سالم‌ترین سبزیجات کدامند؟

سالم‌ترین سبزیجات کدامند؟

خواص بی‌نظیر و شگفت‌انگیز سبزیحاتی که در بدن شما معجزه می‌کند. سبزیجات برای شما مفید هستند. این چیزی است که همه ما می‌دانیم، اما احتمالا نمی‌دانستید که برخی از سبزیجات سالم‌تر از بقیه هستند. با مصرف سبزیجات بیشتر در وعده‌های غذایی، سلامتی را به خود هدیه دهید.

سبزیجات از دسته‌ی مواد غذایی هستند که سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی فراوان‌اند و برای انسان‌ها فواید سلامتی زیادی دارند. در این مطلب از مجله‌ی اینترنتی روزساز، به بررسی انواع مختلف سالم‌ترین سبزیجات می‌پردازیم که از بقیه‌ی اسامی سبزیجات ارزش غذایی بیشتری دارند. قرار گرفتن این سبزیجات در رژیم غذایی و همچنین در وعده‌های غذایی روزانه بسیار حائز اهمیت است.

لیست اسامی سبزیجات سالم:

۱) سبزیجات چلیپایی: کلم بروکلی، گل کلم و کلم پیچ

– فواید کلم بروکلی:

کلم بروکلی یکی از سبزیجاتی است که مقدار زیادی مواد مغذی و ویتامین دارد. این ویتامین‌ها شامل ویتامین‌های C، A و K هستند. اگر مقدار زیادی کلم بروکلی در طول روز (نصف فنجان) همراه غذا یا برای افرادی که رژیم دارند به عنوان وعده‌ی غذایی، مصرف کنید، در حال حاضر ۴۳ درصد از دوز توصیه‌شده روزانه ویتامین C را دریافت می‌کنید. یکی دیگر از مزایای مصرف کلم بروکلی این است که حاوی سولفورافان است. این ماده‌ای است که به پیشگیری از انواع خاصی از سرطان کمک می‌کند.


اگر بدانید که کمبود هر ویتامین در بدن چه علائمی دارد می‌توانید از یبزجات و مواد غذایی دارای آن ویتامین استفاده کند در اینجا برای شما علام کمبود ویتامین را آورده‌ایم

– فواید کلم پیچ:

کلم پیچ یکی دیگر از سبزیجات چلیپایی حاوی ویتامین‌هایی مانند A ،B6 ،C و K است. اما این همه چیز نیست. همچنین حاوی مواد مغذی پتاسیم، کلسیم، مس و منیزیم است. این بدان معنی است که خوردن منظم کلم پیچ ممکن است سلامت شما را به طور قابل توجهی بهبود بخشد و افزایش دهد.

– فواید گل کلم:

گل کلم به عنوان یکی از سبزیجات چلیپایی حاوی ویتامین C، K و B6 و پتاسیم و امگا ۳ است. یکی دیگر از فواید گل کلم این است که با خوردن آن، میزان مصرف کولین خود را افزایش می‌دهید. کولین ماده‌ای است که برای خانم‌های باردار مهم و دارای فایده است. پس خانم‌های باردار مصرف سبزیجات به‌خصوص گل کلم را در وعده‌های غذایی خود فراموش نکنید.

۲) قارچ‌ها

در دسته‌بندی سبزیجات، قارچ‌ها انواع و اقسام متفاوت و مختلفی دارند و همه‌ی آن‌ها سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌ها هستند. قارچ‌ها منبع ویتامین B هستند که شما برای ساخت گلبول‌های قرمز به آن نیاز دارید و همچنین به هضم غذا کمک می‌کند از این رو برای افرادی که دارای مشکلات معده هستند، بسیار خوب است و همچنین پوست شما را سالم نگه‌می‌دارد. پس با مصرف قارچ‌ها می‌توانید مزایای زیادی از سلامتی را برای بدن خود به ارمغان بیاورید.

سبزیجات از دسته‌ی مواد غذایی هستند که سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی فراوان‌اند و برای انسان‌ها فواید سلامتی زیادی دارند.
سالم‌ترین سبزیجات کدامند؟

۳) هویج‌ها

اگر دارای رژیم سخت هستید، به طوری که فقط سبزیجات را برای وعده‌های غذاییتان در نظر می‌گیرید، همچنین می‌خواهید مقداری ویتامین اضافی به رژیم غذایی خود اضافه کنید، ممکن است بخواهید هویج را در برنامه غذایی خود قرار دهید. هویج‌ها منبع ویتامین A، C و K هستند و حاوی فیبر زیادی هستند. ویتامین A به ویژه برای بینایی مهم است و فیبرها نیز بخش مهمی از رژیم غذایی شما هستند. وقتی مواد غذایی که فیبر فراوانی دارند مصرف می‌کنید، کم‌تر احساس گرسنگی می‌کنید و این گونه به کاهش وزن خود کمک می‌کنید.

۴) مارچوبه

مارچوبه مخصوصا برای سلامت روده شما مفید است. مارچوبه‌ها به عنوان یک پروبیوتیک عمل می‌کنند و می‌توانند به سلامت روده شما کمک کنند. مارچوبه سرشار از ویتامین‌هایی مانند B9 ،C ،A و K است. اما سبزیجات نه تنها برای روده شما مفید هستند، بلکه برای خانم‌های باردار نیز بسیار مفید هستند. ساقه‌های سبزیجات حاوی فولات هستند که یک ماده مغذی ضروری برای مصرف در دوران بارداری است.


۵) فلفل دلمه‌ای

همه‌ی ما می‌دانیم که در بین سبزیجات مختلف فلفل دلمه‌ای‌ها بسیار زیبا هستند و به سبزیجات رنگانگ معروف‌اند. زیرا رنگ‌های مختلفی از جمله سبز، زرد، قرمز، سفید، نارنجی و حتی بنفش دارند. این سبزیجات رنگارنگ حاوی ویتامین A ،B6 و C هستند و منبع پتاسیم و فیبر هستند. مواد مغذی زیادی دارند. اگر یک فلفل دلمه‌ای قرمز بخورید، بیش از ۱۵۰ درصد از ویتامین C توصیه‌شده روزانه خود را دریافت خواهید کرد.

فلفل دلمه‌ای‌های رنگی خواص و فواید بی‌نظیری دارند که در این قسمت به بیان این خواص می‌پردازیم.

فلفل دلمه‌ای قرمز سبز نارنجی زرد از انواع فلفل دلمه هستند
خواص فلفل دلمه‌ای

–  فلفل دلمه‌ای قرمز

  1. این نوع فلفل دلمه‌ای دارای مقدار زیادی ویتامین C است. این ویتامین در درمان عفونت، ترمیم زخم، کلاژن‌سازی برای استخوان و مفاصل، سلامت استخوان و دندان‌ها و استحکام رگ‌های خونی بسیار موثر است.
  2. دارای خواص آنتی‌اکسیدانی بسیار بالا است. لیکوپن که دلیل قرمزی این فلفل دلمه‌ای است یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند است که وقتی این فلفل دلمه‌ای را برای خوردن کباب یا گرم می‌کنید، بهتر جذب بدن شما می‌شود.
  3. همچنین این فلفل دلمه‌ای دارای ریزمغذی‌های پتاسیم، منیزیم، آهن، کلسیم، فسفر است که بافت استخوان‌ها را تحکیم می‌کند.

–  فلفل دلمه‌ای سبز

  • این نوع فلفل دلمه‌ای دارای کلروفیل است که در پیوند با ماده‌ی منیزیم بهتر جذب بدن می‌شود.
  • دارای ویتامین B6 و A است.

– خواص فلفل دلمه‌ای زرد

  • فلفل دلمه‌ای زرد مقدار زیادی نیاسین دارد که نیاسین موادی از ویتامین‌های گروه B است. سلامت پوست را تضمین می‌کند و برای سیستم عصبی و سیستم گوارشی بسیار مفید است.
  • همچنین فلفل دلمه‌ای زرد نسبت به فلفل دلمه‌ای قرمز یک دوم ویتامین C را دارا می‌باشد.

– خواص فلفل دلمه‌ای نارنجی

  • این نوع از فلفل دلمه‌ای دارای مواد کاروتنوئید است که گروهی از مواد موجود در فلفل دلمه‌ای نارنجی می‌باشد.
  • برای سلامت چشم بسیار مفید است. زیرا دارای بتاکاروتن است که بتاکاروتن یکی از کاروتنوئیدهای موجود در هویج هم می‌باشد. هر ماده‌ی غذایی نارنجی رنگش را از بتاکاروتن می‌گیرد.
  • دارای آنتی‌اکسیدان قوی برای پیشگیری از بیماری منحوس سرطان و تقویت سیستم ایمنی بدن است.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب