مشاوره تحصیلی و مزایای آن برای فارق‌التحصیلی از دانشگاه

مشاوره تحصیلی و مزایای آن

میخوای با زندگیت چیکار کنی؟ این سوال در دل دانش‌آموزان ترس ایجاد می‌کند. بنابراین استفاده از یک مشاور تحصیلی برای پاسخ به این سوال لازم است.

در دبیرستان، گفتگو در مورد دوره‌های دانشگاهی و مسیرهای شغلی معمولاً در چارچوب شرایط فارغ‌التحصیلی یا پذیرش دانشگاه برگزار می‌شود. اگر دانش‌آموزان خوش‌شانس باشند، دبیرستان آن‌ها ممکن است یک یا دو دوره مرتبط با اکتشاف شغلی با استفاده از مشاوره تحصیلی داشته باشد. با این حال، این دروس معمولاً انتخابی هستند که همه دانش‌آموزان نمی‌گذرانند. گذشته از این، دانش‌آموزان معمولاً از هیچ حمایت اختصاصی از سوی دبیرستان که مسئولیت‌های اصلی آن‌ها در توسعه شغلی دانش‌آموزان است، برخوردار نمی‌شوند.

جای تعجب نیست که وقتی دانش‌آموزان به دانشگاه می‌رسند (دوره‌ای که با کاوش در خود مشخص می‌شود)، ممکن است در تصمیم‌گیری در مورد این دوره، شغل و آینده خود دچار مشکل شوند. بدون درک دقیقی از این که چه کسی هستند یا چه کسی خواهند شد. دانش‌آموزان همچنین باید با وسعت گسترده دوره‌هایی که در دانشگاه‌ها ارائه می‌شود، مبارزه کنند.

بری شوارتز، نویسنده در کتاب پارادوکس انتخاب، از این امر به عنوان اضافه بار انتخاب یاد می‌کند: تمایل افراد به غرق شدن در هنگام ارائه گزینه‌های زیادی. در شرایطی که به نظر می‌رسد موجی از امکانات بی‌نهایت در دانشگاه است، چگونه دانش‌آموزان می‌توانند در مورد چهار سال آینده تحصیلی خود تصمیم‌گیری آگاهانه بگیرند، چه رسد به آینده‌شان پس از فارق‌التحصیلی؟

مشاوره تحصیلی چیست؟

مشاور تحصیلی از دانش‌آموزان قبل از ورود به دانشگاه حمایت و آن‌ها را راهنمایی می‌کند تا تصمیمات آگاهانه در مورد رشته‌ها و مشاغل دانشگاهی بگیرند. حتی پس از فارغ‌التحصیلی دانشجویان با مدرک لیسانس، تأثیر طولانی مدت در زندگی خود داشته باشند.

مشاوره تحصیلی خدماتی است که در مدارس و دانشگاه‌ها ارائه می‌شود که در آن دانش‌آموزان به طور منظم با مشاوران دانشگاهی ملاقات می‌کنند تا در مورد انتخاب دوره، انتخاب‌های اصلی، برنامه‌ریزی شغلی، اهداف حرفه‌ای و سایر مسائل مربوط به زندگی دانشگاهی بحث کنند. مشاور به دانش‌آموز کمک می‌کند تا دوره‌هایی را انتخاب کند که منجر به فارغ‌التحصیلی موفقیت‌آمیز از دانشگاه شود.


چرا مشاوره تحصیلی اهمیت دارد؟

  • مشاوره تحصیلی به شما کمک می‌کند وارد دانشگاه شوید.
  • برنامه‌های آموزشی خود را تعیین کنید.
  • رشته‌ای را پیدا کنید و مسیر شغلی خود را انتخاب کنید.
  • همچنین به شما کمک می‌کند پس از فارغ‌التحصیلی در مسیر تحصیل خود بمانید.
  • مشاور تحصیلی به شما کمک می‌کند دوره خود را برنامه‌ریزی کنید و برای هر ترم اهداف تعیین کنید.
  • آن‌ها همچنین ممکن است راه‌هایی را برای بهبود نمرات شما پیشنهاد کنند، مانند شرکت در کلاس‌های اضافی یا کار پاره وقت.
  • مشاوران تحصیلی به دانش‌آموزان کمک می‌کنند در مورد این که کجا به مدرسه بروند، در چه کلاس‌هایی شرکت کنند و این که آیا برنامه مدرک یا گواهی را دنبال کنند، تصمیم بگیرند.
  • این افراد همچنین در برنامه‌های کاربردی کمک مالی به دانش‌آموزان کمک می‌کنند و راهنمایی‌هایی را در مورد نحوه آماده شدن برای آزمون‌های استاندارد ارائه می‌دهند.

مزایای مشاوره تحصیلی برای فارق‌التحصیلی از دانشگاه‌ها

مزایای مشاوره تحصیلی چیست؟

۱) برنامه‌ریزی دانشگاهی روشن و هدف‌مند:

عدم شفافیت در مورد علایق تحصیلی و اهداف شغلی می‌تواند فارغ‌التحصیلی را به تأخیر بیندازد. هزینه‌های دانشگاه را افزایش دهد و انگیزه دانشجو را برای ماندن در دانشگاه ضعیف کند. یک مشاور تحصیلی می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا مسیر خود را در دانشگاه و فراتر از آن روشن کنند. این وضوح به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد دوره‌ی مورد نظر خود بگیرند، شروع به گذراندن دوره‌های آموزشی در رشته خود کنند و یک تجربه دانشگاهی ایجاد کنند که با اهداف شخصی، فکری و شغلی آن‌ها در دانشگاه هم‌سو باشد.

خط‌‌ مشی‌ها برحسب مؤسسه بسیار متفاوت است، برخی از مدارس مستلزم این هستند که دانش‌آموزان به طور منظم با مشاور خود ملاقات کنند و در برخی از مدارس دانش‌آموزان باید خودشان یک مشاور تحصیلی پیدا کنند و با آن‌ها تماس بگیرند. این نوع حمایت برای شفاف‌سازی اهداف دانش‌آموزان و کمک به برنامه‌ریزی آن‌ها برای چهار سال آینده بسیار مهم است، اما همیشه در مدارس ثابت نیست.

با حمایت یک مشاور تحصیلی، به دانش‌آموزان راهنمایی و منابعی ارائه می‌شود که به آن‌ها کمک می‌کند صدها دوره دانشگاهی و مسیر شغلی را برای یافتن بهترین رشته با شخصیت، علایق، ارزش‌های شخصی و استعدادهایشان بیابند. این می‌تواند شامل بهره‌برداری از منابع دانشگاهی باشد که دانشجویان اغلب نادیده می‌گیرند، مانند شغل، مشاوره، دفاتر پشتیبانی دانشگاهی و موارد دیگر. منابع متعددی در دانشگاه وجود دارد که به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا یک تجربه‌ی هدف‌مند و کامل داشته باشند.

۲) آماده‌سازی شغلی و فرصت‌ها:

مشاور تحصیلی و مشاور شغلی دست به دست هم می‌دهند، زیرا دانش‌آموزان اغلب تصمیم می‌گیرند که کدام دوره را بر اساس اهداف شغلی خود دنبال کنند. بنابراین، مشاوران دانشگاهی وظیفه درک الزامات اصلی و پیشنهادات برنامه درسی، همراه با مهارت‌ها و دانش مورد نیاز برای موفقیت در این زمینه را دارند. علاوه بر این، مشاوران دانشگاهی ممکن است با صنعت مرتبط با دوره مورد نظر ارتباط داشته باشند که مصاحبه‌های اطلاعاتی با متخصصان در این زمینه، سایه کاری، کارآموزی و فرصت‌های شبکه را به همراه دارد. به عبارت دیگر، مشاوران تحصیلی از رشد علمی و حرفه‌ای دانشجویان در کالج حمایت می‌کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشاوره آموزشی و این که چه کمک‌هایی می‌تواند به شما کند، مطلب نقش مشاور آموزشی چیست؟ را مطالعه کنید.


مزایایی که مشاور تحصیلی می‌تواند به دانشجویان دانشگاه ارائه دهد:

  1. مشاوران تحصیلی می‌توانند به شما کمک کنند تا برای آزمون مقدماتی حاضر شوید.
  2. به شما در درک بهتر حقوق و مسئولیت‌های خود به عنوان یک دانشجو کمک کنند.
  3. اطلاعات مربوطه را برای جلسات تدریس خصوصی ارائه دهند.
  4. توضیح دهند که روند ثبت نام و انتخاب رشته‌های دانشگاهی چگونه پیش می‌رود.
  5. مشاوران تحصیلی همچنین می‌توانند به شما در پیشرفت شغلی در دانشگاه کمک کنند.
  6. برخی از دوره‌های دانشگاهی وجود دارد که نباید بدون ثبت نام در برخی کلاس‌های پیش نیاز شرکت کنید.
  7. عدم انجام این کار می‌تواند منجر به شرکت در کلاس‌هایی شود که از نظر آکادمیک برای آن‌ها حاضر نیستید. این امر منجر به نمره پایین یا مردودی می‌شود.

اگر در زمینه‌ی مشاوره انتخاب رشته کنکور تجربه، تخصص و مهارت دارید، در کارسپاری ثبت نام کنید و با انجام سفارشات کار برای مشاوره انتخاب رشته کنکور از مهارت خود کسب درآمد کنید. همچنین می‌توانید در بخش آگهی‌های خدماتی کارسپاری برای مهارت و تخصص مشاوره انتخاب رشته کنکور به صورت رایگان و دائمی بدون تاریخ انقضاء، آگهی خدماتی ثبت و منتشر کنید. برای دیدن لیست آگهی‌های خدماتی مشاوره انتخاب رشته کنکور کلیک کنید.

اگر نیاز به خدمات مشاوره انتخاب رشته کنکور دارید می‌توانید کار خود را به صورت رایگان و خیلی ساده در کارسپاری سفارش دهید تا توسط افراد متخصص و ماهر، با کیفیت بالا و قیمت مناسب انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب