پوکی استخوان و علل وعلائم آن

علل و علائم پوکی استخوان

پوکی استخوان یک بیماری استخوانی است که علائم خاصی ندارد اما با رعایت یک سری نکات می‌توانید خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهید.

پوکی استخوان یک بیماری استخوانی است که انواع مختلفی دارد و زمانی ایجاد می‌شود که تراکم مواد معدنی استخوان و توده استخوانی کاهش یابد یا ساختار و استحکام استخوان تغییر کند. این می‌تواند منجر به کاهش استحکام استخوان شود که این امر می‌تواند خطر شکستگی (شکستگی استخوان) را افزایش دهد. پوکی استخوان یک بیماری “بی‌صدا” است زیرا شما معمولاً علائمی ندارید و حتی ممکن است تا زمانی که استخوانی نشکنید ندانید که به این بیماری مبتلا هستید. پوکی استخوان علت اصلی شکستگی در زنان یائسه و در مردان مسن است. شکستگی می‌تواند در هر استخوانی رخ دهد اما اغلب در استخوان‌های لگن، مهره‌های ستون فقرات و مچ دست اتفاق می‌افتد. این مطلب از مجله روزساز در مورد علت‌ها و علائم پوکی استخوان است.

اقداماتی را برای کمک به پیشگیری از بیماری و شکستگی‌ها می‌توانید انجام دهید عبارت‌اند از:

  • فعالیت بدنی خود را با شرکت در تمرینات تحمل وزن مانند پیاده روی انجام دهید.
  • ترک سیگار، یا شروع نکردن در صورت عدم سیگار کشیدن.
  • مصرف داروهای خود، در صورت تجویز، که می‌تواند به جلوگیری از شکستگی در افراد مبتلا به پوکی استخوان کمک کند.
  • یک رژیم غذایی مغذی سرشار از کلسیم و ویتامین D برای کمک به حفظ سلامت استخوان‌ها.

آیا شما می‌دانستید با مصرف روزانه شیر می‌توانید از بیماری پوکی استخوان جلوگیری کنید. شیر فواید زیادی برای سلامتی انسان دارد و منبع غنی از کلسیم است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شیر می‌توانید مطلب فواید باورنکردنی شیر را مطالعه کنید.

چه کسانی به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند؟

پوکی استخوان، زنان و مردان را از هر نژاد و گروه‌های قومی درگیر می‌کند. پوکی استخوان در هر سنی ممکن است رخ دهد، اگرچه خطر ابتلا به این بیماری با افزایش سن افزایش می‌یابد. برای بسیاری از زنان، این بیماری یک یا دو سال قبل از یائسگی شروع می‌شود. عوامل دیگری که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

  • پوکی استخوان در زنان سفیدپوست غیر اسپانیایی و زنان آسیایی شایع‌تر است.
  • زنان آفریقایی آمریکایی و اسپانیایی تبار کمتر در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند.
  • در میان مردان، پوکی استخوان در سفیدپوستان غیر اسپانیایی شایع‌تر است.

برخی از داروها، مانند برخی از داروهای سرطان و استروئیدهای گلوکوکورتیکوئیدی، ممکن است خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهند. از آنجایی که زنان بیشتر از مردان به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند، بسیاری از مردان فکر می‌کنند که در معرض خطر ابتلا به این بیماری نیستند. با این حال، هم مردان و هم زنان مسن  در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند.

برخی از کودکان و نوجوانان به شکل نادری به پوکی استخوان ایدیوپاتیک نوجوانان مبتلا می‌شوند. پزشکان علت را نمی‌دانند؛ با این حال، اکثر کودکان بدون درمان بهبود می‌یابند.


علائم پوکی استخوان:

پوکی استخوان علائم خاصی ندارد و به عنوان یک بیماری “خاموش” شناخته می‌شود زیرا معمولاً تا زمانی که استخوان شکسته نشود هیچ علامتی وجود ندارد. علائم شکستگی مهره (ستون فقرات) شامل کمردرد شدید، از دست دادن قد، یا ناهنجاری‌های ستون فقرات مانند حالت خمیده  است.

با کم شدن تراکم مواد مغذی در استخوان، پوکی استخوان به جود می‌آید.پوکی استخوان علائم خاصی ندارد اما با مصرف کلسیم و داشتن یک رژیم غذایی سالم می‌توانید خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهید.
علائم پوکی استخوان

علل پوکی استخوان:

پوکی استخوان زمانی اتفاق می‌افتد که توده استخوانی بیش از حد از بین رفته و تغییراتی در ساختار بافت استخوانی ایجاد شود. بسیاری از افراد مبتلا به پوکی استخوان دارای چندین عامل خطر هستند، اما دیگرانی که به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند ممکن است هیچ عامل خطر خاصی نداشته باشند. برخی از عوامل خطر وجود دارد که شما نمی‌توانید آنها را تغییر دهید اما ممکن است بتوانید برخی دیگر را تغییر دهید. با این حال، با درک این عوامل، ممکن است بتوانید از بیماری و شکستگی جلوگیری کنید.

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهند عبارتند از:

سن:

با افزایش سن، تحلیل استخوان سریع‌تر اتفاق می‌افتد و رشد استخوان جدید کندتر می‌شود. با گذشت زمان، استخوان‌های شما ضعیف می‌شوند و خطر ابتلا به پوکی استخوان افزایش می‌یابد.

اندازه بدن:

زنان و مردان لاغر اندام و با استخوان‌های نازک در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به پوکی استخوان هستند، زیرا در مقایسه با زنان و مردان با استخوان‌های بزرگ‌تر، استخوان کمتری دارند.

نژاد:

زنان سفیدپوست و آسیایی بیشتر در معرض خطر هستند. زنان آفریقایی آمریکایی و آمریکایی مکزیکی در معرض خطر کمتری هستند. مردان سفید پوست نیز نسبت به مردان آفریقایی آمریکایی و آمریکایی مکزیکی در معرض خطر بیشتری هستند.

سابقه خانوادگی:

محققان دریافتند که اگر یکی از والدین شما سابقه پوکی استخوان یا شکستگی لگن داشته باشد، خطر ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی ممکن است افزایش یابد.


تغییرات هورمونی:

سطوح پایین برخی از هورمون‌ها می‌تواند شانس ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد. مثلا:

  • سطوح پایین استروژن در زنان پس از یائسگی.
  • سطح پایین تستوسترون در مردان خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد. با این حال، کاهش تدریجی تستوسترون با افزایش سن احتمالاً دلیل اصلی از دست دادن استخوان نیست.

رژیم غذایی:

از دوران کودکی تا پیری، رژیم غذایی کم کلسیم و ویتامین D می‌تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی را افزایش دهد. رژیم غذایی بیش از حد یا دریافت پروتئین ضعیف ممکن است خطر از دست دادن استخوان و پوکی استخوان را افزایش دهد.

سایر شرایط پزشکی:

برخی از شرایط پزشکی که ممکن است بتوانید آن‌ها را درمان یا مدیریت کنید می‌توانند خطر پوکی استخوان را افزایش دهند، مانند سایر بیماری‌های غدد درون ریز و هورمونی، بیماری‌های گوارشی، آرتریت روماتوئید، انواع خاصی از سرطان، HIV.

داروها:

استفاده طولانی مدت از برخی داروها ممکن است احتمال ابتلا به تحلیل استخوان و پوکی استخوان را افزایش دهد، مانند:

  • گلوکوکورتیکوئیدها و هورمون آدرنوکورتیکوتروپیک که بیماری‌های مختلفی مانند آسم و آرتریت روماتوئید را درمان می‌کنند.
  • داروهای ضد صرع که تشنج و سایر اختلالات عصبی را درمان می‌کنند.
  • داروهای سرطان که از هورمون‌ها برای درمان سرطان سینه و پروستات استفاده می‌کنند.
  • مهارکننده‌های پمپ پروتون که اسید معده را کاهش می‌دهند.
  • تیازولیدین دیون‌ها که دیابت نوع دوم را درمان می‌کنند.

سبک زندگی:

یک سبک زندگی سالم می‌تواند برای قوی نگه داشتن استخوان‌ها مهم باشد. عواملی که در از دست دادن استخوان نقش دارند عبارتند از:

  • سطوح پایین فعالیت بدنی و دوره‌های طولانی بی‌تحرکی می‌تواند به افزایش میزان از دست دادن استخوان کمک کند. آن‌ها همچنین شما را در وضعیت بدنی نامناسبی قرار می‌دهند که می‌تواند خطر افتادن و شکستگی استخوان را افزایش دهد.
  • مصرف زیاد الکل مزمن یک عامل خطر مهم برای پوکی استخوان است.
  • مطالعات نشان می‌دهد که سیگار یک عامل خطر برای پوکی استخوان و شکستگی است. محققان هنوز در حال بررسی هستند که آیا تاثیر سیگار بر سلامت استخوان تنها ناشی از مصرف تنباکو و نیکوتین است یا افرادی که سیگار می‌کشند عوامل خطر بیشتری برای پوکی استخوان دارند.

اگر می‌خواهید با انواع مختلف پوکی استخوان و روش‌های پیشگیری از آن آشنا شوید می‌توانید مطلب انواع پوکی استخوان را مطالعه کنید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب