تاثیر افکار مثبت بر زندگی و سلامتی فرد

مثبت اندیشی برای کاهش استرس

مثبت اندیشی تاثیر بسیار خوبی روی سلامت جسمی و روانی افراد می‌گذارد. افرادی که دارای افکار مثبت هستند بهتر می‌توانند خود را در مواقع استرس‌زا کنترل کنند

مثبت اندیشی به مدیریت استرس کمک می‌کند و حتی می‌تواند سلامت شما را بهبود بخشد. برای کاهش استرس و دور کردن افکار منفی، مثال‌های ارائه شده در این مطلب از مجله‌ی روزساز را تمرین کنید.

لیوان شما نیمه خالی است یا نیمه پر؟ نحوه پاسخ به این سوال قدیمی در مورد مثبت اندیشی ممکن است منعکس کننده دیدگاه شما نسبت به زندگی، نگرش شما نسبت به خودتان و خوش بین بودن یا بدبین بودن شما باشد – و حتی ممکن است بر سلامت شما تأثیر بگذارد.

در واقع، برخی از مطالعات نشان می‌دهند که ویژگی‌های شخصیتی مانند خوش‌بینی و بدبینی می‌تواند بر بسیاری از بخش‌های سلامت و رفاه شما تأثیر بگذارد. تفکر مثبت که معمولاً با خوش بینی همراه است، بخش کلیدی مدیریت موثر استرس است. و مدیریت موثر استرس با فواید بسیاری برای سلامتی همراه است. اگر تمایل دارید بدبین باشید، ناامید نشوید – می‌توانید مهارت‌های مثبت اندیشی را یاد بگیرید.

درک مثبت اندیشی و خودگفتاری:

مثبت اندیشی به این معنا نیست که موقعیت‌های ناخوشایند زندگی را نادیده بگیرید. فکر مثبت فقط به این معنی است که شما به شیوه‌ای مثبت و سازنده‌تر به  اتفاقات ناخوشایند زندگی فکر کنید. در مثبت اندیشی افکار شما این‌گونه است: شما فکر می‌کنید بهترین اتفاق می‌افتد، نه بدترین.

مثبت اندیشی اغلب با خود گفتاری شروع می‌شود. خودگویی جریان بی‌پایانی از افکار ناگفته است که در سر شما می‌گذرد. این افکار خودکار می‌توانند مثبت یا منفی باشند. برخی از خودگویی‌های شما ناشی از منطق و عقل است. سایر خودگویی‌ها ممکن است ناشی از تصورات نادرستی باشد که شما به دلیل کمبود اطلاعات یا انتظارات ناشی از ایده‌های از پیش تعیین شده درباره آنچه ممکن است اتفاق بیفتد ایجاد کنید.

اگر افکاری که در سرتان می‌گذرد عمدتا منفی هستند، احتمالاً دیدگاه شما نسبت به زندگی بدبینانه‌تر است. اگر افکار شما عمدتا مثبت هستند، احتمالاً یک خوش بین هستید – کسی که تفکر مثبت را تمرین می‌کند.


فواید مثبت اندیشی برای سلامتی:

محققان به بررسی اثرات مثبت اندیشی و خوش بینی بر سلامتی ادامه می‌دهند. مزایای سلامتی که تفکر مثبت ممکن است فراهم کند عبارتند از:

  • افزایش طول عمر
  • میزان کمتر افسردگی
  • سطوح پایین‌تر ناراحتی و درد
  • مقاومت بیشتر در برابر بیماری‌ها
  • سلامت روانی و جسمی بهتر
  • سلامت قلب و عروق بهتر و کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزی
  • کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان
  • کاهش خطر مرگ ناشی از شرایط تنفسی
  • کاهش خطر مرگ ناشی از عفونت
  • مهارت‌های مقابله‌ای بهتر در هنگام سختی‌ها و زمان‌های استرس

مشخص نیست چرا افرادی که درگیر تفکر مثبت هستند این فواید سلامتی را تجربه می‌کنند. یک نظریه این است که داشتن یک دیدگاه مثبت شما را قادر می‌سازد تا با موقعیت‌های استرس‌زا بهتر کنار بیایید، که اثرات مضر سلامتی استرس بر بدن شما را کاهش می‌دهد.

همچنین تصور می‌شود که افراد مثبت ‌اندیش و خوش‌بین تمایل به سبک زندگی سالم‌تری دارند. آن‌ها فعالیت بدنی بیشتری دارند، از رژیم غذایی سالم‌تری پیروی می‌کنند و بیش از حد سیگار نمی‌کشند یا الکل نمی‌نوشند.

مثبت اندیشی باعث آرامش خاطر و برخوردهای منطقی در زمان‌های استرس‌زا می‌شود
مثبت اندیشی برای کاهش استرس

شناسایی تفکر منفی:

مطمئن نیستید که خودگویی شما مثبت است یا منفی؟ برخی از اشکال رایج خودگویی منفی عبارتند از:

فیلتر کردن. شما جنبه‌های منفی یک موقعیت را بزرگ می‌کنید و تمام جنبه‌های مثبت را فیلتر می‌کنید. به عنوان مثال، شما یک روز عالی در محل کار داشته‌اید. شما وظایف خود را زودتر از موعد انجام دادید و به خاطر انجام یک کار سریع و کامل مورد تحسین قرار گرفتید. آن شب، شما فقط روی برنامه خود تمرکز می‌کنید تا کارهای بیشتری را انجام دهید و تعریف‌هایی که دریافت کرده‌اید را فراموش کنید.

شخصی سازی. وقتی اتفاق بدی رخ می‌دهد، شما به طور خودکار خود را سرزنش می‌کنید. به عنوان مثال، برنامه‌ی تفریحی با دوستان خود داشتید اما به هردلیلی لغو شده است، در این صورت تصور می‌کنید که تغییر در برنامه‌ها به این دلیل است که هیچ کس نمی‌خواست با شما به بیرون برود.

فاجعه ساز. شما به طور خودکار بدترین‌ها را بدون واقعیت پیش بینی می‌کنید. مثلا شما به یک کافی‌شاپی رفته‌اید که سفارش شما را اشتباه به دستتان رسانده‌اند بعد از این اتفاق فکر می‌کنید که بقیه روزتان فاجعه خواهد بود.

سرزنش کردن. سعی می‌کنید به جای خودتان بگویید که شخص دیگری مسئول اتفاقی است که برای شما افتاده است. از مسئولیت پذیری در قبال افکار و احساسات خود اجتناب می‌کنید.

بزرگنمایی. شما از مشکلات جزئی کار کوه می‌سازید.

کمال گرایی. رعایت استانداردهای غیرممکن و تلاش برای کامل‌تر بودن، خود را در معرض شکست قرار می‌دهد.

شما چیزها را فقط خوب یا بد می‌بینید. حد وسط ندارد.


تمرکز بر تفکر مثبت:

می‌توانید یاد بگیرید که افکار منفی را به مثبت اندیشی تبدیل کنید. این فرآیند ساده است، اما زمان و تمرین می‌طلبد – در نهایت شما در حال ایجاد یک عادت جدید هستید. در زیر چند راه برای تفکر و رفتار مثبت و خوش بینانه‌تر آورده شده است:

  • مناطقی که باید تغییر کند را شناسایی کنید. اگر می‌خواهید خوش‌بین‌تر شوید و به تفکر مثبت‌تری بپردازید، ابتدا بخش‌هایی از زندگی‌تان را که معمولاً در مورد آن‌ها فکر منفی می‌کنید، اعم از کار، رفت‌وآمد روزانه، تغییرات زندگی یا رابطه، شناسایی کنید. شما می‌توانید با تمرکز بر یک حوزه کوچک شروع کنید تا با روشی مثبت‌تر به آن نزدیک شوید. برای مدیریت استرس خود به جای افکار منفی به یک فکر مثبت فکر کنید.
  • خودت را به طور دوره‌ای در طول روز  چک کن، توقف کنید و آنچه را که فکر می‌کنید ارزیابی کنید. اگر متوجه شدید که افکار شما عمدتا منفی هستند، سعی کنید راهی برای ایجاد یک چرخش مثبت در آن‌ها پیدا کنید.
  • به خود اجازه خندیدن، به خصوص در مواقع سخت بدهید. در اتفاقات روزمره به دنبال شوخ طبعی باشید. وقتی بتوانید به زندگی بخندید، کمتر احساس استرس می‌کنید.
  • از یک سبک زندگی سالم پیروی کنید. سعی کنید در بیشتر روزهای هفته حدود ۳۰ دقیقه ورزش کنید. همچنین می‌توانید آن را در طول روز به بخش‌های ۵ یا ۱۰ دقیقه‌ای تقسیم کنید. ورزش می‌تواند تاثیر مثبتی بر خلق و خو و کاهش استرس داشته باشد. برای تامین انرژی ذهن و بدن خود، از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید. به اندازه کافی خوابیدن. و تکنیک های مدیریت استرس را یاد بگیرید.
  • اطراف خود را با افراد مثبت احاطه کنید. اطمینان حاصل کنید که کسانی که در زندگی شما هستند، افراد مثبت و حمایت کننده‌ای هستند که می‌توانید برای ارائه مشاوره و بازخورد مفید به آن‌ها اعتماد کنید. افراد منفی‌نگر ممکن است سطح استرس شما را افزایش دهند و شما را در توانایی مدیریت استرس به روش‌های سالم عقب بی‌اندازند.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب