگیری مالی در بولت ژورنال برای پیگیری درآمد و خرج‌ها
صفحه‌ی پیگیری مالی در بولت ژورنال

اینها انواع برنامه ریزانی هستند که به شما کمک می‌کنند تا روی اهداف مالی خود متمرکز بمانید. آنها بر صورت‌حساب‌های ماهانه، بودجه‌بندی، گزارش هزینه‌ها، ردیاب صورتحساب و موارد دیگر تمرکز دارند. آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا میزان درآمدتان، هزینه‌هایی که می‌کنید و اینکه آیا در حال پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری چیزی هستید یا خیر را، ردیابی کنید.

برنامه‌ریزهای دیجیتالی:

  • Money Lover-Money Manager

برنامه‌ریزهای کاغذی:

  • انواع مختلف دفترهای برنامه‌ریزی مالی

۶. برنامه‌ریزهای سلامت و تناسب اندام

اهداف تناسب اندامی وجود دارند که در ابتدای سال تعیین می‌کنید و سپس برخی از آنها را در طول سال تعیین می‌کنید. نکته‌ی مهم این است که، هر زمانی زمان خوبی برای تصمیم گیری در مورد تناسب اندام است ؛ مسیر زمانی آسان می‌شود که برنامه‌ای داشته باشید که بتواند به شما در پیگیری پیشرفت خود کمک کند. برنامه‌ریزهای تناسب اندام به شما کمک می‌کنند تا مراقب وعده‌های غذایی، کل کالری دریافتی، نوع تمریناتی که انجام می‌دهید و موارد دیگر باشید. این برنامه‌ریز ها هم به صورت برنامه‌ی دیجیتالی هم دفترهای برنامه‌ریزی وجود دارند.

ابزارهای برنامه‌ریزی روزانه در حال پیشرفت و ارتقا هستند. ما در اینجا سعی کرده‌ایم تعدادی از آن‌ها را بیان کنیم. شما می‌توانید تمامی این برنامه‌ریزی‌ها را فقط در بولت ژورنال یا پلنرهای سالانه، ماهانه، هفتگی یا روزانه‌ی خود داشته باشید. بنابراین برحسب اهداف و نیازهای خود می‌توانید از یک یا چند مورد از آن‌ها استفاده کنید. همچنین می‌توانید برای خواندن مطالب بیشتر راجع به برنامه‌ریزی به «بایگانی برنامه‌ریزی» مراجعه کنید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب