مشاوره ازدواج یا زوج درمانی: انواع و مزایا

مشاوره ازدواج یا زوج درمانی: انواع و مزایا

مشاوره ازدواج برای تقویت روابط زوجین و برای برطرف کردن مشکلات می‌تواند مفید باشد. این روش همچنین مزایای دیگری هم دارد. در ادامه‌ی مطلب در مورد این روش درمانی بیشتر مطالعه کنید.

این مشاوره پرکاربرد با نام‌های مشاوره ازدواج، مشاوره زوجین یا زوج درمانی نیز شناخته می‌شود. این نوع خاصی از خانواده درمانی است که می‌تواند در کشف علل ریشه‌ای درگیری بین دو نفر مفید باشد. این نوع رابطه درمانی همچنین بر بهبود مهارت‌های ارتباطی تمرکز دارد تا یک رابطه عاشقانه بتواند بهبود یابد و رشد کند. وقتی دو نفر از این روش درمانی استفاه می‌کنند، مشاوره ازدواج یا زوج درمانی می‌تواند برای آن‌ها مزایای زیادی داشته باشد. این می‌تواند در ایجاد مشارکتی که بر اساس احترام متقابل، توجه و اعتماد بنا شده، مفید باشد.

انواع مشاوره ازدواج

ازدواج بخش بسیار مهمی از زندگی زوج‌ها است. برخی از زوج‌ها قبل از ازدواج، به سختی می‌توانند نگرانی‌ها و ابهامات خود را با افراد مهم خود در میان بگذارند و برخی در ایجاد یا حفظ یک ازدواج شاد شکست می‌خورند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، مشاوره می‌تواند کمک کند. اساساً دو نوع مشاوره زناشویی وجود دارد و انگیزه و اهداف قبلی می‎تواند بسیار متفاوت باشد.  این دو نوع عبارتند از:

۱) مشاوره قبل از ازدواج

زوج‌هایی که از قبل با هم قرار می‌گذارند و می‌خواهند رابطه خود را تا ازدواج پیش ببرند، می‌توانند مشاوره قبل از ازدواج را انتخاب کنند. در تنظیم ازدواج، این زوج ممکن است فرصتی برای بحث درباره ایده‌های خود نداشته باشند یا وقتی متوجه می‌شوند که شریک زندگی و ایده‌هایشان با هم هماهنگ نیستند، احساس ناراحتی کنند. در این‌جا مشاور می‌تواند به زوجین در درک سازگاری، دیدگاه‌ها و باورهایشان و همچنین بسیاری از عوامل دیگر که به درک بهتر طرف مقابل کمک می‌کند مشاوره دهد.


۲) مشاوره بعد از ازدواج

این نوع مشاوره همان‌طور که از نامش پیداست برای زوج‌های متاهل در نظر گرفته می‌شود. جلسات درمانی پس از ازدواج برای همه زوج‌ها آزاد است، صرف نظر از این که چه مدت ازدواج کرده‎اند یا چه نوع ازدواجی دارند. زوج متاهل دارای طیف وسیعی از ترجیحات و طرز فکر هستند. گاهی اوقات ممکن است یک زوج برای ابراز احساسات یا دیدگاه‎های خود به شریک زندگیشان دچار مشکل شوند، ممکن است در رویکردهای فرزندپروری آن‌ها ناسازگاری وجود داشته باشد یا ممکن است مشکلاتی در رابطه با صمیمیت وجود داشته باشد. جلسات مشاوره پس از ازدواج به این مسائل می‌پردازد.

یک زوج در حال صحبت کردن با یک مشاوره ازدواج مرد
مزایای مشاوره ازدواج

زوج درمانی چگونه کار می‌کند؟

با شرکت در مشاوره ازدواج می‌توانید راهکارهایی برای تقویت رابطه خود به دست آورید. ارتباطات باز، حل مشارکتی مشکلات و بحث مستدل در مورد تفاوت‌ها چند نمونه از این توانایی‌ها هستند. مشاور ازدواج شما ممکن است با سایر ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی شما در شرایط خاص، مانند مواردی که شامل بیماری روانی یا سوء مصرف مواد است، برای ارائه طیف کاملی از درمان‌ها همکاری کند.
ممکن است مشکل باشد که در مورد مسائل خود با یک مشاور ازدواج صحبت کنید. ممکن است در طول جلسات سکوت وجود داشته باشد، زیرا شما و شریک زندگیتان بر سر اشتباهات درک شده بحث می‌کنید. شما حتی می‌توانید دعواهای خود را به جلسات بیاورید، جیغ و دعوا کنید. هر کدوم خوبن درمان‌گر شما می‌تواند به عنوان یک میانجی یا داور عمل کند و به شما در هدایت احساسات و نشاط بخشیدن کمک کند. درمان‌گر ازدواج شما نباید از هیچ یک از طرفین در این بحث‌ها حمایت کند.

مزایای مشاوره‌ی ازدواج

از جمله مهم‌ترین مزایایی که یک زوج می‌توانند در طول جلسات مشاوره ازدواج یا بعد از آن تجربه کنند، عبارتند از:

  1. هنگام صحبت در مورد هر مشکلی شفاف‌سازی دارند.
  2. زوجین خودشان را به وضوح بیان می‌کنند.
  3. در مورد موضوعی به صورت گروهی تصمیم می‌گیرند.
  4. این روش توسعه و رشد شخصی را تشویق می‌کند.
  5. درک عمیق‌تری از پویایی رابطه خود به دست می‌آورند.
  6. مشاوره ازدواج باید بازخورد صادقانه و بی‌طرفانه داشته باشد.
  7. یک فضای امن برای زن و مرد خود ایجاد می‌شود.
  8. شروع به دیدن دیدگاه‌های یکدیگر می‌کنند.
  9. شروع به حل موانع رابطه می‌کنند.
  10. مهارت‌های مقابله راهبردی و موثر را آموزش می‌بینند.
  11. احساسات خود را درباره رابطه مشخص می‌کنند.
  12. باعث بازگردانی اعتماد بین زوجین می‌شود.
  13. صمیمیت و ارتباط مرد را با شریک زندگی‌اش عمیق‌تر می‌کند.
  14. مهارت‌های ارتباطی را بهبود می‌بخشد.
  15. زوجین روی خودآگاهی و رشد شخصی خود کار می‌کنند.


زوج‌ها اغلب زمانی که به اندازه کافی از زندگی مشترک سیر می‌شوند به مشاوره مراجعه می‌کنند، بنابراین به جایی رسیده‌اند که اگر به دنبال درمان نباشند، به احتمال زیاد رابطه به پایان می‌رسد. بنابراین مشاوره زوجین یک امر مهم و زمان‌بر مانند جدا کردن لایه‌های پیاز می‌باشد. با توجه به زوج‌هایی که تمایل و آمادگی ایجاد برخی تغییرات را دارند، اثربخشی مشاوره فوری به نظر می‌رسد. با زوج‌هایی که در مورد این فرآیند کمی مردد هستند، ممکن است اثربخشی سریع کم‌تری دارا باشد. اما اثربخشی تدریجی می‌تواند به همان اندازه سازنده باشد و همچنان با رسیدن به بهترین نسخه از رابطه زوجین همسو باشد.

یک پیشنهاد برای شما مخاطب گرامی:

اگر در زمینه‌ی مشاوره ازدواج تجربه، تخصص و مهارت دارید، در کارسپاری ثبت نام کنید و به عنوان کارگیر با انجام سفارشات کار برای مشاوره ازدواج از تخصص خود کسب درآمد کنید. همچنین می‌توانید در بخش آگهی‌های خدماتی کارسپاری برای مهارت و تخصص مشاوره ازدواج به صورت رایگان و دائمی بدون تاریخ انقضاء، آگهی خدماتی ثبت و منتشر کنید. برای دیدن لیست آگهی‌های خدماتی مشاوره ازدواج کلیک کنید.

اگر نیاز به دریافت خدمات مشاوره ازدواج دارید می‌توانید کار خود را به صورت رایگان و خیلی ساده در کارسپاری سفارش دهید تا توسط افراد متخصص و ماهر، با کیفیت بالا و قیمت مناسب انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب