میکروفن برای مداحی مولودی‌خوان و مداح

نکاتی که یک مداح و مولودی‌خوان باید رعایت کند.

اگر شما مداح و مولودی‌خوان هستید، باید در نظر داشته باشید که شغل شما اقتضا می‌کند نکاتی در مورد کارتان رعایت کنید تا یک مجلس عالی ارائه دهید.

امروزه در کشورهای مسلمان مناسبت‌های مختلفی در مورد ائمه و معصومین در دین اسلام برگزار می‌شود. این مناسبت‌ها یا ولادت هستند یا برای سوگ و شهادت امامان برگزار می‌گردند. علاوه بر تشریفاتی که صاحب مجلس در این مجالس در نظر دارد یک شخصی را استخدام می‌کند که در مجلس مداحی کند یا مولودی بخواند. از طرفی هم شخص مداح و مولودی‌خوان باید در حین کارش نکاتی را در نظر داشته باشد تا مجلسی که در آن می‌خواند را به بهترین نحو ممکن تمام کند.

نکات مهمی که یک مداح و مولودی‌خوان باید در نظر داشته باشد:

نکته‌ی ۱:

مداح یا مولودی‌خوان باید دارای توانایی‌های جسمی، دانش زیاد، فن بیان، سلیقه و هنر باشد. در کارش وقت‌شناسی را رعایت کند و مدت زمان مجلس هر چقدر که هست به همان میزان روضه و مرثیه بخواند. کارش را به موقع شروع کند و به موقع به پایان برساند.

نکته‌ی ۲:

یک مداح یا مولودی‌خوان باید از مناسبت‌های مختلف وفات و ولادت ائمه و معصومین باخبر باشد. مناطق مذهبی در جهان را بشناسد از اصول جامعه‌شناسی و روانشناسی مطلع باشد. یک مداح یا مولودی‌خوان برای این که مجلس را به خوبی اداره کند، باید از زمان و مکان و نوع افرادی که به او گوش می‌دهند و نوع مجلسی که در آن می‌خواند اطلاع داشته باشد. در هر مجلس مرثیه مربوط به همان مجلس را بخواند، به طور مثال در ماه محرم برای امام حسین و وقایع کربلا، در ماه رمضان و شب‌های احیا در مورد امام علی روضه بخواند. مداح و مولودی‌خوان باید از این مراسمات و مرثیه‌های مخصوص آن اطلاع داشته باشند و بر خلاف مجلس حرفی نزنند.


نکته‌ی ۳:

در ابتدای مجلس باید حواس افرادی که به او گوش می‌دهند را جمع کند و آن‌ها را برای شنیدن در مورد وقایع ائمه و معصومین آماده کند. سخن خود را با جمله‌هایی از دعاها و زیارت‌ها و یا آیه‌های قرآن شروع کند و در پایان با دعا کردن و خواندن دعای امام زمان مجلس را خاتمه دهد.

نکته‌ی ۴:

مداح یا مولودی‌خوان بهتر است در حالت خواب‌آلودگی، خستگی و بیماری نباشد. مداح یا مولودی‌خوان نباید گرسنه بماند. بعد از خوردن غذا و در حالت عصبانیت روضه و مرثیه نخواند. او باید برای کارش در شرایط خوب باشد و در هنگام کار آرامش داشته باشد و استراحت کافی کرده باشد.

نکته‌ی ۵:

سعی کند یک شروع عالی و خوب داشته باشد. به فاصله‌ی میان لب و دهان تا میکروفون دقت کند تا صدا واضح و خوب به مخاطب منتقل شود. مواظب باشد از بلندگو صدای ناهنجار بلند نشود. صدای مداح بیش از اندازه کم و زیاد نشود. از منبع و مآخذ روضه و مرثیه‌ای که می‌خواند به مخاطبان و شنودگان بگوید به خصوص مجالسی که مداحان  عالمان در آن قرار دارند.

مداح و مولودی‌خوان در مجلس
اصول کاری در مداحی و مولودی‌خوانی

نکته‌ی ۶:

اگر مداح و مولودی‌خوان بزرگتر از او در مجلس بود به رسم ادب و احترام، اول تعارف کند و از او اجازه بگیرد و بعد شروع به خواندن مرثیه کند. یک مداح و مولودی‌خوان در بیان روضه و مرثیه نباید ائمه و معصومین را خوار و ذلیل جلوه دهد.

نکته‌ی ۷:

قبل از شروع مداحی برای این که ترس و استرس خود را از بین ببرد چند نفس عمیق بکشد. روضه‌ها و مرثیه‌هایی را که می‌خواند قبل از مجلس حفظ کند تا در ذهنش کاملا باقی بماند و در خلوت خودش را در مجلس تصور کند و چندین بار برای این که کارش را خوب انجام دهد مداحی را تمرین کند.

نکته‌ی ۸:

طبق اصول یک سبک و شیوه برای خودش انتخاب کند. در اصول تقلید موارد از جمله شروع، اوج، پایان، نوع شعرها و جملات را با سبک و روش خودش بخواند و در اصول تقلید همه چیز را تقلید نکند. از دروغ‌ها و تحریفات اطلاع داشته باشد و هر مرثیه یا روضه‌ای را در مجلس نخواند. منظور این است که از راست بودن روضه و مرثیه مطلع باشد.


نکته‌ی ۹:

با سبک و روش سایر مداحان و مولودی‌خوانان معروف و مشهور باید آشنا باشد. مداح یا مولودی‌خوان باید از ائمه و معصومین با احترام زیاد سخن بگوید. قواعد عربی را رعایت کند، برای مرد عبارت علیه‌السلام و برای زن ضمیر علیهاالسلام را به کار ببرد.

نکته‌ی ۱۰:

مداح و مولودی‌خوان باید در مجلس به همه جای جمعیت توجه نشان دهد تا نظر همه به سوی او جلب شود و برای توجه بیشتر می‌تواند از حرکت سر و صورت و دست هماهنگ با محتوای مداحی خود استفاده کند.

یک پیشنهاد برای شما مخاطب عزیز:

اگر شما هم در زمینه‌ی مداحی و مولودی‌خوانی تجربه، تخصص و مهارت دارید، در کارسپاری ثبت نام کنید و به عنوان کارگیر با انجام سفارشات کار برای مداحی و سفارشات کار برای مولودی‌خوانی از مهارت خود کسب درآمد کنید. همچنین می‌توانید در بخش آگهی‌های خدماتی کارسپاری برای مهارت و تخصص مداحی و مولودی‌خوانی به صورت رایگان و دائمی بدون تاریخ انقضاء، آگهی خدماتی ثبت و منتشر کنید. برای دیدن لیست آگهی‌های خدماتی مداحی و لیست آگهی‌های خدماتی مولودی‌خوانی کلیک کنید.

اگر نیاز به خدمات مداحی و مولودی‌خوانی برای مجالس خود دارید، می‌توانید کار خود را به صورت رایگان و خیلی ساده در کارسپاری سفارش دهید تا توسط افراد متخصص و ماهر، با کیفیت بالا و قیمت مناسب انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب