چگونه شغل خود را انتخاب کنیم؟

چگونه شغلی مناسب برای خود انتخاب کنیم؟

با وجود هزاران هزار شغل مختلف در دنیای فعلی، انتخاب شغلی مناسب کاری دشوار و سخت به نظر می‌رسد؛ اما با چند فرایند ساده می‌توانیم تصمیم‌ گیری خود را ساده‌تر کنیم و شغلی مناسب با استعدادها و علایقمان انتخاب کنیم.

با هزاران گزینه‌ی شغلی، چگونه شغلی را انتخاب کنیم که برای شما مناسب باشد؟ اگر هیچ ایده‌ای ندارید که می‌خواهید چه کاری انجام دهید، فرآیند سازمان‌یافته زیر را دنبال کنید تا شانس خود برای تصمیم گیری خوب را افزایش دهید.

۱. خودتان را ارزیابی کنید

دختری با کلی علامت سوال بالای سرش در حال فکر کردن به شغل آینده خود
دختری در حال فکر کردن

قبل از اینکه بتوانید شغلی مناسب برای خود انتخاب کنید، باید در مورد خودتان بیاموزید. ارزش‌ها، علایق، مهارت‌های نرم‌افزاری و استعدادهای شما، تیپ شخصیتیتان، همه‌ی این‌ها با هم برخی از مشاغل را برای شما مناسب و برخی دیگر را کاملاً نامناسب می‌کند. از تست‌های خودارزیابی و آزمون‌های شغلی برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد ویژگی‌های خود استفاده کنید و سپس فهرستی از مشاغل را تهیه کنید که بر اساس اطلاعاتی که بدست آورده‌اید مناسب باشند.

همچنین برخی از افراد تصمیم می‌گیرند از یک مشاور شغلی یا سایر متخصصان توسعه شغلی کمک بگیرند که می‌توانند به آنها کمک کنند تا این روند را طی کنند.


۲. فهرستی از مشاغل را برای جستجو کردن تهیه کنید

احتمالاً  از قبل فهرست‌های متعددی از مشاغل را پیش روی خود دارید که یکی از آن‌ها توسط تست‌های خودارزیابی که استفاده کرده‌اید ایجاد شده است. برای سازماندهی بهتر، باید آنها را در یک لیست اصلی ترکیب کنید. ابتدا به دنبال مشاغلی باشید که در چندین لیست ظاهر می‌شوند و آنها را در یک صفحه خالی بنویسید. عنوان آن را «مشاغلی برای جستجو» بگذارید.

در مرحله بعد، هر شغلی را که در لیستتان برای شما جذاب باشد را پیدا کنید. آنها ممکن است مشاغلی باشند که شما کمی درباره آنها می‌دانید و می‌خواهید بیشتر در مورد آنها تحقیق کنید یا حرفه‌هایی که در مورد آنها اطلاعات زیادی ندارید. ممکن است چیز غیر منتظره‌ای راجب آن‌ها یاد بگیرید.

۳. راجب مشاغل موجود در لیستتان تحقیق کنید

در این مرحله از اینکه توانستید لیست خود را تنها به ۱۰ تا ۲۰ گزینه محدود کنید، هیجان‌زده شده‌اید. اکنون می‌توانید اطلاعات اولیه‌ای در مورد هر یک از مشاغل موجود در لیست خود را بدست آورید. شرح شغل و الزامات آموزشی، مهارت‌های مورد نیاز و مدارک تحصیلی مورد نیاز را در منابع منتشر‌شده بیابید. با فرصت‌های پیشرفت آشنا شوید. از اطلاعات تولید‌شده توسط دولت راجب بازار کار برای به دست آوردن اطلاعات در مورد درآمد و چشم‌انداز شغلی استفاده کنید.

۴. یک “لیست کوتاه” ایجاد کنید

فردی در حال نوشتن یادداشت برای ایجاد لیست
فردی در حال یادداشت نوشتن

اکنون که اطلاعات بیشتری دارید، شروع کنید به محدود کردن بیشتر لیست خود. بر اساس آنچه تاکنون از تحقیقات خود آموخته‌اید، شروع به حذف مشاغلی کنید که دیگر آن‌ها را نمی‌خواهید. در نهایت باید دو تا پنج شغل را در “لیست کوتاه” خود داشته باشید.

اگر دلایل شما برای کنار گذاشتن شغلی کاملاً قاطع است، آن را از لیست خود حذف کنید. تمامی مشاغلی که وظایفشان برای شما جذاب نیست را هم حذف کنید. مشاغلی را که چشم‌انداز شغلی ضعیفی دارند را از لیست حذف کنید. همجنین اگر نمی‌توانید یا نمی‌خواهید شرایط تحصیلی یا سایر شرایط شغلی را برآورده کنید، یا اگر برخی از مهارت‌های نرم‌افزاری لازم برای موفقیت در آن را ندارید، پس شغل مربوطه را نیز حذف کنید.

۵. مصاحبه‌های اطلاعاتی انجام دهید

هنگامی که تنها چند شغل در لیست شما باقی مانده است، شروع به انجام تحقیقات عمیق‌تر کنید. با افرادی که در مشاغل مورد علاقه شما کار می‌کنند ملاقات کنید. آنها می‌توانند دانش دست اولی در مورد مشاغل موجود در لیست کوتاه شما ارائه دهند.

۶. انتخاب شغلی خود را انجام دهید

در نهایت پس از انجام تمام تحقیقات خود، احتمالاً آماده انتخاب کردن هستید. بر اساس تمام اطلاعاتی که جمع آوری کرده‌اید، شغلی را انتخاب کنید که فکر می‌کنید بیشترین رضایت را برای شما به ارمغان می‌آورد. توجه داشته باشید که می‌توانید در هر مقطعی از زندگی، نظر خود را در مورد انتخاب شغل تغییر دهید. بسیاری از افراد حداقل چند بار حرفه خود را تغییر می‌دهند.


۷. اهداف خود را شناسایی کنید

تصویری که می‌پرسد اهداف شما چیست؟
اهداف شما چیست؟

پس از تصمیم گیری، اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت خود را مشخص کنید. این به ترسیم مسیری برای رسیدن به هدف نهایی در زمینه انتخابی شما کمک می‌کند. رسیدن به اهداف بلندمدت معمولاً حدود سه تا پنج سال طول می‌کشد، در حالی که معمولاً می‌توانید یک هدف کوتاه‌مدت را در عرض شش ماه تا سه سال محقق کنید.

بگذارید تحقیقاتی که در مورد تحصیلات و مهارت‌های مورد نیاز انجام دادید راهنمای شما باشد. اگر همه جزئیات را ندارید، کمی بیشتر تحقیق کنید. هنگامی که تمام اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آوردید، اهداف خود را تعیین کنید.

۸. یک برنامه اقدام شغلی بنویسید

یک برنامه اقدام شغلی، یک سند مکتوب است که تمام مراحلی را که برای رسیدن به اهداف خود باید بردارید را مشخص می‌کند. به آن به عنوان یک نقشه راه نگاه‌ کنید که شما را از نقطه A به B و سپس به C و D می‌برد. تمام اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت خود و گام‌هایی را که برای رسیدن به هر یک باید بردارید را یادداشت کنید. موانع پیش‌بینی‌شده‌ای را که می‌توانند در مسیر دستیابی به اهداف شما قرار گیرند و راه‌هایی که می‌توانید بر آن‌ها غلبه کنید را در نظر بگیرید.

این ممکن است کار زیادی به نظر برسد و  قطعاً همینطور است. اما زمانی که بدانید چه می‌خواهید، ایجاد مسیر شغلی بسیار آسان‌تر است. انجام زودهنگام این مراحل در درازمدت شما را از کشمکش و عدم اطمینان زیادی نجات می‌دهد. خواندن مطلب «نحوه تعیین اهداف شغلی کوتاه‌مدت و بلندمدت» می‌تواند به شما در درک بیشتر اهمیت اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت کمک کند.

اگر تجربه، مهارت و حرفه‌ای را بلد هستید و در آن تخصص دارید، می‌توانید کارهای مرتبط با آن را از لیست کارهای کارسپاری انتخاب و برای همیشه در شغل مورد نظر خودتان شاغل باشید و درآمد خوبی هم کسب کنید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب