برای داشتن پوستی سالم مصرف ماهی، مرکبات و ... را فراموش نکنید

۱۰ غذای شگفت انگیز برای داشتن پوستی سالم

برای داشتن پوستی سالم روش‌های مختلفی وجود دارد مثل استفاده از محصولات مراقبت پوستی. اما شما با مصرف یک سری مواد غذایی هم می‌توانید از پوست خود مخافظت کنید

وقتی صحبت از پوست سالم و مراقبت از پوست به میان می‌آید، غذاهای سالم برای خوردن شامل مرکبات، تخم کدو تنبل، هویج، روغن زیتون، انواع خاصی از ماهی، بادام و بسیاری موارد دیگر است.

از نظر بهبود سلامت پوست، افراد به گزینه‌های زیادی توجه می‌کنند. برخی فوراً به فکر کاهش اثرات خورشید می‌افتند، در حالی که برخی دیگر ممکن است بیشتر به فکر از بین بردن چین و چروک، پاک کردن لک‌ها یا تقویت رنگ پوست خود باشند. پوست ما بزرگ‌ترین عضو بدن است. این نه تنها مستعدترین حالت در برابر نیروهای خارجی است، بلکه “چهره” واقعی است که ما به جهان نشان می‌دهیم. این‌که بخواهید آن را سالم نگه دارید و ظاهری عالی داشته باشید، مهم است، بنابراین ضروری است که بدانید پوست شما برای ماندن در بهترین فرم خود به چه چیزی نیاز دارد.

سلول‌های پوست ما ممکن است به سرعت بازسازی شوند. اما به شرایط آب و هوایی، آسیب فیزیکی، تغییرات دما، نوسانات رطوبت، تشعشع، رادیکال‌های آزاد و بسیاری از عوامل دیگر حساس است. محافظت از پوست در برابر همه این موقعیت‌ها به زرادخانه وسیعی از ابزارها و مواد مغذی سالم نیاز دارد. این ابزارها می‌توانند به شکل ویتامین A، E، C، آنتی اکسیدان‌ها، روی، اسیدهای چرب و بسیاری از مواد مغذی دیگر باشند که ممکن است برخی از آن‌ها شما را شگفت‌زده کند.

مواد غذایی مهم برای داشتن پوست سالم:

بهترین غذاها را برای پوست خود بررسی کنید و ظاهری درخشان و جوان‌تر داشته باشید.

ماهی:

در حالی که ماه، اولین چیزی نیست که افراد برای داشتن پوستی سالم به آن فکر کنند اما برای پوست خیلی مفید است. انواع خاصی از ماهی‌ها مانند ماهی خال مخالی، سالمون، آنچوی، قزل آلا و شاه ماهی حاوی سطوح قابل توجهی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. این اسیدهای چرب به محافظت در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید، کاهش خطر سرطان پوست، تسهیل عبور مایع در سلول‌ها، تقویت غشای سلولی پوست و حتی کاهش التهاب سلول‌های پوستی کمک می‌کنند. افزودن مقداری ماهی به رژیم غذایی، راهی مطمئن برای داشتن پوستی سالم است.


دانه کدوتنبل:

تخمه کدوتنبل دارای محتوای منحصر به فرد بالایی از روی است که یکی از مهم‌ترین مواد معدنی برای سلامت پوست است. روی بازسازی سلول‌های پوست را افزایش می‌دهد، به حفظ سطح کلاژن همراه با ویتامین C کمک می‌کند و غشای سلولی را تقویت می‌کند.

میوه‌های خانواده مرکبات:

میوه‌ها و سبزیجات برای مراقبت از پوست بسیار مهم هستند و مرکبات به دلیل سطوح بالای ویتامین C خود معروف هستند. همچنین به عنوان اسید اسکوربیک شناخته می‌شوند، ویتامین C بخشی ضروری از تولید کلاژن است که بافت‌های داخل سلولی، بافت عضلانی، رگ‌های خونی و … را تشکیل می‌دهد. اندام‌هایی با سطوح بالای ویتامین C، از پوست شما در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند، زیرا ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان برای جلوگیری از پیری زودرس و چین و چروک عمل می‌کند و همچنین باعث بهبود سریع‌تر زخم‌ها و لک‌ها می‌شود.

داشتن پوستی سالم اعتماد به نفس افراد را بالا می‌برد. افراد به روش‌های مختلفی می‌تواند از پوست خود در برابر رادیکال‌های آزاد و ... محافظت کنند که یکی از این روش‌ها استفاده از مواد غذایی‌های مفید برای پوست است
مراقبت از پوست

چای سبز:

آنتی اکسیدان موجود در چای سبز به عنوان یک عمل دفاعی در برابر سرطان پوست عمل می‌کند. علاوه بر این، چای سبز حاوی تانن‌هایی است که می‌توانند به عنوان قابض عمل کنند و در نتیجه علائم چین و چروک روی پوست را کاهش دهند.

بادام‌ها:

همه آجیل‌ها به نوعی برای بدن شما مفید هستند. اما بادام به طور خاص دارای سطوح چشمگیر ویتامین E است که به طور طبیعی از پوست در برابر اثرات مضر نور خورشید محافظت می‌کند. اساسا، ویتامین E موجود در بادام می‌تواند به پیشگیری از سرطان پوست کمک کند و همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان برای کاهش علائم پیری عمل می‌کند.


روغن زیتون:

روغن زیتون، هم از نظر داخلی و هم از نظر خارجی برای پوست شما مفید است. خواص ضد التهابی روغن زیتون به کاهش التهاب یا تحریک روی پوست کمک می‌کند، در حالی که خواص آنتی اکسیدانی به جلوگیری از آسیب های داخلی جدی تر کمک می کند. همچنین وقتی روغن زیتون به صورت موضعی روی پوست مالیده شود، می تواند پوست را نرم کرده و چین و چروک را کاهش دهد.

کلم بروکلی:

همه ما می‌دانیم که سبزیجات بخش مهمی از رژیم غذایی روزانه هستند. وجود سطوح قابل توجهی از  ویتامین‌های C و E در  کلم بروکلی، آن را به یک دفاع دوگانه ایده‌آل برای سلامت پوست شما در برابر آفتاب و اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد تبدیل می‌کند.

گندم کامل:

یک ماده معدنی کمیاب، در رژیم غذایی ما، ماده‌ای به نام سلنیوم است و به مقدار زیادی از این ماده در نان و ماکارونی گندم کامل یافت می‌شود. سلنیوم سلول‌های خارجی پوست را تقویت می‌کند و همچنین انعطاف پذیری و خاصیت ارتجاعی را افزایش می‌دهد تا پوست شما برای مدت طولانی‌تری جوان به نظر برسد.

محصولات لبنی کم‌چرب:

ویتامین A به بتاکاروتن تجزیه می‌شود که به طور مستقیم با بهبود سلامت پوست مرتبط است. ویتامین A به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می‌کند که درصد بالایی از آن در محصولات لبنی وجود دارد.

آب:

شاید بدیهی‌ترین راه حل برای مراقبت از پوست، راه حلی باشد که بیشتر مردم فراموش می‌کنند. آب با افزایش ادرار و ارتقای سلامت کلیه‌ها به دفع سموم از بدن کمک می‌کند. همچنین هیدراته بودن به این معنی است که سلول‌های شما سالم‌تر هستند، پوست شما صاف‌تر به نظر می‌رسد و اندام‌های شما در سطح مطلوبی کار می‌کنند.

درست است که تمامی مواد غذایی بالا، برای داشتن پوستی سالم و زیبا، لازم و کمک کننده هستند، اما گاهی ترکیب ناآگاهانه مواد غذایی، نه تنها نمی‌تواند کمک شایانی به شما کند، بلکه بدلیل آسیب به دستگاه گوارش و هضم سخت آن مواد غذایی، می‌تواند به زیبایی پوست و سلامت بدن شما نیز آسیب برساند. در خصوص این مطلب نظر شما را به مقاله مفید و کوتاه ۸ ترکیب مواد غذایی ممنوعه جلب می‌کنم.

باری مراقبت‌های بیشتر از پوست خود می‌توانید به بخش آرایش و زیبایی مجله‌ روزساز مراجعه کنید.

منبع

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب