راه‌های کشف کردن استعداد‌ و علایق

راه‌های کشف کردن استعداد‌ و علایق

کشف آنچه به طور طبیعی در آن مهارت دارید می تواند چالش برانگیز باشد، اما با دنبال کردن این مراحل، می توانید روند یافتن استعدادهای پنهان خود را بسیار آسان‌تر کنید.

۱۰ راه ساده برای کشف استعدادهای پنهان

کشف کردن استعداد شما می‌تواند فوق‌العاده دشوار باشد. پس از سال‌ها تمرکز بر روی یک مهارت یا شغل خاص، چه مهندسی کامپیوتر و چه بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، از موهبت‌های خود در هنرهای آشپزی یا موسیقی غافل شده‌اید یا فراموش کرده‌اید. شما تنها کسی نیستید که احساس می‌کنید استعدادهای خود را رها کرده‌اید. بسیاری از مردم دارای نقاط قوت خاصی هستند که به دلیل اینکه بیش از حد مشغول پرداختن به موضوع‌های مختلف و متفرقه هستند آن‌‌ها را پرورش نداده‌اند.

مطالعات متعدد نشان داده است که افراد در ازای کار معنادارتر مایلند درآمد کمتری کسب کنند. همچنین ثابت شده است که افرادی که در شرکت‌های هدف‌محور کار می‌کنند، کمتر شغل خود را ترک می‌کنند. شاید زمان آن فرا رسیده باشد که دستمزد را کنار بگذارید و روی یافتن شغلی تمرکز کنید که موهبت‌های طبیعی شما را پرورش دهد. متأسفانه، یک مانع وجود دارد؛ و آن تلاش برای تعیین اینکه آن استعدادها در وهله اول چه هستند. در اینجا ده راه ساده اما موثر برای یافتن استعدادهای پنهان خود آورده شده است:

۱. به آنچه از آن لذت می‌برید فکر کنید

در جامعه پرشتاب امروزی، که در آن غرق شدن در یک جریان بی‌پایان محتوا آسان است، به راحتی می‌توان آنچه شما را خوشحال می‌کند را از دست داد. هر از گاهی، مهم است که در نظر بگیرید که از انجام چه کارهایی لذت می‌برید، از سرگرمی‌هایتان گرفته تا علایقتان. فرقی نمی‌کند که بازی مار و پله باشد یا بازخوانی داستان‌های کوتاه هزار‌ و‌ یک شب. با انجام درون‌نگری، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که می‌توانید دست به کشف کردن استعداد خود بزنید؛ زیرا این شادی‌های کوچک می‌توانند به آنچه در آن مهارت دارید کمک کنند. همچنین ببینید چگونه می‌توانید سرگرمی خود را به یک تجارت تبدیل کنید.

۲. از منطقه امن خود خارج شوید

ما تغییر را دوست نداریم و معمولا در برابر آن مقاومت می‌کنیم. مهم نیست که چقدر از زندگی حرفه‌ای یا شخصی خود خسته می‌شویم، وقتی آسایش ما مختل می‌شود؛ مضطرب و عصبانی می‌شویم و دلهره می‌گیریم. اما اگر به چیزهایی که می‌دانیم، بجای چیز‌هایی که نمی‌دانیم پایبند باشیم، چگونه می‌توانیم زندگی خود را پیش ببریم؟ شما نمی‌توانید؛ زیرا در یک منطقه خنثی گیر خواهید کرد و از زندگی ناراضی خواهید بود.

اگر به دنبال معنا هستید، نقاط قوت خود را آزمایش کنید یا توانایی‌های خود را بهبود ببخشید، بیرون رفتن از منطقه امن یک ضرورت است. چه بخواهید تغذیه ذهن خود را تسهیل کنید و چه بخواهید آماده کشف مرد ناستعداد شوید و به حرفه‌ای متفاوت دست یابید، باید ریسک کنید، مقداری انرژی جمع کنید و در مقابل ترس مقاومت کنید. در اینجا چند ایده وجود دارد که باید به آنها توجه کرد:ببینید وقتی در محل کار خود نیستید چگونه وقت خود را می‌‌گذرانید و سپس اولویت بندی کنید.

  • زمانی را اختصاص دهید که فقط برای شما باشد. خودشناسی به “زمان ” نیاز دارد
  • فعالیتی را امتحان کنید که تا به حال تجربه نکرده‌اید.
  • در کلاسی با موضوعی که به آن علاقه دارید ثبت نام کنید.
  • برای کمک به جامعه خود داوطلب شوید، با افراد جدیدی آشنا شوید و به چیزی علاقه‌مند شوید.


بسیاری از مردم دارای نقاط قوت خاصی هستند که به دلیل اینکه بیش از حد مشغول پرداختن به موضوع‌های مختلف و متفرقه هستند آن‌‌ها را پرورش نداده‌اند.
کشف استعداد‌های پنهان

۳. هدایای زندگی را تجربه کنید

همیشه یک چیز وجود دارد که بیشتر مردم آرزو می‌کنند می‌توانستند انجام دهند، اما به دلیل هزینه، زمان یا مسئولیت‌ها نمی‌توانستند انجام دهند؛ سفر به دنیا، دیدن مناظر عجیب و غریب و یادگیری در مورد فرهنگ‌های جدید، با سفر طیف وسیعی از چالش‌ها، الهام‌ها و مبارزات برای شما پیش می‌آید. به عنوان مثال، بازدید از یک شهر کوچک بریتانیایی ممکن است به شما ایده‌ای برای یک رمان بدهد یا صخره نوردی در شمال غربی استرالیا امکان این را ‌می‌دهد که استقامت خود را آزمایش کنید. سفر، به خصوص تنهایی، می‌تواند اثری ماندگار در ذهن، جسم و روح شما بر جای بگذارد. چه بخواهید در ونیز قدم بزنید یا در ارتفاعات اسکاتلند پیاده‌روی کنید، اگر حتی یک ماه از سال را انتخاب کنید، این فرصت را دارید که کل زندگی خود را برای همیشه تغییر دهید.

۴. نقاط‌ قوت و ضعف خود را فهرست کنید

ما در چه کاری خوب و در چه کاری بد هستیم؟ شما واقعا نمی‌توانید بفهمید مگر اینکه در مورد آن فکر کنید و آن را بنویسید. و این همان کاری است که باید در حرکت رو به جلو انجام دهید. آغاز صبح یا برای آخرین کاری که قبل از خواب انجام می‌ دهید، بنشینید، یک خودکار و کاغذ بردارید و نقاط قوت و ضعف خود را مشخص کنید. شما ممکن است در هفت حرکت در یک بازی شطرنج حریفتان را شکست دهید و یک زبان را نسبتاً سریع یاد بگیرید. از سوی دیگر، ممکن است در رسیدن به موقع به قرار ملاقات، پختن ماکارونی و خواندن زبان بدن ناموفق باشید. برخی افراد ممکن است بگویند که نمی‌دانند چگونه از استعدادهای خود بهره ببرند، اما با کمی صبر، فکر و تمرکز می‌توانید استعدادهای خود را شناسایی کنید.

۵. ارزیابی شغلی انجام دهید

آزمون شغلی، ابزاری ضروری برای خودیابی است که می‌تواند به شما کمک کند تا درک بهتری از استعدادهای درونی خود داشته باشید و همچنین ویژگی‌های شخصیتی، انگیزه‌ها و علایق گسترده‌تر خود را کشف کنید. ارزیابی شغلی نه تنها می‌تواند به شما در درک بهتر استعدادهای پنهان خود کمک کند، بلکه می‌تواند به عنوان طرحی برای مسیرهای شغلی بالقوه نیز عمل کند.

با انجام درون‌نگری، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که می‌توانید دست به کشف کردن استعداد خود بزنید
تمرکز بر اشتیاق و علایق در کشف استعدادها

۶. خاطرات روزانه خود را بنویسید

آیا تا به حال به نوشتن داستان زندگی خود فکر کرده‌اید؟ ممکن است خودشیفتگی به نظر برسد، و ممکن است احساس کنید که به اندازه کافی جالب نیستید، اما یک دفترچه روزانه می‌تواند به عنوان بینشی در ذهن شما و به عنوان یک گزارش از گذشته شما باشد. این یک ابزار عالی است که هم می‌توانید بدانید که چه کسی هستید و چه هدایایی دارید. این تمرین ساده اما مفید باید شامل موضوعات متعددی باشد: دوران کودکی، شغل، تحصیلات، عاشقانه‌ها ، علایق و آینده. شما همچنین می‌توانید در موارد انتزاعی، از جمله اینکه چه چیزی زندگی را ارزشمند می‌کند، جایی که خود را در ۱۰ سال آینده می‌بینید و اگر پول مشکلی نداشت، چه کاری انجام می‌دادید. صادق بودن نیز ضروری است. شما لازم نیست نگران املا، دستور زبان، سبک و علائم نگارشی باشید. فقط با خیالی آسوده بنویسید و نگاهی اجمالی به دیروز، امروز و فردا بیندازید.

۷. کارنامه دبیرستان خود را بررسی کنید

دبیرستان پلی بین دوران کودکی و بزرگسالی است که بسیاری از ما پشیمان هستیم که از آن استفاده کامل نکرده‌ایم. کارنامه‌های دبیرستان شما مدارکی هستند که ثابت می‌کنند شما بیشتر به چه چیز‌هایی علاقه داشته‌اید. نمره متوسط در زبان انگلیسی نشان می‌دهد که شما می‌توانید با کمی وقت گذاشتن در رشته زبان انگلیسی موفق باشید، در حالی که نمره پایین در ریاضیات ثابت می‌کند که اعداد نقطه قوت شما نیستند. شما همچنین در هنر نمره کامل دریافت کرده‌اید؛ پس مشخص می‌شود که شما یک فرد هنری هستید و شاید این همان چیزی است که باید زمان، انرژی و منابع خود را برای همیشه روی آن بگذارید.


۸. پول را از معادله خارج کنید

بررسی گزینه های شغلی با تمرکز بر حقوق می‌تواند آسان باشد. با این حال، تمرکز بر اشتیاق و علایق خود در هنگام کشف کردن استعداد، می تواند هنگام انتخاب شغل، شما را در مسیر درست سوق دهد. در حالی که پتانسیل درآمد یک جزء مهم در فرآیند است، شما نمی‌خواهید فرصت‌های شغلی متناسب با شخصیت و علایق خود را به دلیل حقوق بهتر از دست بدهید. اگر شغل‌های متناسب با استعداد‌های خود را انتخاب کنید و در آن استمرار داشته باشید مطمئنا بعد از مدتی به یک متخصص تبدیل خواهید شد و طبیعتا دستمزد شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

ین که از شخص دیگری کمک بگیرید تا استعدادهایتان را ببیند، می‌توانید دریابید که چه در نوع حرفه‌ای می‌توانید برتری داشته باشید.
شکوفایی استعدادها

۹. از دیگران کپی نکنید

کارآفرینان جوان می‌خواهند ایلان ماسک بعدی باشند و معامله گران مالی می‌خواهند وارن بافت (یا جردن بالفورت) بعدی باشند. اما آیا شما  می‌توانید از موفقیت آنها تقلید کنید؟ جایگزین بهتر این است که کپی نکنید، بلکه از اخلاق کاری و ذهن درخشان آنها الهام بگیرید و روی کار خودتان  تمرکز کنید. با در پیش گرفتن این مسیر، شما می‌توانید تشخیص دهید که در چه چیزی به طور طبیعی خوب هستید. و چگونه می‌توانید از این مهارت‌ها و استعدادها برای اهداف شغلی خود استفاده کنید.

۱۰. بازخورد بخواهید

اغلب، تلاش برای کشف آنچه در آن مهارت دارید، با درخواست بازخورد از خانواده، دوستان، همکاران و اساتید امکان پذیر می‌شود. نظرات آن‌ها ممکن است برای شما تعجب آور باشد زیرا ممکن است توجه شما را به چیزهایی معطوف کنند که هرگز به آن فکر نکرده‌اید. این که از شخص دیگری کمک بگیرید تا استعدادهایتان را ببیند، می‌توانید دریابید که چه در نوع حرفه‌ای می‌توانید برتری داشته باشید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب